2018-03-28, 00:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ja, detta är ett enormt rättsövergrepp både mot de två små barnen och mot deras föräldrar som tvingades delta i ett Kafkaliknande rävspel för att inte barnen skulle omhändertas och placeras på något hem för vanartiga. Dessutom har det pågått i 20 år.

I en av alla artiklar som beskriver hur man gått tillväga i den nya utredningen för att undersöka misstankarna mot bröderna finns en redovisning av hur man granskat de förhör som de utsattes för. Man storknar av avsky för hur dessa inkompetenta stollar höll på. Hjärntvätt och psykisk tortyr mot två små barn.

Ett utdrag:
Inför presskonferensen distribuerade polisen en tjock utredning av förhören med pojkarna. Det var en rejäl analys där frågorna som ställdes för 20 år sedan hade indelats i öppna ("inviterande"), specifika, slutna, ledande, suggererande och så vidare.

Det första förhöret med Christian Karlsson, då sju år, innehöll till exempel 62 procent slutna och ledande frågor. Det betyder att förhörsledaren drog pojken åt det håll han ville ha honom.

Fler exempel:

Det andra förhöret började klockan 18.40. Alldeles för sent för att börja förhöra en sjuåring. Man tog en paus och fortsatte 20.00. Då börjar det bli dags för en sjuåring att sova. Förhöret innehåller stark social press på Christian.

I ytterligare ett förhör, som varar tre timmar, får sjuåringen 271 – 271! – ledande frågor.

Så håller det på. Chefsåklagare Niclas Wargren kunde således konstatera att förhören var värdelösa, "otydliga, motsägelsefulla och inkonsekventa" och att uppgifterna från småpojkarna "har mycket begränsat värde".
Länk till hela artikeln:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/VRpq0W/presskonferensen-dar-broderna-frias-visar-vad-som-ar-fel-med-vart-land

Jag har också ett minne av att ha läst någonstans (kanske i denna tråd) att enda anledningen till att barnen inte placerades i varsitt fosterhem långt från familjen var att det inte gick att hitta något hem som ville ha de små mördarmonstren. Vilken j*kl* tur det i så fall var för dem.
Det var deras smala lycka att det inte fanns någon annan lösning än att låta dem bo kvar hos föräldrarna. Förmodligen är det det som gjort att de är normala unga män idag trots det helvete som samhället med förenade krafter utsatte dem för.

Och visst borde de storkäftade stollarna som är skyldiga till att bröderna och deras familj haft ett h*lv*te under 20 års tid åtalas, åtminstone för förtal. Det brottet borde väl i alla fall inte vara preskriberat, även om tjänstefelen är preskriberade.

Ja håller helt med dig.
I tv-dokumentären nämndes just att det var meningen att socialen skulle sära på bröderna genom att fosterhemsplacera i vart fall den ene - Christian tror jag. Men ingen fosterfamilj ville ha den unge "mördaren" i sitt hem, så Christian bodde kvar med Robin och föräldrarna medan man letade och sedan rann det ut i sanden. Bägge pojkarna växte upp med närheten till sina föräldrar och varandra - redan då tyckte jag det framkom att detta varit deras räddning Är intyget inte utfärdat för just hemundervisningssyfte eller där det ens framgår att Moa rekommenderas detta - vill rektorn helt enkelt inte

Förfärlig historia!

Sätt en klo-tång i örat på varje skyldig och dra med tången ut dem i ljuset för att pudla!

Tyvärr är preskriptionstiden för förtal 2 år och för grovt förtal 5 år. Det är här nog grovt förtal, men beklagligt nog redan preskiberat. Tycker att man därför måste satsa på klo-tången istället.
Citera
2018-03-28, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xarrax
Som man får uppfattning från senaste nyheter/uttalande så är det en lastpall dvs olyckshändelse och ingen anledingen att gå vidare med fallet .
Tänk om det var någon uppe på lastpallen då, och tryckte ner den över Kevin? Tydligen det perfekta mordet i så fall.

Ett litet barn kan inte lyfta en normalstor lastpall för övrigt, så jag förstår inte hur den skulle ha hamnat på honom annars? Stod den på högkant liksom?

Ser det som ett hån mot både Kevin och hans anhöriga att fallet avfärdas med en sådan förklaring. Däremot skönt att bröderna går fria - men jag tror inte det var en olyckshändelse.
Senast redigerad av herter 2018-03-28 kl. 00:38.
Citera
2018-03-28, 00:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Precis som du säger så finns det utrymme för olika tolkningar.
Det finns inget som bevisar brorsornas oskuld.
Det går bara inte att bevisa brorsornas skuld.
Därför går de fria.

Nja inte riktigt så ska det tolkas även om du gärna vill förvrida detta.
Det framgår med tydlighet att dom inte kan ha haft med det att göra, så du kanske ska läsa lite till.
Dom har nämligen alibi. Är det svårt? Ska någon hjälpa dig att begripa det enkla i detta fall?
Citera
2018-03-28, 00:30
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xarrax
Som man får uppfattning från senaste nyheter/uttalande så är det en lastpall dvs olyckshändelseoch ingen anledingen att gå vidare med fallet .

Nej, inte fastlagt att det var olyckshändelse, det är en spekulation:

https://www.expressen.se/gt/just-nu-broderna-frias-i-kevin-fallet/
=Samtidigt ger åklagaren en annan möjlig förklaring till hur Kevin dog.
Genom en olycka där han kläms mellan två lastpallar:
– Det är ett mycket tänkbart scenario, säger Niclas Wargren på dagens presskonferens.
Citera
2018-03-28, 00:44
Medlem
alfamisos avatar
Jag tycker Leif GW har en hel del på fötterna i klippet här längst ner, oavsett om det var greppmärken eller märken av lastpall på Kevin, och oavsett om det var vållande till död eller mord:
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/gws-teori-om-kevinfallet-jag-vet-vem-som-gjorde-det/ar-BBKKMvk?li=AAb2bl2&ocid=ientp

(klippet har nog länkats förut i denna tråd?),

...(märken av en lastpall över Kevin som någon ställde sig upppå (?))

se även från 2017:
https://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/
Citera
2018-03-28, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja håller helt med dig.
I tv-dokumentären nämndes just att det var meningen att socialen skulle sära på bröderna genom att fosterhemsplacera i vart fall den ene - Christian tror jag. Men ingen fosterfamilj ville ha den unge "mördaren" i sitt hem, så Christian bodde kvar med Robin och föräldrarna medan man letade och sedan rann det ut i sanden. Bägge pojkarna växte upp med närheten till sina föräldrar och varandra - redan då tyckte jag det framkom att detta varit deras räddning Är intyget inte utfärdat för just hemundervisningssyfte eller där det ens framgår att Moa rekommenderas detta - vill rektorn helt enkelt inte

Förfärlig historia!

Sätt en klo-tång i örat på varje skyldig och dra med tången ut dem i ljuset för att pudla!

Tyvärr är preskriptionstiden för förtal 2 år och för grovt förtal 5 år. Det är här nog grovt förtal, men beklagligt nog redan preskiberat. Tycker att man därför måste satsa på klo-tången istället.
Även om preskibitionstiden för förtal gått ut så finns en ansvarig myndighet som gjort en bedömning på "förtalet" eller hur? Och hur ser preskebiotionsbedömningen ut i de fallen ?
Citera
2018-03-28, 01:01
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Kan man säkerligen om man känner för det.

https://www.expressen.se/gt/kevins-pappa-om-ovantade-beskedet/

En viktig person i den här historian är tillfreds med beskedet viket är betydligt mer intressant och skönt än att se en massa åsikter utan minsta grund.

Du kanske ska ta fram lite bevis då om du nu anser något annat. Nej, den informationen från den äldre korrupta utredningen gäller inte längre. Så kom igen bara med lite underlag.

Ja det håller jag med om. Gläds med killarna och tänker att för anhöriga kan det nog kännas bättre om det är en olyckshändelse. Inte säkert att det var det men att fortsätta spekulera och leta efter en gm känns nästan cyniskt idag.
Men varför är rubriken "oväntade beskedet"? Bröderna blev avskrivna och det var väl väntat. Jag har tyckt att det låtit som en olyckshändelse hela tiden, kanske en lek som gått snett men inte våldtäkt eller mord.
Ur artikeln:

Citat:
Advokat Slobodan Jovicic biträder den yngre brodern Robin i ärendet.
Vad säger du om att åklagaren inte kan styrka att det har begåtts något brott överhuvudtaget?
– När jag själv tog del av utredningen var det en av frågorna som jag fäste uppmärksamhet vid. Det är ingen nyhet för mig att den möjligheten fanns, säger Slobodan Jovicic.
Senast redigerad av Snopphanen 2018-03-28 kl. 01:17.
Citera
2018-03-28, 01:15
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Jag tycker Leif GW har en hel del på fötterna i klippet här längst ner, oavsett om det var greppmärken eller märken av lastpall på Kevin, och oavsett om det var vållande till död eller mord:
http://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/gws-teori-om-kevinfallet-jag-vet-vem-som-gjorde-det/ar-BBKKMvk?li=AAb2bl2&ocid=ientp

(klippet har nog länkats förut i denna tråd?),

...(märken av en lastpall över Kevin som någon ställde sig upppå (?))

se även från 2017:
https://www.expressen.se/gt/tonaring-erkande-valdtakt-polisen-sag-inget-samband-med-kevin-mordet/

Jag förtydligar mig själv: Leif GW har i åratal hävdat att de två pojkarna blev oriktigt utpekade. Cyniskt eller inte, tydligen anser han sig nu mogen att spekulera offentligt om en annan person som skulle ha kunnat vara med vid olyckan/misshandeln/dråpet.
Senast redigerad av alfamiso 2018-03-28 kl. 01:23.
Citera
2018-03-28, 01:29
Medlem
alfamisos avatar
DN (betalsite) skrev igår bl a detta:

Citat:
FLERA OLIKA SCENARIER FÖR VAD SOM EGENTLIGEN HÄNDE MED KEVIN
UPPDATERAD IGÅR
PUBLICERAD IGÅR
Hur dog Kevin? Om han inte mördades av någon - vad hände då? Var det en olycka? En lek som spårade ur?
– Jag kan inte med säkerhet säga det i dag, konstaterar Niclas Wargren, kammaråklagare.
Rättsmedicinalverket har tagit fram flera olika scenarier för vad som - kanske - hände.
Ulrika By

När förundersökningen i Kevinfallet återupptogs i maj förra året vände sig polis och åklagare i oktober förra året till Rättsmedicinalverket för ett antal kompletterande frågor.
Kan man verkligen utesluta drunkning? Kan man utesluta sexuellt våld eller inte? Var trycket över Kevins hals ensamt dödande eller kan man säga någonting om alternativ dödsorsak utifrån de skador som fanns på Kevins kropp?
Det är bara några av sammantaget 14 frågor som polisen ställde till RMV i Linköping.
Här är delar av svaren:
Drunknade Kevin? Det går inte att helt utesluta att han drunknade, han hade en ökad mängd vätska i lungsäckarna. Men det finns också en rad fynd som talar emot drunkning som dödsorsak.
Utsattes han för sexuellt våld? När Kevin påträffades hade han blåmärken kring bäckenet. I dag beskriver RMV att de ”omfattande mjukdelsblödningarna” uppkommit till följd av kraftigt statiskt tryck mot området. De bedöms ”aparta” utifrån att de skulle ha uppkommit till följd av sexuellt våld. Sexuellt våld kan inte helt uteslutas, men skadorna bedöms ha uppkommit av annan orsak. RMV kommer också fram till att Kevin mycket väl kan ha haft sina kläder på sig när dessa skador uppstod.
Hade han tecken på skador från kniv eller annat stickvapen? Nej.
Ströps han med ett långt föremål som den tidigare utredningen kom fram till? Enligt RMV går det inte att utesluta en träpinne, ett metallföremål, en lastpallskant, en bryggkant eller ett cykelhjälmsspänne – samtliga tidigare nämnda ”tillhyggen”. RMV kommer fram till att det som stämmer bäst med Kevins skada är en kant av något slag – en lastpallskant, bryggkant eller ett metallföremål. RMV menar dock att den mest intressanta frågan är om någon av de nämnda föremålen kan förklara alla de olika slags skador Kevin hade.
Skadorna har uppkommit genom trubbigt, statiskt våld - främst mot halsen. Skadebilden kan alltså, enligt RMV, förklaras med att han blivit klämd mellan lastpallar.
Den 13 december gjordes en rekonstruktion av vad som skulle kunna ha hänt om Kevin avled där han hittades, intill tre lastpallar.
Under rekonstruktionen markerades strandlinjen och vassen med avspärrningsband och pallarna placerades enligt bilder från brottsplatsundersökningsprotokollet.
RMV, polis och kriminaltekniker använde sedan en skalenlig docka för att, med utgångspunkt från de skador Kevin hade försöka utröna vad som kan ha hänt.
Sammanfattningsvis kan han antingen har skadats vid en lek med jämnåriga vid lastpallarna, någon kan ha tryckt eller pressat honom mot eller mellan lastpallarna eller han kan av egen kraft lekt med en pall som sedan fallit över honom – en ren olycka.
Exakt vad som hänt kanske vi aldrig kommer att få veta. Dagens beslut gör att händelseförloppet inte kommer att prövas i domstol eftersom kammaråklagare Niclas Wargren inte anser att det finns tillräckligt med bevis för att påstå att det har begåtts ett brott.

= https://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-olika-scenarier-for-vad-som-egentligen-hande-med-kevin/
Citera
2018-03-28, 01:30
Medlem
PelleButtPluggs avatar
Hur blir det? Kommer killarna få något fett jävla skadestånd nu då? Med tanke på det dom fått utstå borde det ju handla om miljonbelopp!!?!
Citera
2018-03-28, 02:03
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleButtPlugg
Hur blir det? Kommer killarna få något fett jävla skadestånd nu då? Med tanke på det dom fått utstå borde det ju handla om miljonbelopp!!?!

Om de får säg 100 000 för vart år som de har varit oskyldigt utpekade så blir det två miljoner. Känns ganska lagom. Två miljoner var. Det är inte ett skyhögt skadestånd och inte så att de kan leva på det resten av livet men ändå, en nätt liten summa. Får de mer än så kommer Svenssons att titta snett på dem och brumma om skatterna. Mindre kommer inte på fråga.
Citera
2018-03-28, 02:34
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleButtPlugg

Egentligen är det väl svårt med skadestånd då preskription har trätt in och att dom aldrig dömdes i domstol. Men det finns väl alternativ angående skadestånd ändå via regeringen om jag uppfattat saken rätt. Och ja det bör handlar om miljonbelopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in