Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Börjar mer och mer tro, när nya diagnoser på flickorna poppar upp, på BehindRayban: att barnens diagnoser är att flytta fokus från det verkliga problemet, Oskars situation på LU. Som hen skriver, kanske till och med några inverkar för att göra det.
Frågan är hur man undersöker Oskars arbetssituation? Fick ett PM i går från en annan i tråden som också tyckte det var väldigt viktigt. Vi pratar om soc etc som skulle kunnat hjälpt barnen men en arbetsgivare, chef, personalhälsan, skulle kunnat agera för att hjälpa någon som mår så dåligt som Oskar måste ha gjort. Om han fått professionell hjälp så hade han kunnat tänka klart.
En fråga är varför han som verkligen gillade sitt jobb var så mycket hemma under hösten. Alltså jag förstår att man förlägger delar av sin arbetstid hemma, när man har sjuka barn. Men på något sätt tycker jag att en man med hans ambitioner i andra fall hade försökt att vara på arbetet mer och försökt att undvika att ställa in saker (vet att man inte alltid lyckas, men den där prioritering förstår jag inte). Normalt hade varit att man saxa. Det hade tillåtit 50% närvaro på jobben. Hade man bett någon om hjälp hemma hade man kunnat varit där även lite mer. Så hade man jobbat hemma och reducerat sin arbetstid något hade det kunnat fungera - teoretiskt. Men är det något på jobbet, så att man man inte vill åka dit eller man har en depression, så att man inte kan jobba. Då blir det ju himla svårt att komma ur hemmet.
Det kan inte varit lätt att söka den där befordran hemifrån. Om han gjorde det. Kanske den sattes i gång i början av hösten, där allt inte var så nattsvart. Kan inte tänka mig att befordran gjordes utan back up från chefen. Så om det skulle bli svårt, så var det nog högre upp. Annat än befordran kan det vara problem med forskningsprojektet, disputation av doktoranden? Inget som är som ensam faktor ger någon förklaring.
Men på något sätt får jag intryck att hans arbetskapacitet, som måste har varit stort, har lidit på sistone. Inte konstig i för sig, men det måste man kunna acceptera och det kan ha varit svårt i hans fall.