2018-03-24, 22:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Om det visar sig att polisens utredning visar att Oskar har varit en psykopat, som förtryckt, isolerat, och idkat incest, så kommer jag skrika högst av alla, vilket jävla Fritzl-svin han varit.
Men jag tänker inte göra som en del av er och svartmåla honom nu innan. Nej.
Jag tycker att det är fel att göra det.

Utredningen är inte ens färdig.
Bevisen är inte analyserade.

Men ni har redan dömt honom.
Citat:
Jag är säker på att det är Hanna som ligger bakom allt.

För mig är båda föräldrarna dubbelmördare eftersom jag bara har polisens presskonferens om mord i samförstånd att gå på. Vem som drev vem till vad har jag ingen aning om.
I mina ögon är de bägge lika skyldiga - tills det kanske motsägs av andra fakta.

Jag tycker inte heller att det är moraliskt fel att diskutera vilka eventuella ljusskygga bevekelsegrunder hos mördaren som kan ha legat bakom morden.
Oavsett om det är en IS terrorist som idkat massmord, fru Möller som begått fadersmord eller Bjärredsföräldrarna som hindrade sina barn att från att bli vuxna. Folk som med berått mod tagit någon annans liv har inte riktigt rätt till den hänsynen.

Kram på dig också.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-24 kl. 22:17.
Citera
2018-03-24, 22:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Ok. Då kanske det beror på vad som ska diskuteras då när barnet går i mellanstadiet. Och sedan när samma barn går i 7an. Och olika på olika skolor. Själv tycker nog jag att när barn går i mellanstadiet så blir det svårt att diskutera fritt på ett elevhälsoteammöte med barnet närvarande. Det kan göra mer skada än nytta. Och skuldbelägga barnet ytterligare. Nu vet ju inte jag anledningen till varför du var kallad till elevhälsoteammöte. Men det kanske var en annan situation än flickornas. Och min egen erfarenhet med mitt barn.

Kan ju bero på vilken typ av situation och problem man har, och vad man vill uppnå, och barnets mognad och förmåga att följa diskussionen utan att ta skada?

Barnet kanske borde ha ett juridiskt ombud närvarande i stället för föräldrarna?
Citera
2018-03-24, 22:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror att det var här hemligheten låg - efter sommaren kunde inte Moa längre gå i skolan.
Det var flera månader efter maj månad och kanske framhöll någon, OH?, hur mycket sämre hon hade blivit. På ett mycket övertygande vis.

Och såsmåningom kom det ett läkarintyg enligt rektorn, kanske då när höstterminen började.
Det fanns en agenda till att Moa snabbt skulle hemundervisas på heltid - dvs inte längre alls gå i till skolan.

Om det sedan var för att föräldrarna verkligen trodde att hon höll på att insjukna, för att de ville ha sällskap till Agnes eller av mindre rumsrena skäl må vara osagt. Men OH verkar verkligen ha velat genomdriva ett snabbt hemundervisbingsbeslut för Moa utan att motsägas av HB - eller av någon annan.

Men dom verkade ju inte nöjda med att ha barnen hemma om man ser till utgången.
Citera
2018-03-24, 22:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men dom verkade ju inte nöjda med att ha barnen hemma om man ser till utgången.

Eller så var hemundervisningen på väg att ta slut?
För att skolan gick 4,5 miljoner back? För att mer utredning av Moa skulle göras? För att flickorna blev sämre? För att läkarintyg var förfalskade??

Som annat alternativ var kanske föräldrarna jättenöjda med hemundervisningen, men allt annat brast och trots hemundervisningen skedde katastrofen.
Citera
2018-03-24, 22:32
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan ju bero på vilken typ av situation och problem man har, och vad man vill uppnå, och barnets mognad och förmåga att följa diskussionen utan att ta skada?

Barnet kanske borde ha ett juridiskt ombud närvarande i stället för föräldrarna?
Ja. Och om skolan och föräldrarna inte kommer överens ska en socanmälan göras. Det är skolan skyldig att göra. Då får soc reda ut vad som ör bäst för barnens skolgång. De kan tex ta över förmyndarskapet. Och barnen får ett fosterhem. En anmälan till soc kan göras även om de kommer överens av omsorg av barnet och föräldrarna. Att skolan önskar att familjen får mer stöd och hjälp. Tex med samtalstöd, kontaktperson eller en avlastningsfamilj. Jag tror att rektorn ångrar att hon inte tog kontakt med soc. Därmed sagt att hon inte gjort något fel. Hon trodde att föräldrarna hade det under kontroll. Det var ju omöjligt att veta att flickorna var i så stor fara så att de blev mördade. -Rektorn uttalade sig om att hon lyssnat för mycket på föräldrarna.
En fruktansvärd situation att komma till insikt i. Därav den presskonferens som blev när morden uppdagades. För flickorna var det en stor nackdel att pappan var så vältalig och påstridig. Hemskolningen kan vara helt berättigad pga sjukdom eller diagnos. Däremot hur föräldrarna mådde och klarade av situationen missades.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-24 kl. 23:05.
Citera
2018-03-24, 22:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja. Och om skolan och föräldrarna inte kommer överens ska en socanmälan göras. Det är skolan skyldig att göra. Då får soc reda ut vad som ör bäst för barnens skolgång. De kan tex ta över förmyndarskapet. Och barnen får ett fosterhem.

Om det är som du säger och säkert kan bättre som insatt, är det för jäkligt att soc inte blev kontaktade!
Två flickor med hemundervisning i samma familj, en form av husarrest där alla sociala aktiviteter, fotboll, tennis, pianolektioner hade avslutats. En pappa som knappt kunde hålla näsan ovanför ytan och en familj i kris enligt rektorn.

Sov Soc??
Eller sov någon som borde ringt Soc?
Citera
2018-03-24, 22:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte vilka analyser polisen väntar på. Kanske giftanalyser om barnen/föräldrarna dog av gift. Och namnteckningarna på avskedsbrevet.

Men det analyseras rätt många andra saker också. Som om någon var gravid, hade smittsam sjukdom, utsatt för sexuellt våld, spermier i kroppen, berusad, narkotikapåverkad, spridd cancer, hjärntumör, annan sjukdom, har avvärjningsskador. Dessutom ska dödsorsak faställas och helst i vilken ordning de dött, om förövaren efterlämnat spår, fingeravtryck, strypmärken, DNA under naglar etc.

Jag är inte så säker på att vi får reda på resultaten av analyserna i det andra stycket.
.............................................
Din kommentar i tidigare inlägg:

"Trots det tycker jag att förtala föräldrarna utifrån ingen substans alls förblir ett förtal över döda personer."

Detta måste nog betecknas som en lite märklig kommentar.
Föräldrarna hittas tillsammans med två mördade offer, polisen uppger att förövaren är död inne i villan och att föräldrarna i sitt avskedsbrev uppger att de mördat flickorna. Det är inte riktigt "ingen substans alls".

Att föräldrarna mördat barnen, vilket dom medgivit själva, finns det väl inga oklarheter om lika lite som att det var helt fel.

Därom är väl alla ense.

Det var alltså inte det jag avsåg. Det förstår du nog själv också.
Citera
2018-03-24, 22:44
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Om det är som du säger och säkert kan bättre som insatt, är det för jäkligt att soc inte blev kontaktade!
Två flickor med hemundervisning i samma familj, en form av husarrest där alla sociala aktiviteter, fotboll, tennis, pianolektioner hade avslutats. En pappa som knappt kunde hålla näsan ovanför ytan och en familj i kris enligt rektorn.

Sov Soc??
Har skrivit mer i inlägget nu.
Citera
2018-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Jo, det är det för oss alla.
Hanna och Oskar valde att döda sina barn.
Det är absolut ingen nyhet.
Men anledningen till att dom gjorde det, där tycker en del lite olika.

Men att dom dödade sina barn är väl solklart.
Synd bara, att du endast anklagar honom.
I mina ögon är han den med mest skuld ja. Tiden kan så klart visa att jag har fel och då reviderar jag min uppfattning. Obs att precis som alla andra här så tror och tycker jag saker. Jag vet inte heller vad som hände
Citera
2018-03-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du tycker det är försmädligt att svartmåla.. ..barnamördare?
Den som mördat ska dömas för vad han gjort. Däremot inte för saker han inte gjort och där är bevis en bra sak att gå efter.
Jämför med krig där två soldater dräpt lika många fiender. Den ene har våldtagit civila kvinnor men inte den andre. Då är våldtäktsmannen en större skit än den andre. Det finns alltså nyanser även där folk har ihjäl varandra.
Vad man kan bevisa ska man döma efter.
Citera
2018-03-24, 23:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Har skrivit mer i inlägget nu.

Jo jag såg just det. Men även med ett smort munläder hos en påläst välsituerad förälder borde rektorn inte hoppat över momentet med att kontakta Soc. De yttre omständigheterna är rent faktamässigt så pass graverande att åtminstone en orosanmälan borde ha gjorts av rektorn. Just denna rektor hade tidigare haft Agnes som elev och nu Moa, hon hade följt familjen och visste att de var i kris, en kris som förvärrats.

Rektorn skulle kontaktat Soc och överlåtit till Soc att fatta beslut om "hur mycket man skulle lyssna" på föräldrarna. Själva orden "familj i kris" skulle föranlett rektorn att lyfta på luren till Soc.

Rektorn hade organiserat hemundervisning nu även för Moa sedan en termin och hon kände till att Agnes hade haft hemundervisats oavbrutet i tre år som fortfarande pågick.
Detta är skäl nog att kontakta Soc.för att få utrett om familjen behöver ytterligare stöd och hjälp.

Du skriver att rektorn inte behöver ha gjort fel. Jag tycker motsatsen - det är uppenbart att något klickat fel i denna rektors omdöme. Kanske för att hon var duperad och bländad av OH. Men hennes jobb är att inte låta sig duperas utan se till barnens bästa och följa regelboken. Tycker inte hon har gjort det.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-24 kl. 23:20.
Citera
2018-03-24, 23:11
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Jo jag såg just det. Men även med ett smort munläder hos en påläst välsituerad förälder borde rektorn inte hoppat över momentet med att kontakta Soc. Det yttre omständigheterna är rent faktamässigt så pass graverande att åtminstone en orosanmälan borde ha gjorts av rektorn. Just denna rektor hade tidigare haft Agnes som elev och nu Moa, hon hade följt familjen och visste att de var i kris, en kris som förvärrats.

Rektorn skulle kontaktat Soc och överlåtit till Soc att fatta beslut om "hur mycket man skulle lyssna" på föräldrarna. Själva orden "familj i kris" skulle föranlett rektorn att lyfta på luren till Soc.

Rektorn hade organiserat hemundervisning nu även för Moa sedan en termin och hon kände till att Agnes hade haft hemundervisats oavbrutet i tre år som fortfarande pågick.
Detta är skäl nog att kontakta Soc.för att få utrett om familjen behöver ytterligare stöd och hjälp.

Du skriver att rektorn inte behöver ha gjort fel. Jag tycker motsatsen - det är uppenbart att något klickat fel i denna rektors omdöme. Kanske för att hon var duperad och bländad av OH. Men hennes jobb är att inte låta sig duperas utan se till barnens bästa och följa regelboken. Tycker inte hon har gjort det.
Rektorn kan ha gjort fel. Försöker bara tänka lite utanför. Rektorn hade inte samma facit som vi har. Vi vet ju inte heller om planer fanns på att sos skulle kontaktas efter jullovet. Kanske har ett sådant samtal kommit till föräldrarna. Eller inte. Och planen bara fanns hos rektorn.
Jag personligen tycker att rektorn skulle kontaktat soc tidigt. När hemundervisningen började. Men jag vet heller inte vad hon har gjort för att hjälpa flickorna. Och vad de lärare som besökte barnen gjorde för dom. Det vet jag inte heller.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-03-24 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in