• 1
  • 2
2018-03-29, 05:51
Bannlyst
Min lön är ca 23000:- brutto som undersköterska med fast anställning och 2 år på samma arbetsplats. Lönen var 19300:- när jag började jobba, så enligt mig så har jag redan fått bra med påökt genom tiderna? Fast jag vet inte, detta är bland mina första anställningar.

Jag är mycket nöjd med min lön och lever gott då jag även har sambo med liknande lön. Nyligen så var jag dock på lönesamtal, och avslutningsvis så får jag höra, citat: "Din lön ligger faktiskt lågt som undersköterska, den är faktiskt vääldigt låg."

Den nya lönen skulle komma inom ett par månader, men några detaljer fick jag inte än så länge.

Har ni någon erfarenhet av detta? Vad ska en ung man (24 år) tjäna som utbildad undersköterska inom kommun? Är med i fackförbundet Kommunal om det gör någon skillnad.
Citera
2018-03-29, 05:54
Bannlyst
Kaffetask & morgonhumor: Jag var till en vårdtagare på morgonen den dagen jag skulle ha lönesamtal. Jag frågade honom om lönesamtal och vad det är till för, då det var mitt första. Han förklarade lite granna.

Jag sa då att jag var mycket nöjd med min lön redan, och han utbrast då: "Men säg inte det till din chef för guds skull!!!".

Haha... Det gjorde jag inte, och tur var väl det kanske...
Citera
2018-03-29, 06:04
Medlem
sasos avatar
du får 1000kr för lite i lön om man kollar på statistik över löner för en undersköterska
Citera
2018-03-29, 06:05
Medlem
Sooks avatar
Det är stor skillnad på olika kommuner och olika företag. 23000 är ingen bra lön men inte heller dålig. Rätt normal skulle jag säga. Att chefen säger att du ligger lågt stämmer säkert på din arbetsplats men steget från att chefen erkänner att man ligger lågt till att nåt faktiskt sker med lönen är ibland lite lång.

Men det är väl dags för höjningar i höst så då får du säkert höjd lön, frågan är om du får lite extra eller samma som alla andra.
Citera
2018-03-29, 06:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
du får 1000kr för lite i lön om man kollar på statistik över löner för en undersköterska
Det går inte att titta så för det är skillnad på lönen på 100% och lönen efter OB.
Citera
2018-03-29, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det går inte att titta så för det är skillnad på lönen på 100% och lönen efter OB.

Vad har ob med saken att göra? Det är en ersättning för att personen behövde jobba på obekväm arbetstid.
Här frågar ts efter sin lön.
Citera
2018-03-29, 06:30
Medlem
sasos avatar
Citat:

OB räknas inte som lön
Citera
2018-03-29, 06:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Vad har ob med saken att göra? Det är en ersättning för att personen behövde jobba på obekväm arbetstid.
Här frågar ts efter sin lön.
Precis. Men man har en grundlön på 100%, tex 23 000. Sen tillkommer OB på lönen som betalas ut. Dessutom jobbar inte alla 100% heller.

En annan sak är att det också är lite skillnad på undersköterskelöner beroende på var man jobbar, om det är kommunal, landstinget eller privat.

Så helt lätt är det inte att jämföra.
Citera
2018-03-29, 06:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
OB räknas inte som lön
Men då kan kan inte 24000 var en snittlön heller. Det är orimligt att 50% av undersköterskorna skulle ligga ÖVER den summan om man bara ser på grundlönen.
Citera
2018-03-29, 06:33
Medlem
sasos avatar
Citat:
Men då kan kan inte 24000 var en snittlön heller. Det är orimligt att 50% av undersköterskorna skulle ligga ÖVER den summan om man bara ser på grundlönen.

lönerna förra året
https://www.ka.se/medelloner-for-underskoterskor-2017
Citera
2018-03-29, 06:54
Medlem
"Jag trivs här men det skadar ju inte att se sig om hur det är på andra ställen".

Make em pay
Citera
2018-03-29, 07:40
Medlem
Det är offentlig sektors marknad just nu. De skriker efter personal överallt. Undersköterskor har bättre marknad än utbildade ekonomer som slåss 200+ personer om 1 jobb.

Kräv minst 25, helst 26 eller byt jobb och kräv 28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in