Citat:
Ursprungligen postat av
Cornerofhope
Ja, jag syftade mest på systermannen som möjlig gärningsman. Om RS sägs ha innehaft kniven så skulle det väl kunna vara intressant, dock passar han dåligt in på profilen.
Är lite oklart för mig hur detta satts igång. Är det så att LINK04 fått ett tips till sig, hört ett rykte eller vet att polisen har detta på sin lista? Spelar ju ganska stor roll. Om polisen får ett tips om en namngiven person som ägare av mordvapnet skulle man ju tänka sig att de skulle plocka honom snarast.
Och RS var 9 eller 10 år vid mordet, beroende på när på året han fyllde. Storebrodern som inte visade sig vara storebror var 12 eller 13 år. Han kan alltså avföras. Kvar i den här teorin är en 9-åring. Finns det någonting överhuvudtaget som talar för att gärningsmannen skulle vara 9 år gammal, eller just fyllda 10 år?
Här är mitt försök till sammanfattning av spåret:
Verkar som att teorin kom upp efter att Link04 fått nys om att polisen en månad tidigare hade fått ett nytt spår, som handlade om att M snott gärningsmannens kniv varpå denna försökt ta tillbaka den. Vilket resulterade i ett dubbelmord. Jag undrade hur Link fick nys om detta spår, vilket är märkligt i sig eftersom det knappast kablats ut i media. Några dagar senare kommer uppgiften att uppgiftslämnaren pekat ut plats för Mohammeds stöld av kniven. Omklädningsrummet i BK Derby. Denna uppgift är dock bara ”ett uppslag, inte alls säkert att den stämmer”. Uppgiftslämnaren ville inte heller namnge namnet på personen som M stal kniven ifrån.
Bara en timma senare har Link lyckats tyda bokstäverna R och S på knivbladet. Vilket stämmer in på en då nio eller tio år gammal fotbollsspelare i BK Derby.
Finns det några bilder på Mohammed, på lagfotona? Förekommer RS och Mohammed på samma lagfoto? Eller är RS den enda person med de initialerna på Google som kommer fram om man googlar BK Derby? Finns det något annat än det att gå på? Finns det någon trovärdighet att han skulle ha stulit en kniv från en några år äldre kille som antagligen inte ens spelade i samma lag som honom själv? Skulle en 9-åring tillverka en egen kniv och banka in initialerna på knivbladet, på träslöjden? Eller hemma? Utan att det inte hade varit vida känt bland jämnåriga? Och om få visste det, hur hade då M fått nys om att denna person hade en kniv att stjäla? Gick han runt och tog saker ur lagkamraters fickor? Och om han gjorde det, finns det uppgifter om denna kleptomani?
Det är kul med nya spår, men alla nya spår borde nog också ifrågasättas.