2018-03-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Tycker tamigfan att du ska lägga fram bevis när du påstår nåt sånt.
Den som hävdar motsatsen kan bevisa det. Det är bevisat att det finns ett intyg.
Citera
2018-03-26, 12:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Oskar var bevisligen i dåligt skick. I början av tråden menar någon att media har fel och att han var hemma pga sin egen depression och inte för flickornas skull. Oskar behövde bara närvara 20-30% av sin arbetstid i Lund och sedan finnas tillgänglig då märkligt att gå ned 10%.

Hannas eventuella o-hälsa kommer från flera obekräftade källor. Hennes arbetskollega i tråden beskriver henne som trevlig och frisk och Hannas chef lät antyda liknande. Dessutom skriver samma kollega att Hanna var helt frisk från sin bröstcancer.

Att någon som bor i byn, som inte känner dessa människor, inte ens haft barnen samtidigt i skolan och som anser att flickornas hobbies var fotboll och pianokonserter, skulle veta att Hanna åt antidepressiva? Nej, knappast. Folk som äter dem nämner inget för någon och hämtar ut dem på ett apotek långt hemifrån. Fråga dig istället varför han säger så.

Ja, vi tycker väldigt olika.

Han kan ju säga så för att få in lite info i tråden. Sen tar man ju till sej det som passar sin egen teori. Den enda fakta som finns är det som polisen gick ut med. Jag tror på den teorin men det innebär för mej att båda föräldrarna, även Hanna, var i dåligt psykiskt skick. Om man tror att polisens pressmeddelande ”inte stämmer” ja då grunnar vi vidare...
Citera
2018-03-26, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han kan ju säga så för att få in lite info i tråden. Sen tar man ju till sej det som passar sin egen teori. Den enda fakta som finns är det som polisen gick ut med. Jag tror på den teorin men det innebär för mej att båda föräldrarna, även Hanna, var i dåligt psykiskt skick. Om man tror att polisens pressmeddelande ”inte stämmer” ja då grunnar vi vidare...

Att båda föräldrarna mådde riktigt dåligt framkommer tydligt i den på morgonen länkade artikeln. Någonstans bör man dra gränsen för trovärdighet och för mig hamnar uttalanden från myndighetspersoner inom den gränsen.
Citera
2018-03-26, 12:39
Avslutad
[QUOTE=N.Armstark|63607816]Den som hävdar motsatsen kan bevisa det. Det är bevisat att det finns ett intyg.[/quote]
Bevisat?
Citera
2018-03-26, 12:53
Bannlyst
Citat:
Tycker tamigfan att du ska lägga fram bevis när du påstår nåt sånt.
Ok tack, då vet vi.
Citera
2018-03-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det finns massor av orosanmälan-inlägg, inte bara här utan i pressen. Det verkar som om man tror att just orosanmälan är ett universalmedel mot allt ont eller svårt. Så kan den gode luta sig nöjd tillbaka. På vilket sätt skulle en orosanmälan förhindrat det som skedde? Familjen hade redan kontakt med ett stort antal vårdinstanser och skola. Ett samtal med en socialsekreterare hade väl inte lett till ett lyckligt slut, snarare kanske upplevts som kränkande.

Orosanmälan till socialtjänsten är det enda redskap som andra myndigheter och allmänheten har för att agera när man misstänker att barn kan fara illa. Myndigheter och andra som i sin verksamhet kommer i kontakt med barn har en skyldighet enligt lag att orosanmäla. Det följer av 14 kapitlet, 1 § i Socialtjänstlagen. Den oroade allmänheten bör anmäla, men har alltså inte skyldighet att göra detta.

Citat ur Socialtjänstlagen:

1§ Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:

1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga,
2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen,
3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.
De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.
...
1 c § Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden. Lag (2012:776).

Vad socialtjänsten faktiskt gör när de får en orosanmälan kan förstås variera. Ibland fungerar det inte alls som det är tänkt. Jag behöver nog bara nämna fallet Yara eller mamman som mördade sina barn i Göteborg så förstår alla vad jag menar. Men just nu finns det också två andra omskrivna fall där barn har omhändertagits av socialtjänsten efter orosanmälningar, det ena barnet på grund av undernäring och det andra efter att ha misshandlats. I dessa fall verkar socialtjänsten ha agerat så snart anmälan gjorts. Och förmodligen räddat barnen från att skadas allvarligt eller t.o.m. avlida. Jag lägger in trådarna så kan den som är intresserad själv läsa vidare.

(FB) Barnet tvångsomhändertaget - familjen åt vegankost.

(FB) Föräldrar tvångsbadade sin dotter i iskallt vatten ( Uppland )

Jag håller med om att socialtjänsten inte gör det de ska i alla fall. Det förekommer att anmälningar "tappas bort", blir liggande, skrivs av efter hembesök eller, som du skriver, att utredningen läggs ner efter ett samtal med en socialsekreterare. Men det är trots allt bara socialtjänsten som har makt och mandat att omhänderta ett barn som löper risk att skadas av föräldrar som är "galna" eller som har "tappat greppet" om tillvaron. Det är bara socialtjänsten som har rätten enligt lag att gå igenom och granska hela tillvaron för en familj som blir orosanmäld. Socialtjänstens makt är på gott och ont. Det kan vara mycket kränkande, men kanske också i slutänden leda till att en familj får den hjälp och stöd som behövs. I detta fall hade kanske en orosanmälan och utredning och insatser från socialtjänsten eventuellt kunnat förhindra morden på barnen.
Citera
2018-03-26, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Den som hävdar motsatsen kan bevisa det. Det är bevisat att det finns ett intyg.
Lägger till ett citat till mitt tidigare inlägg: Men nu blev hon åter svårt sjuk och vi
sökte hjälp på barnkliniken. Vid den här tiden hade Frida börjat ta sina
första steg och gick bredbent och mycket ostadigt. Det bidrog kanske
till att vi nu fick en första diagnos. Man sade att Frida hade en ”ren
ataxi, en CP-skada”, säger Susanne.
Vilket betyder att hon blev feldiagnostiserad först, vilket Agnes också kan ha blivit. Men inte Moa
Citera
2018-03-26, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ok tack, då vet vi.
Vet vadå? Du svamlar ju bara
Citera
2018-03-26, 13:16
Bannlyst
Citat:
Vet vadå?
Att jag ska lägga fram bevis när jag påstår nåt sånt.
Citera
2018-03-26, 13:17
Bannlyst
Citat:
[QUOTE=N.Armstark|63607816]Den som hävdar motsatsen kan bevisa det. Det är bevisat att det finns ett intyg.
Bevisat?[/quote]

Tex har rektor sagt till media att flickorna hade intyg.
Känns som en ganska trygg källa tycker jag.
Citera
2018-03-26, 13:19
Medlem
Citat:
Lägger till ett citat till mitt tidigare inlägg: Men nu blev hon åter svårt sjuk och vi
sökte hjälp på barnkliniken. Vid den här tiden hade Frida börjat ta sina
första steg och gick bredbent och mycket ostadigt. Det bidrog kanske
till att vi nu fick en första diagnos. Man sade att Frida hade en ”ren
ataxi, en CP-skada”, säger Susanne.
Vilket betyder att hon blev feldiagnostiserad först, vilket Agnes också kan ha blivit. Men inte Moa
Då finns det alltså ett intyg?
Citera
2018-03-26, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Bevisat?

Tex har rektor sagt till media att flickorna hade intyg.
Känns som en ganska trygg källa tycker jag.[/quote]
Ett intyg som visade att led av ME?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Då finns det alltså ett intyg?
Om det vetvarken du eller jag, eller för den delen någon i den här tråden nåt om.
(kanske någon, som är här inne och smygläser)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in