2018-03-27, 23:58
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den täta Västerlångatan är en väldigt oläglig plats för övervakning. Inte lätt att hålla sig osynlig där. Lättare i andra delar av Gamla Stan men ändå undgick WT-gubbarna den skarpögda Ulla Strömbäck-Larsson.
De båda ustasjamän som Lisbet trodde sig ha sett återkomma kring bostaden verkade inte ens försöka vara diskreta. Skulle de bara skrämmas undrar jag.
Citera
2018-03-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Bra fråga. Hittar inga RS, SJ. AK finns, men inspektör. Högsta graden (Intendent) är BÖ.
När jag läser om de två pkk experterna WE och JA så tänker jag Förnamn samt andra bokstaven i efternamn. Men verkar vara för många som börjar på A.
Citera
2018-03-28, 05:58
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Exakt så är det. SB kan nog inte flytta på något som en kostsam Narkotikaspaning just pga hur man är organiserade.

Däremot kan som du säger en Säpooperation eller en SSI operation men rätt nivå på legitimitet göra det utan frågor. Sannolik utan att ens nämna SSI om det var de. Och utan kontroll om det faktiskt var ett legitimt skäl eller en egenväldig grupp. Det är en hemlig operation och orsaken vet nog bara folk på rätt nivå! Gatufolk som vanliga poliser och knarkspanare kan möjligen känna igen ansikten på sin höjd då dessa kan ha rekryterat från span.

Konsekvenserna blir då att WT personerna som är aktuella begränsas högst påtagligt. Nån sambandsövning eller privatspanande knarkpoliser kan vi lämna därhän. Likaså inhemska extremistiska eller utländska krafter.

Knarkspanarna själva kan dock vara tänkbara teoretiskt kring mordplatsen men då passar ju inte iakttagelserna i Gamla stan in och hur skulle de kunna veta att anaordna en spning där OP skulle dyka upp.

Återstår då en legitim eller ickelegitim grupp SÄPO och eller SSI folk som mest trolig. Hade den varit legitim borde väl dock åtminstone Näss ha känt till den så troligen var det något som gick förbi honom men med förankring.

Denna grupp måste alltså ha en förankring uppåt och legitim utan att Säpo blev informerade i sådant fall. Då hamnar vi på sådana som Donald et consortes med någon uppbackning uppåt.

Händelseförloppet att OP skuggas från hemmet till Bion under bion rensas ganska hastigt och oväntat området från spanare längst Åsen och också väster om Sveavägen (incidenten vid Norra latins parkering där vittnen blev bortkörda) indikerar att så kan ha skett. Med andra ord rensar man flyktvägarna på båda sidor om Sveavägen mellan Grand och ner mot Kungsgatan. Om det var av spaningsskäl är det minst sagt märkligt men förberedde man attentat så är det begripligare.

Det som sticker ut här är att uniformerad personal verkar ha medverkat i det! De kan knappast ske via Säpos kontakt i gropen utan att det sprids. Det måste vara någon med legitimitet att ge direkta order under tystnadsplikt och rekvirera personal utan mellanled.

I det sammanhanget skulle ju Holmers påstådda aktiviteter kunna passa in både vad gäller platser och rörelser och hans Chaufförs uppgifter får begriplighet och mening.

Därmed skulle vi ha en organisation som ser ut som följande...
*Spaningsgrupp för informationsinhämntning 3-5 personer + logistik i form av transportmedel och understöd (kommunikation)
*Attentatsgrupp med minst en skytt och en utkik/backup var på vardera sidan Sveavägen.
*Kader operativ ledning
* Rekvirerade uniformer med uppdrag att "hålla rent" så att den hemliga operationen ej blir störd.

Jovisst alltså, jag läser också Wall. Men om man rensat områden norr och söder om Grand, öster och väster på Sveavägen, varför berättar bara ett fåtal om det?

Paret som ska på rockkonsert och blir "rensade" från norra latins parkering, blir ju det två timmar innan attentatet. Det låter mer som en vaktmästaråtgärd än ett kuppförsök.

Så en ensam gärningsman, en tokig jävel, faller bort, men en hel arme rumstrerar av oklar anledning om, bland annat på norra latins parkering, i två timmar?!
Citera
2018-03-28, 06:58
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Ok försöker igen.

När det gäller intressanta iakttagelser på mordkvällen måste tidpunkt och person/personer som observerades vara högintressant (tillfällighet att de fanns där? Knappast! Hata slumpen.):

Citat:
22.45
Ett par som varit på teater går tillbaka till sin bil. När de passerar Wallingatan vid Adolf Fredriks kyrkogård nära biografen Grand*noterar de en parkerad bil. I bilen sitter två män varav den ene medvetet skymmer sitt ansikte när paret passerar. Vittnena berättade senare att en av männen påminde om ledaren för en extrem politisk organisation, oklart vilken. Senare har framkommit att en grupp poliser med nazistsympatier hade en samlingslokal på Wallingatan 34. I samma byggnad hade även World Anti Communist Leauge (WACL) sina lokaler.

Vem är ledaren som de tycker en av männen är lik? Varför tycker de att han är lik? Säger mer om vittnenas åsikter än vem det var man såg?
När kom detta vittnesmål in och är det släppt?
Jag drar inga växlar på wacl mm än, tycker dock att bilen står lämpligt både tidsmässigt och geografiskt. Kan den använts som värmebil, samordningsbil, ev flyktbil??
Mannen som täcker ansiktet är troligen inte den som är lik någon ledare? Varför gör han det? Vid den tidpunkten och platsen?

Och varför tänker jag på detta vittne? Sitter och spånar på morgonkvisten...
Kerstin Nordström
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2018-03-28 kl. 07:20.
Citera
2018-03-28, 08:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jovisst alltså, jag läser också Wall. Men om man rensat områden norr och söder om Grand, öster och väster på Sveavägen, varför berättar bara ett fåtal om det?
Paret som ska på rockkonsert och blir "rensade" från norra latins parkering, blir ju det två timmar innan attentatet. Det låter mer som en vaktmästaråtgärd än ett kuppförsök.
Så en ensam gärningsman, en tokig jävel, faller bort, men en hel arme rumstrerar av oklar anledning om, bland annat på norra latins parkering, i två timmar?!
Här kommer du in på något högst väsentligt som samtliga på ett eller annat sätt tystnadspliktiga inklusive även de mest seriösa författare och journalister jag mött undviker att tala om. Det måste helt enkelt ha funnits en hel drös väktare och civil polis som fått vissa förhandsbesked och godtyckligt kunnat ta på sig enskilda små uppgifter utan att veta något om övergripande organisation eller varandras betydelse. Efteråt är man generad och rädd för att ha kunnat agera på fel sida med motsatt syfte. De konkurrerande väktarkårerna på den tiden då statliga ABAB såldes ut till marknaden är just vad de militära natoanhängarna kunde använda sig av för att genomföra sin kupp.
Citera
2018-03-28, 08:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan är om koderna återger initialer eller det är annat system.

Försökte hitta RS Robban men han är inte med bland koderna, det borde han vara så kanske det inte är initialer.
Citera
2018-03-28, 08:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Slå sönder?
Det är han som har bevisbördan.

Wall skulle behöva förklara:
- Vad som kan vara så viktigt att Palme går med på ett möte på stan vid den tiden? (Han har givit Harvard-affären som ett "exempel", men sen då..)
- Varför Lisbet tiger? Eller vet hon inget?
- Vem "bokade" mötet? Någon som Palme litar på?
- När skulle detta möte ha bokats?
Om de officiella uppgifterna kring telefonsamtal är riktiga så finns det inte så många personer att välja på och samtidigt (enligt Lisbet) så var kl. över 19 då de bestämde sig för att gå på Bröderna Mozart.
- Vad hade hänt om paret Palme inte fått biljetter till Bröderna Mozart?
De hade inte bokat några biljetter.

...är några intressanta frågor att besvara.

Igen enligt boken "devil incarnate" : man räknade med att en 60årig gubbe skulle behöva gå på toaletten under bion. En person han kände "råkade vara där". Han bokade mötet.
Skeptisk till boken...
Senast redigerad av heheho 2018-03-28 kl. 08:44.
Citera
2018-03-28, 08:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Ok försöker igen.

När det gäller intressanta iakttagelser på mordkvällen måste tidpunkt och person/personer som observerades vara högintressant (tillfällighet att de fanns där? Knappast! Hata slumpen.):

Vem är ledaren som de tycker en av männen är lik? Varför tycker de att han är lik? Säger mer om vittnenas åsikter än vem det var man såg?
När kom detta vittnesmål in och är det släppt?
Jag drar inga växlar på wacl mm än, tycker dock att bilen står lämpligt både tidsmässigt och geografiskt. Kan den använts som värmebil, samordningsbil, ev flyktbil??
Mannen som täcker ansiktet är troligen inte den som är lik någon ledare? Varför gör han det? Vid den tidpunkten och platsen?

Och varför tänker jag på detta vittne? Sitter och spånar på morgonkvisten...
Kerstin Nordström

Det var väl ungefär här det var tänkt att mördaren skulle slå till, men så "frös han" (Lingärde). Mördare + flyktförare?
del av support tog sedan mordet i egna händer.
Citera
2018-03-28, 08:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
När jag läser om de två pkk experterna WE och JA så tänker jag Förnamn samt andra bokstaven i efternamn. Men verkar vara för många som börjar på A.

Vanligaste på A:
Anders
Alexander
Andreas
Axel
Arne
Anton
Adam
Arvid
Albin
Alf
Allan
Alfred
André
Citera
2018-03-28, 08:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Dammegård är i övrigt en bra person som är trevlig att lyssna på och han har säkerligen många rätt, men det är nåt som inte stämmer.
Även Dammegård blev tvingad att hålla tyst och istället stämma in i den från början mest fantastiskt fabulerade upplösning som ingen annan än CIA kunnat ge sken av inför GRU så att inte också KGB skulle blanda sig i leken. Uppenbarligen ville både Lidbom, Ebbe, IC och KOF tro att räddningen skulle bli möjlig om alla bara var överens inom Säpo och polis. Det var man uppenbarligen inte och Näss såsom sambandsofficer till Nato läckte tydligen uppgifter som varken Holmér eller CIA fick veta.
Tveksamma uppgifter har Dammegård undvikit att ta med i sitt verk. Den enda direkta felaktighet jag upptäckte var som sagt den boboslacke här framhållit om Wedin så som ett avgörande besked han själv hade gett till Dammegård.
Citera
2018-03-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ja det är nog kod för enheten de hör till. Med andra ord kan man inte få mycket mer än kön och uppgifter kring hur de deltagit i detta. Måste till någon med faktisk kunskap och de som kan veta verkar ju inte vilja hjälpa till i tråden utan stjälpa med att laja i bästa fall.
Senast redigerad av boboslacke 2018-03-28 kl. 09:16.
Citera
2018-03-28, 09:23
Medlem
Citat:
A är ju vanlig andra bokstav i efternamn, kan det vara tvärtom; andra bokstaven i efternamnet + första bokstaven i förnamnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in