Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 14:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Du är inte överdrivet dramatisk nu?

Säg att vi har 2 alternativ.

Alternativ 1: SD får 20% och AFS får 3%.

Alternativ 2: SD fördubblar sig nästan och landar på 23%, AFS får 0,2%

Enligt dig är alltså alternativ 1 Sveriges undergång och alternativ 2 ett steg i rätt riktning för Sverige? För att SD får 23 istället för 20%? Vad är det för chans vi har med SD på 23% som totalt försvinner vid 20%?

Just de siffrorna är bara ett antagande av dig.

Det kan ha en stor psykologisk betydelse om SD hamnar på 22 % och är fortsatt tredje största parti eller om de får 25,5% och blir Sveriges största parti och S förlorar förstaplatsen för första gången på 101 år.

Med det sagt är jag inte automatiskt mot AfS men vill nyansera dina antaganden lite.
Citera
2018-03-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det kan ha en stor psykologisk betydelse om SD hamnar på 22 % och är fortsatt tredje största parti eller om de får 25,5% och blir Sveriges största parti och S förlorar förstaplatsen för första gången på 101 år.

Med det sagt är jag inte automatiskt mot AfS men vill nyansera dina antaganden lite.

Det är sant, det är ju en potentiell fördel med alternativ 2 att SDs chans att bli största parti är större, med allt vad det innebär. Bra inspel! Står dock fast vid att det är lite väl dramatiskt att prata om Sveriges undergång för att SD förlorar 3% i valet till AFS.

Mina siffror var inte direkt antaganden, bara 2 möjliga utgångar för att kunna sätta ord på för och nackdelar med ett AFS på 3%, något du hjälpte till med med din kommentar!
Citera
2018-03-24, 14:36
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Du är inte överdrivet dramatisk nu?

Säg att vi har 2 alternativ.

Alternativ 1: SD får 20% och AFS får 3%. Nackdelarna blir att SD inte riktigt kan påverka så mycket i riksdagen som man hade kunnat med 23% av rösterna, och gör det inte lika svårt för 7-klövern att utmanövrera SD som det hade kunnat vara. Fördelarna blir att SD nu på allvar har ett parti som påverkar dem i en motsatt riktning än vad 7-klövern gör och som de måste ta ställning till. AFS får nu också partistöd och gratis utplacerade valsedlar till nästa val (eventuellt omval). De får större motivation under nästa mandatperiod att fortsätta växa och dra till sig fler medlemmar och sympatisörer. Och så vidare.

Alternativ 2: SD fördubblar sig nästan och landar på 23%, AFS får 0,2% och man har undvikit 100000 bortkastade röster, underbart! SD är fortfarande det mest radikala, rasistiska, antidemokratiska partiet att förhålla sig till för alla andra. ”Skönt”, tänker 7-klövern. Det är ju jobbigt att förhålla sig till olika grader av ondska. Man kan nu utesluta SD och kräva att de ska anpassa sig ännu mer efter de goda i 7-klövern, utan någon seriös motpol som drar SD i motsatt riktning. AFS får jobba i extrem motvind, med mindre motivation, sämre ekonomiska förutsättningar och betydligt mindre dragningskraft till nya sympatisörer.

Enligt dig är alltså alternativ 1 Sveriges undergång och alternativ 2 ett steg i rätt riktning för Sverige? För att SD får 23 istället för 20%? Vad är det för chans vi har med SD på 23% som totalt försvinner vid 20%?

Ja, fast detta är ju ditt scenario, vad du tror skulle hända. Därmed inte sagt att det blir så. Och jag har mitt scenario, dvs vad jag tror skulle hända. Och det scenariot är annorlunda än ditt.
Därmed inte sagt att det ena är mer rätt än det andra.

Jag reagerar dock på följande som du skriver:
Citat:
AFS får nu också partistöd och gratis utplacerade valsedlar till nästa val (eventuellt omval). De får större motivation under nästa mandatperiod att fortsätta växa och dra till sig fler medlemmar och sympatisörer. Och så vidare.

Det låter på dig som att vi hade nästan oändligt med tid på oss. Här bäddar och planerar du för framtida framgångar för AfS. Men vem fan har "råd" att vänta på det? Landet håller på att gå under nu.

Det är lätt att vara tuff medan allt någorlunda går runt och fungerar i ett land. Men vad gör du när allt brakar ihop? Då är det för sent, då är det kört. Och då är ditt scenario slaget i spillror.

Inte bättre att ta det säkra för det osäkra då tycker du? Så vi får Sverige tillbaka på rätt spår, åtminstone så gott det går med de förutsättningar det kan bli med ett stort SD efter valet 2018? Så kan vi SEN i lugn och ro utveckla AfS så det växer.

Ni har så jävla bråttom med att AfS nu plötsligt skall växa precis innan valet. Men ni har inte så bråttom med att få tillbaka Sverige på rätt spår nu, så fort som möjligt? Konstig prioritering, tycker jag. Och detta baserar jag på att du verkar vara nöjd med att slänga bort 3% på AfS, röster som helt hamnar utanför riksdagen... helt bortkastat alltså. Det må bädda för bättre resultat valet 2022, men för nuläget gör det ju inte ett skit egentligen.

Vi styr ju själva inte omvärlden. Vad tror du händer om något riktigt dramatiskt händer i Mellanöstern så folk återigen börjar "fly" halsöverhuvud? Hela Europa kommer ju att dränkas av flyktingar, och gissa vad, de flesta kommer söka sig till Sverige.
Sittande statsminister kommer att kalla flykten för en humanitär katastrof och öppnar återigen grindarna på vid gavel. Sen börjar de dela ut medborgarskap som godis till småbarn på ett kalas. Vad har vi då till nästa val? Ännu fler som INTE röstar på AfS eller SD.
Och denna karusell fortsätter tills Sverige har sådär 15-18 miljoner invånare, där de flesta röstar på helt andra, nya partier, som kommer förändra Sverige totalt.
Sen är det bara till att fly. Men det kanske är det ni vill, jag vet inte.

Ja, det låter så dramatiskt det jag säger enligt dig. Du låter ungefär som 7-klövern som hela tiden har kallat SD för dramatiska och att de överdriver. Haha, titta på var vi befinner oss idag! Hade man växlat över till dagens läge på 90-talet hade ju folk fått hjärtinfarkter på löpande band, av ren chock! De hade inte fattat varför deras land har förvandlats till en krigszon.
Men eftersom denna utveckling går så långsamt, så reagerar ju ingen. Inte mer än de som fattar allvaret d.v.s.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2018-03-24 kl. 14:46.
Citera
2018-03-24, 14:38
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Helt riktigt! Och det är ungefär det jag försöker få de att förstå, att varenda promille kan vara avgörande i just detta val! För FÖRSTA gången i SD's historia, i nuläget den ENDA chans vi har.
Citera
2018-03-24, 14:45
Medlem
Citat:

Visst skulle det vara en stor fjäder i hatten om SD blev största parti men det har ingen praktisk betydelse så länge alla andra partier vägrar att släppa in dom.

Sen kommer inte AfS enbart "ta" röster från SD utan en del kommer säkert komma från 7k och soffan. Vilket betyder att: SD+AfS är större än ett ensamt SD (förutsatt att AfS kommer in).
Citera
2018-03-24, 14:46
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Det går trögt med insamlingen av pengar. Verkar ha stannat på 1,2 miljoner?

Fast var det inte 1 240 000.- bara för några dagar sedan? Och nu är det 1 273 000.-
Det är kanske ingen lavin av pengar, men får man in 10 000.-/dag så är ju inte det kattskit heller...
Citera
2018-03-24, 14:49
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Visst skulle det vara en stor fjäder i hatten om SD blev största parti men det har ingen praktisk betydelse så länge alla andra partier vägrar att släppa in dom.

Sen kommer inte AfS enbart "ta" röster från SD utan en del kommer säkert komma från 7k och soffan. Vilket betyder att: SD+AfS är större än ett ensamt SD (förutsatt att AfS kommer in).

Ja, och detta förutsätter i så fall att folk röstar klokt. Dvs. de som tänkt rösta på SD innan AfS blev till fortsätter att rösta på SD (åtminstone nu i valet 2018), medan de som röstade på något parti ur 7-klövern eller har varit sovande tidigare men som håller med AfS, röstar på AfS.

På detta sätt växer både AfS och SD.

Men om vi nu skall ha massa f.d. SD folk som nu skall missnöjesrösta på AfS av ren ilska mot SD, så riskerar det att fördärva den fina chans vi nu har.
Citera
2018-03-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja, och detta förutsätter i så fall att folk röstar klokt. Dvs. de som tänkt rösta på SD innan AfS blev till fortsätter att rösta på SD (åtminstone nu i valet 2018), medan de som röstade på något parti ur 7-klövern eller har varit sovande tidigare men som håller med AfS, röstar på AfS.

På detta sätt växer både AfS och SD.

Men om vi nu skall ha massa f.d. SD folk som nu skall missnöjesrösta på AfS av ren ilska mot SD, så riskerar det att fördärva den fina chans vi nu har.
Nja, om AfS tar 2% av SD och 2% från övriga och soffan så gynnar det den Sverigevänliga sidan med plus 2% och dessutom har vi två partier i riksdagen.
Citera
2018-03-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ja, fast detta är ju ditt scenario, vad du tror skulle hända. Därmed inte sagt att det blir så. Och jag har mitt scenario, dvs vad jag tror skulle hända. Och det scenariot är annorlunda än ditt.
Därmed inte sagt att det ena är mer rätt än det andra.

Jag reagerar dock på följande som du skriver:

Det låter på dig som att vi hade nästan oändligt med tid på oss. Här bäddar och planerar du för framtida framgångar för AfS. Men vem fan har "råd" att vänta på det? Landet håller på att gå under nu.

Det är lätt att vara tuff medan allt någorlunda går runt och fungerar i ett land. Men vad gör du när allt brakar ihop? Då är det för sent, då är det kört. Och då är ditt scenario slaget i spillror.

Inte bättre att ta det säkra för det osäkra då tycker du? Så vi får Sverige tillbaka på rätt spår, åtminstone så gott det går med de förutsättningar det kan bli med ett stort SD efter valet 2018? Så kan vi SEN i lugn och ro utveckla AfS så det växer.

Ni har så jävla bråttom med att AfS nu plötsligt skall växa precis innan valet. Men ni har inte så bråttom med att få tillbaka Sverige på rätt spår nu, så fort som möjligt? Konstig prioritering, tycker jag. Och detta baserar jag på att du verkar vara nöjd med att slänga bort 3% på AfS, röster som helt hamnar utanför riksdagen... helt bortkastat alltså. Det må bädda för bättre resultat valet 2022, men för nuläget gör det ju inte ett skit egentligen.

Vi styr ju själva inte omvärlden. Vad tror du händer om något riktigt dramatiskt händer i Mellanöstern så folk återigen börjar "fly" halsöverhuvud? Hela Europa kommer ju att dränkas av flyktingar, och gissa vad, de flesta kommer söka sig till Sverige.
Sittande statsminister kommer att kalla flykten för en humanitär katastrof och öppnar återigen grindarna på vid gavel. Sen börjar de dela ut medborgarskap som godis till småbarn på ett kalas. Vad har vi då till nästa val? Ännu fler som INTE röstar på AfS eller SD.
Och denna karusell fortsätter tills Sverige har sådär 15-18 miljoner invånare, där de flesta röstar på helt andra, nya partier, som kommer förändra Sverige totalt.
Sen är det bara till att fly. Men det kanske är det ni vill, jag vet inte.

Ja, det låter så dramatiskt det säger. Du låter ungefär som 7-klövern som hela tiden har kallat SD för dramatiska och att de överdriva. Haha, titta på var vi befinner oss idag! Hade man växlat över till dagens läge på 90-talet hade ju folk fått hjärtinfarkter på löpande band, av ren chock! De hade inte fattat varför deras land har förvandlats till en krigszon.
Men eftersom denna utveckling går så långsamt, så reagerar ju ingen. Inte mer än de som fattar allvaret d.v.s.

Du får gärna skriva vad i mina antaganden som du anser är felaktigt.

Jag sa aldrig att läget i Sverige inte är allvarligt eller dramatiskt. Men du målar upp det som att det är en dramatisk och avgörande skillnad med SD på 23% kontra 20%, det var det jag reagerade på och inte alls håller med om. Nu fick jag ju ett bra svar på det att det kan vara en avgörande psykologisk skillnad att bli största parti, och det är såklart viktigt. Men du är naiv om du tror att ett SD på 23% (eller vad det nu blir, välj siffror själv) kan vända Sveriges framtid på en mandatperiod bara för att man fick 3% mer än vad man kunde ha fått. Jag kanske är beredd att hålla med dig om skillnaden landat i 48% eller 51%, men där är vi inte idag.

Du har stora förhoppningar på SD måste jag säga, om du tror att de själva ska kunna vända allting under en mandatperiod med 20-30% väljarstöd. Jag menar att vi måste tänka långsiktigt och välja politiker som är beredda att göra vad som krävs i en lång period framöver. Sveriges situation kommer inte gå att lösa på 4 år.
Citera
2018-03-24, 14:58
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Sittande statsminister kommer att kalla flykten för en humanitär katastrof och öppnar återigen grindarna på vid gavel.
Inte om! Det är redan planerat. Maj 2019 kommer klimatflyktingar (USA har redan bombat färdigt i Mellanöstern). Då kommer sittande statsministern Annie Lööf ta emot klimatflyktingarna med öppna armar och vi kan inte göra någonting.
Så med det sagt så behövs AfS i riksdagen som en nagel i ögat och med logik få folk att vakna.
Citera
2018-03-24, 15:04
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Följande, exempelvis, låter ju jättebra (klistrat från AfS hemsida):

"Alternativ för Sverige är en ny politisk rörelse. Vårt mål är att påverka Sverige i rätt riktning – inte att bli godkända av de partier som orsakat Sveriges problem."

Problemet är bara att:

"Vårt mål är att påverka Sverige i rätt riktning"

INTE fungerar utan:

"att bli godkända av de partier som orsakat Sveriges problem."

Hur sjukt det än låter, så är det ju sanningen i dagens Sverige.
Och innan den övervikten som 7-klövern (ja, nu t.o.m. 8-klövern enl. många) utgör försvinner, något som kommer att ta åtminstone 2-3 val till med tanke på hur idiotiskt folk röstar idag, och allt fler invandrare som blir röstberättigade (vilket i sin tur leder till nya invandrar-partier som kanske är totala motpolen till AfS), så kan man dessvärre inte bortse från ovan nämnda problemfaktor, som tyvärr är ett faktum.
Det finns nämligen ingen chans i helvete att övriga partier glatt skulle släppa in lilla AfS till att styra, när de inte ens tar i SD med tång.

Så man har ju fina mål på AfS hemsida, mål som många köper. Men de är ju trots det helt orealistiska inom överskådlig framtid.

Och jag skriver inte detta för att prata skit om AfS, utan för att jag är realist. Jag röstar mycket gärna på AfS i ett läge där det kan förbättra Sveriges situation. Och möjligen kan de få opinionssiffror som 7-8% innan valet vilket skulle göra det vettigare att rösta på de. Men jag tycker verkligen inte man skall göra misstaget att nu missnöjesrösta mot SD, lägga 3,5% på AfS som inte kommer in, och på så sätt slänga bort en massa betydelsefulla röster - p.g.a ren missnöje med SD.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2018-03-24 kl. 15:14.
Citera
2018-03-24, 15:14
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Du får gärna skriva vad i mina antaganden som du anser är felaktigt.

Jag sa aldrig att läget i Sverige inte är allvarligt eller dramatiskt. Men du målar upp det som att det är en dramatisk och avgörande skillnad med SD på 23% kontra 20%, det var det jag reagerade på och inte alls håller med om. Nu fick jag ju ett bra svar på det att det kan vara en avgörande psykologisk skillnad att bli största parti, och det är såklart viktigt. Men du är naiv om du tror att ett SD på 23% (eller vad det nu blir, välj siffror själv) kan vända Sveriges framtid på en mandatperiod bara för att man fick 3% mer än vad man kunde ha fått. Jag kanske är beredd att hålla med dig om skillnaden landat i 48% eller 51%, men där är vi inte idag.

Du har stora förhoppningar på SD måste jag säga, om du tror att de själva ska kunna vända allting under en mandatperiod med 20-30% väljarstöd. Jag menar att vi måste tänka långsiktigt och välja politiker som är beredda att göra vad som krävs i en lång period framöver. Sveriges situation kommer inte gå att lösa på 4 år.

Fast SD som största parti är ju självfallet i ett bättre läge än 3:e största parti. Det säger sig själv. Det kan göra skillnad som natt och dag om det vill sig väl. Det är ingen garanti så klart att allt bara blir bra för att de är störst, men nog ger det en jättestor chans! Mer än något annat i nuläget.

SD kanske inte kan vända allting under en mandatperiod, det förstår jag ju! Men de, som största parti, borde kunna få inflytande nog att åtminstone sätta stopp för vansinnet som pågår idag och börja exempelvis gå hårt fram mot dessa NoGo-Zoner. Sätta rejäla krav på bidragstagare och på så sätt minska kostnaderna, vilka de istället kan lägga på vården, äldrevården osv.
Stora krav på bidragstagare skulle också få en avskräckningseffekt. Vilket skulle bidra till att man hellre sökte sig till andra länder. Vem vet, många kanske skulle börja lämna Sverige på egen hand, för att komma till Merkels "underbara" Tyskland, exempelvis.

Men om allt fortsätter som det har gjort de senaste 4 åren, så är det ju kört.

Det finns inget som tyder på att folk skulle rösta upp SD i över 50% till 2022. Har de inte gjort det hittills, så betyder det att svensken inte har någon som helst verklighetsuppfattning.
SD's ökning borde vara exponentiell beroende på det akuta läget i Sverige. Men det verkar som att folk är hyfsat nöjda med denna katastrofala situation. Detta betyder som sagt i sin tur att inget drastiskt kommer hända inom politiken de kommande 4 åren heller, hur illa utvecklingen än går. Så illa verkar det se ut.

Ponera att föra över samma tillstånd som Sverige befinner sig i, på något av V4-länderna. Ursprungsbefolkningen hade ju startat ett krig inom några dagar och rensat rent ordentligt vare sig politiker vill eller ej. Så funkar det i de länderna. Men i Sverige så är man en medgörlig liten valp som gör som herr Fridolin och Löfven säger.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2018-03-24 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in