2018-03-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Du försöker föra en social kod som du själv tycks vara hårt präglad på till ett sammanhang där den kanske inte hör hemma. Du vet inte tillräckligt mycket om situationen för att kunna uttala dig om ifall hon betett sig hänsynslöst eller inte. Hon gjorde kanske 5-6 längre reportage om året och levde på det. Ett möte som kan vara av grundläggande betydelse för en så pass betydelsefull text måste helt enkelt gå före en planerad social sammankomst om man kort varsel får möjligheten. Det är jävligt ouppfostrat av dig att skambelägga Kim för detta.

Och du försöker ursäkta en sak som inte är ursäktbar.

Hade det varit helt normalt att inte vara hemma då när gästerna kommer hade paret väl kunna skriva en lapp på ytterdörren och informera gästerna om var de kan hitta mat/dricka. Eller möjligtvis bett dem att återkomma någon annan gång när det passade dem bättre. Inte hade Kim ens behövt överlägga saken med sin pojkvän om det nu var ok för gästerna att klara sig själva.

Jag har redan sagt att pengarna inte spelar någon roll när det gäller sådana här etikettbrott.
Citera
2018-03-24, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja men avgörande i just detta fallet med den gamla damen, 73-åriga Edith Louise Andrup, blev den sammantagna värderingen av indicier:

1. Kopplingen till brottsplatsen via sin brors flyttfirma som han jobbat för och som utfört jobb åt damen. Ett skoavtryck hittades och kunde knytas till honom.
2. Obduktionen visade att Edith hade kvävs till döds mellan klocka 17-19 på kvällen. Experter slog fast att gasen först hade öppnas mellan klockan 6-9 på morgonen. Vid närmare granskning av hans alibi (syster/ex fru) för tiden för brottet var det svagt -höll inte/kunde ej styrkas var han befunnits sig dessa tillfällen
3. Ett erkännande av mordet till sin barndomsvän,Tommy Velbäk, som även han jobbat på samma flyttfirma.
4. Guldsmycken hade försvunnit från brottsplatsen och en hälare intyga att han köpt dessa av Amagermannen. Gravyr med hennes namn fanns med bland dessa.

Det som gjorde att han åkte fast först efter nästan 25 år av var en tappad kondom med sperma och offrets DNA. Av 70 män som kunde lokaliseras runt brottsplatsen på Amager vid tiden var han en som blev inkallad på förhör och DNA prov. Polisen kunde därefter DNA matcha honom till flertalet ouppklarade fall och han anhölls.

I december 2011 blev Amagermannen, Marcel Lychau Hansen, dömd för sex våldtäkter, 2 dråp samt försök till mordbrand till Danmarks hårdaste straff ”livstids fängelse” dvs att han tidigast kan bli villkorligt frigiven efter 15-16 år.

Intressant perspektiv är att han levde ett till synes vanligt familjeliv vid sidan av och erkände aldrig brotten utan har nekat hela tiden. Han var oskyldig och övertygad om att polisen manipulerat med hans DNA för att kunna fälla honom. Planen fullföljde han som bekant från fängelset när han bad sin son, i 8 separata brev med spermieansamlingar i avklippta fingrar från gummihanskar, överfalla nya offer och plantera ut hans spermier som bevis att han var oskyldigt dömd.
Jupp - då var det som jag trodde. Friad första gången, fälld på indicier.
Resten har jag koll på.
Ja, han levde dubbelliv - familjefar och fotbollstränare. Så trovärdig så - fullständigt psykopatbeteende sett till ungdomstiden likaväl (Velbäks info).

Som jag skrev visar PM intresse för krim och seriebrottslingar.
Han verkar insuinera kring Seven och det är märkligt att han fällde denna kommentar i tidigare förhör, i samband med att han städar och stoppar i tillhörigheter och likdelar i påsar.
Med tanke på våldscenen Lust - där mannen tvingas ha en strap-on på sig, formad som en lång vass kniv så hon mördas av samlaget - så känns det weird med tanke på hans eget huggande med den halvmeter långa mejseln som gått ända upp i buken på henne.

Han brukar prata i symbolspråk så han äcklar mig.
Citera
2018-03-24, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Oavsett finns det tusen sätt att planera att gömma nåt och konspirera med andra om hur få hjälp.

Telepati..? För det var det enda sättet som återstod honom vid den tidpunkten. Kanske var det han gjorde, förresten, när han "gick in i sig själv" och enligt vittnet "såg mycket koncenterad ut" på räddningsbåten på väg in till Dragör..?
Citera
2018-03-24, 13:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Hade det varit helt normalt att inte vara hemma då när gästerna kommer hade paret väl kunna skriva en lapp på ytterdörren och informera gästerna om var de kan hitta mat/dricka. Eller möjligtvis bett dem att återkomma någon annan gång när det passade dem bättre. Inte hade Kim ens behövt överlägga saken med sin pojkvän om det nu var ok för gästerna att klara sig själva.

Jag har redan sagt att pengarna inte spelar någon roll när det gäller sådana här etikettbrott.

OK, men vilken roll spelar själva etikettbrottet då?
Citera
2018-03-24, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Men är du full eller? Vadå lapp på dörren, vad är det du yrar om?

Sluta referera till stofilen Ribbings etikettregler, du vet ju absolut noll och ingenting om vilka sociala koder som rådde i Walls umgänge.

Du verkar även ha extremt dålig koll på hur det är att vara ensamföretagare. Det förvånar ju dock inte.
Citera
2018-03-24, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men detta kan man ju också tolka till hans fördel. De lustmördare vi känner till, har ju INTE läckt på det sättet, utan tvärtom hållit den sidan av sig dold för alla. Det KAN vara en olycklig slump alltsammans.

Ska vi, menar du, tolka hans googlande på styckning och skärande av kvinnor, snuffmoviepartnersökande, vålds-sms, darknetfascination, dödsfilmer på datorn till hans fördel? Vad tycker du då talar till hans nackdel?

Nu är du nästan lite hård mot honom.
Citera
2018-03-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
Han hade ett bra liv.gled omkring i en ubåt..älskarinna .fru och katter...och så valde han denna väg...dåligt val

Mycket vill ha mer.
Citera
2018-03-24, 13:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med här. Kim Wall har nu blivit inkarnationen av den Heliga Jungfrun i mångas fantasi....
Lägg ner. Det samma skitsnacket förekom i Lisa-tråden så det står upp i halsen. Ett jävla felsökande på offer där det inte finns nåt fel att hitta. Då börjar det utsvävningar som är så absurda att man rent skäms istället för er framfart.
.. och slutligen överdrivna meningar som nu.

Det är ingen som höjer Kim till skyarna - däremot skyddas hon mot sådana som er. Det räcker fullständigt med det hon blivit utsatt för och det samma gäller hennes sörjande anhöriga och vänner.

Har du ärligt ingen skam i kroppen?
Citera
2018-03-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men är du full eller? Vadå lapp på dörren, vad är det du yrar om?

Sluta referera till stofilen Ribbings etikettregler, du vet ju absolut noll och ingenting om vilka sociala koder som rådde i Walls umgänge.

Du verkar även ha extremt dålig koll på hur det är att vara ensamföretagare. Det förvånar ju dock inte.

Men du tycks inte förstå att god maners ger fullständigt fan i din anställningsform, din ekonomiska situation etc. Antingen har du dem - eller sen inte.

Det enda jag har velat påpeka att Kim - i likhet med Madsen (ensamföretagare ;-) ) - prioriterade sig själv när det väl gällde. Hon hade många andra karaktärsdrag gemensamt med galningen. Och dessa karaktärsdrag bidrog till att det blev just Kim - inte tant Agnes - som styckmördades.

Någon här försökte påstå att orsaken till valet var Kims genomgripande snällhet. Det stämmer ju inte. Hon var inte genomsnäll och icke ego. Tvärtom hon prioriterade bort andra om de stod i vägen för hennes karriär.

Ungefär som Madsen prioriterade bort andra när det passade honom bättre.
Citera
2018-03-24, 13:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Allt det här du skriver är ju helt korrekt. Hans idiotiska lögn om en olycka där Kim ska ha dött av kolmonoxidförgiftning, den lögnen elimeneras ju enkelt genom att värmen ombord skulle ha stigit avsevärt om ubåten tagit in så stor mängd gas.
Kim skulle då haft tredje gradens brännskador på kroppen och värmeskador i luftvägarna.
Dessutom så har ju Madsen uppenbarligen varit i hennes närhet innan hon avled, hon har fått stick där åtminstone ett ska ha skett före döden och övriga i nära anslutning till döden.
Varför svimmade eller dog inte Madsen då när han utförde detta? Varför fick han inga brännskador? För att han är en djävul som tål sån hetta?

Var vänlig läs detta mitt inlägg från igår, som av någon anledning (jag vet nog vilken: ni är faktaresistenta) ingen har kommenterat:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Angående M, så var han ju utestängd under uppvärmningen, enligt detta scenario.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Bara slenger inn lite info som iallafall jag har missat. I Dagbladets live uppdatering säger Kims pojkvän att det var han som ringde Sirid mordnatten. Om andra har missat denna detalj( jag har "försvenskat" lite) les här:

VITNE(pojkvän): i loppet av natten forsöker jag att ringa polisen. Jag ringde Kims foreldre, som jag mötte första gång kvelden innan. Jag ringde Peter Madsens kone som kom til hangaren. Hon var min enda link til någet som helst. Jeg insisterade på at hun måste beretta mig nåt. Hon ropar at jeg skal sluta å fråga om ubåten. Innan jeg har frågat om ubåten, så vidt jeg kan kommer ihåg.
sitat slut

TACK, det hade jag helt missat! Jag trodde dom stött på varandra.
Citera
Medlem
I rettssalen kjemper PM for å fremstå som en normal person og sier så lite som mulig om seg selv. Men den rettspsykiatriske har konkludert med at han er en sterkt avvikende person. "Pervers" er ett av ordene man bruker. I denne situasjonen har PM tydeligvis kommet med rikelig med blamerende uttalelser. Hvordan får man en mistenksom, manipulerende person til å avsløre sin avvikende seksualitet f. eks.? Hvordan foregår egentlig en slik utredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in