Citat:
Ursprungligen postat av
viperstyle
Ja men avgörande i just detta fallet med den gamla damen, 73-åriga Edith Louise Andrup, blev den sammantagna värderingen av indicier:
1. Kopplingen till brottsplatsen via sin brors flyttfirma som han jobbat för och som utfört jobb åt damen. Ett skoavtryck hittades och kunde knytas till honom.
2. Obduktionen visade att Edith hade kvävs till döds mellan klocka 17-19 på kvällen. Experter slog fast att gasen först hade öppnas mellan klockan 6-9 på morgonen. Vid närmare granskning av hans alibi (syster/ex fru) för tiden för brottet var det svagt -höll inte/kunde ej styrkas var han befunnits sig dessa tillfällen
3. Ett erkännande av mordet till sin barndomsvän,Tommy Velbäk, som även han jobbat på samma flyttfirma.
4. Guldsmycken hade försvunnit från brottsplatsen och en hälare intyga att han köpt dessa av Amagermannen. Gravyr med hennes namn fanns med bland dessa.
Det som gjorde att han åkte fast först efter nästan 25 år av var en tappad kondom med sperma och offrets DNA. Av 70 män som kunde lokaliseras runt brottsplatsen på Amager vid tiden var han en som blev inkallad på förhör och DNA prov. Polisen kunde därefter DNA matcha honom till flertalet ouppklarade fall och han anhölls.
I december 2011 blev Amagermannen, Marcel Lychau Hansen, dömd för sex våldtäkter, 2 dråp samt försök till mordbrand till Danmarks hårdaste straff ”livstids fängelse” dvs att han tidigast kan bli villkorligt frigiven efter 15-16 år.
Intressant perspektiv är att han levde ett till synes vanligt familjeliv vid sidan av och erkände aldrig brotten utan har nekat hela tiden. Han var oskyldig och övertygad om att polisen manipulerat med hans DNA för att kunna fälla honom. Planen fullföljde han som bekant från fängelset när han bad sin son, i 8 separata brev med spermieansamlingar i avklippta fingrar från gummihanskar, överfalla nya offer och plantera ut hans spermier som bevis att han var oskyldigt dömd.
Jupp - då var det som jag trodde. Friad första gången, fälld på indicier.
Resten har jag koll på.
Ja, han levde dubbelliv - familjefar och fotbollstränare. Så trovärdig så - fullständigt psykopatbeteende sett till ungdomstiden likaväl (Velbäks info).
Som jag skrev visar PM intresse för krim och seriebrottslingar.
Han verkar insuinera kring Seven och det är märkligt att han fällde denna kommentar i tidigare förhör, i samband med att han städar och stoppar i tillhörigheter och likdelar i påsar.
Med tanke på våldscenen Lust - där mannen tvingas ha en strap-on på sig, formad som en lång vass kniv så hon mördas av samlaget - så känns det weird med tanke på hans eget huggande med den halvmeter långa mejseln som gått ända upp i buken på henne.
Han brukar prata i symbolspråk så han äcklar mig.