2018-03-26, 02:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Tråkig upplevelse för dig ,tur att du klarade av det. Jag hoppas verkligen Kim tuppade av snabbt, men i mitt bakhuvud har jag skräckfilmer jag sett , böcker jag läst , att torteraren väntar och väcker sitt offer för att få se skräcken hos henne innan han fortsätter. Jag vet , makabert och jag ber om ursäkt för mörka tankar, men det är så fruktansvärt vidrigt när jag tänker på hur Kim måste ha lidit. HUR man kan skriva ner Kim som person och hålla Madsen bakom ryggen är för mig en gåta.
Ja, det är precis det där du beskriver, det man har i bakhuvudet men inte vill tänka på, alla hemskheter man sett på film, läst om och framförallt att veta att ju mer han fick henne att lida, desto större tillfredsställelse för honom. Att vilja känna hennes dödsskräck, se den i hennes ögon. Att njuta av att plåga ihjäl en annan människa.

Jag skulle så gärna vilja att det till slut framkommer något som visar att hon blev medvetslös snabbt, aldrig vaknade till utan dog utan att behöva se sin slaktare mer. Men, som det egotrippade, grandiosa as och lögnare som han är så sitter han istället i rätten och ljuger och vägrar svara när det blir jobbigt, slingrar sig och pratar helst bara om sig själv. Uppför sig som ett svin mot åklagaren när han ställer frågor om hans sexuella intressen, då ska han ta kommandot och vända frågan tillbaka till åklagaren. Madsen är verkligen ett riktigt stört svin och jag ser fram emot den dag han får förvaringsdom. Förvaring i livstid, det är enda alternativet.

Ja du, du ställer en mycket berättigad fråga: "Hur man kan skriva ner Kim som person och hålla Madsen bakom ryggen är för mig en gåta."

Jag har läst psykologi och jag kan försöka ge dig ett svar på vad som brukar vara utmärkande för den typen av "tvärtemot-människor". T.ex såna som gärna sympatiserar med en hatad mördare och ofta också talar kränkande om offret, polisen, åklagarna, d.v.s de som är på den "goda" sidan enligt de flesta. Dessa personer befinner sig ofta i ett utanförskap i samhället, saknar socialt kontaktnät, har gjort sig ovän med många för att de är så påstridiga och alltid ska ha rätt. Finns också ofta rättshaverister inom den gruppen. Lever oftast ensamna, har varken kärlek eller närhet i sitt liv. Bygger upp ilska och frustration, är inte en del i någon gemenskap, bittra, utanför.
Någon form av empatistörning, brister i den empatisk förmågan tillhör också vanligheterna. Och, ofta ett förakt mot myndigheter och auktoriteter.
Då, kan det vara så att den personen har lättare att känna en slags gemenskap och ett igenkännande, ja rent av sympati med en ökänd, avskydd, omskriven mördare för mördaren är ju då också "utstött" och i ett slags utanförskap. Mördaren påminner mer om personen själv, tycker han, än det älskvärda offret som alla tycker synd om. Spärrar om vad som passar sig eller vad som är taktlöst eller ej har släppt för länge sedan, då man ser sig själv som någon som inte behöver bry sig, ingen bryr sig ju om denne. Som sagt, ett slags igenkännande hos mördaren, utanförskapet och att vara illa omtyckt och bli dåligt behandlad är sånt som personen känner som något gemensamt. Mördaren kan också kännas som en slags idol, någon han kan se upp till. Och usch för alla hemska poliser och folk som talar illa om hans låtsaskompis.

Det var den långa förklaringen på "gåtan", ganska generaliserande såklart men ändå lite tänkvärd.

Mitt svar nr 2 på gåtan är kort och enkelt: Att det är en person som desperat söker uppmärksamhet genom sina bisarra åsikter. Skapa oro, skapa ilska - sånt ger självkänslan en kick.
Självfallet måste dock de empatiska bristerna vara ganska stora för att man ska nedlåta sig till att skuldbelägga ett offer och smutsa ner minnet av henne. Sånt klarar inte vem som helst utan behöver ha en viss personlighetsstörning där man kan ana tendenser av narcissism samt avsaknad av förmågan till att känna empati. Styv i korken, opåläst besserwissertyp osv. Det viktiga är den enorma uppmärksamhetstörsten, behovet av att synas och märkas - eftersom man inte gör det i sitt verkliga liv.

Sorry, nu blev det lite väl långa utläggningar.
Citera
2018-03-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Etter hva jeg har lest så var halsen avskåret med tre kutt. Da kan man spekulere i om han skar halspulsårene eller luftrøret i to omganger mens han observerte og nøt lidelsene.

Klart han gjorde. I exakt vilken ordning är väl det som skapar viss osäkerhet.

Min gissning är att han valde det han trodde gav längst njutning.
Citera
2018-03-26, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nekrofili?
Till exempel nekrofili. Jag tänkte väl främst på Akrotomofili,-Sexuell dragning till amputerade kroppsdelar.
Det sistnämda innebär väl främst att skära av dem. Men det kan ju också innebära umgänge med kroppsdelarna på ett eller annat vis. Kanske bara betrakta dem,röra vid dem eller kanske sova med dem osv.
EDIT: Eller spegla dem i en köttyxa. Jag är 100% säker på att han fotat dem iallafall. Framförallt en kroppsdel som fascinerade honom,den med halsen avskuren.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-26 kl. 02:35.
Citera
2018-03-26, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Till exempel nekrofili. Jag tänkte väl främst på Akrotomofili,-Sexuell dragning till amputerade kroppsdelar.
Det sistnämda innebär väl främst att skära av dem. Men det kan ju också innebära umgänge med kroppsdelarna på ett eller annat vis. Kanske bara betrakta dem,röra vid dem eller kanske sova med dem osv.

Nej, jag tror han som sagt såg Kims döda kropp som ett skräp han tvunget behövde bli av med.
Citera
2018-03-26, 02:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Skämtat?
Såklart skämtade inte dåren, han sa det här på fullt allvar. En av hans dödsfascinations/erotik-drömmar. Hade nyss själv en dust om idiotin att det var "på skoj", här är det:
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det där yttrandet behöver ju inte betyda något. Skojar du aldrig med folk? Säger något som föds av något i stunden, och som är borta i nästa ögonblick? Men som sedan, om detta privata ögonblick skvallras vidare, kan analyseras om till vad som helst...
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Skojar DU om sådana saker?
Om en person berättar att han har en dröm om att vara fast i ett rullande rör tillsammans med nakna kvinnor och kattungar för att få dö av insomnia, då skulle du alltså tänka "åh, vilken lustigkurre"?
Att du ens tar upp det som om det han sa vore något att skoja över, säger en hel del om dig.
Om en person sa detta sjuka till mig så skulle jag direkt ta med honom till psykakuten.
Citera
2018-03-26, 02:36
Medlem
Citat:
Nej, jag tror han som sagt såg Kims döda kropp som ett skräp han tvunget behövde bli av med.
Det tror inte jag. Han tycker nog att döda kvinnor har en skönhet,något som fascinerar honom.
EDIT: Konst föreställande "döda" kvinnor tyckte han inte var "skräp".
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-26 kl. 02:39.
Citera
2018-03-26, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det tror inte jag. Han tycker nog att döda kvinnor har en skönhet,något som fascinerar honom.

Man får tro olika.
Citera
2018-03-26, 02:40
Medlem
Citat:
Man får tro olika.
Det får man. Vad tror du att "dödsfascination" är för något?
Citera
2018-03-26, 03:03
Medlem
sjukliga fascination för döden
https://sv.wikipedia.org/wiki/Morbid_nyfikenhet
Enligt Wikipedia är morbid ”ett begrepp inom psykologin, som beskriver en person med en sjuklig fascination för döden eller dödsrelaterade saker

Morbid nyfikenhet (morbid, från latin morbus "sjukdom" som härstammar från "mori", "att dö") är ett begrepp som beskriver en fascination/nyfikenhet för döden eller dödsrelaterade saker, så som avrättningsmetoder, döda kroppar, förmultning, vapen eller tortyr. En morbid person kan också ha en viss dödslängtan, dock enbart av intellektuell natur, men detta är inget krav.

Morbid humor är då man humoriserar ämnet döden och död, detta kan även kallas för svart humor.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-26 kl. 03:09.
Citera
2018-03-26, 03:04
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, det är precis det där du beskriver, det man har i bakhuvudet men inte vill tänka på, alla hemskheter man sett på film, läst om och framförallt att veta att ju mer han fick henne att lida, desto större tillfredsställelse för honom. Att vilja känna hennes dödsskräck, se den i hennes ögon. Att njuta av att plåga ihjäl en annan människa.

Jag skulle så gärna vilja att det till slut framkommer något som visar att hon blev medvetslös snabbt, aldrig vaknade till utan dog utan att behöva se sin slaktare mer. Men, som det egotrippade, grandiosa as och lögnare som han är så sitter han istället i rätten och ljuger och vägrar svara när det blir jobbigt, slingrar sig och pratar helst bara om sig själv. Uppför sig som ett svin mot åklagaren när han ställer frågor om hans sexuella intressen, då ska han ta kommandot och vända frågan tillbaka till åklagaren. Madsen är verkligen ett riktigt stört svin och jag ser fram emot den dag han får förvaringsdom. Förvaring i livstid, det är enda alternativet.

Ja du, du ställer en mycket berättigad fråga: "Hur man kan skriva ner Kim som person och hålla Madsen bakom ryggen är för mig en gåta."

Jag har läst psykologi och jag kan försöka ge dig ett svar på vad som brukar vara utmärkande för den typen av "tvärtemot-människor". T.ex såna som gärna sympatiserar med en hatad mördare och ofta också talar kränkande om offret, polisen, åklagarna, d.v.s de som är på den "goda" sidan enligt de flesta. Dessa personer befinner sig ofta i ett utanförskap i samhället, saknar socialt kontaktnät, har gjort sig ovän med många för att de är så påstridiga och alltid ska ha rätt. Finns också ofta rättshaverister inom den gruppen. Lever oftast ensamna, har varken kärlek eller närhet i sitt liv. Bygger upp ilska och frustration, är inte en del i någon gemenskap, bittra, utanför.
Någon form av empatistörning, brister i den empatisk förmågan tillhör också vanligheterna. Och, ofta ett förakt mot myndigheter och auktoriteter.
Då, kan det vara så att den personen har lättare att känna en slags gemenskap och ett igenkännande, ja rent av sympati med en ökänd, avskydd, omskriven mördare för mördaren är ju då också "utstött" och i ett slags utanförskap. Mördaren påminner mer om personen själv, tycker han, än det älskvärda offret som alla tycker synd om. Spärrar om vad som passar sig eller vad som är taktlöst eller ej har släppt för länge sedan, då man ser sig själv som någon som inte behöver bry sig, ingen bryr sig ju om denne. Som sagt, ett slags igenkännande hos mördaren, utanförskapet och att vara illa omtyckt och bli dåligt behandlad är sånt som personen känner som något gemensamt. Mördaren kan också kännas som en slags idol, någon han kan se upp till. Och usch för alla hemska poliser och folk som talar illa om hans låtsaskompis.

Det var den långa förklaringen på "gåtan", ganska generaliserande såklart men ändå lite tänkvärd.

Mitt svar nr 2 på gåtan är kort och enkelt: Att det är en person som desperat söker uppmärksamhet genom sina bisarra åsikter. Skapa oro, skapa ilska - sånt ger självkänslan en kick.
Självfallet måste dock de empatiska bristerna vara ganska stora för att man ska nedlåta sig till att skuldbelägga ett offer och smutsa ner minnet av henne. Sånt klarar inte vem som helst utan behöver ha en viss personlighetsstörning där man kan ana tendenser av narcissism samt avsaknad av förmågan till att känna empati. Styv i korken, opåläst besserwissertyp osv. Det viktiga är den enorma uppmärksamhetstörsten, behovet av att synas och märkas - eftersom man inte gör det i sitt verkliga liv.

Sorry, nu blev det lite väl långa utläggningar.
Mycket intressant och väl förklarat. Även om jag själv arbetar inom psykiatri lyckades du sätta fingret på vad som skavt en tid. För det är så fruktansvärt svårt att sätta sig in hur man kan med att både aktivt nedvärdera ett brottsoffer som med stor sannolikhet har lidit något enormt, och i vilket syfte då det helt uppenbart inte har något att göra med det aktuella fallet egentligen. Åtskilliga äckliga små pikar sida upp och ner mot en kvinna som bragts om livet på det mest fruktansvärda vis.
Att dessa personer finner någon slags identifikation i ”outsidern” och mördaren madsen är inte omöjligt.

Jag hoppas så innerligt att Madsen aldrig någonsin kommer ut.
Citera
2018-03-26, 03:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Madsen med fru bodde ju i hangaren/verkstaden, möjligen 1 trapp upp (?), kanske därför hon ropade?

Käresten till Kim var, enligt han själv, mycket insisterande till att få svar på var ubåten fanns ...
Klart att han närmast var hysterisk då han tidigare cyklat runt och förtvivlat letat ... utan resultat.

Sirid kanske var utled både på sin mans kvinnoäventyr och säkert även på Nautilus, det var mitt i natten och hon ville sova.

Så KAN det varit.
Ja, jag skrev det som fundering själv då det framkom för nån dag sen, funderade om hon var sur på hans kvinnoäventyr. Sprang på det här i en liverapport då jag letade varma avgasgaser så det kan väl läggas med - live is a mess...

"Han fortæller, at han i løbet af natten ringer til hæren, søværnet og politiet. Han cykler også ud på Refshaleøen.
- Jeg møder en kvinde, som jeg så finder ud er Peter Madsens kone. Hun råber af mig.- Hun råber til mig, at jeg skal lade være med at spørge mere til ubåden.
Madsens kone var sur over, at der var andre end Madsen ombord på ubåden."

https://www.fyens.dk/indland/Rasende-Peter-Madsen-Vil-ikke-se-makaber-tegnefilm-i-retten/artikel/3240785
Citera
2018-03-26, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag skrev det som fundering själv då det framkom för nån dag sen, funderade om hon var sur på hans kvinnoäventyr. Sprang på det här i en liverapport då jag letade varma avgasgaser så det kan väl läggas med - live is a mess...

"Han fortæller, at han i løbet af natten ringer til hæren, søværnet og politiet. Han cykler også ud på Refshaleøen.
- Jeg møder en kvinde, som jeg så finder ud er Peter Madsens kone. Hun råber af mig.- Hun råber til mig, at jeg skal lade være med at spørge mere til ubåden.
Madsens kone var sur over, at der var andre end Madsen ombord på ubåden."

https://www.fyens.dk/indland/Rasende-Peter-Madsen-Vil-ikke-se-makaber-tegnefilm-i-retten/artikel/3240785

Ja, hon var nog tämligen less på Madsens alla lögner och kvinnoaffärer, men jag tvivlar på att hon var helt klar med att det skulle gå så vanvettigt som det gjorde. Eller så anade hon det ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in