2018-03-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Där blev du mindre trovärdig......
pga 1. Orkar inte gå in på det igen.
Och 2. Brevet. + att svår sjukdom hos barn påverkar hela familjen (föräldrarna) psykiskt. Menar då även hos andra familjer med svårt sjuka barn.
Nu var båda barnen svårt sjuka i den här familjen. Att inte det skulle ha påverkat OH psykiskt är ett understatement.

Jag tycker att alla inlägg som Missan27 skrivit, både i början av tråden samt idag varit trovärdiga,
hon/han har haft kontakt med Moa och känner till familjen och hemförhållandena en hel del.

Förstår inte varför den skribenten skulle bli mindre trovärdig på grund av det inlägget. Jag inser förstås att den råkade "trampa dig på tårna" eftersom du har den diagnos och sjukdom som det diskuterats mest om i tråden. Jag har full förståelse för din sjukdom, du har ju skrivit väldigt öppet om det och jag förstår att du har det kämpigt.

Tror inte att Missan27 menade något illa med vad hon/han skrev. Alla vi som är här i tråden, tror en hel del, både om det ena och det andra, högt och lågt. Vissa nuddar kanske sanningen, andra synpunkter/åsikter är säkert helt åt skogen.

Sedan så är det väl - så vitt jag förstått - definitivt inte fastslagit till 100% att det är ME som töserna led av.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-03-27 kl. 16:07.
Citera
2018-03-27, 16:14
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Jag tycker att alla inlägg som Missan27 skrivit, både i början av tråden samt idag varit trovärdiga,
hon/han har haft kontakt med Moa och känner till familjen och hemförhållandena en hel del.

Förstår inte varför den skribenten skulle bli mindre trovärdig på grund av det inlägget. Jag inser förstås att den råkade "trampa dig på tårna" eftersom du har den diagnos och sjukdom som det diskuterats mest om i tråden. Jag har full förståelse för din sjukdom, du har ju skrivit väldigt öppet om det och jag förstår att du har det kämpigt.

Tror inte att Missan27 menade något illa med vad hon/han skrev. Alla vi som är här i tråden, tror en hel del, både om det ena och det andra, högt och lågt. Vissa nuddar kanske sanningen, andra synpunkter/åsikter är säkert helt åt skogen.

Sedan så är det väl - så vitt jag förstått - definitivt inte fastslagit till 100% att det är ME som töserna led av.
Ok. Det var mer det där att Oskar inte skulle vara påverkad psykiskt av sina döttrars sjukdom som jag reagerade mest mot. Och med det menar jag att hon påstår att det inte varit med i de faktorer som påverkat honom så att han fått en depression. Visst en del av Missan27s inlägg kan vara sanna. Men kanske hon inte känner familjen så väl trots allt. Och inte kunnat tyda hur familjen mådde.
ME skiter jag numera att informera ingående om. Trots all vetenskap bakom min kunskap. 😄
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-27 kl. 16:28.
Citera
2018-03-27, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag tror på vetenskap och därför tror jag inte på ME diagnosen. Finns diagnosen inom offentliga sjukvården?
Jag tror att Oskar blev mer och mer deprimerad . Men inte pga barnens sjukdomar. Flera saker som samlades på hög har gjort honom väldigt dålig tror jag. El. bara så

Tack för du delar med dig.
Själv tror jag inte alls på ME diagnosen.
Vet du om familjen brukade ha vänner hemma eller isolerade dem sig?
Citera
2018-03-27, 16:25
Medlem
Citat:
Så dom åkte säkert till Sthlm för att träffa mammas kompis. Moa var glad över resan. Hon hade klagat över innan att dom inte kunde resa så mycket för Agnes var jämt hemma att hon inte gick i skolan. Hon var glad över poolen. Men träffade Agnes en gång och hon var så pass frisk att hon gick helt obehindrat , tvärtom snabbt, läste ur en tjock bok.
Hemundervisning är för mig helt obegripligt. En tvångstanke av pappan?

I april 2017 åkte mamma och M till Stockholm för att träffa vänner. M var glad och såg fram emot resan. M beklagade sig över att familjen inte kunde resa så ofta. I april 2017 har man ett möte i skolan där det talas om M's behov av undervisning i hemmet.

Detta blir konstigare och konstigare.

Jag kan mycket väl förstå att det finns sjukdomstillstånd där dagsformen varierar väldigt mycket och där man kan ha bättre och sämre perioder. Men om man i april har både lust och förmåga att resa, så borde man väl inte vara oförmögen att gå i skolan i maj, dvs bara en månad senare. Den som åtminstone ibland är kapabel att resa, borde väl även ibland vara kapabel att att gå i skola? Varför inte välja någon form av anpassad skolgång med kortare dagar, kortare veckor, färre ämnen osv? Om det nu, trots allt, var så att M hade "osynliga" hälsoproblem.

Och även om det fanns en anledning till att A verkligen behövde få all sin undervisning i hemmet - nog borde detta ha smärtat föräldrarna? Jag menar, det måste ha varit fruktansvärt hemskt att se sitt (antagligen mycket ledsna) barn vara där hemma, och veta att hon gick miste om precis allting som är roligt, viktigt och utvecklande för en tjej i 12-14årsåldern? Om nu barn nummer två visar symtom, borde väl föräldrarna snarade kämpa för att låta henne (lillasyster) vara kvar i skolan , i någon omfattning - för att slippa samma tragiska utveckling som det blev för A?

Varför gjorde man barnen sjukare än de var (alltså på pappret), vad tjänade detta för syfte? Till vad behövdes barnens sjukdomar?

Det är väl i och för sig inte så märkligt att ett barn i en familj drabbas av någon form av ohälsa som man vill maskera (annorexi, depression, OCD...) och som man utåt kallar för "trötthet." Och att man i god tro och med allra bästa uppsåt driver igenom rätten till hemundervisning - för att man verkligen trodde att detta var det bästa. Men när det drabbade barnet ännu efter två år är kvar i hemmet, borde man ju tänka annorlunda, och göra på ett annat sätt när lillasyster också börjar må dåligt...
Citera
2018-03-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Det var mer det där att Oskar inte skulle vara påverkad psykiskt av sina döttrars sjukdom som jag reagerade mot. Och med det menar jag att hon påstår att det inte varit med i de faktorer som påverkat honom så att han fått en depression. Visst en del av Missan27s inlägg kan vara sanna. Men kanske hon inte känner familjen så väl trots allt.

Det krävs mer än en ytlig bekantskap för att kunna fastslå varför en människa har fått en depression. Dom två uppgiftslämnare som har hävdat sig ha direktkontakt (utöver skolan) med familjen är mig veterligt pianotanten och denne Missan27. Att två anonyma personer med ytlig kontakt skulle övertrumfa skolans utlåtande om barnens obeskrivliga sjukdom och en familj i kris på grund av den sjukdomen är märkligt.

Vi förväntas väga skolans och sjukvårdens ord lättare än två anonyma personer som inte har träffat vare sig flickorna eller familjen på ett halvår. Pianotanten slutade träffa Moa i maj ifjol och Missan27 ett halvår före hon dog. Det har naturligtvis hänt massor i huset på 6 månader. Det känns lite övermaga att uttala sig om hur allvarlig sjukdomen var, oavsett diagnos, baserat på den kunskapen och samtidigt då hävda att alla myndighetspersoner skulle ha begått tjänstefel när man dels skrev läkarintyg och beslutade om särskild undervisning i hemmet.
Citera
2018-03-27, 17:48
Medlem
Ni som skriver om barnens dödliga sjukdomar. Finns inte. Finns inte några dödliga sjukdomar. Och ni som talar jämt om ME , om diagnosen , om sjukdomen nu finns i sjukvården. Jag har väldigt svårt att tro att en läkare som jobbar inom offentliga sjukvården skulle ge den diagnosen till en 11 årig. En 11 åring som var dessutom helt frisk. Ni får diskutera er sjukdom separat . Varför envisas ni med att barnen var dödssjuka. Kronisk trötthetssyndrom är ingen dödlig sjukdom. Oskar var säkert väldigt deprimerad. Mycket djup depression. Jag tror att han ville dölja sin egen sjukdom.
Citera
2018-03-27, 17:53
Medlem
Nån undrade om föräldrarna hade avvikande beteenden. Nej. Hanna absolut inte. Oskar lite kantig. Mer och mer tystlåten. Jag känner inte om familjen hade vänner hemma el. inte .
Citera
2018-03-27, 17:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ni som skriver om barnens dödliga sjukdomar. Finns inte. Finns inte några dödliga sjukdomar. Och ni som talar jämt om ME , om diagnosen , om sjukdomen nu finns i sjukvården. Jag har väldigt svårt att tro att en läkare som jobbar inom offentliga sjukvården skulle ge den diagnosen till en 11 årig. En 11 åring som var dessutom helt frisk. Ni får diskutera er sjukdom separat . Varför envisas ni med att barnen var dödssjuka. Kronisk trötthetssyndrom är ingen dödlig sjukdom. Oskar var säkert väldigt deprimerad. Mycket djup depression. Jag tror att han ville dölja sin egen sjukdom.
På vilket sätt kan han tänkas vilja dölja sin sjukdom och varför?
Citera
2018-03-27, 18:03
Medlem
Citat:
Nån undrade om föräldrarna hade avvikande beteenden. Nej. Hanna absolut inte. Oskar lite kantig. Mer och mer tystlåten. Jag känner inte om familjen hade vänner hemma el. inte .
Stort tack för dina inlägg! De för mer substans i diskussionen.
Du har träffat hela familjen och kan förmedla dina observationer. Bra!

Inte heller jag tror på att flickorna skulle ha haft några sjukdomar. Snarare påverkade av sin styrande far.

Vet du om Oskar hade lätt till skratt?? Vet att det är en konstig fråga- men frågar ändå.
Citera
2018-03-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det krävs mer än en ytlig bekantskap för att kunna fastslå varför en människa har fått en depression. Dom två uppgiftslämnare som har hävdat sig ha direktkontakt (utöver skolan) med familjen är mig veterligt pianotanten och denne Missan27. Att två anonyma personer med ytlig kontakt skulle övertrumfa skolans utlåtande om barnens obeskrivliga sjukdom och en familj i kris på grund av den sjukdomen är märkligt.

Vi förväntas väga skolans och sjukvårdens ord lättare än två anonyma personer som inte har träffat vare sig flickorna eller familjen på ett halvår. Pianotanten slutade träffa Moa i maj ifjol och Missan27 ett halvår före hon dog. Det har naturligtvis hänt massor i huset på 6 månader. Det känns lite övermaga att uttala sig om hur allvarlig sjukdomen var, oavsett diagnos, baserat på den kunskapen och samtidigt då hävda att alla myndighetspersoner skulle ha begått tjänstefel när man dels skrev läkarintyg och beslutade om särskild undervisning i hemmet.
Undrar när läkarintygen är daterade. Avsåg de HT - 17? Isåfall lämnar de också ett gap på ca ett halvår.
Citera
2018-03-27, 18:06
Medlem
Har aldrig trodd att barnens sjukdom är orsaken till familiciden, men jag är osäker om sjukdomen var påhittat, omedveten orsakat och/eller om symptomen feltolkades. Idag får jag igen intryck att barnen blev kontrollerade när de kom i puberteten. Och om A* var sjuk, så tror jag att det var pga missförhållande i hemmet. Men vem vet hur sjuka de var eller inte. Föräldrarna ska ju ha varit förtvivlade. Det är svårt att föreställa sig att allt bara ska ha varit teater.

Här en berättelse hur det känns att vara kontrollerad av föräldrarna och isolerad från jämnåriga.

”Isolating children and not allowing them to interact with other children and youth is a form of psychological maltreatment. Not allowing children enough opportunities to learn how to behave in social situations and not providing them with opportunities to plan and make decisions in social situations is psychological maltreatment in the exploiting/corrupting category.

“Socialization” was a joke to my parents, as it was and is for many homeschooling apologists, but the different aspects of isolation are easily categorized as psychological maltreatment.”

https://homeschoolersanonymous.org/2014/10/18/socialization-and-psychological-maltreatment-isolating-children-and-teenagers/
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-27 kl. 18:08.
Citera
2018-03-27, 18:07
Medlem
Jag läste att det var ett möte på skolan angående Moa i april. Jag vet ju att Moa och mamma åkte till Sthlm i april. Skolan måste ha blivit förd bakom ljuset. Jag tror skolpersonalen gick på Oskars vältalighet . Om skolpersonalen skulle vara ärliga så skulle utlåtandet av dom om Moa skulle lyda så:
En väldigt fin, känslig flicka. Lite betryckt av nåt som vi inte förstår. Mycket pratsam. Har behov att tala. Orolig för att inte sköta sina skolläxor perfekt. Inte tröttare än andra barn men pga en konstnärlig personlighet är annorlunda än andra barn. Men inte så annorlunda så att hon behöver ha en diagnos. Glad. Snäll. Intresserad av många saker. Ärlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in