2018-03-24, 07:19
Medlem
Trots att t.ex. Polen endast har några hundra platser i sina asyl-förvar finns massor av ledig kapacitet, och på de flesta ställen gapar platserna tomma.
Hur kan det bli så?
Jo svartingen, araben och hazaren vet hur jävla dåliga villkor som erbjuds, och skyr sådana länder som pesten.

Likadant vill regeringen och PN lösa den tilltagande handeln från Kina.
Alltså göra det så jävligt, dyrt och komplicerat som möjligt, och dessutom med flera månaders fördröjningar!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-24 kl. 07:55.
Citera
2018-03-24, 07:31
Medlem
Mitt paket ankom till Sverige och postnords försyn för 2½ vecka sen ("Försändelsen tullklareras av oss").
Nån som har koll på hur länge det kan vara så? För övrigt komiskt att det tar dubbelt så lång tid för postnord att tulldeklarera ett paket än det tar att transportera det genom halva jordklotets u-länder.

Jag har inte fått någon avi eller något och ganska rädd att dom inte ska skicka mig en, utan om några veckor helt sonika skicka tillbaka paket för att jag inte hämtat ut det. Det har hänt mig flertalet gånger med postnord.
Citera
2018-03-24, 08:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har inte handlat på Wish än så länge, bara reggat mig. De känns väldigt påträngande.

När jag handlade på DX senast fick jag allt utom batterier packat i samma paket. Det tog lite tid innan de fick ihop allt. En produkt var tillfälligt slut. Jag skulle egentligen handlat för en större summa för att slå ut avgifterna på fler grejer, men jag var lite osäker nu hur de skulle göra.

Man måste bocka ur att man vill ha det som finns tillgängligt först. Då sampackar de. Stor fördel gentemot Ebay och Ali, men DX har naturligtvis inte samma breda sortiment. På många saker erbjuder Ebay något billigare alternativ.

Hittade den här infon:

Vilket fraktalternativ ska man välja innan man lägger prylen i kundvagnen? Om man sen vill att de ska sampacka?
Citera
2018-03-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu handlar det ju inte om PN alls utan China Post som vi skickar våra skattepengar till så dom kan subventionera frakten till oss...

Du inbillar dig alltså att just Sverige i motsats till alla andra Europas länder, skulle ha ett eget specialavtal med China?
Citera
2018-03-24, 08:40
Medlem
dobbelinas avatar
Fyndiq.se går nu ut med en stor reklamkampanj i tunnelbanan och hånar Postnord:
https://www.market.se/nyhet/fyndiqs-reklamhan-mot-postnord-vi-kringgar-era-kina-avgifter
Citera
2018-03-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
https://www.market.se/nyhet/fyndiqs-reklamhan-mot-postnord-vi-kringgar-era-kina-avgifter
Vill staten ha moms för försändelser av ringa värde med varor beställda från utanför EU så är det staten som borde betala momsavgiften, ingen annan.
Citera
2018-03-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Du inbillar dig alltså att just Sverige i motsats till alla andra Europas länder, skulle ha ett eget specialavtal med China?
Sverige har samma avtal som alla andra länder som är medlemmar i UPU (Universal Postal Union). För Sverige gäller att man får betalt per postförsändelse utifrån vad UPU har bestämt.

En dansk tidning målade upp följande bild: För en postförsändelse från en dansk person får posten betalt 30 kr för att leverera, från China Post för liknande postförsändelse 3 kr.

Kina får inga pengar direkt av Sverige, subventionen är att China Post kan leverera sin paket inom Sverige nästan fraktfritt - betalda av postens övriga kunder.

http://www.jcampbell.com/UPU-TDs/index.html
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-24 kl. 09:37.
Citera
2018-03-24, 09:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Det tråkiga med Fyndiq.se är att deras priser oftast ligger högre än vad Classe o Kjelle tar för motsvarande vara och då har man dessutom garanti på dom...
Citera
2018-03-24, 10:01
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det tråkiga med Fyndiq.se är att deras priser oftast ligger högre än vad Classe o Kjelle tar för motsvarande vara och då har man dessutom garanti på dom...

Inte i deras nya app ''superbilligt'' :-) Många som blandar ihop den vanliga hemsidan fyndiq.se och appen. Betydligt billigare än Classe och Kjelle men sämre utbud än Wish, Ali och Ebay. Det är deras app som dom gör reklam för eftersom produkterna är billiga och skickas direkt från Kina men via ett annat EU-land vilket gör att man slipper PostNords avgifter.
Senast redigerad av balleboj 2018-03-24 kl. 10:05.
Citera
2018-03-24, 10:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Du har fortfarande inte föklarat ditt påstående att svenska staten skickar stora summor till China Post för att suvbventionera deras verksamhet.

Nu handlar det ju inte om PN alls utan China Post som vi skickar våra skattepengar till så dom kan subventionera frakten till oss...
Jag tror det har förklarats minst tre gånger redan i den här tråden så läs tidigare svar, börjar bli trött på att förklara samma sak om och om igen :-)
Citera
2018-03-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Nej. det är kimdahl2002 som påstår det.Jag vill att han ska presentera källa på det, för jag håller det för otroligt.
Citera
2018-03-24, 10:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Inte i deras nya app ''superbilligt'' :-) Många som blandar ihop den vanliga hemsidan fyndiq.se och appen. Betydligt billigare än Classe och Kjelle men sämre utbud än Wish, Ali och Ebay. Det är deras app som dom gör reklam för eftersom produkterna är billiga och skickas direkt från Kina men via ett annat EU-land vilket gör att man slipper PostNords avgifter.

Jag förstår inte hur det ska fungera? När jag fick något via postNL för en månad sen, så var det en gul lapp på paketet, som lär innebära att om det kommit idag så hade det fastnat för momspålägg...

Så ser fram emot folk som beställt på det här sättet och fått det att fungera skriver här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in