2018-03-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Jisses. Det enda jag sade var att man kanske gynnades. Sade inget om nån manipulation.

Jag ber om ursäkt ifall jag feltolkade dina svar och la in andras åsikter i ditt. Det var inte min mening.
2018-03-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Nu gör du dig väl bara löjlig! Det finns väl ändå tonvis av handfasta bevis på att MSM motarbetat SD i åratal. Expressens löpsedel inför valet 2010 är ju inte direkt något somens Palmegruppen hade kunnat missa. En mängd journalister har i åratal stått och helt öppet sagt att de är mot SD. Och det kallar du indicier.

När det gäller Opinioninstituten däremot så är det nada. Ingen företrädare eller medarbetare har sagt någonting som antyder att de är mot SD. Tvärtom i en del fall. Demoskops opinionschef skriver debattartiklar som gör det uppenbart att han befinner sig i samma SD-garderob som Niklas Svensson på Expressen.

Men nu var det ju inte heller därför jag efterfrågade bevis utan för att det vore kul att få bevis för hur MCarthur vet att SD kommer att nå sitt förväntade resultat trotsOI:s manipulationer.

Mcarthur tror tydligen inte på den bandwagoneffect som du tror på. Så på nästa kongress ni grabbar har så kan ni väl i små grupper diskutera ämnet: bandwagoneffect- en illusion eller inte?

Att vissa journalister är emot SD är väl inga 100%iga BEVIS att tidningen motarbetar dom (SD får så vitt jag vet annonsera där och få in debattartiklar)? Löpet 2010 var kanske en olycklig miss av "löp-nissen". Klart som fan det finns medarbetare på OI's som är emot SD. Vore helt otroligt annars. Men dom får såklart inget utrymme för "kritik" mot partiet eftersom dom inte skriver texter utan jobbar i det tysta.

Sedan kan man inte jämföra en tidning med ett OI då en tidning kan leva vidare trots uppenbar bias. Medan ett OI skulle vara helt dött om det kom fram bias där.
2018-03-27, 15:11
Medlem
Citat:
Som vanligt trams med dina metaforer. OI's har genomgående (jaja, United Minds som inte finns längre blabla) underskattat SD och tillhör etablissemanget. Hästar o isbjörnar tycker du har lika mkt gemensamt som MSM och OI's?

Here we go again...Det finns såklart en skillnad på bandwagon-effect när stödet når en viss massa. 25% eller 15% gör en större skillnad än 55% eller 45%.

Finns såklart olika styrka på bandwagon-effect. En rörelse/ökning från 15,5 till 16 istället för 15,5 till 25 över tid gör en stor skillnad på folks benägenhet att lägga sin röst där.

Nu finns det ju ingen som helst fakta bakom det påståendet såvida du inte kan hänvisa till någon form av forskning inom området.

Men låt oss ponera att du har rätt.
Om jag inte missförstått så tillhör du ju lägret "OI kommer att höja SD kraftigt sista året innan valet för att inte göra det uppenbart att de manipulerat siffrorna". Vilket du hela tiden hävdat vara en rimlig strategi medans jag vidhåller att det är den dummaste idén för OU att göra sedan Garry Hoy sa till sina studenter "The windowglass is unbreakable, look I'll show you".
Men om vi nu köper din teori ovan. Kan vi då enas om att ge SD en "bandwagoneffect" under de sista 6 månaderna inte är den briljantaste av idéer om man hatar SD?

Dessutom så verkar PK-OU ha ett attention span som en ekorre eftersom de mellan Sep 14-dec 15 lät SD skjuta iväg som en raket i OU.

Sifo 9.9-19
Ipsos 10.5-18.9
Novus 9.1-22
Demoskop 11.2-18.5
SKOP 8.7-16.3

Risken för en Bandwagon-effect torde varit tydlig för instituten,
2018-03-27, 15:19
Medlem
Citat:
Nu finns det ju ingen som helst fakta bakom det påståendet såvida du inte kan hänvisa till någon form av forskning inom området.

Om jag inte missförstått så tillhör du ju lägret "OI kommer att höja SD kraftigt sista året innan valet för att inte göra det uppenbart att de manipulerat siffrorna". Vilket du hela tiden hävdat vara en rimlig strategi medans jag vidhåller att det är den dummaste idén för OU att göra sedan Garry Hoy sa till sina studenter "The windowglass is unbreakable, look I'll show you".
Men om vi nu köper din teori ovan. Kan vi då enas om att ge SD en "bandwagoneffect" under de sista 6 månaderna inte är den briljantaste av idéer om man hatar SD?

Dessutom så verkar PK-OU ha ett attention span som en ekorre eftersom de mellan Sep 14-dec 15 lät SD skjuta iväg som en raket i OU.

Sifo 9.9-19
Ipsos 10.5-18.9
Novus 9.1-22
Demoskop 11.2-18.5
SKOP 8.7-16.3

Nej, du har missförstått mig. Om jag skulle få gissa så finns det ingen manipulation, men jag håller det heller inte för nån foliehattsteori att så är fallet.

Men om så skulle vara fallet så tror jag inte man bryr sig särskilt. Går alltid skylla på att SD är svårmätta då folk ej vågar säga sanningen.
2018-03-27, 15:20
Medlem
Citat:

Vilket påstående menar du?
2018-03-27, 15:23
Medlem
Citat:

Sifo 9.9-19
Ipsos 10.5-18.9
Novus 9.1-22
Demoskop 11.2-18.5
SKOP 8.7-16.3

3-4 år till valet betyder ingenting. Speciellt eftersom man får chansen att trycka tillbaka siffrorna och döda entusiasm och momentum. SD hade mått betydligt bättre som parti om man legat helt stilla/backat litegrann 1a halvan av mandatperioden och sedan ökat kraftigt in mot valet.

Att ge SD en bandwagon-effect på 5-10 PE sista 6 månaderna vore en väldigt dålig idé om man hatar SD ja. Du tror inte det?
Senast redigerad av Djimmie 2018-03-27 kl. 15:27.
2018-03-27, 15:26
Medlem
Citat:
Som vanligt trams med dina metaforer. OI's har genomgående (jaja, United Minds som inte finns längre blabla) underskattat SD och tillhör etablissemanget.
Nej. Väljare har genomgående underrapporterat sina SD-sympatier till OI. Dumma, dumma OI har tagit väljarna på orden när de egentligen skulle ha svarat ”Jojo osäker my ass”, slängt på luren och skrivit ”SD” i svarskolumnen. Jävla illvilliga lögnare som inte hittar på låtsasväljare åt SD! Kan man bli mer uppsåtligt oärlig än en jävel som inte uppfinner fiktiva väljare och sen intervjuar dem, utan bara lyssnar på de riktiga som de får tag i? Så jävla orättvis särbehandling av de fiktiva väljarna!

Snacka om patetisk millennial-mässig ansvarsflykt av 2018 års märke. Först kräver man ett tryggt vadderat rum åt SD-sympatisören så att hen ska slippa det hemska obehaget av någon uppringares mikroaggressioner. När hen sedan får som man önskar, med sidoeffekten att SD får ett stort mörkertal i mätningar, blir hen kränkt och vältrar över skulden på OI för deras underlåtenhet att först läsa hens åsikter på telepatisk väg helt utan integritetskränkning, och därefter producera påhittade väljare som bärare av dessa åsikter. DET ÄR ERT FÖRBANNADE JOBB ATT MÄTA SD EXAKT RÄTT UTAN ATT BESVÄRA OSS MED FRÅGOR!!! Oj förlåt, ärade millennial-hen, något annat som önskas? En statssubventionerad geisha som putsar Ert ollon med finaste silkesduk varje morgon som plåster på de sår vi åsamkat Er?

Citat:
Hästar o isbjörnar tycker du har lika mkt gemensamt som MSM och OI's?
Nej... liknelser är inte menade att tolkas bokstavligt. Poängen var att de är olika aktörer som inte automatiskt blir delar av ett gemensamt politiskt projekt bara för att den ena köper den andras tjänster. Dessa inbillade projekt existerar ju för fan inte ens inom redaktionernas väggar. Eller tror du att Per Gudmundson delar politisk agenda med Andres Lokko för att båda skriver för SvD? Anna Dahlberg och Lars Lindström, samma inställning till invandring much? Nja.

Citat:
Here we go again...Det finns såklart en skillnad på bandwagon-effect när stödet når en viss massa. 25% eller 15% gör en större skillnad än 55% eller 45%.

Finns såklart olika styrka på bandwagon-effect. En rörelse/ökning från 15,5 till 16 istället för 15,5 till 25 över tid gör en stor skillnad på folks benägenhet att lägga sin röst där.
Plötsligt förstår jag vad ”killgissa” betyder.
2018-03-27, 15:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Det jag menar med manipulation (kanske fler med mig?) är ofta avsaknaden av riktig vilja hos OI att anstränga sig för att mäta SD rätt.
Att t.ex införa web som komplement till bakelitdelen och tillmäta den delen 10% tyngd är inte seriöst om vi talar om att hitta SD-väljarna.
Och att hitta SD-väljarna är viktigt om man ska få rätt på även de andra partierna.
Men detta gör inget i pk-världen. För att det som fattas SD är fördelat på så många andra partier så där syns det inte så mycket.
Och att det fattas på SD under valnatten och dagarna efter gör inte heller så mycket.
Få de frågan så skyller man bara på att SD-väljarna är fega as som inte kommer ut som dödsknarkarnazistrasister...
2018-03-27, 15:45
Medlem
Citat:
Att vissa journalister är emot SD är väl inga 100%iga BEVIS att tidningen motarbetar dom (SD får så vitt jag vet annonsera där och få in debattartiklar)? Löpet 2010 var kanske en olycklig miss av "löp-nissen". Klart som fan det finns medarbetare på OI's som är emot SD. Vore helt otroligt annars. Men dom får såklart inget utrymme för "kritik" mot partiet eftersom dom inte skriver texter utan jobbar i det tysta.

Sedan kan man inte jämföra en tidning med ett OI då en tidning kan leva vidare trots uppenbar bias. Medan ett OI skulle vara helt dött om det kom fram bias där.

Nu börjar jag bli orolig på riktigt! Det här ju precis det här beteendet som är inverterat PK. Ett ständigt relativiserande av fakta som är obestridbar i syfte att vinna för någon form av högre mål. Att vidmakthålla sin ståndpunkt hur j-la uppenbart det än är att man har fel.

Skrev löpnissen ledartexten i Expressen den dagen också?

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/rosta-nej-till-hatet/

Och det finns väl hur många exempel som helst på att SD vägrats annonsera i MSM genom åren. T.om A.D 2017 så bestämde ju sig Aftonbladet för att:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPa091/inga-sd-annonser-i-aftonbladet

Ja det är helt självklart att det på OI finns ett ganska stort antal personer som inte gillar SD alls. Däremot tror jag att det i oerhört liten utsträckning påverkar deras dagliga arbete. Journalister som motarbetade SD fick en enorm bekräftelse av det med tanke på den kärlek det inbringade i masspsykosens tidevarv. En anonym statistiker kan inte förvänta sig att bäras runt i gullstol för att ha sänkt SD med 0.2 %-enheter och han kan inte likt Lars Lindström absinta sig till sömns drömmandes om det hav av villiga batikhäxor som frekventerar hans lokala hak dagen efter hans kolumn om de ensamljugande barnen kommer ut.

Jag är tämligen säker på att det finns tillräckligt många på opinionsinstituten som inte är förblindade av hat mot SD som ser till att inga avvikelser sker utifrån satt mätmetod. Och jag är dessutom också ganska så säker på att alla OU försöker hitta rätt mätmetod.
Som du kanske märkte i USA så fick opinionsinstituten löpa gatlopp efter valet trots ganska modesta fel (jämfört med de vi tror finns i Sverige idag). Men det var ju inte Trumpanhängarna som ville slita OU-cheferna i stycken utan "de goda".
Det är ingen jävel av de goda som kommer att hjälteförklara Toivo Sjörén när det visade sig att SIFO hade 5%-enheter fel på SD. Han kommer tvärtom inte att kunna visa sig i de "godas" Gamla stan utan att sluta som Axel Von Fersen.

Du kan jämföra ilskan du känner när du åkt i avdelning 1 på V75 med den ilska du känner när du har 6 rätt inför sista loppet på V75 och din spik galopperar bort sig över mållinjen 50 meter före alla andra.
Ilskan över att en seger man tog ut i förskott förvandlas till en förlust överstiger allt annan ilska , enligt mig.
2018-03-27, 15:53
Medlem
Citat:
3-4 år till valet betyder ingenting. Speciellt eftersom man får chansen att trycka tillbaka siffrorna och döda entusiasm och momentum. SD hade mått betydligt bättre som parti om man legat helt stilla/backat litegrann 1a halvan av mandatperioden och sedan ökat kraftigt in mot valet.

Att ge SD en bandwagon-effect på 5-10 PE sista 6 månaderna vore en väldigt dålig idé om man hatar SD ja. Du tror inte det?

Har ingen aning om det överhuvudtaget existerar någon bandwagon-effect men om det gör det så är det en exceptionellt dålig idé att kraftigt höja SD i en valspurt. Om det finns någon bandwagon-effect så borde den ha betydligt större genomslagskraft strax innan valet än långt innan.

Det har ju funnits en teori här inne om att OI håller nere siffrorna för att korrigera upp ju närmare valet man kommer. Jag kan komma ihåg fel men jag var ganska så säker på att du var en av anhängarna till den manipuleringsteorin. Om jag kommer ihåg fel så ignorera nästföljande fråga. Men om jag kommer ihåg rätt: Betyder ovanstående inlägg att du övergivit den teorin?

EDIT: Såg att du har svarat på det sistnämnda. Nu finns ju sökhistorik på Flashback så jag utgår ifrån att din utsaga stämmer ifall jag skulle söka på tidigare inlägg i frågan.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-03-27 kl. 15:57.
2018-03-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Väljare har genomgående underrapporterat sina SD-sympatier till OI. Dumma, dumma OI har tagit väljarna på orden när de egentligen skulle ha svarat ”Jojo osäker my ass”, slängt på luren och skrivit ”SD” i svarskolumnen. Jävla illvilliga lögnare som inte hittar på låtsasväljare åt SD! Kan man bli mer uppsåtligt oärlig än en jävel som inte uppfinner fiktiva väljare och sen intervjuar dem, utan bara lyssnar på de riktiga som de får tag i? Så jävla orättvis särbehandling av de fiktiva väljarna!

Snacka om patetisk millennial-mässig ansvarsflykt av 2018 års märke. Först kräver man ett tryggt vadderat rum åt SD-sympatisören så att hen ska slippa det hemska obehaget av någon uppringares mikroaggressioner. När hen sedan får som man önskar, med sidoeffekten att SD får ett stort mörkertal i mätningar, blir hen kränkt och vältrar över skulden på OI för deras underlåtenhet att först läsa hens åsikter på telepatisk väg helt utan integritetskränkning, och därefter producera påhittade väljare som bärare av dessa åsikter. DET ÄR ERT FÖRBANNADE JOBB ATT MÄTA SD EXAKT RÄTT UTAN ATT BESVÄRA OSS MED FRÅGOR!!! Oj förlåt, ärade millennial-hen, något annat som önskas? En statssubventionerad geisha som putsar Ert ollon med finaste silkesduk varje morgon som plåster på de sår vi åsamkat Er?

Nej... liknelser är inte menade att tolkas bokstavligt. Poängen var att de är olika aktörer som inte automatiskt blir delar av ett gemensamt politiskt projekt bara för att den ena köper den andras tjänster. Dessa inbillade projekt existerar ju för fan inte ens inom redaktionernas väggar. Eller tror du att Per Gudmundson delar politisk agenda med Andres Lokko för att båda skriver för SvD? Anna Dahlberg och Lars Lindström, samma inställning till invandring much? Nja.

Plötsligt förstår jag vad ”killgissa” betyder.

Ja, men då får man vikta om mot den insikten. Metoderna är inte skrivna i sten. Det handlar om att ge en trovärdig mätning till befolkningen. Jag tror knappast huvudpersonerna hos dessa företag anser att SD harvar runt 15-17%.

Nej, men sannoliketen ökar och kan inte avskrivas som nån obskyr liknelse mellan hästar/isbjörnar.

AD o LL hade samma inställning till invandring innan Anna svalde det röda pillret någon gång mellan 2014 och nu. Vad LL knaprar för jävla piller har jag ingen aning om.

Dessa är dessutom inga huvudfigurer. Det är nog snarare politiska kopplingar mellan t.ex. Helin/Stjärne och Sjöström som är intressanta.
2018-03-27, 16:06
Medlem
[quote=CrispyKreem|
Plötsligt förstår jag vad ”killgissa” betyder.[/QUOTE]

Vad i det fattade du inte? Du förstår ej att det är skillnad i framtida effekt för ett stigmatiserat parti som är 3e störst att öka lika mkt som ett redan megastort okontroversiellt parti?

Återkom gärna med dina tankar istället för trams om "tjejpissa".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in