2018-03-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Jag har en CBN ch7486e och Com Hem, men nätverket räcker inte i hela hemmet vilket jag skulle vilja ändra på. Är det bäst att köpa en ny router eller borde jag köpa något annat istället, typ en repeater eller något? Är isåfall alla repeaters kompatibla med routern jag har, eller är det enbart vissa typer som fungerar? Där routern är använder jag internet främst till arbete och videostreaming, och i andra änden skulle det antagligen mest bli sociala medier och arbete, även om det självklart är önskvärt att även kunna streama film där.

Om du har möjlighet så är det bästa att dra en nätverkskabel från den nuvarande router till en accesspunkt du kompleterar med. (Det går att använda en trådlösrouter som accesspunkt om man stänger av DHCP på den, och använder enbart LAN-portar.)

Repeatrar har flera nackdelar som t.ex. halverad bandbredd.
Citera
2018-03-22, 16:53
Medlem
ALZIRs avatar
Tjena i tråden!

Hyresvärden har precis kopplat upp sig till stadsnätet i lyan, underbart!
Men nu till hjälpen.

Kommer behöva en router, där jag använder mig av wi-fi.
Har en del prylar som är beroende av det. PS4, två iPad, två telefoner och chromecast.

Jag tänker beställa 100/10 och bor på 70kvm. Vad för router skulle ni rekommenderat för mina behov?

Mvh :-)
Citera
2018-03-23, 14:04
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om du har möjlighet så är det bästa att dra en nätverkskabel från den nuvarande router till en accesspunkt du kompleterar med. (Det går att använda en trådlösrouter som accesspunkt om man stänger av DHCP på den, och använder enbart LAN-portar.)

Repeatrar har flera nackdelar som t.ex. halverad bandbredd.

Jag har en dörr mellan min nuvarande routerplats och platsen som jag skulle placerat en accesspunkt, så helst skulle jag ju ha en trådlös lösning. Finns det trådlösa lösningar som ger bra uppkoppling? Är det du menar med en trådlös router att den agerar som en förlängning av mitt nuvarande nätverk trådlöst?
Citera
2018-03-27, 19:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Jag har en dörr mellan min nuvarande routerplats och platsen som jag skulle placerat en accesspunkt, så helst skulle jag ju ha en trådlös lösning. Finns det trådlösa lösningar som ger bra uppkoppling? Är det du menar med en trådlös router att den agerar som en förlängning av mitt nuvarande nätverk trådlöst?

Skillnad mellan Repeater och Accesspunkt:

Kod:
O-----------------------<>            <>
Ro                      AP            Dat             

<>                      <><>          <>
Ro                      RP            Dat             

Lösningen med AP är bäst (kabel är ännu bättre). Man behöver bara dra kabel så att AP får täckning till datorn.
Med RP förlorar du halva hastigheten. RP måste placeras så att den har täckning både till routern och datorn.

En trådlös router kan kopplas in så att den får samma funktion som en AP. Man kopplar ingenting till WAN-porten på den routern utan LAN till LAN. Innan man kopplar ihop LAN till LAN måste man stänga av DHCP i den routern. Till APen kan du köra trådlöst men även ha tre kabelanslutna enheter.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-03-27 kl. 19:31.
Citera
2018-03-27, 19:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Tjena i tråden!

Hyresvärden har precis kopplat upp sig till stadsnätet i lyan, underbart!
Men nu till hjälpen.

Kommer behöva en router, där jag använder mig av wi-fi.
Har en del prylar som är beroende av det. PS4, två iPad, två telefoner och chromecast.

Jag tänker beställa 100/10 och bor på 70kvm. Vad för router skulle ni rekommenderat för mina behov?

Mvh :-)

Grundtips: ASUS RT-AC68U och TP-link Archer C9. De är tekniskt jämförbara då de använder likadana kretsar. C9 lite nyare.

De börjar bli dyra så man kan gå ner ett snäpp: ASUS RT-AC66U och TP-link Archer C7. Likvärdiga men har olika kretsar.

Båda tillverkarna har nyare produkter mot högre pris.

Routrarna har:
Dual band, 2,4 GHz och 5 GHz.
Gigabitportar.
Externa utbytbara antenner.
Uttag för USB för printer/extern hårddisk.
Citera
2018-03-27, 22:29
Medlem
mmas avatar
Hjälp en noob.

Jag bor på 40+ kvm (Etta) och behöver nog en ny router. Jag har en dlink DIR-501 som varit med om både det ena och det andra.
Den kommer vara mitt i lägenheten kan man säga, det jag har som kommer gå på den är:
Min mobil
Dator (med en del torrents.. men verkligen inte speciellt mycket)
ps4

(Har bbb 100mbit)

Jag har haft problem att spela över wifi med min nuvarande router då det laggat osv. Så jag behöver alltså en router där jag kan spela spel som cod ww2 och fortnite. Alltså vill spela över wifi utan lagg eller problem med pingen. Vill slippa den där jävla sladden som ligger genom rummet från routern.

Låt oss säga max 1000kr?

Tack så mycket för hjälp!
Citera
2018-03-27, 22:42
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Grundtips: ASUS RT-AC68U och TP-link Archer C9. De är tekniskt jämförbara då de använder likadana kretsar. C9 lite nyare.

De börjar bli dyra så man kan gå ner ett snäpp: ASUS RT-AC66U och TP-link Archer C7. Likvärdiga men har olika kretsar.

Båda tillverkarna har nyare produkter mot högre pris.

Routrarna har:
Dual band, 2,4 GHz och 5 GHz.
Gigabitportar.
Externa utbytbara antenner.
Uttag för USB för printer/extern hårddisk.

Såg detta inlägg, känns som kraven passar på mitt inlägg ovan, såg även att Archer c9 fanns för 999kr på kjell.
Tror du den skulle göra det bra hos mig? (mina "krav" i inlägget ovanför)
Citera
2018-03-28, 10:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Såg detta inlägg, känns som kraven passar på mitt inlägg ovan, såg även att Archer c9 fanns för 999kr på kjell.
Tror du den skulle göra det bra hos mig? (mina "krav" i inlägget ovanför)

Jo, den är bra men till spel är ju kabel överlägsen. Det är ju ett kampanjpris så det är väl bara att passa på. Kostar normalt cirka 300 mer. Kjell har väl öppet köp så prova.

Du behöver antagligen ett bra nätverkskort till datorn så du kan utnyttja 5 GHz bandet.
Citera
2018-04-08, 09:50
Medlem
pepsi haxs avatar
Sitter just nu på en Netgear WNR3500v2 och jag får räckvidden är inte den bästa..
För att få bra kontakt måste man ha routern i samma rum som laptopen.
När man seedar och routern är i vardagesrummet (rummet brevid) så är knappt 1mb/s max
när man har routern ståendes precis utanför är 4 mb/s medel upload.

Skulle vilja ha en router som kan hålla upp och nerladdning på högre hastighet med bra räckvidd.
Använder mig av playstation 4, blu ray samt en mobil och surfplatta utöver laptopen.

Har kollat på denna, priset är väldigt fint men hur funkar den jämfört med den jag redan har?

https://www.netonnet.se/art/dator/na...3/247983.8935/
Citera
2018-04-08, 17:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Sitter just nu på en Netgear WNR3500v2 och jag får räckvidden är inte den bästa..
För att få bra kontakt måste man ha routern i samma rum som laptopen.
När man seedar och routern är i vardagesrummet (rummet brevid) så är knappt 1mb/s max
när man har routern ståendes precis utanför är 4 mb/s medel upload.

Skulle vilja ha en router som kan hålla upp och nerladdning på högre hastighet med bra räckvidd.
Använder mig av playstation 4, blu ray samt en mobil och surfplatta utöver laptopen.

Har kollat på denna, priset är väldigt fint men hur funkar den jämfört med den jag redan har?

https://www.netonnet.se/art/dator/na...3/247983.8935/

Det verkar som denna C50 v3 är lite upphottad jämfört med den som finns på Prisjakt.
Den här har ju 4 antenner på 5 dBi medan den andra har två antenner.

En del minus:
Portarna klarar bara 100 Mbit/s. (Om du planerar att ha en NAS bör du ha 1000Mbit/s)
Antennerna är inte utbytbara. (Bra om inte de som ingår är bra men 5 dBi är mycket bra)
Bara 1 USB-port. (Andra har två, en för printer och en för extern hårddisk. Inte nödvändigt att ha någon alls)

Se upp att du får den nya V3 så de inte lurar på dig någon äldre version.
Recensionerna på NetonNet verkar ju väldigt positiva.
Citera
2018-04-09, 20:51
Medlem
PeterNosters avatar
Mycket bra och pedagogisk presentation av mesh-system:
https://www.youtube.com/watch?v=S65iXOpNydA

Det gäller Aimesh som är ASUS version av mesh.
Karl-Emil Nikka som bl.a var ansvarig för boken "Hur funkar det" presenterar.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...ideo?amount=15
Senast redigerad av PeterNoster 2018-04-09 kl. 21:00.
Citera
2018-05-01, 23:58
Medlem
Tjenare. Jag vill ha en gaming router och misstänker att ComHems modem/router är skit. Ska i princip bara ha den till att dra en nätverkssladd mellan router och PS4 och sedan till trådlös anslutning för mina mobila enheter. Vad rekommenderar ni som spelar mycket spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in