2018-03-22, 22:20
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Om man antar att Edvin är skyldig som synden själv, så väcker det frågor kring vad som kan driva en ung grabb att begå ett sådant här spektakulärt mord.

Min teori är massinvandringen.
Menar inte att invandrare är skyldiga till att Edvin gjorde som han gjorde, utan den våldskultur som präglar Sverige.

Att skära halsen av ett pensionärspar för 20 år sedan hade väckt fasa och förskräckelse långt utanför Sveriges gränser. Samtliga invånare hade pratat kring detta i åratal runt frukostbordet. Nu är intresset svalt hos allmänheten, utanför Östergötland. En person som inte hänger med i nyheterna kanske har hört talas om detta, i bästa fall.

Massinvandringen som har skett de senaste åren, och gjort Sverige till jordens soptipp, har medfört att våld blir mer och mer normaliserat.
En handgranat mot en polisstation, en gruppvåldtäkt av araber, automateld mot polisers bostäder och dödsskjutningar varje dag är ”normalt” idag. Detta gör att gränserna flyttas fram varje dag, för vad som kan hända.
Samtliga mångkulturella samhällen är bevis på det. Finns det något mångkulturellt samhälle som fungerar bra? Nej. Punkt.

Jag tror att Edvin är en produkt av våra odugliga politiker, som år efter år (Öppna era hjärtan) förstör vårat land för sin egen personliga vinnings skull.
Det finns, och har alltid funnits, psykopater i alla kulturer och samhällen. Att dessa sedan drivs till att sätta sina sjuka tankar i verket, kräver ett samhällsklimat som liknar det i Mellanöstern.
Det finns en anledning till att de har Sharia-lagar där, det ska de fortsätta med också enligt mig.

Till sist så vill jag poängtera, att om Svenska politiker skött sitt jobb så hade Edvin kanske varit en totalt okänd McDonalds-missbrukare.
Är helt övertygad om att det sjuka samhällsklimatet drev honom till detta.

Eller så beror det på att EG varit psykopat ända sen han föddes och på
att han inte är riktigt vuxen ännu som han inte blommat ut som mördare förrän nu.
Hur menar du att samhällsklimatet skulle ha påverkat EG?
Vad är det för likheter med mellanöstern du far efter i din SD-propaganda?
Tror du att EG hade låtit bli att döda paret Lekander om Jimpan hade suttit vid makten?
Nu får du minsann ta dig en stund och bena ut alla obetänksamheter du skriver.
Vad får EG att åka ändå till Mantorp för att råna och mörda två helt okända personer?
Beror det på att samhällsklimatet i Östergötland är bättre eller sämre än i Mullsjö?
Citera
2018-03-22, 22:27
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Nu spekulerar jag; det som du kallar avancerat är en produkt av fantasier som funnits med GM under väldigt lång tid. Jag ser tvärtom en oerfaren mördare som gör en rad misstag på BP - att han enbart lämnar efter sig ett fotspår tyder på att han försökt lämna platsen obesudlad men av oerfarenhet misslyckas. Detsamma med bitar av platshandsken på tejpen. Sedan ska man inte underskatta de forensiska framstegen- det är idag betydligt svårare att komma undan med ett mord. För 20 år sedan kanske morden förblivit olösta.
Här har du en poäng. Men samtidigt så var han bevisligen mycket intresserad av mord och polisarbete. Denna kunskap får man idag, om man har Netflix.

Är även totalt övertygad om att det finns tiotusentals personer, antagligen fler, som fantiserar om att mörda.
Det som sticker ut här var, att det var ett pensionärspar. Även psykopater har spärren att inte mörda kvinnor, barn och äldre. Eftersom dessa personer är svagare.
En psykopat bryr sig inte som en normal person bryr sig on detta, men antagligen är det inte samma glädje att mörda försvarslösa personer.

Citat:
Sedan bär han med sig mobiltelefonen, köper allt med kortet, vilket för mig framstår som idiotiskt om man har för avsikt att mörda någon. Jag tror mördandet var en impulshandling - ett rån som gick överstyr. Det är inte helt ovanligt att rån slutar med dödlig utgång - det finns en korrelation mellan dödligt våld (mellan obekanta) och rån.
Exakt! Hans totalt hjärndöda förarbete, med hans kunskap, sår tvivel hos mig. Stora tvivel ska tilläggas.

Samtidigt kan det, som du skriver, vara en impulshandling.

Att dra in korrelationer i diskussionen är för mig totalt ointressant. Visste du att, det finns en stad i Tyskland, där antalet barnafödslar korrelerar med hur många storkar det kommer till staden? Det är bevisat.
Citera
2018-03-22, 22:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om man antar att Edvin är skyldig som synden själv, så väcker det frågor kring vad som kan driva en ung grabb att begå ett sådant här spektakulärt mord.

Har du kollat i Edvins DVD-skåp?
Filmer som CSI NY (Crime Scene Investigation: New York)minst nio stycken, Criminal Minds mm. Så hans eventuella influenser verkar komma mer från USA om jag får gissa.

Det är inte osannolikt att Edvin har någon personlighetsstörning som drag av psykopati.
De flesta unga människor kan titta på våldsamheter, grymheter utan för den skull bli våldsverkare. Men har man en personlighetsstörning och växer upp i fel miljö kan den typen av filmer trigga igång något hos vissa.

Nu vet vi ju inte om hur Edvins uppväxt varit (eller?) och inte heller vilka störningar han har.

För en del som är lite annorlunda kan mobbing/utanförskap t ex skapa ett inneboende hat. Nu spekulerar jag bara, men har man psykopatiska drag kanske det är lättare att hamna i utanförskap? Om man har annorlunda tänk och annat sätt att bete sig på, kan personer man har kontakt med dra sig undan och undvika en eller mobba.

Men alla som har blivit mobbade eller på annat sätt haft en jobbig uppväxt hamnar inte i den situation som Edvin. Det krävs andra faktorer för det. En del är säkert genetiska faktorer.
Citera
2018-03-22, 23:01
Medlem
Citat:
Vill påpeka att jag tror själv att Edvin är ensamt skyldig, men det finns fortfarande många frågetecken som gör att jag tvekar, om han var ensam eller ej.

Du helgarderar. Edvin är ensam skyldig men ändå inte.

Att Edvin var ensam vid sitt besök hos paret har han själv förklarat, dock med viss omskrivning.

Att det skulle finnas ytterligare en hönshjärna ute på turne, oberoende av Edvin, denna söndag är väl högst osannolikt.
Citera
2018-03-22, 23:07
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Här har du en poäng. Men samtidigt så var han bevisligen mycket intresserad av mord och polisarbete. Denna kunskap får man idag, om man har Netflix.

Är även totalt övertygad om att det finns tiotusentals personer, antagligen fler, som fantiserar om att mörda.
Det som sticker ut här var, att det var ett pensionärspar. Även psykopater har spärren att inte mörda kvinnor, barn och äldre. Eftersom dessa personer är svagare.
En psykopat bryr sig inte som en normal person bryr sig on detta, men antagligen är det inte samma glädje att mörda försvarslösa personer.

Exakt! Hans totalt hjärndöda förarbete, med hans kunskap, sår tvivel hos mig. Stora tvivel ska tilläggas.

Samtidigt kan det, som du skriver, vara en impulshandling.

Att dra in korrelationer i diskussionen är för mig totalt ointressant. Visste du att, det finns en stad i Tyskland, där antalet barnafödslar korrelerar med hur många storkar det kommer till staden? Det är bevisat.

Fast om man går igenom klassiska psykopater (Bundy, Gary Ridway, Jack The Ripper) är det väl just svagheten hos offren som gör dem till offer? De är kvinnor, ofta prostituerade. Det är svagheten som inbjuder, som gör det situationellt möjligt? Psykopater fungerar lite som rovdjur, inte helt olikt min katt hemma.

Skulle GM knackat på och mött en Brock Lesnar-typ antar jag att han hade lånat toaletten och gladeligen begett sig därifrån.

Som sagt jag tror på ett rånmotiv primärt, men någon hände som fick GM att tappa det totalt. Kanske var det en kommentar, kanske var det bara deras ofantliga hjälplöshet. Vem vet.

Korrelation är som du säger inte detsamma som ett statiskt samband, men ändock en plausibel förklaring till dödligt våld mellan obekanta. I det här fallet är det högst aktuellt, eftersom paret de facto blev rånade.
Citera
2018-03-23, 00:48
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Säg inte det. Ibland upptäcker man det inte förrän det är försent.
Se bara hur det gick när den stora nallebjörnen EG drack saft hos Lekanders.
Många likt EG är mästare på att lura sin omgivning.
Det ingår i psykopatens agenda att lura sin omgivning hela tiden.
En del är inte lika bra på att luras som tur är.
De är ofta sociala kameleonter som anpassar sig efter omgivningen för att lyckas
få det de vill ha och på det viset utnyttja alla andra.
Ofta ljuger de och hittar på ursäkter likt EG, ofta ljuger de uruselt också.
Sist men inte minst har de ofta olika personligheter, precis som EG.
Usch blir rädd när jag tänker på detta. Har inte märkt något av de tecknen som det stog om i artikeln hos någon som jag känner . Otäckt.
Citera
2018-03-23, 00:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Jo, det på byxbenet är sekret/DNA som fastnat i / under el-tejp. (FUP D sida 84)

En pekskärm reagerar inte om man har gummihandskar på sig - det är den statiska elektriciteten i huden den reagerar på.
Jo jag brukar faktiskt ”peka” på min mobil med gummi handskar det fungerar hur bra som helst.
Citera
2018-03-23, 02:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fast om man går igenom klassiska psykopater (Bundy, Gary Ridway, Jack The Ripper) är det väl just svagheten hos offren som gör dem till offer? De är kvinnor, ofta prostituerade. Det är svagheten som inbjuder, som gör det situationellt möjligt? Psykopater fungerar lite som rovdjur, inte helt olikt min katt hemma.

Skulle GM knackat på och mött en Brock Lesnar-typ antar jag att han hade lånat toaletten och gladeligen begett sig därifrån.

Som sagt jag tror på ett rånmotiv primärt, men någon hände som fick GM att tappa det totalt. Kanske var det en kommentar, kanske var det bara deras ofantliga hjälplöshet. Vem vet.

Korrelation är som du säger inte detsamma som ett statiskt samband, men ändock en plausibel förklaring till dödligt våld mellan obekanta. I det här fallet är det högst aktuellt, eftersom paret de facto blev rånade.

Inte bara plausibel... Till och med amerikaner förstår mycket väl att väpnat rån är ett oerhört mycket grövre brott än stöld. Det döms betydligt hårdare, vilket i sin tur ger incitament till att tysta offren. Vilket ger incitament att försöka försvara sig och övermanna förövaren.

Om du använder ett dödligt vapen så höjs insatserna på alla plan högst väsentligt. Det är ett sätt att säga att man är "fredlös", och att offret står inför hot om omedelbar död. Slå på vilken amerikansk film som helst, det är i princip vad de handlar om.

Det är för att "korrelationen" är uppenbar och i sig själv given som rättvisan ser hårdare på det, och inte något som man råkar ha upptäckt häromveckan. Så har det varit sen träklubbornas tid.

Varför det inte skulle vara "ett statistiskt samband" har jag svårt att förstå, om det är en korrelation, men det måste ju bero på hur man räknar och vad man vill mäta. Att inte exakt 47 proc. regelbundet leder till mord kan ju bero på att det är människor inblandade och situationerna är ojämförliga, tillgången på vapen fluktuerar och att offret inte överlevde och kan berätta vem det var och att det var en avrättning och inte ett vådaskott.

Att gömma undan det förhållandet i lite siffror är lite stolligt.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-23 kl. 02:30.
Citera
2018-03-23, 02:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Min teori är massinvandringen.
Menar inte att invandrare är skyldiga till att Edvin gjorde som han gjorde, utan den våldskultur som präglar Sverige.

Att skära halsen av ett pensionärspar för 20 år sedan hade väckt fasa och förskräckelse långt utanför Sveriges gränser. Samtliga invånare hade pratat kring detta i åratal runt frukostbordet. Nu är intresset svalt hos allmänheten, utanför Östergötland. En person som inte hänger med i nyheterna kanske har hört talas om detta, i bästa fall.

Massinvandringen som har skett de senaste åren, och gjort Sverige till jordens soptipp, har medfört att våld blir mer och mer normaliserat.
En handgranat mot en polisstation, en gruppvåldtäkt av araber, automateld mot polisers bostäder och dödsskjutningar varje dag är ”normalt” idag. Detta gör att gränserna flyttas fram varje dag, för vad som kan hända.
Samtliga mångkulturella samhällen är bevis på det. Finns det något mångkulturellt samhälle som fungerar bra? Nej. Punkt.

Jag tror att Edvin är en produkt av våra odugliga politiker, som år efter år (Öppna era hjärtan) förstör vårat land för sin egen personliga vinnings skull.
Det finns, och har alltid funnits, psykopater i alla kulturer och samhällen. Att dessa sedan drivs till att sätta sina sjuka tankar i verket, kräver ett samhällsklimat som liknar det i Mellanöstern.
Det finns en anledning till att de har Sharia-lagar där, det ska de fortsätta med också enligt mig.

Till sist så vill jag poängtera, att om Svenska politiker skött sitt jobb så hade Edvin kanske varit en totalt okänd McDonalds-missbrukare.
Är helt övertygad om att det sjuka samhällsklimatet drev honom till detta.

Där kanske vi kan tala om en korrelation... 😄
Citera
2018-03-23, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja undrar jag också. Under stolen som kvinnan satt på fanns ett okänt fingeravtryck.

Här är iallafall FUP F sid 40 som kanske kan förklara något.

BROTTSPLATSEN-MANTORPS GÅRD 5.
I förundersökning avseende K721557-17, dubbelmordet i Mantorp, har perso
ner
DNA-topsats enligt RB 28 kap 12 b§, för att jämföra med okänd DNA
från brottsplatsen, Mantorps gård 5.
Den misstänkte Edvin Gyllesvaan DNA-topsades den 13 september 2017. Den
15 september 2017 fick Polisen svar från NFC att Gyllensvaans DNA profil
överensstämde med den okända DNA profilen från brottsplatsen.

Gyllensvaans manliga anhöriga har DNA-topsats och ingen av dessa personers
DNA-profil överensstämmer med den okända DNA- profilen från
brottsplatsen.
Ingen annan persons DNA-profil, frånsett Edvin Gyllensvaan, har
överensstämt med den okända DNA –profilen på brottsplatsen.
Namnen på
personerna som DNA-topsats i ärendet finns i överskottsmaterialet i
förundersökningen.
Gunilla Broman, kriminalinspektör

Tack för detta.
Som jag tolkar det finns det bara EN som matchar det okända DNA:t från brottsplatsen. Det är Edvin.

Många människor har topsats. Utredningen är massiv för att hitta kopplingar och göra det urval man gjort. Även gärningsmannaprofilgruppen har ju varit inkopplad. Man behöver ha någon att matcha DNA:t med för att kunna jämföra dom.

Lite förvirrande är det att andra Gyllensvaans har DNA topsats. Jag såg det i D-delen (NFC) att i samband med förhören när Edvin greps, kom det fram att Sandra åkt till sina föräldrar och att Edvin sedan hade hämtat barnen där. Efter det gjordes en husrannsakan även där. Edvin hade ju också köpt sin leksakspickadol i sin brorsas namn. Man gjorde ju också en noggrann ekonomisk genomgång av familjemedlemmarna.

Allt detta gjordes för att utesluta andra/fler gärningsmän.

I D-delen finns de för utredningen viktiga DNA-testerna. Har ögnat igenom dessa, men inte hittat något nämnt om något funnet DNA som ska sitta på något som kan vara av betydelse för mordet.

Självklart finns det en massa DNA från människor i ett hem. DNA är ju inte alltid svaret på allt. Det är viktigt att det kan kopplas till brottet på ett eller annat sätt. Inte ens då är det säkert att det har med brottet att göra. Man får ofta lägga ett pussel.

Tror inte alls på att fler har varit involverade.
Pusslet i detta hemska brott innehåller tusentals bitar som har fogats ihop. Det blev liksom inga bitar över.
Citera
2018-03-23, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det som får mig att tro att det inte primärt är ett rånmord är att Edvin inte bara köper en massa tejp, en airsoftgun (kulor också, vilket för mig är en gåta varför han gjorde det) och en keps, utan också en fiskekniv.

Fiskeknivens blad är mycket smalt, ca 1 cm utom precis vid basen där den är ca 2 cm. Bladet är mycket långt, hela 17 cm och den totala längden med skaft är ca 30 cm.

En sådan kniv är alltså lika lång som ett A4 ark. Inget praktiskt att bära med sig vid ett rån. Inte ens Edvin använde detta till att skära av tejpen med, utan tejpen rev han av.

Om man tänker sig hur ett rån av ett äldre par i deras hem ska se ut, vad behöver man?

- vore förstås bra att veta något om paret, att det verkligen fanns pengar och mobiler för överföring av pengar. Detta är inte lätt att veta, men ska man chansa? Tänk om paret inte kan koder utan vidare, tänk om de inte använder appar, mobilt bankid osv. Tänk om de knappt använder sin mobil till dessa bankärenden.

- Bra att ha med sig ett pistolliknade vapen som man kan hota med. Vem vågar göra motstånd med ett vapen riktat mot sig?

- Om du har en plan, att först lura sig in med förevändning om att få hjälp med en vägbeskrivning, ett avväpnande leende och en fråga om att få låna en toalett, så kan du snabbt övermanövrera en person genom att lova att du inte ska skada personen utan endast råna dom. Bara de sitter lugnt och går med på att bli bundna till händer, fötter och en stol.

- Till detta har du teip. Vad behövs tejpas mer än händer och fötter? Kanske munnen så att de inte skriker på hjälp. Men när du kom in, har de förmodligen sett ditt ansikte. Edvin ser inte ut som vem som helst. Vad är det för mening med att tejpa ögonen? Han kan ju knappast ha knackat på dörren eller frågat från bilen med en rånarluva på sig?

Om han var ute efter att enbart råna, varför ta med sig så mycket tejp? Nu sa Edvin i förhör (haha, kan man lita på honom? Nä) att det enbart fanns 10-pack eltejp, vilket jag har svårt att tro. Kollat på dras hemsida nu och nu finns enbart enpack, men 20 meters längd istället för 10 m som Edvin köpte.

Varje rulle silvertejp innehöll 50 meter tejp. Så hur mycket tejp behöver du? 100 meter silvertejp, tio rullar eltejp??

Också det faktum att Edvin har en psykiatrisk sjukhistoria med tvångstankar om att mörda, på ett sätt som liknar detta mord gör att jag tror att mord var det primära. Rånet var på köpet, en ursäkt till Sandra för att åka, kanske en ursäkt för sig själv (?)men också för att han verkligen behövde pengar.
Senast redigerad av notknapparen 2018-03-23 kl. 11:36.
Citera
2018-03-23, 11:24
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Du helgarderar. Edvin är ensam skyldig men ändå inte.

Att Edvin var ensam vid sitt besök hos paret har han själv förklarat, dock med viss omskrivning.

Att det skulle finnas ytterligare en hönshjärna ute på turne, oberoende av Edvin, denna söndag är väl högst osannolikt.

Den andra hönshjärnan EG försökte också helgardera i sina naiva försök att
få sina urusla storys att gå ihop genom att anpassa sig efter utredningsläget.
Trots detta så får ingen av dom ihop till ett enda rätt.
Det måsta vara de där tyska fåglarna som tappade en del på vägen
hit när de transporterade hit dessa två.
Turnén var över när EG-s turnébuss körde i diket tack vare alla hans tankevurpor.
Efter att EG greps så finns det inga fler personer kopplade till brottet på fri fot.
Osannolikt i högsta grad, men det finns en del saker som får vissa att tvivla.
Jag undrar om det ens hade hjälpt om EG hade filmat hela händelseförloppet
i paret Lekanders kök med mobilen för att undanröja dessa tvivel?
Senast redigerad av mrfix 2018-03-23 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in