Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Personligen tycker jag att det mest intressanta i 8711:s inlägg var hur det ens är möjligt att det skiljer över 7-procentenheter mellan de högsta visande OI och de lägsta, samtidigt som det inte verkar finnas någon vilja att åtgärda uppenbara fel.
Att en skillnad på 7 pe skulle vara så enormt konstig är en del av det där narrativet som har spunnits här i tråden och blivit sanning. Sagans andemening är ungefär
"en gång för länge sedan när bara sjuklövern fanns skilde det nästan ingenting per parti mellan de olika institutens mätningar. Sen kom SD och då bestämde agendasättarna att de skulle tryckas ner så hårt att ett hisnande, historiskt glapp på 5-10 pe uppstod!"
Jaha, är det så? Går in i mitt stora excelblad med alla mätningar sedan 2000 och scrollar ner till tiden innan SD kom in i riksdagen. Tog inte många sekunder att få syn på exempel där nere i pre-SD-eran:
Juni 2009, Moderaterna
Demoskop 33,1
SCB 29,9
Sifo 28,2
Ipsos 28,1
Novus 24,4
United Minds 24,0
Här skilde det 9,1 pe mellan högsta och lägsta. Andra axplock i närheten: Sossarna april 2010 – 30,5-35,8 (glapp 5,3) / Sossarna juni 2007 – 37,7-45,0 (glapp 7,3) / Moderaterna februari 2010 – 23,1-29,9 (glapp 6,8) etc etc. Det blir tyvärr hundra likadana exempel med S och M eftersom de var de enda stora partierna under en halv evighet, för andra jämförbara exempel i 20%-klassen måste man gå tillbaka till Fälldin.
Och då har M och S ändå inga mörkertal. Det problemet dras SD med och därför är det lättare att förklara vissa nivåskillnader där än på S/M. Detta ovanpå allmänt lägsta/högsta-glapp som alla partier bevisligen kan ha gör en skillnad på 7 fullt rimlig. Men om alla tar i och låter chockade samtidigt när de säger "HERREGUD 7% SKILLNAD!!!" och upprepar det 1000 gånger så blir det till slut kontroversiellt att INTE skaka på huvudet och mumla om agendor varje gång det kommer en OU.
Inte rättvist påstå att viljan saknas. Novus vidtog åtgärder för att adressera SD-problemet 3 mån efter förra valet, och har nu gjort en till metodförändring där man ökat till 5000 intervjuer och öppnat för svar via sms, e-post och snigelpost. Övriga traditionella OI har successivt rullat ut kompletterande webbpaneler under senaste 18 mån som de nu utvärderar. Otåliga SD-sympatisörer vill att utvärderingen ska ta 1 sekund och att övergång till 100% webbpanel ska ske sekunden därpå, men så jobbar ingen.
Citat:
Jag har läst denna tråd i många år även om jag inte aktivt deltagit så mycket och jag måste säga att du alltid varit en bra motvikt men jag tycker det är tråkigt när du fokuserar på mindre viktiga saker och dessutom är onödigt otrevlig.
Hmm, trodde det var PowerGirl+Bergakungen+Greta som stod för den politiska motvikten. Jag är knappast motvikt i det avseendet eftersom jag lackade ur på invandring redan på 80-talet innan SD fanns och innan en del av deras rd-ledamöter ens var födda. Däremot är jag en väldigt kortstubinad motståndare till faktaresistens, argumentationsfel, tendentiösa resonemang, fake news, historierevisionism, konspirationsteorier och diverse andra plågor på de mänskliga tillkortakommandenas minfält. Den här tråden ligger precis på gränsen för vad orkar ge mig in på där. Den är dock inte värst på Flashback, det är mästerdetektiverna som har teorier om kriminalfall. Där hinner jag aldrig kommentera eftersom jag hamnar på golvet i fosterställning efter att ha läst de 3-4 första inläggen. Otrevlig, javisst, jag ser inte detta som ett socialt sammanhang. För mig är Flashback mer som... trafik på en motorväg där alla släpper ut sin road rage. Twisten är att alla bilarna har nedfälld cab så att svordomarna hörs till de andra bilarna istället för att stanna i ljudisolerade kupéer.