Citat:
Ursprungligen postat av
Kameroda
Du är inte överdrivet dramatisk nu?
Säg att vi har 2 alternativ.
Alternativ 1: SD får 20% och AFS får 3%. Nackdelarna blir att SD inte riktigt kan påverka så mycket i riksdagen som man hade kunnat med 23% av rösterna, och gör det inte lika svårt för 7-klövern att utmanövrera SD som det hade kunnat vara. Fördelarna blir att SD nu på allvar har ett parti som påverkar dem i en motsatt riktning än vad 7-klövern gör och som de måste ta ställning till. AFS får nu också partistöd och gratis utplacerade valsedlar till nästa val (eventuellt omval). De får större motivation under nästa mandatperiod att fortsätta växa och dra till sig fler medlemmar och sympatisörer. Och så vidare.
Alternativ 2: SD fördubblar sig nästan och landar på 23%, AFS får 0,2% och man har undvikit 100000 bortkastade röster, underbart! SD är fortfarande det mest radikala, rasistiska, antidemokratiska partiet att förhålla sig till för alla andra. ”Skönt”, tänker 7-klövern. Det är ju jobbigt att förhålla sig till olika grader av ondska. Man kan nu utesluta SD och kräva att de ska anpassa sig ännu mer efter de goda i 7-klövern, utan någon seriös motpol som drar SD i motsatt riktning. AFS får jobba i extrem motvind, med mindre motivation, sämre ekonomiska förutsättningar och betydligt mindre dragningskraft till nya sympatisörer.
Enligt dig är alltså alternativ 1 Sveriges undergång och alternativ 2 ett steg i rätt riktning för Sverige? För att SD får 23 istället för 20%? Vad är det för chans vi har med SD på 23% som totalt försvinner vid 20%?
Ja, fast detta är ju ditt scenario, vad du tror skulle hända. Därmed inte sagt att det blir så. Och jag har mitt scenario, dvs vad jag tror skulle hända. Och det scenariot är annorlunda än ditt.
Därmed inte sagt att det ena är mer rätt än det andra.
Jag reagerar dock på följande som du skriver:
Citat:
AFS får nu också partistöd och gratis utplacerade valsedlar till nästa val (eventuellt omval). De får större motivation under nästa mandatperiod att fortsätta växa och dra till sig fler medlemmar och sympatisörer. Och så vidare.
Det låter på dig som att vi hade nästan oändligt med tid på oss. Här bäddar och planerar du för framtida framgångar för AfS. Men vem fan har "råd" att vänta på det? Landet håller på att gå under nu.
Det är lätt att vara tuff medan allt någorlunda går runt och fungerar i ett land. Men vad gör du när allt brakar ihop? Då är det för sent, då är det kört. Och då är ditt scenario slaget i spillror.
Inte bättre att ta det säkra för det osäkra då tycker du? Så vi får Sverige tillbaka på rätt spår, åtminstone så gott det går med de förutsättningar det kan bli med ett stort SD efter valet 2018? Så kan vi SEN i lugn och ro utveckla AfS så det växer.
Ni har så jävla bråttom med att AfS nu plötsligt skall växa precis innan valet. Men ni har inte så bråttom med att få tillbaka Sverige på rätt spår nu, så fort som möjligt? Konstig prioritering, tycker jag. Och detta baserar jag på att du verkar vara nöjd med att slänga bort 3% på AfS, röster som helt hamnar utanför riksdagen... helt bortkastat alltså. Det må bädda för bättre resultat valet 2022, men för nuläget gör det ju inte ett skit egentligen.
Vi styr ju själva inte omvärlden. Vad tror du händer om något riktigt dramatiskt händer i Mellanöstern så folk återigen börjar "fly" halsöverhuvud? Hela Europa kommer ju att dränkas av flyktingar, och gissa vad, de flesta kommer söka sig till Sverige.
Sittande statsminister kommer att kalla flykten för en humanitär katastrof och öppnar återigen grindarna på vid gavel. Sen börjar de dela ut medborgarskap som godis till småbarn på ett kalas. Vad har vi då till nästa val? Ännu fler som INTE röstar på AfS eller SD.
Och denna karusell fortsätter tills Sverige har sådär 15-18 miljoner invånare, där de flesta röstar på helt andra, nya partier, som kommer förändra Sverige totalt.
Sen är det bara till att fly. Men det kanske är det ni vill, jag vet inte.
Ja, det låter så dramatiskt det jag säger enligt dig. Du låter ungefär som 7-klövern som hela tiden har kallat SD för dramatiska och att de överdriver. Haha, titta på var vi befinner oss idag! Hade man växlat över till dagens läge på 90-talet hade ju folk fått hjärtinfarkter på löpande band, av ren chock! De hade inte fattat varför deras land har förvandlats till en krigszon.
Men eftersom denna utveckling går så långsamt, så reagerar ju ingen. Inte mer än de som fattar allvaret d.v.s.