2018-03-25, 19:55
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Vänta bara på kommande kulturberikning i sommar. SD kommer säkert öka 5%. Diverse skjutningar & ett o annat upplopp.

Kulturberikningen garanterar givetvis SD som största parti och MP ur Riksdagen, efter valet!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-03-25 kl. 20:02.
2018-03-25, 20:03
Medlem
Förutsatt att Skop inte har nåt att komma med så slutar mars på 18,6, vilket är +1,1 från februaris 17,5 (17,8 om man räknar bort Skop).

18,6 är högsta sedan september 2017 då medel var 20,1. Det dök till 17,7 i oktober, vilket torde kunna förklaras med att UK tillträdde i september.

En extra bonus med att SD går upp är att man slipper att tråden invaderas av 15-20 lurkers som har väntat i månader på att få hoppa fram ur buskarna och spamma tråden med tjat om att SD är rökta. Nåt vänsterliberalt ungdomsförbund med för mycket fritid, kan jag tänka.
2018-03-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det beror väl på om den tidigare skillanden mellan opionsundersökning och valresultat är additiv eller multiplikativ.

Om vi tittar på septembermätningen för Novus 2014 (hittar inte augusti), och ställer det mot valresultatet, så får vi:

Additiv modell: 12,9 - 9,1 = 3,8 .... 17,8 + 3,8 = 21,6 %

Multiplikativ modell: 12,9 / 9,1 = 1,417 ... 17,8 * 1,417 = 25,2 %

Är det någon som på något sätt undersökt om differenserna är additiva eller multiplikativa?
Det här att använda siffran från huvudtabellen på status.st (i detta fall 9,1) är inte så lyckat, i synnerhet inte för september under valår då den blandar inte bara äpplen och päron utan en hel jävla fruktsallad: Mätningar gjorda i början av september (irrelevanta eftersom OU är färskvara, 1/3 bestämmer sig sista veckan), exit polls (bör pga tyngre skamfaktor ej blandas med vanliga OU), samt eftervalsmätningar, vilka av uppenbara skäl är de mest irrelevanta av alla för att bedöma träffsäkerhet.

I Demoskops fall inkluderar septembersiffran (11,2) en eftervalsmätning där SD fick 12,1. Den lyfter övriga mätningar och får dem att se bättre ut. Men i Novus fall (9,1) inkluderar det inte någon eftervalsmätning, däremot en exit poll med ynkliga 8,3 som drar ner. Detta gör status.st-tabellen kass för jämförelser av institutens träffsäkerhet.

Vad gäller Novus metodförändring har Sjöström beskrivit den ungefär så här: De kom fram till att man kan återskapa ”hemliga” SD-väljare genom att matcha profilerna på dem som uppger SD som partival och andra som har samma profil fast uppger osäker eller annat parti. Man började helt enkelt ställa följdfrågor kring invandring och integration, ”är Sverige på väg åt rätt eller fel håll” etc. Frågor där SD:are sticker ut med sin pessimism. Det funkade bra i början. Novus låg på Sentionivå då när metoden var ny och fräsch.

Men eftersom Sjöström inte är något större geni så fanns det en sak han missade: Metoden förutsatte ett statiskt tillstånd – det gamla politiska landskapet där SD hade monopol på blotta tanken på minskad invandring, medan övriga 7 riksdagspartier höll öppna hjärtan-fanan högt. Då var det ju lätt att sålla agnarna från vetet genom följdfrågor. Men efter den s k helomvändningen har SD-monopolet upphört. Så hur fan ska följdfrågorna detektera SD-sympatier nu? Ett neggo som svarar att Sverige är på väg åt fel håll och att ensamkommande är skäggiga 30-åringar kan ju lika gärna vara Hanif Bali-moderat som SD. Därför tappade Novusmetoden styrfart efter helomvändningen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-03-25 kl. 20:53.
2018-03-25, 21:05
Medlem
Studsbolls avatar
Den aktuella mätningen från Novus visar på trenden att SD ökar på Moderaternas bekostnad. Kristerssoneffekten blev kortvarig eftersom väljarna insåg att han bara är ännu av Stridshingstens lärjungar, som AKB men mer välformulerad och förtroendeingivande. Tyvärr för honom är läget i Sverige oförändrat och om han inte har annat att komma med än att kopiera gammal SD-politik så kommer han inte locka varken SD-väljare eller godhetsknarkarna som drog till C. Om nästa månads mätningar förstärker trenden för SD blir det ett katstrofval för alla utom just SD. Förmodligen är SD redan nu nära att vara största parti och det krävs bara en Akilov till för att det ska synas även i OU. Utom i Sifo såklart då de uppenbart inte klarar av att mäta något alls.
2018-03-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Angående det, har SD något pensionärsförbund ännu? Som kan valkampanja på äldreboenden och uppmärksamma S-fusk?

Inte vad jag har hört. Inte vad jag vet. Men jag skall fråga SD lokalt här där jag bor.
2018-03-26, 05:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
17,8% i Novus bekräftar den för SD gynnsamma trenden februari--mars. +0.7% var lite mer än vad jag kunde förutse.
Jag har dock redan diskonterat denna höjning i mina beräkningar och håller att SD steg från 19,9% till 20,4%.
Den senaste undersökningen omfattade tiden 19 februari----18 mars och det är högst troligt att den politiska brasan tar ytterligare fyr i april då diesel-skandalen, Hanif Bali-incidenten, sjukvårdskraschen ytterligare har trängt in i huvudena.
Jag tror på en fortsatt försiktig uppgång i april för SD. Det stora dilemmat är nu Inizio, det är skamlöst, dom tvingas i april att korrigera men jag tror det blir halvhjärtat för man VILL inte.

Enligt Novus finns det inte mycket till "övriga" där finns en ökning med 0,4% och inte kan man säga att AFS-spöket gör någon sömnlös om nätterna.

Kritiken mot SD, ja alla partier måste vara toppstyrda men jag medger att SD kunde vara mer toleranta mot oliktänkare. Men jämför med M, den ytterst skandalösa behandlingen av Hanif Bali, sanningens apostel. Så brutalt går väl ändå inte SD fram?

Nåväl ämnet här är SD i opinionsundersökningar, men allt hänger samman. Jag tycker att sänkningen av S går för långsamt och sista dagarna före valet kommer det att ske klumpröstning och valfusk på vårdhem och äldreboenden, är jag rädd för.
Jag ser med tillförsikt fram emot den 9 september.
SD kommer mirakulöst nog fortsätta öka och öka om än i små steg fram till strax före valet.
2018-03-26, 05:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
I spåren av att den sönderfallande alliansens oklarheter inom migrationsområdet och inbillade skärpning / öppna spjäll eller inte samt S vankelmodiga samarbete med sina massinvandringsvänliga samarbetspartners MP och V så har förstås SD fortsatt goda chanser växa ytterligare.

De problem som jag kan se som ett hinder för fortsatt tillväxt och viktigast av allt, möjligheten att påverka, är mer av organisatoriskt och strukturellt slag.

SD har till stora delar en sjuk och osund partikultur med absurda inslag av nepotism, toppstyrning, fusk och förtryck av meningsmotståndare.

Rekryteringen av värdiga, intellektuellt hederliga representanter blir svårt och ett toppstyrt parti med förföljelsemani är inte särskilt effektivt att föra fram sitt budskap eller rekrytera bra representanter som kan göra det.

SD lever på sjuklöverns fullkomligt häpnadsväckande misslyckande och masspsykos inom förvaltningsfrågor och havererad migrationspolitik.

I längden räcker inte det - man måste leverera och bli ett riktigt trovärdigt alternativ.
Med värdiga representanter och en fungerande partikultur.
SD är sina egna värsta fiender på det sättet.

Bifogar en länk från den underskattade och intellektuelle hedersmannen Ronnie Berggrens blogg som exemplifierar det Sverigedemokratiska haveriet - att man inte lyckas organisera sig för den strid som väntar är helt enkelt både skandalöst och absurt.

http://www.ronie.se/kategori/sverigedemokraterna/

Lägg till de Kafkaliknande turerna kring SDs stockholmsdistrikt och ni förstår bättre vad jag menar.

Ett parti som skakas konflikter och interna strider är ingen effektiv förvaltare av en i grunden stark ideologi.

SD must get their shit together - som enda större parlamentariska kraft att bekämpa och motarbeta den häpnadsväckande samhällsomstörtning som bokstavsvänstern och liberala globalistlakejer iscensatt så måste de börja ta sitt ansvar.

Jag röstar utan entusiasm på SD - inte för att de är bra eller förtjänar det egentligen i nuvarande rättshaveristiska skick, utan för att de är den enda parlamentariska oppositionen - deras hållning och varning för samhällsutvecklingen har konsekvent legat rätt och de förtjänar stöd för att under oerhört motstånd lyckats etablera sig.

Men i längden måstes de bli bättre, intellektuellt hederligare och få värdiga representanter.

Annars tröttnar man och med MED och AfS på gång så kommer alternativen att börja äta av SD:s väljarstöd.
SD’s problem har varit det tryck som partiet och dess företrädare varit utsatta för. Minsta skitgrej gick att blåsa upp i msm, det har lett till en ängslighet.
Sen har partiet haft en del dårar vilket är naturligt när partiet utmålats som kontroversiellt i msm.
SD håller på att bli accepterade och valet 2018 kommer troligen bli nästa steg i den resan.
Det ger per automatik att fler engagerar sig i partiet och bredden ökar.
2018-03-26, 07:38
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det beror väl på om den tidigare skillanden mellan opionsundersökning och valresultat är additiv eller multiplikativ.

Om vi tittar på septembermätningen för Novus 2014 (hittar inte augusti), och ställer det mot valresultatet, så får vi:

Additiv modell: 12,9 - 9,1 = 3,8 .... 17,8 + 3,8 = 21,6 %

Multiplikativ modell: 12,9 / 9,1 = 1,417 ... 17,8 * 1,417 = 25,2 %

Är det någon som på något sätt undersökt om differenserna är additiva eller multiplikativa?

Varken eller.
Att de inte kan vara det ser man lätt då 100% är taket. Ett parti på 51% kan ju inte ens fördubbla sitt resultat. Den matematiska modellen som bör användas heter logistisk ökning. Tänk dig förökning av kaniner på en begränsad ö. Med det sagt så är den multiplikitativa modellen bättre än den addition men även den torde underskatta effekten i de storleksordningen vi talar om då en ökning från ex från 10 till 20 procent.

Själv brukar jag tänka att 50% är ett teoretiskt "max" för ett parti. Och då bör logistiska ökning vara som störst vid 25% efter det börjar storleken i sig begränsa ökningen.
2018-03-26, 07:50
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Varken eller.
Att de inte kan vara det ser man lätt då 100% är taket. Ett parti på 51% kan ju inte ens fördubbla sitt resultat. Den matematiska modellen som bör användas heter logistisk ökning. Tänk dig förökning av kaniner på en begränsad ö. Med det sagt så är den multiplikitativa modellen bättre än den addition men även den torde underskatta effekten i de storleksordningen vi talar om då en ökning från ex från 10 till 20 procent.

Själv brukar jag tänka att 50% är ett teoretiskt "max" för ett parti. Och då bör logistiska ökning vara som störst vid 25% efter det börjar storleken i sig begränsa ökningen.

Fast nu pratar vi nog förbi varandra lite. Att rent vetenskapligt bevisa om sambandet är additivt eller multiplikativt, handlar om att testa respektive modells predikativa förmåga. Det är enbart möjligt att göra detta genom att jämföra med tidigare valresultat, och jämföra den additiva respektive multiplikativa modellens prognostiska utfall.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-03-26 kl. 08:00.
2018-03-26, 07:53
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det här att använda siffran från huvudtabellen på status.st (i detta fall 9,1) är inte så lyckat, i synnerhet inte för september under valår då den blandar inte bara äpplen och päron utan en hel jävla fruktsallad: Mätningar gjorda i början av september (irrelevanta eftersom OU är färskvara, 1/3 bestämmer sig sista veckan), exit polls (bör pga tyngre skamfaktor ej blandas med vanliga OU), samt eftervalsmätningar, vilka av uppenbara skäl är de mest irrelevanta av alla för att bedöma träffsäkerhet.

Det är jag absolut medveten om. Ditt svar hade dock ingen bäring på huruvida den eventuella Bradleyeffekten är additiv eller multiplikativ.
2018-03-26, 07:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
De är proportionerliga så klart! Att lägga på deras tidigare fel duger inte annat än som en motvillig uppräkning under galgen.

Har du några statistiska beräkningar som stödjer det påståendet?
2018-03-26, 10:30
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

I Demoskops fall inkluderar septembersiffran (11,2) en eftervalsmätning där SD fick 12,1. Den lyfter övriga mätningar och får dem att se bättre ut. Men i Novus fall (9,1) inkluderar det inte någon eftervalsmätning, däremot en exit poll med ynkliga 8,3 som drar ner. Detta gör status.st-tabellen kass för jämförelser av institutens träffsäkerhet.

Vad gäller Novus metodförändring har Sjöström beskrivit den ungefär så här: De kom fram till att man kan återskapa ”hemliga” SD-väljare genom att matcha profilerna på dem som uppger SD som partival och andra som har samma profil fast uppger osäker eller annat parti. Man började helt enkelt ställa följdfrågor kring invandring och integration, ”är Sverige på väg åt rätt eller fel håll” etc. Frågor där SD:are sticker ut med sin pessimism. Det funkade bra i början. Novus låg på Sentionivå då när metoden var ny och fräsch.

Men eftersom Sjöström inte är något större geni så fanns det en sak han missade: Metoden förutsatte ett statiskt tillstånd – det gamla politiska landskapet där SD hade monopol på blotta tanken på minskad invandring, medan övriga 7 riksdagspartier höll öppna hjärtan-fanan högt. Då var det ju lätt att sålla agnarna från vetet genom följdfrågor. Men efter den s k helomvändningen har SD-monopolet upphört. Så hur fan ska följdfrågorna detektera SD-sympatier nu? Ett neggo som svarar att Sverige är på väg åt fel håll och att ensamkommande är skäggiga 30-åringar kan ju lika gärna vara Hanif Bali-moderat som SD. Därför tappade Novusmetoden styrfart efter helomvändningen.
Genialisk analys av varför Novus låg högre förut. Jag tror detta är en stark delanledning till varför SD blivit sänkt så kraftigt av Novus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in