2018-03-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Irriterande att tråden drunknar i inlägg från användare som håller hög profil men som missat det mest det mest grundläggande i fallet. Rättsläkaren menar att Kim utsattes för minst ett stick i underlivet medan hon fortfarande var i livet.

Jag har svårt att förstå er som ifrågasätter det intresse detta fall väcker. Det måste ju vara ett av de mest anmärkningsvärda brottmålen i modern tid. Begåvad journalist torteras ihjäl, förmodligen på havets botten, i en hembygd ubåt av en sexuellt utlevande särling som även konstruerar fullt fungerande raketer och fantiserar om att själv dö i ett rör tillsammans med kvinnor och kattungar. PM är för extrem för att vara trovärdig som seriefigur och brottsoffret arbetade på hög journalistisk nivå med människorättsfrågor. Sällan har dikten blivit så överträffad av verkligheten som här.

Att skuldbelägga Kim, som alltså tycks ha torerats till döds, för att hon begav sig ut en sväng under sin avskedsfest, för att komma till puben ett par timmar senare, är stört.

Hur läser du in "skuldbeläggande" i det faktum när jag konstaterar att Kim - likaväl som Madsen - agerade egoistiskt och hänsynslöst när det gäller hennes "karriär"?

Är det då ok att stycka henne? Är det så du läser inlägg här i tråden?
Citera
2018-03-24, 12:49
Medlem
Kenpos avatar
Med alla attiraljer som han tydligen tog med på färden med Kim (kamera, vässade halvmeterlånga mejslar, såg, mattkniv, kockkniv, spännstroppar, tillsågade järnrör, vattenslang med nytt spolmunstycke) lyckas Madsen ändå glömma att stoppa ett SD-kort i kameran? Nä, dra den andra...
Citera
2018-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur läser du in "skuldbeläggande" i det faktum när jag konstaterar att Kim - likaväl som Madsen - agerade egoistiskt och hänsynslöst när det gäller hennes "karriär"?

Du kunde sagt samma sak till mig, så jag svarar. Poänget är att du använder varje lilla stund till att kunna försvara PMs handling. Du talar enbart skit om Kim hällre än att diskutera olika scenarion.
Citera
2018-03-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
[/b]

Det skulle vara intressant att se dig uttala det samma om PM. Hur du kan vrida den här saken om OFFRETS ettiket är så vansinnig att jag fattar ord.

Men herregud. Jag har ju precis innan detta kritiserat Madsen för just det att han låtsades vara professionell, men så fort det vankades kjoltyg då lämnade han ALLT: jobbet, medarbetarna, praktikanterna, f.d. och nuförtida älskarinnor, frun you name it - för att få knulla ytterligare en fitta.

Det är varken professionellt - eller hänsynstagande. Måste ha varit väldigt irriterande för de som ville få jobbet gjort (det som ANNARS var prio nr 1 i alla lägen) och även mot sådana som hade känslor gentemot honom - typ hans fru och ett dussin andra dårar som trånade efter honom och skickade bilder om sina underliv till hans beundran..
Citera
2018-03-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här var kul. Den kan enbart vara praktikanter på kontanthjelp som intresserar sig för porr - unga män på ingenjörsutbildningar kollar absolut aldrig på sådant..?

Sannolikheten att unga ingenjörsstudenter under praktik utnyttjar tiden till att just syssla med sina projekt som ska redovisas vid viss tid och ska betygsättas är betydligt större än att de som sökt sig dit för att arbetsförmedlingen eller socialtjänsten kräver att det ska göra ett visst antal timmar hos förening för ersättning. Knappast troligt att chefen för ett "rymdlaboratorium" tillåter vem som helst att använda arbetsdatorerna på egen hand med tanke på att de av misstag kan råka radera viktig data som inneburit att tester fått göras om för att resultat försvunnit eller att information om projekt skulle kunna läcka ut till konkurrenter. Madsen ville inte att datorerna skulle genomsökas av polis eftersom där fanns affärshemligheter knappas att praktikanter skulle fritt kunna använda dessa datorer
Citera
2018-03-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Du kunde sagt samma sak till mig, så jag svarar. Poänget är att du använder varje lilla stund till att kunna försvara PMs handling. Du talar enbart skit om Kim hällre än att diskutera olika scenarion.

Men då har du läst selektivt alt inte läst mina tidigare mail. Jag försvar inte Madsen. Men jag skönmålar inte heller Kim eller Madsens fru eller Madsens älskarinnor.

Jag tror inte att en normalkvinna skulle ha varit i närheten av honom ens en kvart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Man kanske är journalist & tar de chanser man får till en bra story.
Hon kanske hade förberett sig och väntat ett tag på att PM skulle vara tillgänglig.

Det finns inget klandervärt i Kim Walls agerande. Det här var inget farligt reportage egentligen, det var inte som att ge sig in i Kongo för att intervjua rebeller. Hon skulle göra en grej om en excentrisk person, och sen gå hem.

Visst, man kan kritisera den osunda miljön på RML och huruvida ”karaktärsvittnena” är trovärdiga eller ej, missbrukare & sjuka eller ej, i all evighet.
Men faktum kvarstår att en journalist ville göra en intervju med en (tidigare ostraffad) ingenjör/forskare/skrotnisse, fick möjlighet till detta, och blev styckmördad.

Därtill kommer att hon och pojkvännen arbetat gemensamt på den intervju hon redan gjort med konkurrenten CS om rymdkapplöpningen så han var helt insatt i att endast intervjun med Madsen saknades för att få klart hela artikeln som Kim redan pitchat in hos vissa tidningar bl.a. Wired.
Kims ubåtstur skulle bara ta 2 timmar.

Så helt oförberedd var Kim inte på vad som var intressant att få fram om Madsen.
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag vet inte om Kim hade jävligt dålig självkänsla, men hon BORDE ha läst Ribbings böcker för att förstå vad det var som gällde, eftersom hon uppenbarligen inte hade fått den uppfostran hemifrån.

Det är ingen ursäkt att ens arbete är ”speciellt”. Vill man prioritera arbetet då går det bra. Det är frivilligt att bjuda hem folk.

Man kan rimligtvis inte dra slutsatsen att ifall det dyker upp en möjlighet att tjäna pengar, då är det ok att lämna gästerna åt sitt öde.

Det är ALDRIG frågan om en nobelmiddag när folk bjuder hem sina kompisar. Så den jämförelsen är helt absurd.

Du skriver att ”såklart blir ingen förbannad” när Kim åker iväg. Det kan du inte veta. Ingen normalmänniska skulle börja kasta saker för det, men en del åtminstone kan ha känt sig bortprioriterade inför Kims ”mycket viktiga arbete” som inte kan vänta en dag utan måste göras precis då när gästerna anländer till en fest de är bjudna på. Det var ingen överraskningsparty utan Kims egen vilja.

Och det är aldrig ”modernt” att bete sig illa, egoistiskt eller hänsynslöst gentemot sina medmänniskor.

En stillsam fråga: varför blir du förbannad för att Kim prioriterar att göra en intervju under sin egen fest?
Citera
2018-03-24, 12:54
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:

Det hade blivit tydligare om jag skrivit att fördömer henne, än att du skuldbelägger. Jag menar inte inte att du skrivit att hon får skylla sig själv.

Men jag började nästan skratta när du började dra in Magdalena Ribbings något konservativa etikettsregler för planerade middagar och försöker tillämpa dem på den verklighet som Kim och hennes vänner befann sig i socialt och yrkesmässigt. Att hon skulle ha varit hänsynslöst är ju en spekulation som inte känns trovärdig. Du har ingen aningen om ifall man förde dialog med vänner kring detta eller inte. Och som sagt, om hon skulle dyka upp på sin egen avskedsfest efter en kortare u-båtsfärd, så skulle det nog anses vara ganska värdigt och typiskt henne.
Citera
2018-03-24, 12:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du jämställer hela tiden mördarens och offrets hänsynslöshet ditt jävla kryp. Den ene stack in halvmeterlånga vässade mejslar i den andra. Hon hade å sin sida brutit mot Magdalena Ribbings etikettregler. Hur störd kan man vara och samtidigt ha internettillgång?
Citera
2018-03-24, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inköp och slipande av väldigt långa skruvmejslar lär ju gå under planering eftersom förklaring att de skulle användas för bottenförankring av u-båt inte är något som på något sätt är rimligt och ingen annan har gett rimlig förklaring till vad de skulle kunna användas till.

Yrade inte PM något om att dessa kan användas som jordspett under förhöret? Inte för att jag vet varför ubåten skulle behöva jordas, vid svetsarbeten?
Citera
2018-03-24, 13:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Fråga:
"Du har åberopat en hög igenkänningsfaktor, du känner igen dig i honom, han är charmig och det är en stor förlust om han blir inburad. Vad är det ni har gemensamt?"
1. Jag har aldrig någonsin påstått att jag känner igen mig i honom. Det gör jag för övrigt inte alls. Var får du allt ifrån?
Om PMs googlande där en kvinna långsamt får halsen avskuren:
Citat:
Jag känner igen mig, jag är också en människa som intresserar mig för väldigt många olika saker, som har sökt på allt upptänkligt på min dator (ja nu även en film där en ung kvinna får huvudet avskuret medan man ser hennes ögonvitor och får höra hennes dödsrosslingar, så vi får väl hoppas att inte grannflickan går och tappar huvudet nu, i bokstavlig bemärkelse...), och som i perioder nördar in mig på smala ämnen. (Det har kanske märkts här i tråden! )
Om att PM då är en förlust för världen om han låses in:
Citat:
Det är en förlust för världen, om han ska i fängelse. ...och ja, han är charmig..! Och vi behöver energiska, karismatiska, originella charmtroll i världen. Annars är där ingenting.
Citat:
Fråga:
"Vad anser du om hans sexuella läggning emedan du är så djupt engagerad att dynga ner alla i hans omgivning?"
2. Alltså NÅGONTING är det ju. Det stämmer att han är dekadent eller pervers eller utlevande eller vad man nu vill använda för uttryck. Men det finns för den skull inga bevis på att han har skadat eller mördat någon.
Jamen precis! 1 stjärna ska du allt ha, jätteduktigt. För visst är det NÅGONTING och då har jag inte ens tagit med hans övriga perversiteter i datorn och slemmiga rundknullande:
Citat:
" To af stiklæsionerne går så langt op, at de ender i bughulen. Stikkene tyder på, at den genstand, som er blevet brugt, er blevet brugt flere gange i samme snitsår."

- Ved mikroskopiske undersøgelser af vævet er der påvist blodudtrædninger. Det kan betyde, at der fortsat har været blodcirkulation - så at sige, at døden muligvis ikke har været helt indtruffet. Selve dødens indtræden er en proces, der kan afhænge af flere ting som eksempelvis vejrtrækning og blodcirkulation, forklarer retsmedicineren.

Kan de her læsioner være påsat i live?

- Det er vanskeligt at sige. Det kan være i forbindelse med, at døden er i færd med at indtræde."

Live bt
Citat:
Fråga:
"Vad tror du PM skulle syssla med om han blev frisläppt (det händer inte) på styckningsfronten och andra perversa saker?"
3. Jag tror inte att han skulle något /mer/ sådant, om han kom undan med blotta förskräckelsen (och åtta månader i häktet). Han har lärt sig en läxa nu, oavsett vad det var han gjorde eller inte gjorde på ubåten den natten.
Sett från 18 år - han fick en chans att klassas som vuxen - så har PM ägnade sig åt patologiska lögner, har en allvarlig brist på empati, falsk, oäkta charm och saknar all trovärdighet.
I drygt 30 år har han levt med dessa EXTREMT negativa personlighetsdrag och grundlurat folk i sin omgivning - likt dig.

Som 47 åring sitter han nu anklagad för ett groteskt mord som inkluderar en helt sjuk styckning OCH att det påvisas att han med våld kört en 50 cm lång spetsad skruvmejsel rätt in i hennes vagina. Det är bortåt 40 skador på bara torson och det är knivskärning på hals och huvud.
Det finns starka indikationer på trycklesioner från remmar med liknande bredd - vars snittytor sammanpassar i ubåt med det som fanns i påsen - dvs att hon varit bunden och fortfarande hade ett par ben att stå på.

Har du såpass med inlevelseförmåga - jag har förstått att den är väldigt bristfällig - att du kan se Madsen framför dig i denna situation?

Jag avrundar med RPU:s expertis som tydligt skriver att han utgör en väsentlig fara för andras liv:

" Retslægerådet vurderer, at han udgør en sådan væsentlig fare for andres liv, helbred og velfæld, at anvendelse af forvaring kan være påkrævet." live bt

Via en väldigt märklig selektiv slutledningsförmåga har han då blivit en sorts supersonisk psykopat hjälte och DET om nåt är väldigt stört med tanke på allt som framkommit - främst via expertis.
Senast redigerad av develi 2018-03-24 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in