Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Bra moderatorer och det är nästan samtliga här lämnar sina privata åsikter utanför dörren.
Det där argumentet har jag hört till leda. Visst, de flesta moderatorer gör ett bra jobb. Men bra kan bli bättre. Diskussionen i ett politiskt forum blir alltid bättre om det finns
olika åsikter i de frågor som diskuteras företrädda bland moderatorerna.
På SVT och SR sympatiserar många journalister med miljöpartiet enligt en undersökning som gjordes för ett antal år sedan. Det är säkert bra journalister som "lämnar sina privata åsikter utanför dörren" som du uttrycker det, men icke desto mindre skulle jag hävda att det påverkat journalistiken.
Det är naivt att tro att det fungerar annorlunda på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Som sparsmakad deltagare i diskussioner i feminism undrar jag vad du grundar din beskrivning på?
Jag brukar inte diskutera i Feminism därför att debatten där är extremt polariserad och av usel kvalitet. Detsamma gäller andra delfora som jag numera undviker. Jag värderar min tid och vill ägna mig åt att diskutera sakfrågor när jag är på Flashback, inte tjafsa med troll.
Vad jag egentligen ville påpeka var dock att det problem som
torkel2 beskrev i sitt inlägg på intet sätt är unikt för Feminism utan i varierande grad finns i alla politiska fora på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Politik inrikes har en mycket högre nivå på grund av användarna.
Trollen finns även i PI, men skillnaden är att där åker de ut på öronen, ofta så snabbt att få hinner se dem. Vilket i sin tur gör att det är mer attraktivt för användare som håller en högre nivå än trollen att skriva där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
I morgon kan jag citera modsen när de påpekar att om feministerna vill ha högre nivå så får de höja sin egen ribba.
Jag håller med om att feministernas argument ibland är dogmatiska och osakliga. Flera av de punkter som
Empress tog upp har jag också noterat. Men detta är till en del resultatet av en ond cirkel, som beror på att trollen får härja fritt. Om trollen skickades på porten, på samma sätt som sker i PI, så skulle nivån på debatten höjas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag håller med att vissa vill straffa ut de som de inte gillar men det handlar om att punktmarketa och rapportera. Trollen roar bara sig själva och manipulerar de som går att manipulera till att tappa det.
Rutinerade användare vet hur man hanterar troll, om man överhuvud taget vill slösa tid på det. Men TS ställde en fråga varför många nya användare ger upp efter ett tag och försvinner från Flashback.
torkel2 gav ett mycket bra svar på den frågan, som jag helt och hållet håller med om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Sedan har vi de nytillkomna politiska trollfabrikerna som köpt nick men de är ju så genomskinliga att man gäspar.
Det finns professionella troll av olika kvalitet. En del är så skickliga att de lurar de flesta här på Flashback, även moderatorerna. Just i Feminism är dock mitt intryck att de flesta av trollen är simpla forumvandaler snarare än politiska operatörer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Vart har du tagit upp det problem du tror dig se?
Se mitt inlägg här, och den efterföljande diskussionen som sträcker sig över ett antal sidor:
(FB) Personangrepp/trakasserier förstör diskussionerna på Flashback
Om Flashback gjorde som de flesta andra fora på nätet och förbjöd diskussioner av andra användare som OT skulle trollen berövas sitt främsta verktyg och mycket av de här problemen försvinna.
Man kan ha högt i tak utan att tillåta politiska troll och forumvandaler att härja fritt.