Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander
Hoppas nån som är jurist kan svara exakt, men enligt min uppfattning får försvaret ta del av hela förundersökningen o därmed alla förhör , så ja det tror jag absolut är en rättighet som åtalad.
Ja, det framgick tydligt i början av hela denna historien, att försvaret fick löpande information om polisutredningen, samt att PM fick läsa tidningar osv. Det betyder ju dock inte att Betina uppmanat PM att ändra sin historia, men hon kan ju mycket väl ha informerat honom om innehållet i förhöret, varvid han själv kommit på detta. Men ett "sammanträffande" är det ju, och det vet vi vad GW anser om sådana
Jag tänker på det här med att hon öppnade luckan och den sögs tillbaka. Om det nu var ett undertryck, och man öppnar luckan, så sker utjämningen av tryck ganska omgående. Om det ska vara ett så stort undertryck att luckan efter att den öppnats en bit, sugs tillbaka, då är det stora mängder luft som ska in för att jämna ut trycket, alltså inte bara ett pffft, åsså är det utjämnat. Så stora undertryck / stora volymer luft, kan inte bara försvinna inifrån ubåten. Motorn kan inte skapa så stora undertryck, den stannar. Dessutom skulle det bli syrefattigt inne i ubåten och människorna skulle inte kunna vistas där. Jämför med flygplan där syrgasmasker släpps ner om kabintrycket sjunker.
Kvinnan sa själv att hon trodde att det var luckans tyngd, och jag tror nog att hennes uppfattning var korrekt. Annars hade hon dessutom upplevt ett rejält luftdrag när luckan öppnades.