2018-03-28, 21:47
Medlem
Klopeks avatar
Min hjärna säger 22-23% i valet men mitt hjärta säger 25-30% i valet. Jag har svårt att se att det kommer bli över 25% eller uppemot 30%. Då får det hända något extraordinärt i negativ bemärkelse under sommaren. Våldtäkter som blattarfolk utför mot svenska tjejer är vardagsmat på somrarna även om det förkommer mer när värmen kommer så det rycker bara folk axlarna åt, kommer således inte ändra opinionen
2018-03-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men det behöver ju inte vara dåliga för att de är mindre, eller hur? Och Sifos reslutat har väl inte varit mer lysande än Sentios, snarare tvärtom. Så storleken har kanske inte så stor betydelse, trots allt, utan snarare vilka som jobbar där och hur proffsiga de är.
Nja... vet inte varför du frågar mig? Ingenstans diskuterade jag storlek kontra kvalitet. Det var ju 8711 som uppenbarligen kände så ofantliga mindervärdeskomplex å Sentios vägnar att han fann nödvändigt att klämma till med att de är Nordens största OI. Så du får nog fråga honom varför storlek var så viktigt att det motiverade ihopfantiserandet av den aktuella fabeln. Jag kan inte gärna svara när jag själv är ett levande frågetecken.

Jag menar, han hade ju kunnat nöja sig med positiva omdömen hämtade ur verkligheten, som att påpeka att Sentio var bäst på att mäta SD i riksdagsvalet 2014. Men uppenbarligen ansågs det creddigare att vara störst i Norden. Fine, men kruxet med detta val av kukmätargren är att störst i Norden är Kantar. Deras nordiska filialer Sifo (SE), Gallup (DK) och TNS (NO) omsatte tillsammans 980 MSEK 2016. Kantar i Norden har mao nära 100 gånger så stor omsättning som Sentio. De har 482 anställda, Sentio har 12.

Thore Skogman brukade sjunga om storfiskaren vars armar inte räcker till när han ljuger som han vill. Det här lirar dock i en helt annan division. Det här är som att storfiskaren ritar en 98 meter lång storgädda i sanden och sen måste ni upp i helikopter för att kunna se hela. Nånstans mellan "gäddan var 1 m" och "gäddan var 98 m" går en gräns. På ena sidan av den himlar man med ögonen och suckar, på andra sidan ringer man efter män i vita rockar. För mig går den vid c:a 2 m, så det här är vita rockar med 96 meters marginal.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-28 kl. 22:03.
2018-03-28, 22:12
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag försöker att beräkna MÖRKERTALET. Genomsnittet för SD i mars blev 18,6% och mitt eget närproducerade resultat genom ett stort privat nätverk anger 20,4% på SD.

I fortsättningen kommer jag inte att beakta resultat från SKOP och SCB, jag har inget som helst förtroende för dessa Institut när det gäller att mäta valvinden.

Utmärkt initiativ att närmare undersöka Mörkertal, svarsbortfall och oviljan att svara, särskilt för SD.

Speciellt hur Mörkertalet påverkar de statistiska beräkningarnas genomförande och trovärdighet.

Men Mörkertalet förefaller genomsntsligt att vanligtvis betydligt överstiga 18,6% - som naturligtvis ökande påverkar det reella opinionsstödet, och som vanligtvis är mycket svårt att uppskatta genom s.k. korrigeringar.
2018-03-28, 22:34
Medlem
Kattenxs avatar
Man kan inte utgå från sitt privata nätverk utan får se till befintlig forskning på området som finns att tillgå. Återigen forskas det massa på SD just nu.
2018-03-28, 22:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja... vet inte varför du frågar mig? Ingenstans diskuterade jag storlek kontra kvalitet. Det var ju 8711 som uppenbarligen kände så ofantliga mindervärdeskomplex å Sentios vägnar att han fann nödvändigt att klämma till med att de är Nordens största OI. Så du får nog fråga honom varför storlek var så viktigt att det motiverade ihopfantiserandet av den aktuella fabeln. Jag kan inte gärna svara när jag själv är ett levande frågetecken.

Jag menar, han hade ju kunnat nöja sig med positiva omdömen hämtade ur verkligheten, som att påpeka att Sentio var bäst på att mäta SD i riksdagsvalet 2014. Men uppenbarligen ansågs det creddigare att vara störst i Norden. Fine, men kruxet med detta val av kukmätargren är att störst i Norden är Kantar. Deras nordiska filialer Sifo (SE), Gallup (DK) och TNS (NO) omsatte tillsammans 980 MSEK 2016. Kantar i Norden har mao nära 100 gånger så stor omsättning som Sentio. De har 482 anställda, Sentio har 12.

Thore Skogman brukade sjunga om storfiskaren vars armar inte räcker till när han ljuger som han vill. Det här lirar dock i en helt annan division. Det här är som att storfiskaren ritar en 98 meter lång storgädda i sanden och sen måste ni upp i helikopter för att kunna se hela. Nånstans mellan "gäddan var 1 m" och "gäddan var 98 m" går en gräns. På ena sidan av den himlar man med ögonen och suckar, på andra sidan ringer man efter män i vita rockar. För mig går den vid c:a 2 m, så det här är vita rockar med 96 meters marginal.
Klart man inte ska ljuga, så slarvigt dessutom, det håller jag med om. Kanske ett tillfälligt slarvfel eller en genomgående trend? Jag vet inte, för jag har inte nagelfarit vad 8711 har skrivit.

Men var inte Yougov på tapeten också i diskussionen? De är väl i alla fall rätt betydande? "Revenue £107.0 million (2017)", (informationen från Wikipedia), är inte kattskit, om man säger så. I alla fall inte för ett marknads/opinionsundersökningsföretag.
2018-03-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Personligen tycker jag att det mest intressanta i 8711:s inlägg var hur det ens är möjligt att det skiljer över 7-procentenheter mellan de högsta visande OI och de lägsta, samtidigt som det inte verkar finnas någon vilja att åtgärda uppenbara fel.
Att en skillnad på 7 pe skulle vara så enormt konstig är en del av det där narrativet som har spunnits här i tråden och blivit sanning. Sagans andemening är ungefär "en gång för länge sedan när bara sjuklövern fanns skilde det nästan ingenting per parti mellan de olika institutens mätningar. Sen kom SD och då bestämde agendasättarna att de skulle tryckas ner så hårt att ett hisnande, historiskt glapp på 5-10 pe uppstod!"

Jaha, är det så? Går in i mitt stora excelblad med alla mätningar sedan 2000 och scrollar ner till tiden innan SD kom in i riksdagen. Tog inte många sekunder att få syn på exempel där nere i pre-SD-eran:

Juni 2009, Moderaterna
Demoskop 33,1
SCB 29,9
Sifo 28,2
Ipsos 28,1
Novus 24,4
United Minds 24,0

Här skilde det 9,1 pe mellan högsta och lägsta. Andra axplock i närheten: Sossarna april 2010 – 30,5-35,8 (glapp 5,3) / Sossarna juni 2007 – 37,7-45,0 (glapp 7,3) / Moderaterna februari 2010 – 23,1-29,9 (glapp 6,8) etc etc. Det blir tyvärr hundra likadana exempel med S och M eftersom de var de enda stora partierna under en halv evighet, för andra jämförbara exempel i 20%-klassen måste man gå tillbaka till Fälldin.

Och då har M och S ändå inga mörkertal. Det problemet dras SD med och därför är det lättare att förklara vissa nivåskillnader där än på S/M. Detta ovanpå allmänt lägsta/högsta-glapp som alla partier bevisligen kan ha gör en skillnad på 7 fullt rimlig. Men om alla tar i och låter chockade samtidigt när de säger "HERREGUD 7% SKILLNAD!!!" och upprepar det 1000 gånger så blir det till slut kontroversiellt att INTE skaka på huvudet och mumla om agendor varje gång det kommer en OU.

Inte rättvist påstå att viljan saknas. Novus vidtog åtgärder för att adressera SD-problemet 3 mån efter förra valet, och har nu gjort en till metodförändring där man ökat till 5000 intervjuer och öppnat för svar via sms, e-post och snigelpost. Övriga traditionella OI har successivt rullat ut kompletterande webbpaneler under senaste 18 mån som de nu utvärderar. Otåliga SD-sympatisörer vill att utvärderingen ska ta 1 sekund och att övergång till 100% webbpanel ska ske sekunden därpå, men så jobbar ingen.

Citat:
Jag har läst denna tråd i många år även om jag inte aktivt deltagit så mycket och jag måste säga att du alltid varit en bra motvikt men jag tycker det är tråkigt när du fokuserar på mindre viktiga saker och dessutom är onödigt otrevlig.
Hmm, trodde det var PowerGirl+Bergakungen+Greta som stod för den politiska motvikten. Jag är knappast motvikt i det avseendet eftersom jag lackade ur på invandring redan på 80-talet innan SD fanns och innan en del av deras rd-ledamöter ens var födda. Däremot är jag en väldigt kortstubinad motståndare till faktaresistens, argumentationsfel, tendentiösa resonemang, fake news, historierevisionism, konspirationsteorier och diverse andra plågor på de mänskliga tillkortakommandenas minfält. Den här tråden ligger precis på gränsen för vad orkar ge mig in på där. Den är dock inte värst på Flashback, det är mästerdetektiverna som har teorier om kriminalfall. Där hinner jag aldrig kommentera eftersom jag hamnar på golvet i fosterställning efter att ha läst de 3-4 första inläggen. Otrevlig, javisst, jag ser inte detta som ett socialt sammanhang. För mig är Flashback mer som... trafik på en motorväg där alla släpper ut sin road rage. Twisten är att alla bilarna har nedfälld cab så att svordomarna hörs till de andra bilarna istället för att stanna i ljudisolerade kupéer.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-28 kl. 23:53.
2018-03-29, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenx
Man kan inte utgå från sitt privata nätverk utan får se till befintlig forskning på området som finns att tillgå. Återigen forskas det massa på SD just nu.

Forska i vad? Varför folk slänger på luren eller trycker bort samtalet med eller utan truecaller?

Enda seriösa forskningen är att hitta all skit de kan hitta om SD och presentera lämpligt inför valet.

Skulle kunna offra en miljon kronor av egna pengar för att få veta valresultatet nu, inte bara för att spela kalsongerna av alla spelbolag och trådpostare utan för att se om det finns någon som helst framtid i Sverige. Tror inte jag är helt ensam om den tanken.

Om jag känner så hur känner sossarna? MP? M?

Hur går tonerna på SIFO? Sentio var visst bara en gubbe så han har nog inte så många å snacka med men SCB, novus mfl hur ska de klara sig ur denna rävsaxen utan att stå med brallorna nere?

Tror knappast de kan sitta uppe i sitt kristalltorn utan vetskap om omvärlden statistiskt sett bör 1/10 läsa på Flashback även av dem, denna tråden ligger alltid på aktuella ämnen och har så gjort i snart ett år minst.

Blir kul i september!
2018-03-29, 07:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Med all respekt, så är jag av åsikten att retoriken bör vara civilicerad. Där tycker jag att det finns en förbättringspunkt för din del. Tror att det gagnar alla, särskilt då jag håller dig högst i den här tråden (tror inte jag är ensam). Trist att se dig tappa i anseende genom ett burdust språkbruk.

Du har ju helt rätt. Sanningen räcker. Att slira med sanningen är bara så fel och är ett svaghetstecken.

Och så finns det rövslickare! Glappet för Sd i opinionen är inte bara enstaka gång utan alltid. Att dra fram exempel på glapp i andra partier verkar mer som bilskojarfasoner. De har också en flytande svada.

Novus, Sifo hittar inte fler sverigedemokrater de kan skriva vad de fann, även om de är medvetna om att det är fel. De flesta som sympatiserar med Sd vill inte svara något institut överhuvudtaget. En stor skara vill inte svara just Novus eller Sifo. En del andra vill bara svara Sentio eller Yougov för de tycker att de är rättvisare.

Att hävda vetenskaplig metoder i det moras av psykologiska faktorer som förstör möjligheten att mäta korrekt är galet. Orsaken vet vi, vi bor i ett land där media starkt påverkar människor till att vara politiskt korrekta eller så gör dom dem rädda eller avståndstagande eller rent av hatiska mot funktioner som ses som etablissemangets inrättningar.
Inte ens en armé av psykologer kan komma till rätta med bristerna, men kanske förklara orsakerna. Statistikerna är i grunden bara fixerade vid sina metoder och mindre intresserad av att skit in alltid ger skit ut.

Då blir det att gå tillbaks till enkla fakta. Hur har instituten skött sig, hur har de lyckats. Sentio och Yougov varje gång sedan de började mäta.
Sifo bara en gång år 2006 men sedan ser de ut som de valde bort att ens försöka. Och det är i sig mycket talande för deras trovärdighet som aldrig någonsin kan återupprättas.
2018-03-29, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att en skillnad på 7 pe skulle vara så enormt konstig är en del av det där narrativet som har spunnits här i tråden och blivit sanning.

Det är konstigt att det är 7 pe skillnad mellan mätningar där osäkerheten snarast borde vara 1-2 pe enligt statistisk teori. Det betyder att metoden som instituten använder inte fungerar så bra som den borde. Dessutom borde rent statistiska fel slå åt olika håll. Det borde inte vara så att det ena institutet konsekvent ligger högre än ett annat. Åtminstone över tid eftersom de säkert medelvärdesbildar för några månader i taget.

Att metoden inte fungerar betyder dock inte att jag kan komma på något bättre så någon stor konspiration behöver man ju inte tro på i vilket fall. Det räcker väl med att det blir svårare att få tag på folk i telefon nu när de kan undvika okända nummer i mobilen. Att (SD) väljare kanske skäms och inte vill uppge kan ju vara en annan förklaring.

Tror själv att (SD) är underskattade i alla mätningar just nu. Den effekt som fick folk att inte vilja uppge (SD) tidigare lär ju bli starkare och starkare desto fler från en vanlig PK-miljö som börjar överväga (SD) och skall de få 25-30% så måste det nästan finnas åtminstone 5% (SD) väljare på Genuskurserna på Södertörn. Det lär alltså finnas riktigt många (SD) väljare nu som befinner sig i en riktigt fientlig miljö privat.

Hursomhelst: Det är ett diskussionsforum. Man behöver inte ha bevis för alla påståenden. Det räcker väl att säga vad man tror, kanske hitta något argument, och sedan får andra hålla med eller skjuta ner argumentet om de vill...

Jag tror personligen på närmare 30% i valet till höst (kanske inte 30% i opinionen nu dock). Men valrörelsen skall ju börja. Man måste ju dock erkänna att det inte är så lätt att jämföra med valresultat heller. Valrörelsen lär ju ha effekt och ändra opinionen de senaste veckorna. Särskilt om viktiga händelser kan påverka också. En effekt lär ju vara att institut som medelvärdesbildar lär få dras med eftersläpning och kanske inte kan fånga skiften under valrörelsen. Då skulle de systematiskt underskatta ett växande parti som (SD) utan att för den skull ha varit särskilt fel ute tidigare?
2018-03-29, 08:28
Medlem
Aeriannes avatar
Novus mars. SD 17.3%. Den sammanvägda undersökningen.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-29/mp-under-riksdagssparren
2018-03-29, 09:26
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Novus mars. SD 17.3%. Den sammanvägda undersökningen.

https://www.sydsvenskan.se/2018-03-29/mp-under-riksdagssparren

Lite väl många skojarinstitut inblandade i sammanvägningen för att anses som trovärdigt!

Trådens allmänna uppskattningar på minst 20-25% verkar betydligt trovärdigare...
2018-03-30, 03:04
Medlem
RingRing2014s avatar
Kul med ökning för SD denna månad i undersökningarna!

Dramatiskt för MP och mycket dramatiskt för KD. Härligt också att massinvandrings-Annies korta gratisframgång är över, Annie Lööf seglade upp som alla vet på att AKB var den sämsta politiker vi sett i mannaminne. Nu hoppas jag att C fortsätter sin nedgång ytterliggare.

Jag har varit på lite olika medelklass-tillställningar senaste dagarna och jag kör SD-vänlig retorik med klar stämma.

Jag tycker att medelklassen nu har tappat geisten helt. När situation Sverige kommer på tal noterar jag matta, oroliga, uppgivna och trötta blickar, det är sorgligt att se.

Det tidigare så starka och till synes orubbliga PK-fundament som medelklassen vilade på och som medelklassen hårt propagerade för har nu abrupt ryckts bort under deras fötter, de står vilsna utan riktning nu, det är tydligt.

Ingen orkar riktigt argumentera emot SDs invandringspolitik längre, kanske i rädsla för att, hör och häpna, bli stigmatiserade och sedda som PK-fån.

Nu håller vi tummarna för bra siffror för SD i aprils mätningar!

PS. Valet 2018 ser alltjämt ut att bli det blodbad Lena Melin tidigare varnat för. Vi går mot den stora smällen om SDs stjärnor står rätt och om kampanjen fungerar på ett bra sätt.

The last cut is the deepest!

Aboo RingRing-shunon i Stockholm
Senast redigerad av RingRing2014 2018-03-30 kl. 03:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in