Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 01:46
Medlem
Tubleross avatar
Jag ser dessa namn inom SD som mest troliga att gå över.

I ordning:

Mikael Jansson
Jeff Ahl
Kent Ekeroth
Linus Bylund
Fredrik Eriksson
Per Klarberg

Alla har dock något som talar emot att de skulle gå över till AFS. Dock skulle jag ändå sätta mina pengar på Jansson. Han och Kasselstrand är nära vänner sedan länge och Jansson var starkt emot uteslutningen av Kasselstrand. Han har också gått ut och offentligt kritiserat partiledningen flera gånger. Samt så har han också framträtt med Kasselstrand efter att han blivit utesluten.

https://www.svd.se/sd-topp-framtradde-med-utesluten-sdu-ordforande

Om Jansson går över så är det faktiskt väldigt stort då faktumet är att han är SD:s fd partiledare.

En sak som är värt att nämnas dock är att det mycket möjligtvis kan vara en riksdagsledamot från de andra partierna som går över. Finns nog många missnöjda inom de andra partierna eftersom de inte fick vara med på riksdagslistan tills nästa val.
Citera
2018-03-27, 01:52
Medlem
Björn Söder skulle väl vara den stora skrällen? Men då borde det stått i pressreleasen "riksdagsledamot och vice talman"?

Gissar på Ahl eller Jansson.
Citera
2018-03-27, 01:53
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMPeterMadsen
Nej, AfS är ett anti-etablissemangsparti. Nuförtiden räknas även SD till den etablissemanget.

Vänder mig emot analysen från alla SD-anställda som kommenterar här inne att AfS skulle sno röster från SD. Det stämmer kanske till viss del men jag till exempel och flera jag känner hade aldrig röstat på typer som Mattias Karlsson och Henrik Vinge. Nu finns det ett alternativ för oss som har principer också.
Och hur många personer i Sverige vet vem fan Henrik Vinge är?

Folk är inte så insatta som du tror. Tveksamt om majoriteten ens vet vem Mattias Karlsson är.
Citera
2018-03-27, 02:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han hade nog direkt gjort en procentenhet, kanske två.

Något sådant. Tror snarare en än två, men hans bidrag skulle hur som helst inte vara att AfS kommer in i riksdagen. Balis fanbase finns företrädelsevis hos en skara aktiv på Twitter och Facebook, men de är inte tillräckligt många.
Citera
2018-03-27, 02:04
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros

I ordning:

Mikael Jansson
Jeff Ahl
Kent Ekeroth
Linus Bylund
Fredrik Eriksson
Per Klarberg

Alla har dock något som talar emot att de skulle gå över till AFS. Dock skulle jag ändå sätta mina pengar på Jansson. Han och Kasselstrand är nära vänner sedan länge och Jansson var starkt emot uteslutningen av Kasselstrand. Han har också gått ut och offentligt kritiserat partiledningen flera gånger. Samt så har han också framträtt med Kasselstrand efter att han blivit utesluten.

Om Jansson går över så är det faktiskt väldigt stort då faktumet är att han är SD:s fd partiledare.

En sak som är värt att nämnas dock är att det mycket möjligtvis kan vara en riksdagsledamot från de andra partierna som går över. Finns nog många missnöjda inom de andra partierna eftersom de inte fick vara med på riksdagslistan tills nästa val.

Om Gustav Kasselstrand värvat Linus Bylund så kommer jag att tappa mitt förtroende för hans omdöme.
Citera
2018-03-27, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros

I ordning:

Mikael Jansson
Jeff Ahl
Kent Ekeroth
Linus Bylund
Fredrik Eriksson
Per Klarberg

Behöver inta vara en befintlig SD-ledamot, är mest troligt någon av vildarna, Hanna Wigh? hade inte hon en kort romans med William Hahne?

Pavel, Margareta och Anna tar förmodligen inte AFS emot.
Citera
2018-03-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Om Gustav Kasselstrand värvat Linus Bylund så kommer jag att tappa mitt förtroende för hans omdöme.

Bylund har väl en ny toppost inom partiet, därav han lämnar som riksdagsledamot?
Citera
2018-03-27, 02:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Behöver inta vara en befintlig SD-ledamot, är mest troligt någon av vildarna, Hanna Wigh? hade inte hon en kort romans med William Hahne?

Pavel, Margareta och Anna tar förmodligen inte AFS emot.

Hanna Wigh passar inte in politiskt i Alternativ för Sverige.

Citat:
Bylund har väl en ny toppost inom partiet, därav han lämnar som riksdagsledamot?

Vet ej.
Citera
2018-03-27, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är inte Bylund. Större fån får man leta länge efter. Kasselstrand är smartare än att släppa in honom eller den svenska diplomaten. Inte heller Åkessons tokiga svärmor. Det som känns mest sannolikt är Mikael Jansson. Symboliskt är det ju väldigt starkt eftersom han varit tidigare partiledare för SD osv. men jag har aldrig direkt uppfattat honom som något stjärnskott. Men om syftet är att få uppmärksamhet för AfS kommer det att uppnå önskad effekt. Jeff Ahl skulle det också kunna vara i och med att han verkar blivit osams med sina tidigare vänner. Har dock svårt att se eftersom Ahl gick ut hårt mot Kasselstrand redan 2014 när han kandiderade som Henrik Vinges vice ordförande till SDU.

Bäst vore givetvis om det var någon doldis från något annat parti som proklamerar på presskonferensen att de minsann inte ska integreras utan de ska skickas hem.
Senast redigerad av HMPeterMadsen 2018-03-27 kl. 02:16.
Citera
2018-03-27, 02:19
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMPeterMadsen
Det är inte Bylund. Större fån får man leta länge efter. Kasselstrand är smartare än att släppa in honom eller den svenska diplomaten. Inte heller Åkessons tokiga svärmor. Det som känns mest sannolikt är Mikael Jansson. Symboliskt är det ju väldigt starkt eftersom han varit tidigare partiledare för SD osv. men jag har aldrig direkt uppfattat honom som något stjärnskott. Men om syftet är att få uppmärksamhet för AfS kommer det att lyckas. Jeff Ahl skulle det också kunna vara i och med att han verkar blivit osams med sina tidigare vänner. Har dock svårt att se eftersom Ahl gick ut hårt mot Kasselstrand redan 2014 när han kandiderade som Henrik Vinges vice ordförande till SDU.

Mikael Jansson är den mest logiska på förhand, ja. Men som jag skrev tidigare så kan jag tänka mig att han på sätt och vis vuxit ihop med sitt parti. Man kan jämföra honom med hans gamla radarpartner Joakim Larsson som verkligen inte vill släppa taget om Sverigedemokraterna trots allt som hänt sedan riksdagsinträdet. Visst, han är avlönad av partiet men hade nog inte velat lämna i vilket fall.
Citera
2018-03-27, 02:42
Medlem
Tubleross avatar
Citat:

Nej, valberedningen kickade honom från riksdagslistan. Ryktas om att partiledningen ville att valberedningen skulle ha med Linus Bylund på riksdagslistan men det sket dem faktiskt i.

Så nu får han väl antingen jobba som fritidspolitiker kommunalt inom SD eller gå över till AFS. Vem vet? Han kanske frestas lite av att kanske ha en chans att sitta i riksdagen i fyra år till istället för att vara en oavlönad politiker.

Att han står så pass nära partiledningen i SD gör att det säger emot att han skulle gå över dock.
Citera
2018-03-27, 03:55
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Tänk om dom får en miljöpartist, fan vad snopna ni skulle bli då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in