2018-03-26, 08:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu är det ju över 50 veckor på ett år så det blir över 2 miljarder per år. Och så var det över en miljon paket i veckan så det blir över 4 miljarder per år i avgift.

Men menligt SVTs intervju med PostNord räknade man med att 97 % av paketen hade ett värde under 200 kr och därför inte överlever 75 kronorsavgiften och därför slutar beställas.
De flesta av de ca 60000 paketen som nu anländer till Örebro varje dag är beställda efter den 1/3 och då var ju beställaren medveten om att det tillkom moms på varan och betalar då in momsen och den reducerade administrativa avgiften rätt omgående. Tror de flesta ser det som att det innan var fraktfritt nu betalar man ungefär samma i avgift som frakten skulle kostat i Sverige.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-26 kl. 08:06.
Citera
2018-03-26, 08:41
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Gick att se bilder på de flesta igår.

Ok, kan nån tala om var bilderna ska finnas, funkar det i mobilen tex?

Måste man klicka sig ner i betala med kort osv?

Edit står strax efter att betala...
Edit igen, står bara på mitt sista sms, klickar man på den länken, så kommer en ruta fram:

Citat:
Tyvärr kan inte din bild visas....

Verkligen ett underbart system helt i PostNords anda
Senast redigerad av Enydrion 2018-03-26 kl. 08:50.
Citera
2018-03-26, 08:55
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
En produkt från Wish har leveranskostnad på 85 kr, någon som vet om avgiften på något vis omfattar den?

Posten har väl meddelat att de kommit överens om att wish ska ta in svenska momsen åt Postnord, men att det skulle ta tre fyra veckor innan det är på plats, så om du kan vänta till dess?
Citera
2018-03-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ok, kan nån tala om var bilderna ska finnas, funkar det i mobilen tex?

Måste man klicka sig ner i betala med kort osv?

Edit står strax efter att betala...
Edit igen, står bara på mitt sista sms, klickar man på den länken, så kommer en ruta fram:

Verkligen ett underbart system helt i PostNords anda
Kenneth Verlage
den 23 mars kl. 09:04

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.
Citera
2018-03-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
De flesta av de ca 60000 paketen som nu anländer till Örebro varje dag är beställda efter den 1/3 och då var ju beställaren medveten om att det tillkom moms på varan och betalar då in momsen och den reducerade administrativa avgiften rätt omgående. Tror de flesta ser det som att det innan var fraktfritt nu betalar man ungefär samma i avgift som frakten skulle kostat i Sverige.

Ja, framtiden får väl utvisa vem som får rätt, det var ju Thomas Backteman Post Nord och Åsa Willcox Tullverket som var intervjuade och trodde att folk skulle sluta beställa billiga saker när det tillkommer 75 kr i administrativa avgifter. Men de kan ju ha fel, även om jag faktiskt tycker att de verka ha rätt i sin analys.

Mina 3 försändelser har ju varit fast i Örebro snart en månad nu och inbetalningskorten har inte dykt upp än, sen tillkommer ju minst 3 veckor till innan man får hem sakerna. Så att PostNord lägger på knappt 2 månader ytterligare på en redan innan extremt lång tid från Kina som gör att det börjar närma sig 4 månader i leveranstid totalt plus att det kostar 75 kr extra har fått mig att lägga ned helt i alla fall. Vi får väl se hur tåliga andra är. Man jag tror inte Thomas och Åsa är helt fel ute.
Citera
2018-03-26, 09:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja, framtiden får väl utvisa vem som får rätt, det var ju Thomas Backteman Post Nord och Åsa Willcox Tullverket som var intervjuade och trodde att folk skulle sluta beställa billiga saker när det tillkommer 75 kr i administrativa avgifter. Men de kan ju ha fel, även om jag faktiskt tycker att de verka ha rätt i sin analys.

Mina 3 försändelser har ju varit fast i Örebro snart en månad nu och inbetalningskorten har inte dykt upp än, sen tillkommer ju minst 3 veckor till innan man får hem sakerna. Så att PostNord lägger på knappt 2 månader ytterligare på en redan innan extremt lång tid från Kina som gör att det börjar närma sig 4 månader i leveranstid totalt plus att det kostar 75 kr extra har fått mig att lägga ned helt i alla fall. Vi får väl se hur tåliga andra är. Man jag tror inte Thomas och Åsa är helt fel ute.
Skulle tro att det är dom som beställde, glitter, ögonfransförlängning, smink och annat skit från Wish som slutar vi övriga som beställer saker som inte går att få tag i Sverige eller inom EU på annat sätt fortsätter nog att handla.

Om du inte fått något sms/avi efter en månad paketet anlänt till Arlanda bör du eftersöka det annars ligger det nog redan i första returcontainern som går tillbaka till Kina nästa vecka...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-26 kl. 09:38.
Citera
2018-03-26, 09:40
Medlem
Citat:

Jag måste ha haft väldigt flyt den senaste tiden ,Paketen från Kina har aldrig kommit så snabbt till Sverige och efter att betalt PN avgiften , har paketen dykt upp på mitt lokala postombud efter 3-4 dagar, jag som brukar leva efter Murphys lag!
Citera
2018-03-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kenneth Verlage
den 23 mars kl. 09:04

Ett par uppdateringar från mig på Postnord:

Vi har nu byggt lösningen så ni kan se foto på paketet på betalningssidan (innan ni betalar). Jag såg den idag, men den är inte releasad allmänt än. Måndag tror jag.

Den lösningen funkade för mig på lördagen, dock paket ifrån USA och inte Kina.
Men efter man betalat kan man inte komma åt bilden mer.

Systemet för betalning är bra, men det suger som fan att det blir fördröjning även efter man betalat.
Man skulle ju tro att paketet skulle varit på väg nu eftersom jag betalade på lördagen, men paketet är inte ens inscannat på trackingen hos postnord, och ligger alltså fortfarande på ett lager.

Detta är lite problematiskt, paketet kom med usps och helt plötsligt upphör trackingen ifrån usps och är borta i mer än en vecka. Så man vet inte vart paketet är. Det var först när jag fick ett sms om betalning som jag visste att svenska posten över huvudtaget hade fått mitt paket, på bilden de tagit i det nya systemet kan jag se att de har klistrat på en lapp med ett helt nytt svenskt tracking-id över det gamla.

Men varken det gamla eller det nya tracking-id som jag såg på bilden finns i deras system när jag söker efter det. Det verkar alltså inte scannas in över huvudtaget under de nya tullklareringsprocesserna? Detta kunde man följa förut på deras tracking.

Som det verkar nu är mitt paket i ett limbo då det verkar ligga på ett lager någonstans och de ska leta upp det igen efter jag betalat och sedan scanna in det och skicka iväg.
Citera
2018-03-26, 10:25
Medlem
mina3grabbars avatar
Jag undrar vart mina 1500 pcs 10mm Modelling Polystyrene Styrofoam Foam Ball White Craft Balls tagit vägen! Betalning bekräfftad 19 februari.
Detta var mitt första köp på Aliexpress så kan ngn vara snäll tala om om Ali skickar bekräftelse på att de är postade.
Citera
2018-03-26, 10:32
Medlem
Citat:
Miljöpartiet vill införa flygskatt på kinapaketen

Vi har kommit en bit på vägen med att minska antalet kinapaket med införandet av avgiften plus moms men måste även få de kinesiska webbutikerma att välja mer miljövänliga fraktalternativ därför föreslår mp att man utreder alternativ för att lägga på en flygskatt likt den man infört för persontrafiken.

Det blir säkert så att dom slänger på avgift men det är bara att bestrida i så fall, det borde räcka med att skicka en kopia på köpehandlingen, kvitto från paypal eller eBay som visar att det inte är jag själv som beställt och betalat varan, utan enbart är mottagaren av gåvan.

Jag uppmanar även alla er som betalat in avgiften och sedan får vänta ytterligare att kräva ersättning av PN för undanhållande av vara. Har man betalt för något så får man anta att paketet finns i deras hantering och borde således kunna vara framme dagen efter eller högst några dagar efter.
Ta gärna Juridisk hjälp om ni behöver, dom har ingen rätt att undanhålla paketet orimligt lång tid efter att man betalt straffavgiften. Inte orimligt att kräva dom på låt säga 50-100:- per dygn som paketet undanhålls från leverans.
Citera
2018-03-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
Jag undrar vart mina 1500 pcs 10mm Modelling Polystyrene Styrofoam Foam Ball White Craft Balls tagit vägen! Betalning bekräfftad 19 februari.
Detta var mitt första köp på Aliexpress så kan ngn vara snäll tala om om Ali skickar bekräftelse på att de är postade.
Ali skickar ingen bekräftelse , säljaren brukar skicka en bekräftelse, gå in på dina orders så ser du status för ditt paket.
Citera
2018-03-26, 10:38
Medlem
Citat:
Skulle tro att det är dom som beställde, glitter, ögonfransförlängning, smink och annat skit från Wish som slutar vi övriga som beställer saker som inte går att få tag i Sverige eller inom EU på annat sätt fortsätter nog att handla.

Om du inte fått något sms/avi efter en månad paketet anlänt till Arlanda bör du eftersöka det annars ligger det nog redan i första returcontainern som går tillbaka till Kina nästa vecka...

Av den miljon paket som dånade in varje vecka var väl nästan alla "glitter, ögonfransförlängning, smink och annat skit från Wish" pecis som du säger för struntsummor, det var väl just därför det blev så ohemult stora volymer som du försvinner, för det är väl en försvinnande liten del som har värden som överlever 75 kr påslag.

Hur ska man kunna eftersöka något som man varken har fått SMS/Avi på ?

Skickar man tillbaka mina tillbaka mina varor som jag har betalt försäljaren för för utan att ens skicka ut någon avi hem till mig för inbetalning, så jag har en chans att betala, för det hade jag tänkt göra. det tycker jag är extremt svagt av PostNord !!!!

Ytterligare ett skäl för att sluta beställa även de varor som har ett värde som är lite högre och kan överleva 75 kr påslaget.
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-26 kl. 10:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in