2018-03-17, 12:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Ett exempel på att IQ-argumentet angående depression bygger på ett opålitligt mått är att IQ-poängen har varierat så mycket över tid.

Nej det gör den inte.
Däremot finns det flera studier som visar på att de kognitiva förmågorna (IQ) påverkas negativt av depression och även under olika faser av den sjukdomen.
Citera
2018-03-18, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Nej det gjorde jag inte.
Om man bedriver antisemitisk propaganda så agerar man även nyttig idiot åt nazisterna, trots att man själv kanske tar avstånd ifrån dem eftersom antisemitism är en vital del av deras ideologi.

Så genom att propagera samma saker som KMR så går du onekligen deras ärenden, även om du själv tar avstånd från scientologerna.
Det är därför du agerar "nyttig idiot".

Lustigt förresten att du hänvisar till Thomas Szazs, för det var han som grundade KMR.....

Jo du begick exakt samma felslut som när Stalin påstod att alla som var mot bolsjevismen var för Hitler, vilket i sin tur var samma felslut som spegelbilden att Hitler påstod att alla som var mot nazismen var för Stalin. Att påstå att kritik mot en företeelse skulle vara "nyttig idioti" åt en annan företeelse är den falska dikotomi som gynnar alla totalitära ideologier genom att upprätthålla ett polariserat samhälle som förtrycker det sapienta kritiska tänkandet.
Citera
2018-03-18, 18:31
Medlem
Citat:
Nej det gör den inte.
Däremot finns det flera studier som visar på att de kognitiva förmågorna (IQ) påverkas negativt av depression och även under olika faser av den sjukdomen.

Du bara upprepade din användning av IQ som argument, du bemötte inte påpekandet att IQ är ett ovetenskapligt skenmått.
Citera
2018-03-19, 20:11
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Du bara upprepade din användning av IQ som argument, du bemötte inte påpekandet att IQ är ett ovetenskapligt skenmått.

Det du hävdar stämmer inte.
IQ-mätningar har en korrelation med hur bra individen kommer att klara av skola och arbetsliv.
Man har kunnat se att elever som har låga IQ-poäng får också dassiga betyg.
Särskilt verbal IQ tycks spela en viktig roll för skolkarriären (och senare även arbetslivet då det ena gärna ger det andra).

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2018/02/Har-alla-barn-i-grundskolan-forutsattningar-att-klara-nya-laroplanens-krav/#.WnNtiT_bDGZ.facebook
Citera
2018-03-19, 20:27
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Jo du begick exakt samma felslut som när Stalin påstod att alla som var mot bolsjevismen var för Hitler, vilket i sin tur var samma felslut som spegelbilden att Hitler påstod att alla som var mot nazismen var för Stalin. Att påstå att kritik mot en företeelse skulle vara "nyttig idioti" åt en annan företeelse är den falska dikotomi som gynnar alla totalitära ideologier genom att upprätthålla ett polariserat samhälle som förtrycker det sapienta kritiska tänkandet.

Då tar om det här och använder oss av Wikipedia till hjälp.
Såhär står det i det första stycket som ger en ganska bra beskrivning på vad en "nyttig idiot" är.

"Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Du är ett skolexempel på en nyttig idiot (NI) i och med att du propagerar samma saker som KMR men tror att du gör det utifrån patienternas intressen eller ditt eget huvud när du i själva verket går scientologernas ärenden.
Att du inte förstår detta är beror på att du själv inte kan skilja på vad som är befogad och konstruktiv kritik mot psykiatrin och vad som är ren antipsykiatrisk propaganda.
Det är förmodligen därför du drar den perversa jämförelsen att kritik mot antipsykiatri skulle vara "falsk dikotomi". Det är p.g.a. antipsykiatriker som dig som gör att psykiatridebatten blir så in åt h-e polariserad för det finns inga gråzoner i eran värld.
Citera
2018-03-26, 20:54
Medlem
Citat:
Det du hävdar stämmer inte.
IQ-mätningar har en korrelation med hur bra individen kommer att klara av skola och arbetsliv.
Man har kunnat se att elever som har låga IQ-poäng får också dassiga betyg.
Särskilt verbal IQ tycks spela en viktig roll för skolkarriären (och senare även arbetslivet då det ena gärna ger det andra).

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Originalstudie/2018/02/Har-alla-barn-i-grundskolan-forutsattningar-att-klara-nya-laroplanens-krav/#.WnNtiT_bDGZ.facebook

Och det finns en korrelation mellan att titta på många fotbollsmatcher och att svara många rätt på frågor om fotboll. Bevisar inte att IQ-tester mäter faktisk intelligens.
Citera
2018-03-26, 20:55
Medlem
Citat:
Då tar om det här och använder oss av Wikipedia till hjälp.
Såhär står det i det första stycket som ger en ganska bra beskrivning på vad en "nyttig idiot" är.

"Nyttig idiot är en beskrivning av en person som löper andras ärenden utan att vara medveten om att så är fallet och i stället tror att det är de egna intressena som värnas. Detta beteende har använts av bland annat underrättelsetjänster genom att utnyttja övertygelsen hos godtrogna "idealister" eller personer starkt knutna till en politisk lära eller konformism för att sprida propaganda, falska rykten, samla in information, med mera. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot

Du är ett skolexempel på en nyttig idiot (NI) i och med att du propagerar samma saker som KMR men tror att du gör det utifrån patienternas intressen eller ditt eget huvud när du i själva verket går scientologernas ärenden.
Att du inte förstår detta är beror på att du själv inte kan skilja på vad som är befogad och konstruktiv kritik mot psykiatrin och vad som är ren antipsykiatrisk propaganda.
Det är förmodligen därför du drar den perversa jämförelsen att kritik mot antipsykiatri skulle vara "falsk dikotomi". Det är p.g.a. antipsykiatriker som dig som gör att psykiatridebatten blir så in åt h-e polariserad för det finns inga gråzoner i eran värld.

Nu begår du felslutet att blanda ihop motstånd mot en specifik företeelse med förespråkande av en annan specifik företeelse. Att totalt förkasta kommunismen är inte nazism oavsett hur mycket krig det är mellan ett nazistiskt land och ett kommunistiskt land.
Citera
2018-03-26, 21:04
Medlem
Och så efterfrågas konkreta tips i tråden, inte falskdikotomism.
Citera
2018-03-27, 05:38
Medlem
När det enda en patient får ut av vården är vanmakt är det då lönt fortsätta den?

Jag är vårdad för att jag hör röster, hört sen jag föddes klarade mig bra i 21 år utan "medicin" år sen började min omgivning & myndigheter inbilla sig att jag behöver vård för att jag hade hallucinationer & slutade äta under en 2 månaders period för 18 år sen sen har det bara rullat på med vidare vård bara för att jag varit vårdad innan.

Har övervägt exil eller självmord för att slippa psykiatrin sen finns de dem som till exempel tv kändisen "Svullo" som inte fick vård så han hängde sig.. dom skiter i människor dom vill bara vara elaka och leva på vissa sen de som verkligen behöver vård behövs inte för psykiatrin har redan patienter som de kan leva på, jävla vampyrer.

Man är fast som en monoglid på ett gruppboende, men de som våldtar och mördar ja de måste utredas OM dom är sjuka & hör hemma på rättspsyk eller ska till ett vanligt fängelse & eftersom en del kommer till vanligt fängelse så betyder det alltså att det är normalt & friskt att våldta och mörda.

Psykiatrin lider av svår inbillningssjuka, brist på empati, begår ord-sallad (roligt ord som faktiskt är en term inom psykiatri) & tanke-störningar, dom är efterblivna och elaka & går runt i nån slags Silent Hill skämt skräck värld och tror på tomten.
Senast redigerad av zhelnurgath 2018-03-27 kl. 05:44.
Citera
2018-03-27, 18:50
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Nu begår du felslutet att blanda ihop motstånd mot en specifik företeelse med förespråkande av en annan specifik företeelse. Att totalt förkasta kommunismen är inte nazism oavsett hur mycket krig det är mellan ett nazistiskt land och ett kommunistiskt land.

Det är skillnad på att förespråka respektive indirekt gynna en annan rörelse.
Att du inte kan se skillnaden mellan dessa företeelser kan jag inte göra någonting åt.
Citera
2018-03-28, 16:52
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Och det finns en korrelation mellan att titta på många fotbollsmatcher och att svara många rätt på frågor om fotboll. Bevisar inte att IQ-tester mäter faktisk intelligens.

Nu är jag inte säker på vad logiken är i din jämförelse och jag tycker att du borde förklara vad "faktiskt intelligens" är för någonting.
Dock är det så att IQ-mätningar inte går att träna upp i någon större utsträckning eftersom IQ-mätningarna är konstruerade så. Är man svagbegåvad så kommer man inte komma upp i den övre delen av normalfördelningskurvan hur mycket man än tränar och gör testet under optimala förhållanden.
Däremot så kan det finnas en förstärkningseffekt av ens IQ. Är man "dum" så är det risk att man inte söker sig till intellektuella aktiviteter och då får man ingen mental träning givetvis som kanske hade förbättrat skolresultaten en aning. Detta torde även gälla vice versa.
Problemet när vi diskuterar IQ och intelligens är att vi ofta tänker oss detta som en självständig parameter när det i själva verket mer beror på individens intellektuella förmågor och mående.
Har man bristande exekutiva funktioner, koncentrationssvårigheter och kasst minne, då är det risk att man får sopiga resultat på WAIS.
Citera
2018-03-29, 15:29
Medlem
Citat:
Det är skillnad på att förespråka respektive indirekt gynna en annan rörelse.
Att du inte kan se skillnaden mellan dessa företeelser kan jag inte göra någonting åt.

Jag vet skillnaden mellan att förespråka och att indirekt gynna. Däremot verkar du inte veta att falska dikotomier gynnar båda de som framställs som "de enda alternativen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in