2018-03-27, 16:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
NF är alltså misstänkt eftersom att inget vittne har sett honom på platsen? Ändå så går han till polisen av rädsla just för att någon ska ha sett honom där? För mig känns det helt otroligt att han skulle vara GM men ändå tre dagar senare välja att anmäla sig som vittne. Om valet står mellan att misstänka antingen NF eller AB eftersom deras vittnesmål inte riktigt går ihop med varandra så säger min magkänsla AB, flera vittnen har ju dessutom reagerat över hans underliga beteende.

Jag tror att mördaren, ifall det var en grupp som gjorde det måste ha haft någon som gick bakom och täckte ryggen och kanske skymde upp, så jag tror att den trottoarbiten bakom LOP är helt rätt ställe att leta på.

Jag är öppen för skruvade förklaringar och tror att sanningen, om vi någonsin får höra den kommer att vara komplicerad och låta orimlig. Jag uppskattar teaterspåret men kanske mer som litteratur än verklig möjlighet.
Det finns flera möjliga förklaringar, en eller flera kan vara korrekta.

1. Han behöver ett alibi
2. Han vill sätta dit AB
3. Han vill ta kontroll över utredningen

Att inget vittne har sett honom på platsen, kan bero på att han är GM

PS: teater motivet kan också vara ett av flera möjliga förklaringar, var en eller flera kan vara korrekta.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-27 kl. 16:12.
Citera
2018-03-27, 16:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det blev feber i tråden och det är alltid ett tecken så gott som något att det är på rätt spår.
Troligen var det nog så att en liten grupp som spanade på OP kunde flytta på annat och rensa området från nyfikna ögon. Hemligt hemligt.
Ingen fattade att det rensades väg för ett attentat. Kanske inte ens efteråt. Då det var hemligt och man bedyrade sin oskuld. Flera icke inblandade kände nog till det men vet inget vad som faktiskt hände eller exakt vilka det var som steg in i tomrumet. Man hade filmens längd på sig att rensa bort spanare. Och slog till första tillfälle. Därför blev det där det blev.
Att privatspanande poliser skulle kunna flytta andra är otroligt..alltså återstår???

Folk från SÄPO kan alltid flytta på andra med en diskret vink om rikets säkerhet. Är dom på en viss nivå behöver inte dom som flyttas på veta om att det rör sig om privatspaning. Samma sak gäller en SSI-grupp och en hemlig SB-liknande grupp med koppling mot kuppförsvaret. Poängen är att ordern måste komma från ett håll vars legitimitet är ställd utom all tvivel.

Nästa fråga som hela tiden ligger och gnager är varför Sveriges regering lägger spaningarna i händerna på personer som Hans Holmer och Ebbe Carlsson? Det är detta förfarande som gör att PU havererar. Det är därifrån utpekandet av PGNäss som KGB-agent kommer.

Redan den tredje mars vill Holger Romander lägga utredningen på RPS. Han hade aldrig gjort sig till enväldig spaningsledare och har aldrig ansetts som någon extremist. Ingvar Carlsson är i livet och borde ställas mot väggen och svara på varför han litade på HH/EC.
Citera
2018-03-27, 17:09
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja det blev feber i tråden och det är alltid ett tecken så gott som något att det är på rätt spår.
Troligen var det nog så att en liten grupp som spanade på OP kunde flytta på annat och rensa området från nyfikna ögon. Hemligt hemligt.
Ingen fattade att det rensades väg för ett attentat. Kanske inte ens efteråt. Då det var hemligt och man bedyrade sin oskuld. Flera icke inblandade kände nog till det men vet inget vad som faktiskt hände eller exakt vilka det var som steg in i tomrumet. Man hade filmens längd på sig att rensa bort spanare. Och slog till första tillfälle. Därför blev det där det blev.
Att privatspanande poliser skulle kunna flytta andra är otroligt..alltså återstår???

Berätta hur dom fick Olof att gå hem efter bion.
Citera
2018-03-27, 18:16
Medlem
Verkar som om Mikael Hylin:s dokumentärserie om palmemordet fokuserar på CP som GM.

Se länk http://www.inblick.se/nyheter/2017/11/16/ib-man-i-nya-palme-forhor
Citera
2018-03-27, 18:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Och varför slå till på en plats där man behöver rensa bort istället för på en plats där man inte behöver rensa bort? För att Sveavägen var det optimala stället? Nej jag förstår inte det där. (Frågorna var egentligen inte ställda till dig men nu blev det så.)
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-27 kl. 18:27.
Citera
2018-03-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det finns flera möjliga förklaringar, en eller flera kan vara korrekta.

1. Han behöver ett alibi
2. Han vill sätta dit AB
3. Han vill ta kontroll över utredningen

Att inget vittne har sett honom på platsen, kan bero på att han är GM

PS: teater motivet kan också vara ett av flera möjliga förklaringar, var en eller flera kan vara korrekta.

1. Om han vill skaffa sig ett alibi så vore det väl bättre för honom att låta sin berättelse ligga närmare den väg han verkligen gått? Om han tex var rädd för att ha blivit sedd gående åt ett håll så verkar det dumt att ringa till polisen och berätta att man gått åt ett annat håll. Han vill placera in sig på Vasagatan, så den han tror kan peka ut honom kan bara ha sett honom på Vasagatan söder om Tunnelgatan gående norrut, norr om Tunnelgatan har han ju aldrig gått enligt dig. Det betyder att han måste ha först mött någon han kände på Vasagatan och sedan LOP i korsningen Tunnnelgatan och gjort ett impulsdåd. Han kan alltså inte ha förföljt LOP och beslutet att skjuta måste ha tagits på några sekunder. Detta utesluter inte helt teatermotivet men jag tror att det utesluter ett återskapande av kungamordet.
2. Han sätter inte dit AB, om han velat göra det så hade han kunnat göra det mycket effektivare.
3. Samma som punkt 2

Att säga att han skulle kunna vara gm eftersom ingen har sett honom på platsen är fullständigt bakvänt.

Hela det här scenariot är så dumt att jag inte kan dra någon annan slutsats än att ni trollar medvetet.
Citera
2018-03-27, 19:17
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Folk från SÄPO kan alltid flytta på andra med en diskret vink om rikets säkerhet. Är dom på en viss nivå behöver inte dom som flyttas på veta om att det rör sig om privatspaning. Samma sak gäller en SSI-grupp och en hemlig SB-liknande grupp med koppling mot kuppförsvaret. Poängen är att ordern måste komma från ett håll vars legitimitet är ställd utom all tvivel.

Nästa fråga som hela tiden ligger och gnager är varför Sveriges regering lägger spaningarna i händerna på personer som Hans Holmer och Ebbe Carlsson? Det är detta förfarande som gör att PU havererar. Det är därifrån utpekandet av PGNäss som KGB-agent kommer.

Redan den tredje mars vill Holger Romander lägga utredningen på RPS. Han hade aldrig gjort sig till enväldig spaningsledare och har aldrig ansetts som någon extremist. Ingvar Carlsson är i livet och borde ställas mot väggen och svara på varför han litade på HH/EC.
När det gäller intressanta iakttagelser på mordkvällen måste tidpunkt och person/personer som observerades vara högintressant (tillfällighet att de fanns där? Knappast! Hata slumpen.):

Citat:
22.45
Ett par som varit på teater går tillbaka till sin bil. När de passerar Wallingatan vid Adolf Fredriks kyrkogård nära biografen Grand*noterar de en parkerad bil. I bilen sitter två män varav den ene medvetet skymmer sitt ansikte när paret passerar. Vittnena berättade senare att en av männen påminde om ledaren för en extrem politisk organisation, oklart vilken. Senare har framkommit att en grupp poliser med nazistsympatier hade en samlingslokal på Wallingatan 34. I samma byggnad hade även World Anti Communist Leauge (WACL) sina lokaler.

Vem är ledaren...
Citera
2018-03-27, 19:21
Medlem
299792458s avatar
Citat:
1. Om han vill skaffa sig ett alibi så vore det väl bättre för honom att låta sin berättelse ligga närmare den väg han verkligen gått? Om han tex var rädd för att ha blivit sedd gående åt ett håll så verkar det dumt att ringa till polisen och berätta att man gått åt ett annat håll. Han vill placera in sig på Vasagatan, så den han tror kan peka ut honom kan bara ha sett honom på Vasagatan söder om Tunnelgatan gående norrut, norr om Tunnelgatan har han ju aldrig gått enligt dig. Det betyder att han måste ha först mött någon han kände på Vasagatan och sedan LOP i korsningen Tunnnelgatan och gjort ett impulsdåd. Han kan alltså inte ha förföljt LOP och beslutet att skjuta måste ha tagits på några sekunder. Detta utesluter inte helt teatermotivet men jag tror att det utesluter ett återskapande av kungamordet.
2. Han sätter inte dit AB, om han velat göra det så hade han kunnat göra det mycket effektivare.
3. Samma som punkt 2

Att säga att han skulle kunna vara gm eftersom ingen har sett honom på platsen är fullständigt bakvänt.

Hela det här scenariot är så dumt att jag inte kan dra någon annan slutsats än att ni trollar medvetet.
Efter att jag hittat ett av flera möjliga motiv, tror också jag att GM (som paret Palme) kom gående från norr.

Han lyckas inte sätta dit AB, men jag tror det var det, han bland annat ville.

Nej, det är inte bakvänt, alla har sett GM, men vet inte att det är NF. Och det förklarar varför de säger att de inte har sett NF, som var där, på östra sidan av Sveavägen.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-27 kl. 19:34.
Citera
2018-03-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Efter att jag hittat ett av flera möjliga motiv, tror också jag att GM (som paret Palme) kom gående från norr.
Det jag skrev nyss blev kanske rörigt med för många väderstreck. Om NF ville skaffa sig alibi för att någon kunde ha sett honom gå söderut så vore det väl dumt att säga att han gick norrut?
Citera
2018-03-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Exakt så är det. SB kan nog inte flytta på något som en kostsam Narkotikaspaning just pga hur man är organiserade.

Däremot kan som du säger en Säpooperation eller en SSI operation men rätt nivå på legitimitet göra det utan frågor. Sannolik utan att ens nämna SSI om det var de. Och utan kontroll om det faktiskt var ett legitimt skäl eller en egenväldig grupp. Det är en hemlig operation och orsaken vet nog bara folk på rätt nivå! Gatufolk som vanliga poliser och knarkspanare kan möjligen känna igen ansikten på sin höjd då dessa kan ha rekryterat från span.

Konsekvenserna blir då att WT personerna som är aktuella begränsas högst påtagligt. Nån sambandsövning eller privatspanande knarkpoliser kan vi lämna därhän. Likaså inhemska extremistiska eller utländska krafter.

Knarkspanarna själva kan dock vara tänkbara teoretiskt kring mordplatsen men då passar ju inte iakttagelserna i Gamla stan in och hur skulle de kunna veta att anaordna en spning där OP skulle dyka upp.

Återstår då en legitim eller ickelegitim grupp SÄPO och eller SSI folk som mest trolig. Hade den varit legitim borde väl dock åtminstone Näss ha känt till den så troligen var det något som gick förbi honom men med förankring.

Denna grupp måste alltså ha en förankring uppåt och legitim utan att Säpo blev informerade i sådant fall. Då hamnar vi på sådana som Donald et consortes med någon uppbackning uppåt.

Händelseförloppet att OP skuggas från hemmet till Bion under bion rensas ganska hastigt och oväntat området från spanare längst Åsen och också väster om Sveavägen (incidenten vid Norra latins parkering där vittnen blev bortkörda) indikerar att så kan ha skett. Med andra ord rensar man flyktvägarna på båda sidor om Sveavägen mellan Grand och ner mot Kungsgatan. Om det var av spaningsskäl är det minst sagt märkligt men förberedde man attentat så är det begripligare.

Det som sticker ut här är att uniformerad personal verkar ha medverkat i det! De kan knappast ske via Säpos kontakt i gropen utan att det sprids. Det måste vara någon med legitimitet att ge direkta order under tystnadsplikt och rekvirera personal utan mellanled.

I det sammanhanget skulle ju Holmers påstådda aktiviteter kunna passa in både vad gäller platser och rörelser och hans Chaufförs uppgifter får begriplighet och mening.

Därmed skulle vi ha en organisation som ser ut som följande...
*Spaningsgrupp för informationsinhämntning 3-5 personer + logistik i form av transportmedel och understöd (kommunikation)
*Attentatsgrupp med minst en skytt och en utkik/backup var på vardera sidan Sveavägen.
*Kader operativ ledning
* Rekvirerade uniformer med uppdrag att "hålla rent" så att den hemliga operationen ej blir störd.
Citera
2018-03-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Man måste varit beredd på flera alternativ. Promenad båda sidor om Svevägen. T-banan hemåt, Taxi etc . Inte heller omöjligt att man hade alternativa planer förberedda t ex vid hemkomst.
Citera
2018-03-27, 19:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det jag skrev nyss blev kanske rörigt med för många väderstreck. Om NF ville skaffa sig alibi för att någon kunde ha sett honom gå söderut så vore det väl dumt att säga att han gick norrut?
Jag tror poängen med alibiet var, att han inte var på mordplatsen, att han var längre norrut.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-27 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in