2018-03-26, 15:05
Medlem
Spinoff88s avatar
Kommer inom kort att ta examen och har under den senaste tiden letat jobb för fullt.

Summa summarum har jag blivit erbjuden jobb på en stor advokatbyrå i GBG (en av landets största). Jag har samtidigt blivit erbjuden ett jobb som finansanalytiker på en av de största svenska bankerna.

Om jag kör jobbet på advokatbyrån kommer jag att arbeta i tre år innan jag får advokattiteln. Jobbet är inom affärsjuridik. Ingångslönen är bra och löneutvecklingen verkar mycket god.

Analytikerjobbet innebär att jag kommer att värdera aktier, jobba med större investeringar, fonder osv. Jobbet är inom IB. Även på detta jobb erbjuds en bra ingångslön, och jag utgår ifrån att lönen kommer att stiga kraftigt med åren.

Problemet är att jag nu är väldigt rådvill då jag inte vet vilket av jobben jag ska välja! Jag tycker båda jobben verkar roliga och utvecklande, och det känns som båda erbjuder en bra karriär.

Kruxet med advokatbyrån är att jag inte är helt säker på om jag vill stanna i Sverige (pga. den politiska oron och samhällsutvecklingen). Är det andra jobbet överlägset vad gäller möjligheterna till utlandsflytt på sikt?

Vad tror ni rent objektivt ger den bästa löneutvecklingen inom de kommande åren? (Ja, man ska inte bara tänka på lönen men jag tycker båda jobben verkar roliga)

Vad hade ni valt? Behöver verkligen råd!
Citera
2018-03-26, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spinoff88
Kommer inom kort att ta examen och har under den senaste tiden letat jobb för fullt.

Summa summarum har jag blivit erbjuden jobb på en stor advokatbyrå i GBG (en av landets största). Jag har samtidigt blivit erbjuden ett jobb som finansanalytiker på en av de största svenska bankerna.

Om jag kör jobbet på advokatbyrån kommer jag att arbeta i tre år innan jag får advokattiteln. Jobbet är inom affärsjuridik. Ingångslönen är bra och löneutvecklingen verkar mycket god.

Analytikerjobbet innebär att jag kommer att värdera aktier, jobba med större investeringar, fonder osv. Jobbet är inom IB. Även på detta jobb erbjuds en bra ingångslön, och jag utgår ifrån att lönen kommer att stiga kraftigt med åren.

Problemet är att jag nu är väldigt rådvill då jag inte vet vilket av jobben jag ska välja! Jag tycker båda jobben verkar roliga och utvecklande, och det känns som båda erbjuder en bra karriär.

Kruxet med advokatbyrån är att jag inte är helt säker på om jag vill stanna i Sverige (pga. den politiska oron och samhällsutvecklingen). Är det andra jobbet överlägset vad gäller möjligheterna till utlandsflytt på sikt?

Vad tror ni rent objektivt ger den bästa löneutvecklingen inom de kommande åren? (Ja, man ska inte bara tänka på lönen men jag tycker båda jobben verkar roliga)

Vad hade ni valt? Behöver verkligen råd!

Jag är väldigt intresserad av vilken utbildning du läser eller läst?
Citera
2018-03-26, 15:09
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Jag är väldigt intresserad av vilken utbildning du läser eller läst?

Jurist och ekonom.
Citera
2018-03-26, 15:10
Bannlyst
Citat:
Jurist och ekonom.

ok. Vilken högskola/universitet du behöver inte svara på det om du inte vill.
Citera
2018-03-26, 15:14
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
ok. Vilken högskola/universitet du behöver inte svara på det om du inte vill.

Göteborg. Extrajobb på bland annat advokatbyrå och konsultfirma.

Har du några råd på frågan?
Citera
2018-03-26, 15:16
Bannlyst
Citat:
Göteborg. Extrajobb på bland annat advokatbyrå och konsultfirma.

Har du några råd på frågan?

Aktieanalytiker tenderar att vara lite monotont, men om du verkligen gillar att arbeta med sådant så kör på.

Vet ingenting om affärsjuridik.
Citera
2018-03-26, 15:25
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:

Vill du flytta är ju valet givet, en juristexamen (utan erfarenhet) är inget värt utomlands.
Däremot undrar jag över grunden till din vilja "politisk oro och samhällsutveckling"?? Vilket land har en bättre utveckling som är på jämförbar nivå med Sverige?
Tro inte på alarmisterna och negativister här och på alternativa sidor -saker är inte en bråkdel så illa som de vill få det till.

Citat:

Finansanalytiker såklart, åtminstone om du inte räknar på sikt och eventuellt partnerskap på byrå.
Men vilket jobb är roligast på sikt? Vilket jobb har bäst framtidsutsikter? -det är frågor jag skulle ställt mig om jag vore du.
Finansanalytiker som yrkeskår kommer gå igenom ett och annat elddop när automatiseringsvågen når den branschen (och då kommer du ha kort anställningstid).
Citera
2018-03-26, 15:33
Avslutad
Det är ju två lika saker eftersom båda bygger driven analys, och båda sysslar med att finna möjligheter som ingen annan sett. Men det ena jobbar med värderingar (människor), det andra med värden (pengar).

Finansanalytiker jobbar med samtidens ekonomiska trender, advokaten tolkar historiskt stiftade lagar och hur de kan tillämpas idag. Så är du mer intresserad av historia och dess betydelse för medmänniskorna idag, välj advokaten. Intresserar du mest för samtidens tolkning av sig själv, de abstrakta pengarnas värde, så välj finansanalytiker.
Citera
2018-03-26, 15:41
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Vill du flytta är ju valet givet, en juristexamen (utan erfarenhet) är inget värt utomlands.
Däremot undrar jag över grunden till din vilja "politisk oro och samhällsutveckling"?? Vilket land har en bättre utveckling som är på jämförbar nivå med Sverige?
Tro inte på alarmisterna och negativister här och på alternativa sidor -saker är inte en bråkdel så illa som de vill få det till.

Är egentligen en annan diskussion, men då det svenska samhället avsevärt försämras vill jag hålla dörren öppen för att flytta.

Ett problem med advokat är ju att jag måste jobba i tre år för att få titeln, så risken finns ju att man blir "låst" på så vis. Om man kan byta jobb utan att behöva bekymra sig om den licensen känner man sig ju friare.

Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Finansanalytiker såklart, åtminstone om du inte räknar på sikt och eventuellt partnerskap på byrå.
Men vilket jobb är roligast på sikt? Vilket jobb har bäst framtidsutsikter? -det är frågor jag skulle ställt mig om jag vore du.
Finansanalytiker som yrkeskår kommer gå igenom ett och annat elddop när automatiseringsvågen når den branschen (och då kommer du ha kort anställningstid).

Jag har svårt att bedöma vilket jobb som ger bäst framtidsutsikter. Jag är dock osäker på om just detta jobb kommer automatiseras. Tjänsten inkluderar företagsrådgivning, marknadsanalys, råd om regelverk mm. så är inte en tjänst som till 100% bygger på kvantitativa moment (och därmed kan automatiseras).

Vet inte vilket som är roligast. Är intresserad av aktier och finans men har också ett stort intresse för affärsjuridik. Båda jobben speglar ju även samma arbetsområde, om jag sysslar med affärsrätt kommer jag ju i hög grad att arbeta med börsen och aktier men utifrån en annan infallsvinkel.

Hur ser du på lönerna?
Citera
2018-03-26, 15:43
Medlem
Spinoff88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är ju två lika saker eftersom båda bygger driven analys, och båda sysslar med att finna möjligheter som ingen annan sett. Men det ena jobbar med värderingar (människor), det andra med värden (pengar).

Finansanalytiker jobbar med samtidens ekonomiska trender, advokaten tolkar historiskt stiftade lagar och hur de kan tillämpas idag. Så är du mer intresserad av historia och dess betydelse för medmänniskorna idag, välj advokaten. Intresserar du mest för samtidens tolkning av sig själv, de abstrakta pengarnas värde, så välj finansanalytiker.

Nja, just denna tjänst handlar väldigt mkt om de nya regelverken på finansmarknaden så tror även advokatbyrån kommer att bli rätt nutidsorienterad.

Har du någon uppfattning om karriärmöjligheterna och löneutvecklingen?
Citera
2018-03-26, 16:03
Avslutad
Citat:
Nja, just denna tjänst handlar väldigt mkt om de nya regelverken på finansmarknaden så tror även advokatbyrån kommer att bli rätt nutidsorienterad.

Har du någon uppfattning om karriärmöjligheterna och löneutvecklingen?

Jag vet inte men skulle tro de är rätt bra i båda fallen. Så jag skulle mer gå på vad du gillar. Att jobba med människors värderingar eller de värden människor skapar? Och förstås vilken status du gillar bäst i yrkena.
Citera
2018-03-26, 16:14
Avslutad
finans. helt klart, inte jurist eller sån skit, fyfan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in