2018-03-25, 12:24
Medlem
Drama-Llamas avatar
Feminister får rätt stort utrymme i offentlig svensk debatt, vilket minskar incitamenten för dem att använda Flashback som ventil för att få utlopp för sina åsikter.

Sen tror jag inte att det är så lockande för dem att använda ett feminism-forum som ockuperas av ett gäng bittra gubbar som med moderatorernas goda minne använder det till att grupprunka kring manosphere och dess dogmer i stället för att diskutera feminism.
2018-03-25, 13:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Eller, tja, "flyr ifrån"?
Kanske "Är totalt ointresserade av" passar bättre?
På Flashback håller merparten av Sveriges bittra, vita, medelålders män hus o varför debattera med dem? De är ju ändå på väg att dö ut?
Personligen kan jag skriva någon kommentar så här, sedan tappar jag intresset.
Tror Flashback kommer att bli mer intressant med tiden faktiskt.

Men Flashback borde väl vara den perfekta platsen för alla dessa feminister. För att kunna göra en skillnad i debatt mot alla dessa hemska vita män på en plats där det just finns extremt många hemska vita män. Göra något som faktiskt räknas. Men icke de tyr sig till platser där det inte blir mycket till debatt.
2018-03-25, 14:15
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men Flashback borde väl vara den perfekta platsen för alla dessa feminister. För att kunna göra en skillnad i debatt mot alla dessa hemska vita män på en plats där det just finns extremt många hemska vita män. Göra något som faktiskt räknas. Men icke de tyr sig till platser där det inte blir mycket till debatt.

Jodå, vi debatterar. Men väljer nog ofta, ursäkta om någon känner sig kränkt,
forum där något mer intellektuella håller till. Där debatterna blir intressanta o där de man debatterar mot/med har något djupare intresse i sakfrågor än i härskarteknik.
2018-03-25, 14:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Utvecklingen i sociala media går dock åt rakt motsatt håll. I stället för att debattera med sina meningsmotståndare håller folk till i slutna grupper och fora där alla tycker lika.

Även Flashback är på sätt och vis en åsiktsbubbla trots det storvulna talet om att alla åsikter får komma till tals. Att skrämma bort vissa användare - feminister eller andra - är lika effektivt som att förbjuda dem.
2018-03-25, 14:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Bra moderatorer och det är nästan samtliga här lämnar sina privata åsikter utanför dörren.

Det där argumentet har jag hört till leda. Visst, de flesta moderatorer gör ett bra jobb. Men bra kan bli bättre. Diskussionen i ett politiskt forum blir alltid bättre om det finns olika åsikter i de frågor som diskuteras företrädda bland moderatorerna.

På SVT och SR sympatiserar många journalister med miljöpartiet enligt en undersökning som gjordes för ett antal år sedan. Det är säkert bra journalister som "lämnar sina privata åsikter utanför dörren" som du uttrycker det, men icke desto mindre skulle jag hävda att det påverkat journalistiken.

Det är naivt att tro att det fungerar annorlunda på Flashback.

Citat:
Som sparsmakad deltagare i diskussioner i feminism undrar jag vad du grundar din beskrivning på?

Jag brukar inte diskutera i Feminism därför att debatten där är extremt polariserad och av usel kvalitet. Detsamma gäller andra delfora som jag numera undviker. Jag värderar min tid och vill ägna mig åt att diskutera sakfrågor när jag är på Flashback, inte tjafsa med troll.

Vad jag egentligen ville påpeka var dock att det problem som torkel2 beskrev i sitt inlägg på intet sätt är unikt för Feminism utan i varierande grad finns i alla politiska fora på Flashback.

Citat:
Politik inrikes har en mycket högre nivå på grund av användarna.

Trollen finns även i PI, men skillnaden är att där åker de ut på öronen, ofta så snabbt att få hinner se dem. Vilket i sin tur gör att det är mer attraktivt för användare som håller en högre nivå än trollen att skriva där.

Citat:
I morgon kan jag citera modsen när de påpekar att om feministerna vill ha högre nivå så får de höja sin egen ribba.

Jag håller med om att feministernas argument ibland är dogmatiska och osakliga. Flera av de punkter som Empress tog upp har jag också noterat. Men detta är till en del resultatet av en ond cirkel, som beror på att trollen får härja fritt. Om trollen skickades på porten, på samma sätt som sker i PI, så skulle nivån på debatten höjas.

Citat:
Jag håller med att vissa vill straffa ut de som de inte gillar men det handlar om att punktmarketa och rapportera. Trollen roar bara sig själva och manipulerar de som går att manipulera till att tappa det.

Rutinerade användare vet hur man hanterar troll, om man överhuvud taget vill slösa tid på det. Men TS ställde en fråga varför många nya användare ger upp efter ett tag och försvinner från Flashback. torkel2 gav ett mycket bra svar på den frågan, som jag helt och hållet håller med om.

Citat:
Sedan har vi de nytillkomna politiska trollfabrikerna som köpt nick men de är ju så genomskinliga att man gäspar.

Det finns professionella troll av olika kvalitet. En del är så skickliga att de lurar de flesta här på Flashback, även moderatorerna. Just i Feminism är dock mitt intryck att de flesta av trollen är simpla forumvandaler snarare än politiska operatörer.

Citat:
Vart har du tagit upp det problem du tror dig se?

Se mitt inlägg här, och den efterföljande diskussionen som sträcker sig över ett antal sidor:

(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback

Om Flashback gjorde som de flesta andra fora på nätet och förbjöd diskussioner av andra användare som OT skulle trollen berövas sitt främsta verktyg och mycket av de här problemen försvinna.

Man kan ha högt i tak utan att tillåta politiska troll och forumvandaler att härja fritt.
Senast redigerad av Regulus 2018-03-25 kl. 14:53.
2018-03-25, 14:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu finns det som bekant många olika typer av feminism, jag utgår ifrån att denna tråd i första hand främst avser varianter på den postmarxistiskt influerade feminism som t.ex. F! förespråkar. Jag tror inte dessa är riktigt så många som man lätt får bilden av om man tittar på t.ex. SVT.

Jag har själv (i verkliga livet) debatterat med s.k. rättrogna muslimer (dock ej militanta) vilket funkat utmärkt. Jag har debatterat med allt från rena nazister till rena kommunister, det funkar också oftast bra. T.o.m. AFA-medlemar har jag lyckats tala med, även om man får vara försiktig med hur man uttrycker sig så går det faktiskt. Men feminister är klart svårast, många är omöjliga att diskutera med. Läser man i många av feministtrådarna här på Flashback så slås man av att det fort blir hetsigare stämning än t.o.m. i "huligantråden".

Även om de säger att de inte har problem med mothugg från meningsmotsåndare så stämmer det tyvärr oftast inte så bra. Många feminister har tyvärr svårt att argumentera sakligt och tar gärna till personangrepp och härskartekniker i diskussioner. Speciellt mot någon som förefaller vara ett lågstadiebarn som säger något om "tjejbaciller" eller liknande "djupt" kan det formligen vrålskrikas ivektiv mot, oftast också helt off-topic för tråden. Självklart borde de ignorera denna användare istället, samt förståss följa trådens topic.

Att dina vänners inlägg togs bort, varnades och slutligen stängdes av, kanske beror på dem själva? Inlägg tas bort då de bryter mot reglerna. Jag tror dina vänner fann en ursäkt till varför de varnades och stängdes av genom att istället utmåla sig som offer. Många feminister har som bekant en förkärlek till det. De borde istället valt att följa forumets regler och ta lärdom av de varningar de fick. Reglerna är samma för alla, men många har nog svårt med självkritik när de blir varnade (och avstängda) och dra istället på sig offerkoftan och klagar på att moderatorerna har en agenda istället.

I "det verkliga livet" avstår jag, och mig veterligen flertalet andra, att debattera med feminister. Och det gör jag oftast här på Flashback också. Detta medför sannolikt att de tror att alla delar deras åsikter eller att de vinner alla debatter. Men orsaken är att det inte tillför mig något av värde att skriva t.ex. ett seriöst inlägg om de vetenskapliga svårigheterna i att falsifiera intersektionalitet, när någon istället för att svara på detta istället väljer att fokusera på en bisats de maximalt valt att missförstå och bombarderar mig med svordommar, grova personangrepp och förolämpningar, helt off-topic för frågan förståss. Jag kan förståss agera på samma sätt tillbaka, men jag anser det är under min värdighet och lägger dessutom hellre min tid på en annan tråd istället. De enda som är roade av detta betende är förståss trollen. Och felet ligger hos de feminister som orsakar detta. Men tyvärr saknas oftast denna självkritik då de ju är offer per definition och jag som riktat kritik här tolkas sannolikt av många som en ondsint förövare.

Ytterligare förslag, förutom att strunta i barnen och i trollen: Debattera med de seriösa vuxna debatörerna. Har man svårt med meningsmotståndare så är lösningen att tala endast med dem vars åsikter man delar. Strunta i tramstrådar med frågeställningar som typ: "varför alla kvinnor är idioter och gillar att misshandlas och våldtas". Även om tråden ligger under feminism går det att strunta i en tramstråd. Och varför inte starta en seriös tråd själva? T.ex. en tråd om teorier en feministisk författare lagt fram, där blir det svårt för troll att medverka i. Och försöker de ändå, lär det bli off-topic direkt och kan rapporteras varpå moderatorn tar bort inlägget omgående.

Så kortfattat: orsaken till att så många feminister inte är här beror på att de är rena "troll-magneter" som hugger på allt och blir avstängda. Men saknar helt förståelse för sin egen del till detta.
Jag tror du kan ha rätt i mycket. Mina bekanta feminister, menade alltså att de bemöttes hårt och svarade (kanske i någon mån i samma ton), och det kanske var då det blev avstängda. Så kan det naturligtvis vara, men jag skulle vilja uppmana Mods faktiskt att om någon angrips i hård ton, och svarar, så skall det inte vara självklart att de avstängs automatiskt! För jag kan trotts allt inte låta bli att fundera över om det ändå är dubbla spelregler på Flashback - är du antifeminist, eller högerextremist/antisemit kan du säga det mesta utan konsekvenser, men om en feminist, eller antirasist använder hårt språk = avstängning... Knappast rimligt!
Jag beklagar om Flashback likriktas allt mer. På Flashback har jag kunnat ha intelektuella samtal med nazister, stalinister, antisemiter, på ett sätt som i praktiken skulle varit omöjligt IRL. Jag har uppskattat det, då det hjälper mig att förstå dessa tankegångar. Jag skulle önska mig att det gick att ha en dialog även med genusvetare och feminister, men det är ju av nämnda skäl svårt...
2018-03-25, 15:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag tror du kan ha rätt i mycket. Mina bekanta feminister, menade alltså att de bemöttes hårt och svarade (kanske i någon mån i samma ton), och det kanske var då det blev avstängda. Så kan det naturligtvis vara, men jag skulle vilja uppmana Mods faktiskt att om någon angrips i hård ton, och svarar, så skall det inte vara självklart att de avstängs automatiskt! För jag kan trotts allt inte låta bli att fundera över om det ändå är dubbla spelregler på Flashback - är du antifeminist, eller högerextremist/antisemit kan du säga det mesta utan konsekvenser, men om en feminist, eller antirasist använder hårt språk = avstängning... Knappast rimligt!

Problemet är inte i första hand dubbla spelregler för folk med olika åsikter - även om det förvisso förekommer i en del fora - utan att nya användare inte vet hur man hanterar de politiska trollen och forumvandalerna.

En rutinerad användare struntar i trollen eller sätter dem på userscript ignore. Men nya användare går i stället i svaromål på trollens personangrepp, och blir varnade eller avstängda.

Citat:
Jag beklagar om Flashback likriktas allt mer. På Flashback har jag kunnat ha intelektuella samtal med nazister, stalinister, antisemiter, på ett sätt som i praktiken skulle varit omöjligt IRL. Jag har uppskattat det, då det hjälper mig att förstå dessa tankegångar. Jag skulle önska mig att det gick att ha en dialog även med genusvetare och feminister, men det är ju av nämnda skäl svårt...

Instämmer. Att debattera med folk som tycker precis som man själv är ju tämligen värdelöst.
2018-03-25, 15:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Jag skulle önska mig att det gick att ha en dialog även med genusvetare och feminister, men det är ju av nämnda skäl svårt...

Det beror väl mycket på de genusglasögon de bär. Deras religion är den alenarådande sanningen om hur man skall tolka sin omvärld. I debattsammanhang borde man för att nyansera deras syn använda deras terminologi mot dem.

Tala om fragil femininitet. Kvinnliga rum. Den matriarkala världsbilden etc, mest bara för att bolla med etiketterna.
Klarar de av att ta en debatt som de inte redan har ett manus till eller är de bara barn till predikanter?

Den handfull genusvetare som känner till mer än sin dogms heliga skrifter skulle säkert fixa det, men merparten som skriver under på vad som görs under namnet "social rättvisa" är så pass trigger happy att det är ett under att de inte sitter inspärrade pga förföljelsemanier.
2018-03-25, 15:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Jag vet med bestämdhet att jag har hela moderatorkåren med mig när jag säger att feminister är varmt välkomna att diskutera på flashback. Mig veterligen har jag inte varit med om att en användare stängts av för att den debatterar fel eller har fel åsikter. Om en moderator begår ett stort misstag kan jag försäkra läsarna om att då skulle de andra moderatorerna reagera. De nazister vi har sköter sig i regel eftersom de annars på andra forum blir utslängda bara för sina åsikters skull.

En god regel är att inte svara på trams annat än att skicka en rp. Jag har har varit inne på feminism flera gånger och ibland fastnat i en diskussion med en genusfantast. Till slut går det inte att fortsätta eftersom vår verklighetsbild är alldeles för skilda. Det är när man måste vinna av ren prestige som det spårar ur. Man ska inte fastna i den fällan.
2018-03-25, 15:55
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Det här är inte en tråd för uthängning av andra medlemmar, oavsett vad man tycker om dem.

/Mod
2018-03-25, 15:56
Moderator
Gordon Blixts avatar
De flesta av oss är många olika saker samtidigt. Man kan vara feminist utan att för den skull diskutera feminism precis som man kan vara terrorist utan att ge sig in (FB) Terrorism eller medicinskt utbildad utan att hänga här för att diskutera sjukdomar och hälsofrågor. Hur många användare som är feminister har knappast någon av oss en välgrundad uppfattning om.
2018-03-25, 16:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den nutida svenska feminismen är en helt vänsterorienterad rörelse. Dom har ju redan egna forum där dom kan ryggdunka varandra utan att riskera kritik & att slippa att bli presenterade för hatfakta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in