Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Jag har länge funderat över varför det finns så få feministiska debatörer på Flashback - särskilt som feminismen är fullständigt dominerande inom den offentliga sfären, inom politiska partier o.s.v. Jag som är kritiskt mot feminsimen, men intresserad av att diskutera frågan, har varit ganska besviken över att det knappt finns några feminister här.
[...]
Nå - saken är den att jag faktiskt IRL träffat ett par feminister varav en närstående, som varit aktiva på FB tidigare och de säger att de ständigt trakasserades genom att deras inlägg togs bort och att de till sist stängdes av. Så att diskutera:
Kan det vara så att anledningen till att det finns så få feminister att de motarbetas av moderatorerna, eller finns det andra förklaringar?
Nu finns det som bekant många olika typer av feminism, jag utgår ifrån att denna tråd i första hand främst avser varianter på den postmarxistiskt influerade feminism som t.ex. F! förespråkar. Jag tror inte dessa är riktigt så många som man lätt får bilden av om man tittar på t.ex. SVT.
Jag har själv (i verkliga livet) debatterat med s.k. rättrogna muslimer (dock ej militanta) vilket funkat utmärkt. Jag har debatterat med allt från rena nazister till rena kommunister, det funkar också oftast bra. T.o.m. AFA-medlemar har jag lyckats tala med, även om man får vara försiktig med hur man uttrycker sig så går det faktiskt. Men feminister är klart svårast, många är omöjliga att diskutera med. Läser man i många av feministtrådarna här på Flashback så slås man av att det fort blir hetsigare stämning än t.o.m. i "huligantråden".
Även om de säger att de inte har problem med mothugg från meningsmotsåndare så stämmer det tyvärr oftast inte så bra. Många feminister har tyvärr svårt att argumentera sakligt och tar gärna till personangrepp och härskartekniker i diskussioner. Speciellt mot någon som förefaller vara ett lågstadiebarn som säger något om "tjejbaciller" eller liknande "djupt" kan det formligen vrålskrikas ivektiv mot, oftast också helt off-topic för tråden. Självklart borde de ignorera denna användare istället, samt förståss följa trådens topic.
Att dina vänners inlägg togs bort, varnades och slutligen stängdes av, kanske beror på dem själva? Inlägg tas bort då de bryter mot reglerna. Jag tror dina vänner fann en ursäkt till varför de varnades och stängdes av genom att istället utmåla sig som offer. Många feminister har som bekant en förkärlek till det. De borde istället valt att följa forumets regler och ta lärdom av de varningar de fick. Reglerna är samma för alla, men många har nog svårt med självkritik när de blir varnade (och avstängda) och dra istället på sig offerkoftan och klagar på att moderatorerna har en agenda istället.
I "det verkliga livet" avstår jag, och mig veterligen flertalet andra, att debattera med feminister. Och det gör jag oftast här på Flashback också. Detta medför sannolikt att de tror att alla delar deras åsikter eller att de vinner alla debatter. Men orsaken är att det inte tillför mig något av värde att skriva t.ex. ett seriöst inlägg om de vetenskapliga svårigheterna i att falsifiera intersektionalitet, när någon istället för att svara på detta istället väljer att fokusera på en bisats de maximalt valt att missförstå och bombarderar mig med svordommar, grova personangrepp och förolämpningar, helt off-topic för frågan förståss. Jag kan förståss agera på samma sätt tillbaka, men jag anser det är under min värdighet och lägger dessutom hellre min tid på en annan tråd istället. De enda som är roade av detta betende är förståss trollen. Och felet ligger hos de feminister som orsakar detta. Men tyvärr saknas oftast denna självkritik då de ju är offer per definition och jag som riktat kritik här tolkas sannolikt av många som en ondsint förövare.
Ytterligare förslag, förutom att strunta i barnen och i trollen: Debattera med de seriösa vuxna debatörerna. Har man svårt med meningsmotståndare så är lösningen att tala endast med dem vars åsikter man delar. Strunta i tramstrådar med frågeställningar som typ: "varför alla kvinnor är idioter och gillar att misshandlas och våldtas". Även om tråden ligger under feminism går det att strunta i en tramstråd. Och varför inte starta en seriös tråd själva? T.ex. en tråd om teorier en feministisk författare lagt fram, där blir det svårt för troll att medverka i. Och försöker de ändå, lär det bli off-topic direkt och kan rapporteras varpå moderatorn tar bort inlägget omgående.
Så kortfattat: orsaken till att så många feminister inte är här beror på att de är rena "troll-magneter" som hugger på allt och blir avstängda. Men saknar helt förståelse för sin egen del till detta.