Citat:
Ursprungligen postat av
Rakhoger
Solglittret förklara gärna mer, för i min och alla andras värld innebär MRSA något helt annat.
Förstår inte riktigt vad du menar att det kan betyda istället?
MRSA är rätt vanligt tyvärr. Drabbar precis som "Lillamig" skriver gärna patienter med nedsatt immunförsvar där bakterien lätt kan få fäste i urinvägarna, luftvägar eller sår. Ofta i eksem på händer etc.
Ingen katastrof om man får infektionen, brukar såsmåningom hos de flesta till slut försvinna.
Dessa gula staffylokocker som ger MRSA kan ibland få fäste i sjukhusmiljö eftersom de finns i talgkörtlar och i många småsår hos folk. Kallades därför förr för "sjukhussjukan" men idag är bakterien vanlig ute i samhället. Utomlands - men ej ännu i Sverige - finns en extra svårbehandlad sort som är vacomycin-resistent. Vacomycin är något av de allra starkaste antibiotika vi kan ge mot en infektion - sedan har vi i stort sett ingen mer ammunition.
Pga av detta blir man alltid tillfrågad inom svensk sjukvård inför operationer, inläggning etc om man besökt något utländskt sjukhus. Vi vill helt enkelt inte ha mer MRSA.
Så här beskrivs livet för någon med MRSA:
"
En person som bär på MRSA kan utanför vårdmiljöerna leva ett helt normalt liv. Handhygienen i hemmet är självklart viktig, inte minst i anslutning till såromläggningar. Personliga artiklar, till exempel handdukar, får inte delas med andra. Om man är i behov av vård måste sjukvårdspersonalen vara informerad om bärarskapet."
Om Hanna någon gång hade smittats av MRSA är risken liten för en frisk yrkeskapabel person att MRSA bakterien ska bita sig fast utan att gå över. I stort sätt alla blir av med MRSA om de f övrigt är friska. Att hon länge skulle varit kronisk bärare av MRSA är inte så sannolikt.
Som framgår är MRSA absolut inte en infektionssjukdom som man ska kasta in handduken för, tvärt om den går över.
Edit. Såg nu att jag kallade dessa otrevliga MRSA bakterier för streptokocker i tidigare inlägg - det var en tillfällig blunder av mig - menar naturligtvis staffylokocker - "gula straffar" och inget annat.