Citat:
Ursprungligen postat av
hugo-lund
Vill du flytta är ju valet givet, en juristexamen (utan erfarenhet) är inget värt utomlands.
Däremot undrar jag över grunden till din vilja "politisk oro och samhällsutveckling"?? Vilket land har en bättre utveckling som är på jämförbar nivå med Sverige?
Tro inte på alarmisterna och negativister här och på alternativa sidor -saker är inte en bråkdel så illa som de vill få det till.
Är egentligen en annan diskussion, men då det svenska samhället avsevärt försämras vill jag hålla dörren öppen för att flytta.
Ett problem med advokat är ju att jag måste jobba i tre år för att få titeln, så risken finns ju att man blir "låst" på så vis. Om man kan byta jobb utan att behöva bekymra sig om den licensen känner man sig ju friare.
Citat:
Ursprungligen postat av
hugo-lund
Finansanalytiker såklart, åtminstone om du inte räknar på sikt och eventuellt partnerskap på byrå.
Men vilket jobb är roligast på sikt? Vilket jobb har bäst framtidsutsikter? -det är frågor jag skulle ställt mig om jag vore du.
Finansanalytiker som yrkeskår kommer gå igenom ett och annat elddop när automatiseringsvågen når den branschen (och då kommer du ha kort anställningstid).
Jag har svårt att bedöma vilket jobb som ger bäst framtidsutsikter. Jag är dock osäker på om just detta jobb kommer automatiseras. Tjänsten inkluderar företagsrådgivning, marknadsanalys, råd om regelverk mm. så är inte en tjänst som till 100% bygger på kvantitativa moment (och därmed kan automatiseras).
Vet inte vilket som är roligast. Är intresserad av aktier och finans men har också ett stort intresse för affärsjuridik. Båda jobben speglar ju även samma arbetsområde, om jag sysslar med affärsrätt kommer jag ju i hög grad att arbeta med börsen och aktier men utifrån en annan infallsvinkel.
Hur ser du på lönerna?