2018-03-29, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det här med intygen får nog snart börja betraktas som mer än en trådsanning..
Men Frank. Du har ju sett intygen...
Citera
2018-03-29, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, finns inget att anmärka på, men för att försäkra sig om att det inte kan hända igen inför man nytt regelverk.

Nja,enligt expressen så uttrycker utbildningschefen att det inte upptäckts några oegentligheter från skolans sida.Kommunen och skolan har gjort en egen utredning och efter det kommit fram till att en orosanmälan alltid skall göras till soc. om en elev har mer än 20% frånvaro,någon sådan regel har det ej funnits tidigare tyvärr.
Tycker att en extern utredning borde gjorts här,är väldigt sällan när skola, soc/kommunen gör sina egna utredningar som det kommer fram att något fel har begåtts.
Citera
2018-03-29, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vem ifrågasatte?

Sorry missförstod Franks inlägg !
Citera
2018-03-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Funktionsnedsättning syns ofta inte på utsidan. Men vilket omfång det har blir istället väldigt påtagligt i skolmiljön. Flickornas svåra sjukdom=funktionsnedsättning.

Det är jag mkt välmedveten om 😎
Citera
2018-03-29, 06:48
Medlem
Det är lite roande att läsa teorierna om att antingen pappan eller mamman av olika orsaker skulle ha lurat samhället för att få ha flickorna hemma. Separationsångest, tonårsfrigörelse och allehanda fantasier används för att försöka skapa ett motiv.

Men en sak är säker, om det handlar om att luras så är det en av dom mest genomtänkta och väl utförda bedrägerierna i historien. Man har skaffat läkarintyg via sjukvården, man har rest utomlands för att få vård för en sjukdom som man bara har hittat på. Så man skulle enligt dessa fantastiska teorier ha lyckats dupera kollegor, anhöriga, läkare, rektorer och lärare. Dom enda som har lyckats genomskåda bluffen är en pianotant och en anonym Missan27.

Så fort tråden landar i att den bakomliggande sjukdomen spelar en huvudroll i tragedin men inte ensam kan ha orsakat den och försöken att hitta dom andra faktorerna startar så fylls tråden omedelbart av samma galna teorier. Oskar lurade hela världen för att hålla flickorna inlåsta, eller, Hanna lurade hela världen för att hon kände sig ensam i huset. Sen den allra mest långsökta, allt beror på att Oskar blev mobbad på jobbet. Det känns ju som stabila anledningar för att dra igång en hel sjukvårdsapparat med dom läkarbesök, provtagningar, remisser och annat som behövs för att sedan dra igång hela elevhälsoapparaten med konferenser och möten. Men det är klart, dom var ju akademiker och välbärgade. ”Det vet man ju hur rika människor håller på. Det hade aldrig lyckats i Rosengård” — det var för att pappan, momsexperten, lyckades prata omkull alla andra minst lika välbärgade och vältaliga akademiker som dessutom var pedagogikexperter och medicinexperter.

Så länge tråden får cirkla runt vad det var för fel på samhället, mamman eller pappan så råder lugnet. Men så fort sökandet om andra faktorer, möjligen relaterade till föräldrarnas förmåga att hantera sjukdomen och att söka hjälp när skeppet började sjunka, så bryter kalabaliken i Bender ut. Då ska alla som tror på att flickornas sjukdom var katalysatorn och som försöker förstå på ett mänskligt plan vad som rörde sig i dom inblandades själar — direkt anklagas för att vara för mord på små barn.

Vad är det för krafter som utmanas av det självklara och logiska? Vad eller vilka var det som bidrog till föräldrarnas oförmåga att söka den hjälpen dom hade behövt för att undvika katastrofen? Vilket svar är det som till och med grannarna saknar? Det är bevittnat att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter hjälp åt döttrarna, men varför sökte dom inte hjälp åt sig själv när både ljuset och lyktan slocknade?

Om det finns kopplingar till någon rörelse så vore det tacksamt med en djupare analys än att pappan påminde jättemycket om Tom Cruise till sättet. Det är liksom inte mycket att gå vidare på.

Om det handlar om brister i samhället så är det nog illa utan fantasifulla teorier om att föräldrarna lurade hela systemet för att dölja något kriminellt.

En familj med bekanta, barn med kompisar. Men ingen att anförtro sig till när döden började locka. Är det några som bör ransaka sitt agerande så är det tragiskt nog dom allra närmaste. Det är dom som bör vara den sista livlinan som brister när skeppet skunker. Blod är tjockare än vatten. Jag tror att det är det som gör att såna här tragedier är så oerhört sällsynta. När krafterna sinar och hoppet släcks så finns det alltid någon med lite mer kraft och livserfarenhet att luta sig mot. Men det förefaller som om Oskar och Hanna inte hade det. Det var kanske det man skrev i sitt brev. Tack för — ingenting.
Citera
2018-03-29, 06:51
Medlem
[quote=Vinbergssnacka|63631644]”Föräldrarna var drivande i att även den yngre flickan skulle få hemundervisning, något som skolan började förbereda i juni förra året. Sverige är ett av världens mest restriktiva länder när det gäller hemundervisning i och med den skollagen från år 2011. Föräldrarna misstänkte att flickan led av samma sjukdom som sin storasyster, men ett protokoll visar att något läkarintyg inte fanns vid mötet.

Vid ett nytt möte i mitten av augusti hade ännu inget läkarintyg visats upp, men enligt föräldrarna pågick en utredning.
Ett sådant kom senare.
– Jag fick ett intyg innan beslutet, säger skolans rektor Margareta Strand Karlsson.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/varningssignalerna-fran-familjen-innan-morden/

Men varför denna hemundervisning??? Särskild med tanka på att symptomen inte verka har varit så svåra. Men om OH tyckte att flickorna inte var så sjuka, så reste han ändå med A till Tyskland för konsultation. Då tar man det ändå ganska allvarligt eller?[/QUOTE]

Som jag sagt innan så gjorde han väl vad han kunde för både töserna och H.Ang Tyskland så var det Ang.borrelian som A hade och detta var 2016.
Citera
2018-03-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Jag kastar ut en krok om separationsångest.

Nu har det diskuterats en del om att HB var drivande om att ha barnen hemma, vad tror trådens läsare om att barnens hemmavistelse kan förklaras med något så osexigt som separationsångest?

(Det kanske har stötts och blötts i tråden redan; jag kan ha missat att några tusen inlägg.)

OH var enligt trådinlägg en upptagen man som var ute på diverse resor och flitigt arbetande i allmänhet och tillbringade därför lite tid hemma.
HB och döttrarna flyttade med OH till Lundatrakterna (där många talar ranelidska; bara det är anledning till att bli deprimerad) och lämnade släkt, vänner och övriga kontakter. Ett trauma i sig som skulle kunna lägga en grund till sepång.
Lägg därtill en tidigare ”nära döden-upplevelse” för HB och tankar på att eventuellt återinsjukna i cancer och hur det då skulle gå för de efterlevande.

Mer för tråden att fundera på.
Natti natti.

Kanske inte är så tokig hypotes !?Anmärkningsvärt är att M plötsligt blir sjuk när en tilltänkt professur dyker upp för Oskar i Uppsala vilket skulle leda till mer frånvaro....så denna blev han dessvärre tvungen att tacka nej till. Och A var så pass bra på våren att hon var på väg tillbaka till skolan !
Citera
2018-03-29, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag har träffat Moa ensam. Klart att det är lite anmärkningsvärt att hon uttryckte sig så.
Jag svarar på en annan fråga nu; det var ungefär för ett halvt år före hon dog jag träffade henne sist. Men en omöjlighet att hon akut skulle insjukna i kronisk trötthetssyndrom för det är inte en akut sjukdom om den överhuvudtaget existerar. Möjligt att skolpersonalen uppfattade henne som trött men nej, hon var inte trött. Hon var lite betryckt möjligtvis av nåt. Hennes läggning var glad, pratsam och bry sig om läxor. Känslig fin väldigt fin flicka. Känsligheten kan göra att skolpersonalen uppfattade henne jag vet inte vad.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ni som skriver om barnens dödliga sjukdomar. Finns inte. Finns inte några dödliga sjukdomar. Och ni som talar jämt om ME , om diagnosen , om sjukdomen nu finns i sjukvården. Jag har väldigt svårt att tro att en läkare som jobbar inom offentliga sjukvården skulle ge den diagnosen till en 11 årig. En 11 åring som var dessutom helt frisk. Ni får diskutera er sjukdom separat . Varför envisas ni med att barnen var dödssjuka. Kronisk trötthetssyndrom är ingen dödlig sjukdom. Oskar var säkert väldigt deprimerad. Mycket djup depression. Jag tror att han ville dölja sin egen sjukdom.

Jag är helt säker på att du trollar. Om du nu träffat Moa själv och hon var så vältalig. Varför skulle hon då inte berätta för dig att pappa säger att jag är sjuk, men jag känner mig ju helt frisk?
Och du sänker verkligen din trovärdighet när du påstår att skolan gick på pappans vältalighet, really, menar du verkligen att rektorns uttalande om att barnen var svårt sjuka och att familjen led av en ofattbar tragedi är lögn?
Var kebabrullen god?
Citera
2018-03-29, 07:43
Avslutad
En annan teori som ni kan spekulera i som jag dock inte tror på själv är att Hanna på grund av sin cancer led av mrsa-viruset, och för att barnen inte skulle släpa hem mer virus så hölls dom hemma från skolan.
Men det stämmer väl inte i eran teori om att pappan var drivande till denna ofattbara tragedi.
Se även inlägget om att pappan blev arg på hundägaren för att h*n gick omkring och spred virus till hans dotter.
Citera
2018-03-29, 08:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Sant, för de som drivs av ett stort inre behov av att spegla sitt inre på omvärlden, har såväl en fantastisk oförmåga till bevisvärdering, som förmåga till att blunda för de bevis som faktiskt finns.
(Kanske bäst att tillägga att jag inte syftar på dig i detta fall.)

1. Är det inte det vi alla sitter och gör, utom du då som "sett" intygen?
2. bevis för nånting har vi inte sett, utom du då. Tråden står kvar och stampar på ruta ett.
Citera
2018-03-29, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är lite roande att läsa teorierna om att antingen pappan eller mamman av olika orsaker skulle ha lurat samhället för att få ha flickorna hemma. Separationsångest, tonårsfrigörelse och allehanda fantasier används för att försöka skapa ett motiv.

Men en sak är säker, om det handlar om att luras så är det en av dom mest genomtänkta och väl utförda bedrägerierna i historien. Man har skaffat läkarintyg via sjukvården, man har rest utomlands för att få vård för en sjukdom som man bara har hittat på. Så man skulle enligt dessa fantastiska teorier ha lyckats dupera kollegor, anhöriga, läkare, rektorer och lärare. Dom enda som har lyckats genomskåda bluffen är en pianotant och en anonym Missan27.

Så fort tråden landar i att den bakomliggande sjukdomen spelar en huvudroll i tragedin men inte ensam kan ha orsakat den och försöken att hitta dom andra faktorerna startar så fylls tråden omedelbart av samma galna teorier. Oskar lurade hela världen för att hålla flickorna inlåsta, eller, Hanna lurade hela världen för att hon kände sig ensam i huset. Sen den allra mest långsökta, allt beror på att Oskar blev mobbad på jobbet. Det känns ju som stabila anledningar för att dra igång en hel sjukvårdsapparat med dom läkarbesök, provtagningar, remisser och annat som behövs för att sedan dra igång hela elevhälsoapparaten med konferenser och möten. Men det är klart, dom var ju akademiker och välbärgade. ”Det vet man ju hur rika människor håller på. Det hade aldrig lyckats i Rosengård” — det var för att pappan, momsexperten, lyckades prata omkull alla andra minst lika välbärgade och vältaliga akademiker som dessutom var pedagogikexperter och medicinexperter.

Så länge tråden får cirkla runt vad det var för fel på samhället, mamman eller pappan så råder lugnet. Men så fort sökandet om andra faktorer, möjligen relaterade till föräldrarnas förmåga att hantera sjukdomen och att söka hjälp när skeppet började sjunka, så bryter kalabaliken i Bender ut. Då ska alla som tror på att flickornas sjukdom var katalysatorn och som försöker förstå på ett mänskligt plan vad som rörde sig i dom inblandades själar — direkt anklagas för att vara för mord på små barn.

Vad är det för krafter som utmanas av det självklara och logiska? Vad eller vilka var det som bidrog till föräldrarnas oförmåga att söka den hjälpen dom hade behövt för att undvika katastrofen? Vilket svar är det som till och med grannarna saknar? Det är bevittnat att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter hjälp åt döttrarna, men varför sökte dom inte hjälp åt sig själv när både ljuset och lyktan slocknade?

Om det finns kopplingar till någon rörelse så vore det tacksamt med en djupare analys än att pappan påminde jättemycket om Tom Cruise till sättet. Det är liksom inte mycket att gå vidare på.

Om det handlar om brister i samhället så är det nog illa utan fantasifulla teorier om att föräldrarna lurade hela systemet för att dölja något kriminellt.

En familj med bekanta, barn med kompisar. Men ingen att anförtro sig till när döden började locka. Är det några som bör rannsaka sitt agerande så är det tragiskt nog dom allra närmaste. Det är dom som bör vara den sista livlinan som brister när skeppet sjunker. Blod är tjockare än vatten. Jag tror att det är det som gör att såna här tragedier är så oerhört sällsynta. När krafterna sinar och hoppet släcks så finns det alltid någon med lite mer kraft och livserfarenhet att luta sig mot. Men det förefaller som om Oskar och Hanna inte hade det. Det var kanske det man skrev i sitt brev. Tack för — ingenting.

Delar innehållet av ditt välskrivna inlägg. Och om det var kontroll som H och/eller O var ute efter får man ju säga att det var världsrekord kontraproduktivitet hos dessa masterminds. För det är sällan som man hör talas om ett föräldrapar som så totalt tappat kontrollen över sina liv.

Ditt sista stycke är smärtsamt sant.
Citera
2018-03-29, 08:17
Medlem
[quote=Elli09|63630574]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Återkommer med datum de sista aktiviteterna i VAT group. 6-9 September Bryssel summerschool

Financial Services Conf, Copenhagen, 26 Sept
PhD Sem, Lund, 27 Sept
Han vabbade 10 % och han var inte borta mer en nödvändigt.

VAT Summer school? Den var 12-17 juni i Frankrike. Examen för "eftersläntrare" däremot en dag i september, och i Bryssel, men han borde inte behöva avlägga en sådan. Du kanske avser någon annan aktivitet i september? O:s deltagande i de andra två seminarierna har vi sett.

O har själv uppgett att han inte längre är med i EU VAT Expertgrupp. Kanske han ändå var medlem. Även att han avgått från EY. Han har också (trådsanning?) varit mer frånvarande 2017. Är detta något som du inte vill hålla med om? Vabba 10% måste alla få göra. När något så tragiskt som att en hel familj hittas döda så vill jag tro att det måste synas symptom långt innan på att föräldrarna mått dåligt och du verkar haft störst möjlighet att reflektera över O. Motivet till en familicide växer inte till över en julledighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in