2018-03-27, 15:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Man hade ju kunnat ta fram en digital lösning där man kan betala in momsen i förväg för den som faktiskt vill betala den och slippa postnords maffiaavgift sedan kan man höja postnords avgift för breven för dem som inte betalat sin moms. I nuläget finns det ingen lösning och man tvingas betala postnords avgift även om man nu skulle ha fördeklarerat sitt brev (som för övrigt bara verkar gå för företag då jag försökt förut att registrera mig hos tullverkat som importör).

Och nej jag behöver ingen jävla länk på att Kinas befolkning är större en Sveriges.

"Lösningen" som finns nu är efterbliven. Den kostar staten pengar och den kommer att fortsätta kosta staten pengar då kineserna aldrig skriver rätt värde på paketen så momsen som kommer in är försummbar. Det kommer ALDRIG att gå med vinst. Aldrig.
Om hanteringen går med förlust kan man alltid höja avgiften tills man går break even... Fördelen med en digital lösning hade ju varit att varans värde verkligen hade varit det som angivits på paketet och som man betalat moms på.
Citera
2018-03-27, 15:23
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om hanteringen går med förlust kan man alltid höja avgiften tills man går break even... Fördelen med en digital lösning hade ju varit att varans värde verkligen hade varit det som angivits på paketet och som man betalat moms på.

Höja avgiften? Efter det ramaskri och kaos som blivit vid denna avgift? Smart idé tycker du?
Citera
2018-03-27, 15:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Vad jag har sett säger flera källor 50.000 paket ,varför kan du inte hålla dig till de officiella siffrorna!
Det är olika från dag till dag det har varit mellan 45.000 till 70.000 jag bara uppskattade ett medelvärde vi får se vad det blir efter någon månad när det stabiliserats sig och man kan räkna med att alla paket som kommer är enligt de nya momsreglerna...
Citera
2018-03-27, 15:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Höja avgiften? Efter det ramaskri och kaos som blivit vid denna avgift? Smart idé tycker du?
Avgiften har ju alltid varit 125 kr tidigare så dit kan man nog höja igen utan allt för mycket protester.
Citera
2018-03-27, 15:28
Medlem
Citat:
Det är olika från dag till dag det har varit mellan 45.000 till 70.000 jag bara uppskattade ett medelvärde vi får se vad det blir efter någon månad när det stabiliserats sig och man kan räkna med att alla paket som kommer är enligt de nya momsreglerna...
Nej ,det har varit att paketinflödet har minskat till ungefär 50.000 paket , finns inga andra officiella siffror.
Citera
2018-03-27, 15:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nej ,det har varit att paketinflödet har minskat till ungefär 50.000 paket , finns inga andra officiella siffror.
Det har varit under 50.000 per dag ibland men också över 70.000 det är väldigt olika vilket ställer till det för dom på Arlanda då dom inte vet hur mycket personal som behövs dagligen. Hade man fått elektronisk förhandsinformation när planen lastades i Kina så skulle man kunna planera bättre. Ibland står det personal och gör ingenting och ibland får dom jobba häcken av sig.

Lågprioriterad flygpost tas ju med i mån av plats och ledig lastkapacitet så det kan variera enormt mycket från flyg till flyg hur mycket som kommer med.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-27 kl. 15:47.
Citera
2018-03-27, 15:37
Medlem
Citat:
Det har varit under 50.000 per dag ibland vad jag kan se men också över 70.000 det är väldigt olika vilket ställer till det för dom på Arlanda då dom inte vet hur mycket personal som behövs dagligen. Hade man fått elektronisk förhandsinformation när planen lastades i Kina så skulle man kunna planera bättre. Ibland står det personal och gör ingenting och ibland får dom jobba häcken av sig.
Haha ,vad du kan se , så du har bättre koll än PN .ge dig nu!
Citera
2018-03-27, 15:40
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Haha ,vad du kan se , så du har bättre koll än PN .ge dig nu!
PN ser exakt hur många paket man ankomstregistrerar varje dag så dom har nog bättre koll.
Citera
2018-03-27, 16:04
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Kan det vara så att trackingnummret slutade med CN, HK eller SG? Om varan ursprungligen kommer från Estland så skall du givetvis inte betala moms o avgift.

Nej självklart inte, det slutade på EE, så sluta upp och sprida dina lögner i tråden tack.
Citera
2018-03-27, 16:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Nej självklart inte, det slutade på EE, så sluta upp och sprida dina lögner i tråden tack.
Då har Postnord begått ett misstag som avgiftsbelagt paketet, har varan sitt ursprung i Estland så skall det passera utan avgift och moms då det kommer från ett EU land. Klaga så får du säkert tillbaka dina pengar.
Citera
2018-03-27, 16:12
Medlem
kimdah2002s avatar
Enligt Leif Jakobsson på Finansdepartementet så visar deras utredning att det inte funnits något papper eller mejlkonversation som bekräftar den bilden som Postnord hävdar att det skulle förelegat en "praxis" på att låta paket med värde under 22€ undslippa moms. Postnord har ej heller kunnat visa på något sådan skriftlig instruktion från Tullverket utan hänvisar till att det skulle ha varit en muntlig överenskommelse vilket Tullverket avvisar bestämt.
Citera
2018-03-27, 16:26
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:
Kolla mitt inslag från rapport igår som jag länkade, vid 15.00 framåt.

https://www.svtplay.se/video/17437978/rapport/rapport-26-mar-19-30-3?start=auto&tab=2018

Fått in 2.8 miljoner kronor. Kostat 15 miljoner kronor och det är bara än så länge snart behöver dem en hangar till.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen

Även en idiot som jag kunde ju räknat ut det här i förhand, förstår inte hur efterblivna dem på postnords ledning är.

Detta bevisar ju bara att dom införde det nya system alldeles för snabbt, utan någon riktigt plan hur dom skulle kunna hantera alla paketen.
Jag tippar på att majoriteten av dom 500 000 paket som dom ännu inte hunnit gå igenom, aldrig kommer hinna gås igenom och skickas tillbaks till Kina utan att kund fått någon AVI. Bara detta kommer leda till ännu mera skriverier i media, hur dåligt Postmord sköter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in