2018-03-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Självklart bra att kunna hålla sig inom tidsramen, men om du behöver extra tid och tänka så gör det för nu handlar det bara om att hitta vad du inte kan.

kan det vara en ide och gå igenom några sidor i matte 2 böcker såhär nära inpå? eller andra sidor som khanacademy

känns liksom inte som att jag saknar kunskap i något område så utan det är mest hur jag sa förvalta det jag kan till knas tal som kommer, sen när jag ser en genomgång av svaret så tänker man "varför tänkte man inte så", det är liksom inte att "jaha det där har jag aldrig sett"
Citera
2018-03-24, 22:29
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
kan det vara en ide och gå igenom några sidor i matte 2 böcker såhär nära inpå? eller andra sidor som khanacademy

känns liksom inte som att jag saknar kunskap i något område så utan det är mest hur jag sa förvalta det jag kan till knas tal som kommer, sen när jag ser en genomgång av svaret så tänker man "varför tänkte man inte så", det är liksom inte att "jaha det där har jag aldrig sett"

Känner du inte att du har brist på kunskap så ger det nog inte mycket att gå igenom matteböcker. Det handlar som du säger mycket om att kunna se den snabba simpla lösningen. När du tacklar ett tal så ta dig några sekunder att fundera på hur du löser talet snabbast och inte bara hur du löser det.
Citera
2018-03-26, 00:38
Medlem
Adelaides avatar
Varför suger jag på högskoleprovet?

Det är så att jag suger på högskoleprovet av någon anledning. Jag brukar få godkänt på kurser där man ska skriva uppsats eller salstenta, men just när man får 4-5 alternativ där man skall ringa in svaret, så suger jag verkligen på det. Jag har dock bara gjort högskoleprovet 2 gånger än så länge, men fick 0,3 poäng första gången och 0,5 på andra försöket.
Det jag inte vet gissar jag bara på, men jag hinner oftast inte tänka så mycket då det är ett jävla tidspress. Man får ju inte mer än 55 minuter på sig att svara på typ 100 frågor.

Jag vet att flashback inte kan ge mig något konkret svar på detta, men ni kan åtminstone komma med förslag på vad det kan bero på? För detta är ett mirakel. Har VG i många kurser på universitetet, men just högskoleprovet har aldrig varit min kopp te.
Citera
2018-03-26, 00:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Du är antagligen inte så snabbtänkt helt enkelt, alternativt att du inte hanterar stress så väl. Förutsättningarna är ju som du beskriver helt annorlunda än vid ett "vanligt" prov.
Citera
2018-03-26, 00:54
Medlem
Fick 0,0 på första försöket förra gången. Om två veckor är det dags igen😥
Citera
2018-03-26, 01:06
Medlem
Orddelen har i alla fall de senaste 10 åren varit på högstadienivå så där ska en normal person över 18 år ha runt 90%+ rätt.
Citera
2018-03-26, 01:32
Medlem
Europes avatar
Ja, det är lite klurigt att svara på... Det går ju att påminna om grundläggande tekniker, som att först läsa igenom texten under läsförståelse, för att sedan återkomma till den när man gör frågorna. Jag antar att när det gäller vissa delar kan man ha nytta av att träna på gamla prov (jag har inte gjort den nya varianten, så jag vet inte exakt hur delarna och frågorna ser ut idag). När det gäller ord- och textförståelse, så finns det egentligen inte värst många andra sätt än att läsa mycket (men nuförtiden har det i alla fall blivit lätt att slå upp alla främmande ord på nätet). Sedan gäller det att hellre gissa än att lämna frågor obesvarade, men som jag förstod det gör TS redan det.

Men sedan är det så klart så att begåvning och förkunskaper är ojämnt fördelade. Precis som det finns personer som får över genomsnittet, så måste det även finnas personer som presterar under genomsnittet. Sedan kan man även vara taskig på att hantera stress och tidspress.
Citera
2018-03-26, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det är så att jag suger på högskoleprovet av någon anledning. Jag brukar få godkänt på kurser där man ska skriva uppsats eller salstenta, men just när man får 4-5 alternativ där man skall ringa in svaret, så suger jag verkligen på det. Jag har dock bara gjort högskoleprovet 2 gånger än så länge, men fick 0,3 poäng första gången och 0,5 på andra försöket.
Det jag inte vet gissar jag bara på, men jag hinner oftast inte tänka så mycket då det är ett jävla tidspress. Man får ju inte mer än 55 minuter på sig att svara på typ 100 frågor.

Jag vet att flashback inte kan ge mig något konkret svar på detta, men ni kan åtminstone komma med förslag på vad det kan bero på? För detta är ett mirakel. Har VG i många kurser på universitetet, men just högskoleprovet har aldrig varit min kopp te.
Du kan ha glömt att öva på gamla högskoleprov i några veckor innan du skrev provet.
Citera
2018-03-26, 01:57
Medlem
Vanliga prov kan man ju bara plugga sig till ett bra resultat och sedan glömma allt. Det fungerar inte här, här måste man verkligen kunna ämnena, ha starka grundkunskaper i svenska, engelska, och matte.
Citera
2018-03-26, 04:45
Medlem
dovAkins avatar
jag fick 0,9 på tredje försöket inget jätte resultat med kom in på den utbildning jag ville. Min svaga sida var mattedelen.

Första gången man skriver, så skriver man alltid dåligt (i princip alla)

Finns HP Guiden den hjälpte mig mycket, betalade typ 800:- för att få tillgång till massa övningsmaterial osv.

Men öva på gamla prov och kolla diverse guider så kommer du öka ditt resultat, och ge inte upp! Kanske tar ett par försök men det lönar sig
Citera
2018-03-26, 06:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-03-26, 19:22
Medlem
Kpt.Svartskalles avatar
Hej!

Undra om någon kan förklara kort hur man löser detta. Blir bara förvirrad hur jag än vrider och vänder.

Vad är 1/3 av x, om 5/11 av x är 45/77?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in