Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 20:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banndet
Sök alltid på transportstyrelsen innan köp (gratistjänst) där finns väldigt mycket info om begagnade bilar,

Aight, tack
Citera
2018-03-17, 20:55
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banndet
Min första bil var en röd Ford Granada 1977, den var så fin (i en dag sedan rasade allt på den) det var den sämsta bilen jag ägt, dessutom regnade det in i den, luktade rutten bäver, trots ett dussin Wonderbaum

Då satsar jag inte på en sådan haha xD
Citera
2018-03-17, 20:56
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banndet
Min andra bil blev en nästan lika gammal Peugeot årsmodel1981, men den gick väldigt bra, hade den i tre år, min bästa bilaffär nånsin. minns att den i stort sett var bäddbar om man inte hade för stora krav.

Fick igen pengarna när jag sålde den, hade bara bytt generatorn och torkarmotor för några hundralappar, nu förtiden spelar ju Peugeot nästan i samma division som Audi och Volvo, tyvärr är priset därefter

Blev faktiskt erbjuden en i stort sett gratis peugeot 307, vilket jag hört är en skitbil, men lockande när det enda jag skulle betala på den var kostnaden för att fixa bromsarna som hade låst sig. Fast har inte hört något mer från dem som gärna ville ge mig den, och har inte orkat kontakta dem heller xD
Citera
2018-03-17, 20:58
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Vad har du för budget? Köp en bil för halva den summan

Haha , vet inte om jag vill köpa en skrotbil i stort sett som riskerar att pajja hela tiden för att den är gammal och har gått jävligt mycket. Kommer nog lyda min pappas råd och använda hans tills jag fått ihop tillräkligt mycket för en mycket mer decent bil.
Citera
2018-03-17, 21:02
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banndet
Hur ska du använda bilen? Tänk på att en bil mår bra av att gå lite längre sträckor. Viktigt motorn hinner komma upp i arbetstemperatur!
har du garage? Vad får den kosta?
Tyvärr är ju en bilaffär ingen bra investering, men det är himla roligt att ha en

Jag kommer använda den till pendlingt främst, för jobbar i annan kommun som ligger ungefär 30min bilfärd bort (om man inte får en massa sega bilar framför en, och vädret tillåter). Är säkert runt 6 mil tur och retur fem dagar i veckan, minst.

Har inte garage tyvärr... Kommer använda pappas ett tag framöver så runt 30-60k kanske sen närj ag väl sparat ihop pengarna?
Citera
2018-03-17, 21:11
  #42
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Hur törstig? Kommer ju ha den främst för pendling minst 5 dagar i veckan, Blir ju en hel del...

Den drog 0,9. Mindre när man kryssar på motorvägen eller på landsväg.
Citera
2018-03-17, 22:05
  #43
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Köp något helt oväntat, typ en halvsunkig cadillac fletwood 93a. Sen kan man börja röka meth också, men det är frivilligt.
Citera
2018-03-18, 10:32
  #44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Haha , vet inte om jag vill köpa en skrotbil i stort sett som riskerar att pajja hela tiden för att den är gammal och har gått jävligt mycket. Kommer nog lyda min pappas råd och använda hans tills jag fått ihop tillräkligt mycket för en mycket mer decent bil.
Det där är det bästa bilköpet en ung person kan göra om man är beroende av att ha en fungerande bil.
Citera
2018-03-21, 06:58
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Den drog 0,9. Mindre när man kryssar på motorvägen eller på landsväg.

Hm... det var lite mycket det :/
Citera
2018-03-21, 18:47
  #46
Medlem
Wueterichs avatar
Satsa på en Toyota Yaris/Corolla eller Honda Civic. Nyligen besiktad, borde också finnas som automat.
Citera
2018-03-25, 16:23
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Satsa på en Toyota Yaris/Corolla eller Honda Civic. Nyligen besiktad, borde också finnas som automat.

Tackar! Ska kika lite då och då när det kommer upp bilar som kan vara intressanta... så får jag se när jag köper en!
Citera
2018-03-25, 16:25
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det där är det bästa bilköpet en ung person kan göra om man är beroende av att ha en fungerande bil.

Vilket? Att spara och köpa en lite mer dyrare/nyare bil som gått lite eller att köpa en mer skrotig bil som kanske har en del problem, några år på nacken? 😂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback