2018-03-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Så personalen på PostNord och Tullen skulle alltså brutit mot regementet och begått tjänstefel och dessutom försvårat skattekontroll upp till en miljon gånger per vecka när de släppt förbi lika många paket utan att påföra moms.

Jag har inte det högsta förtroendet för PostNord men så dåligt tror jag inte något företag kan vara. Självklart var det ju praxis.

Och varför drar du upp att mottagaren ska betala in moms själv, menar du är det faktiskt var praxis att släppa paketen och lita på att kunden betala.
Du kan ju fundera över att beställa den "Återrapportering" som Tullverket har givits i uppdrag att redovisa enligt regeringens regleringsbrev.

Vi har ju snart en valrörelse där man kan ställa vissa frågor till vår finansminister, om man är påläst ifrågan.

"Återrapportering

Tullverket ska beskriva vilka åtgärder som har vidtagits för att minska skattefelet. En bedömning ska göras av hur åtgärderna har bidragit till att minska skattefelet och i vilken grad skattefelet har förändrats. Av beskrivningen ska dessutom kvaliteten på de av företagen lämnade uppgifterna i samband med import framgå."
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=16980

Den kan sannolikt ge vissa svar hur man tekniskt har löst det hela.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-28 kl. 15:35.
Citera
2018-03-28, 15:16
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Skrivit i tråden tidigare och var då påläst gällande trådens innehåll, nu varit borta från tråden ett tag nu.
Jag tänkte lägga ner Swish men slökollade lite på utbudet och hittade ett par kikare jag verkligen ville köpa.
Den ena är nu framkommen och tull samt postnord avgifter skall betalas innan paketet lämnar Arlanda, fick sms om betalningen, betalar jag inte returneras paketet.

Du menar kanske Wish och inte Swish? Det lär komma en lösning för just Wish om några veckor. Kolla bakåt i tråden.
Citera
2018-03-28, 15:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Du menar kanske Wish och inte Swish? Det lär komma en lösning för just Wish om några veckor. Kolla bakåt i tråden.
Om jag vore som dig skulle jag inte ställa för höga förhoppningar om att det blir någon sådan lösning före 2022
Citera
2018-03-28, 16:05
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hur du ser att avgiften på 75 kr är en förlust för samhället när den går till löner för nyanlända som annars går på bidrag. Man sparar ju in en massa skattepengar på det sättet, eller tänker jag fel?
Hela det här sysselsättningsjippot subventioneras av Svenskars minskade köpkraft.
Vi blir alltså fattigare till förmån för flyktingarna.
Jag hoppas att ni som läser detta förstår det, och röstar bort dom ansvariga vid nästa val.
Citat:
Ja då jobbar man utomlands, har dock aldrig hört någon skala bananer för betalning har man inte maskiner som gör det nuförtiden.
Ganska synonymt med det dom PN anställda gör nu i Örebro.
Citera
2018-03-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Skrivit i tråden tidigare och var då påläst gällande trådens innehåll, nu varit borta från tråden ett tag nu.
Jag tänkte lägga ner Swish men slökollade lite på utbudet och hittade ett par kikare jag verkligen ville köpa.
Den ena är nu framkommen och tull samt postnord avgifter skall betalas innan paketet lämnar Arlanda, fick sms om betalningen, betalar jag inte returneras paketet.
Gå till följande länk https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/?ref=group_header
Sök efter poster av "Kenneth Verlage"

"Kenneth Verlage Bra drag i den här diskussionen - sanningen är att avgiften på 75 inte kommer tas ut när momsen betalas i checkouten. Det kommer KANSKE bli en avgift på 10 kr per order (inte per paket) - beror på handlaren därute. Vi är överens med en av dom stora och har börjat bygga lösningen - klar kanske om 3-4 veckor."

Men förvänta dig inget för du har sett något levererats av personen ifråga dvs Kenneth Verlage.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-28 kl. 16:35.
Citera
2018-03-28, 16:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Hela det här sysselsättningsjippot subventioneras av Svenskars minskade köpkraft.
Jag hoppas att ni som läser detta förstår det, och röstar bort dom ansvariga vid nästa val.
Är det inte tvärt om? Om vi struntar i att köpa en massa billigt Kinaskit så får vi en massa pengar över som vi han handla i Sverige för och vi får fler arbetstillfällen och kan anställa fler både vanliga och ovanliga Svenskar som jobbar och tjänar pengar och handlar mer i Sverige o.s.v.

Att införa en avgift gynnar svensk ekonomi på samma sätt som Trump's tullar gynnar amerikansk.
Citera
2018-03-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina

Ganska synonymt med det dom PN anställda gör nu i Örebro.

Alla Sveriges nära grannländer tycks ha ganska fria regler för import från Kina, ungefär liknande de som tidigare rådde här.

Givetvis kan de som bor i gränstrakter utnyttja bekanta på andra sidan gränsen för beställning.
Men kanske kommer det företag som mot en mindre betalning agerar "brevlåda"?
Kanske liknande den privata alkoholimporten från Tyskland?
Citera
2018-03-28, 17:34
Medlem
s-täljes avatar
hur lång tid ska det ta för postnörd att lev paket?
betala mons datun 3 veckor sedan! inge uppdate på appen
samt har beställt från UK
Inget kommit 4 veckor sedan
fick avs skicka nytt! men ank Posten för 5 dagar sedan
SomVanlig inget hört ( och Uk är fan EU)
vad händer med postväsen
Om hade lev från Dhl,fedex eller anna kommit på 3 till 5dagar
Skärpning POSTEN!!!!!
Citera
2018-03-28, 17:36
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Alla Sveriges nära grannländer tycks ha ganska fria regler för import från Kina, ungefär liknande de som tidigare rådde här.

Givetvis kan de som bor i gränstrakter utnyttja bekanta på andra sidan gränsen för beställning.
Men kanske kommer det företag som mot en mindre betalning agerar "brevlåda"?
Kanske liknande den privata alkoholimporten från Tyskland?

Har undrat hur det skulle funka med en postbox i Åland för alla som bor i Stockholmstrakten. Något företag som kan agera mellanhand? Åland har en särställning, är inte med i EUs tullunion. Däremot gäller samma momsregler där som i Finland. Därför borde det vara ett fribelopp på upp till 22€. Inte lika generöst som i Norge, men det är just beställningar av lågt värde som är problemet.
Citera
2018-03-28, 17:40
Medlem
Citat:
Givetvis skall du betala moms på alla varor eller tjänster du köper, så har det varit sedan 60-talet. Som importör måste du givetvis känna till de lagar och förordningar som gäller från Tullverket och Skatteverket.

Vi är nog alla överens om att Postnord har gjort fel men dom har nu rättat till det så att alla kan handla från Kina och på ett enkelt sätt göra rätt för sig och betala in momsen. Postnord är nöjda, Tullverket är nöjda och Finansministern är nöjd så slutet gott allting gott...

Försök inte smita undan nu .Det var inte det diskussionen rörde sig om. Att momsregeln funnits är enkelt att läsa i lagen och att det anlänt miljoner och åter miljoner paket som varken tullen eller PostNord har brytt sig om att stoppa och kräva tull på under åratal vet vi alla också så där finns inga skilda uppfattningar.

Det som vi har diskuterat är att vi menar att det har funnits en praxis på att släppa försändelser vidare som ligger under ca 220 kr. Det står ju dessutom på PostNords egen webbsida att man tagit ut avgiften på försändelser överca 220 kr.

Värt att notera är att den nya avgiften på 75 kronor är en sänkning av den tidigare kostnaden för försändelser med ett värde på mellan cirka 220 kronor och 1 500 kronor.

Vi säger att detta varit praxis och alla Tull personal och PostNord anställda har varit duktiga och följt denna praxis eftersom miljoner försändelser har hanterats enligt detta.

Du och dina chefer däremot hävdar istället att den praxisen aldrig existerat, utan personalen på PostNord och Tullen har direkt brutit mot direktiv, regelverk och chefernas ordrar, och därigenom har medverkat till undanhållande av skatt och dessutom har gjort det miljoner och åter miljoner gånger gånger under åren.

Väldigt fult och illa av cheferna att försöka dumpa över ansvaret på den stackars personalen som bara har gjort det som cheferna har sagt åt dem.
Citera
2018-03-28, 17:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hur du ser att avgiften på 75 kr är en förlust för samhället när den går till löner för nyanlända som annars går på bidrag. Man sparar ju in en massa skattepengar på det sättet, eller tänker jag fel?
Citera
2018-03-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Har undrat hur det skulle funka med en postbox i Åland för alla som bor i Stockholmstrakten. Något företag som kan agera mellanhand? Åland har en särställning, är inte med i EUs tullunion. Däremot gäller samma momsregler där som i Finland. Därför borde det vara ett fribelopp på upp till 22€. Inte lika generöst som i Norge, men det är just beställningar av lågt värde som är problemet.

Vi får väl se hur det blir, men för mig är det knappast aktuellt då jag bor ca 25 mil till närmsta gräns.

Däremot skulle det garanterat vara oerhört pinsamt för regeringen, ifall "brevlådeföretag" dök upp andra sidan svenska gränsen dit svenska kunder kunde beställa från Kina!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in