2018-03-22, 12:55
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vi kan inte ha en regering med stöd av sd. Det är som att be om upplopp, skadegörelse och konflikter. Det enda raka är att största block får rätt att styra som om dom hade majoritet, d v s att oppositionen antingen röstar för eller lägger ner sina röster.

Förhoppningsvis kan vi på sikt omforma demokratin så att riksdagen bättre representerar folket, också dem som inte får eller bryr sig om att rösta. Låt 60% tillsättas i allmänna val, 20% via fackförbund och 20% fördelas till särskilt utvalda samhällsviktiga särintressen.

Ja du får propagera för en grundlagsändring och ändring av vallagen så man kan exkludera partier som du ogillar och låta lobbyorganisationer med internval av sina medlemmar välja representanter för icke medlemmarna.
Oj visst ja - det är ju redan infört av LO och S - tänkte inte på det?

Du kan ju också låta icke medborgare och omyndiga få rösta i valen, förutsatt att de röstar på partiet med rätt värderingar och åsikter - det bli ju rättvist och inkluderande
Vad sägs om den kompletteringen till dina reformer?
2018-03-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Vi kan inte ha en regering med stöd av sd. Det är som att be om upplopp, skadegörelse och konflikter. Det enda raka är att största block får rätt att styra som om dom hade majoritet, d v s att oppositionen antingen röstar för eller lägger ner sina röster.

Förhoppningsvis kan vi på sikt omforma demokratin så att riksdagen bättre representerar folket, också dem som inte får eller bryr sig om att rösta. Låt 60% tillsättas i allmänna val, 20% via fackförbund och 20% fördelas till särskilt utvalda samhällsviktiga särintressen.

Du vill alltså ha diktatur där du bestämmer vilka åsikter som får råda?
Du har fortfarande inte slagits av tanken att SD kanske blir största parti?
2018-03-22, 14:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte att det är någon som egentligen tror att (L) kommer att åka ut. När det händer så kommer det att bli en chock för både partiaktiva och journalister

Detta till skillnad mot (KD) som är medvetna om risken och därför satsar på populära förslag som stopp för böneutrop och dessutom tar hjälp av bert Karlsson. Vi kan ju vänta några dagar och se om Ebba tar upp tråden med Mosken i Växjö som sprider anti-semitism på arbabiska och vill ha böneutrop.

Tror att (L), till skillnad mot (KD), är för självgoda översittar-liberaler för att driva verkligt populära förslag i valrörelsen. Det blir kanske ett språktest 2.0 men inget mer än det. De kommer att fortsätta köra med Euron och mer makt till EU/FN.

Skall man vara lite hoppfull så är det bästa med att opinionsinstituten envisas med att lägga (SD) på 15-17% att när de i valet skall få sina 25-30% måste de extra %-enheterna tas någonstans. En underskattning av (SD) betyder ju automatiskt en överskattning av några andra partier. Jag både hoppas och tror att (MP) och (L) blir av med minst en %-enhet där och åker ut

Det vore onekligen förvånande om FP/L skulle åka ur Riksdagen i september, men man vet aldrig. Risken för KD är mycket riktigt betydligt större, men jag är tveksam om deras potentiella väljargruppen attraheras av Bert Karlsson. Som fd KD-väljare lockar det verkligen inte mig tillbaka.

Jo, vi får väl se hur de olika OI väljer att agera fram till valet. Det har nog inte blivit lättare att mäta opinion heller, med tanke på den ökade rörligheten i väljarbasen, så det kan nog falla tämligen olika ut för de olika instituten.
2018-03-22, 16:49
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vore onekligen förvånande om FP/L skulle åka ur Riksdagen i september, men man vet aldrig. Risken för KD är mycket riktigt betydligt större, men jag är tveksam om deras potentiella väljargruppen attraheras av Bert Karlsson. Som fd KD-väljare lockar det verkligen inte mig tillbaka.

Jo, vi får väl se hur de olika OI väljer att agera fram till valet. Det har nog inte blivit lättare att mäta opinion heller, med tanke på den ökade rörligheten i väljarbasen, så det kan nog falla tämligen olika ut för de olika instituten.
Funderar just över den möjligheten. Fp var notoriskt uppblåst i opinionen inför förra valet. Ca en procentenhet uppskattar jag det till. Det kan vara så att de hänger utanför kammaren redan nu.

Problemet med att vara uppblåst i opinionen blir att de inte får stödröster om de ligger t ex strax under 5 procent i opinionsundersökningar.

Det kan dessutom lite ont om stödröster om två borgerliga partier ska slåss om dem.

I ett politiskt landskap som blir alltmer polariserat blir det också tunnare med väljare i mittensegmentet. L riskerar att bli talade över huvudet när de olika polerna diskuterar. Vad l tycker i olika frågor blir ännu mer egalt än vanligt. I sin desperation över att få en tydlig profil kommer Björklund att skrika ännu mer om euro och ryssen.

Jag skulle säga att det är en 50/50-chans att l trillar ut.
Senast redigerad av Hogdal 2018-03-22 kl. 16:52.
2018-03-22, 17:07
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Funderar just över den möjligheten. Fp var notoriskt uppblåst i opinionen inför förra valet. Ca en procentenhet uppskattar jag det till. Det kan vara så att de hänger utanför kammaren redan nu.

Problemet med att vara uppblåst i opinionen blir att de inte får stödröster om de ligger t ex strax under 5 procent i opinionsundersökningar.

Det kan dessutom lite ont om stödröster om två borgerliga partier ska slåss om dem.

I ett politiskt landskap som blir alltmer polariserat blir det också tunnare med väljare i mittensegmentet. L riskerar att bli talade över huvudet när de olika polerna diskuterar. Vad l tycker i olika frågor blir ännu mer egalt än vanligt. I sin desperation över att få en tydlig profil kommer Björklund att skrika ännu mer om euro och ryssen.

3 månaders snitt i mars 2010/valet2010 vs mars 2014/valet2014 vs 3-månaders snitt nu (utan Novus mars mätning dock):
FP 6.7%/7.1% vs 5.7%/5.4% vs 4.7%/???
KD 4.5%/5.6% 3.7%/4.6% vs 3.4%/???
MP 10.1%/7.3% vs 9.5%/6.9% vs 4.0%/???

Så jag tror att FP och KD tyvärr nog har ganska bra chanser att överleva.
MP är svårare att säga något om. Falska godhetsväljarna väljare i OU uppger kanske C istället. Annars är MP körda.
2018-03-22, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte att det är någon som egentligen tror att (L) kommer att åka ut. När det händer så kommer det att bli en chock för både partiaktiva och journalister

Detta till skillnad mot (KD) som är medvetna om risken och därför satsar på populära förslag som stopp för böneutrop och dessutom tar hjälp av bert Karlsson. Vi kan ju vänta några dagar och se om Ebba tar upp tråden med Mosken i Växjö som sprider anti-semitism på arbabiska och vill ha böneutrop.

Tror att (L), till skillnad mot (KD), är för självgoda översittar-liberaler för att driva verkligt populära förslag i valrörelsen. Det blir kanske ett språktest 2.0 men inget mer än det. De kommer att fortsätta köra med Euron och mer makt till EU/FN.

Skall man vara lite hoppfull så är det bästa med att opinionsinstituten envisas med att lägga (SD) på 15-17% att när de i valet skall få sina 25-30% måste de extra %-enheterna tas någonstans. En underskattning av (SD) betyder ju automatiskt en överskattning av några andra partier. Jag både hoppas och tror att (MP) och (L) blir av med minst en %-enhet där och åker ut

Nu har Björklund gått ut och lovat lärarlöner på 80 000 kr. Kommer det att locka massorna?
2018-03-22, 17:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
3 månaders snitt i mars 2010/valet2010 vs mars 2014/valet2014 vs 3-månaders snitt nu (utan Novus mars mätning dock):
FP 6.7%/7.1% vs 5.7%/5.4% vs 4.7%/???
KD 4.5%/5.6% 3.7%/4.6% vs 3.4%/???
MP 10.1%/7.3% vs 9.5%/6.9% vs 4.0%/???

Så jag tror att FP och KD tyvärr nog har ganska bra chanser att överleva.
MP är svårare att säga något om. Falska godhetsväljarna väljare i OU uppger kanske C istället. Annars är MP körda.

Värdena i mars är tveksamma att använda för att beräkna ett instituts ackuratess. Det finns stora väljarströmmar fortfarande ett halvår innan valet. Det bästa värdet man har att tillgå är de mätningar som ligger närmast valdagen. Tittar man då på opinionsinstitutens noteringar i september så var de för fp

Demoskop 5,87
Ipsos 6,35
Sifo 7,175
Novus 6,53
Skop 6,25
UM 6,7
YG 6,2

Valresultat 5,42%

Genomsnittlig överskattning är 18%.

Snitt av dagens skattningar är 4,55%. Dividera med överskattningsfaktorn och du hamnar på 3,83%.

Dock blir det lite missvisande då sentio och inizio tillkommit. Men tittar vi bara på de institut som fortfarande är verksamma så är snittet på 4,82%, korrigerat för genomsnittlig felfaktor 4,05%.

Korrigerar vi institut per institut för deras egna felfaktor ligger l idag på

Demoskop 4,71
Ipsos 4,26
Sifo 3,32
Novus 3,82
Skop 4,42
YG 4,11
sentio 3,9
inizio 3,6

Dvs väldigt nära att trilla ur, och som sagt tror jag inte de politiska vindarna gynnar ett mittenparti.
2018-03-22, 19:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det kan inte uteslutas att Du har rätt, även om jag bedömer sannolikheten till kanske 65-70% att de blir kvar, men det är alltid vanskligt att bedöma utifrån de OU som görs, och som mycket riktigt är behäftade med störande fel.
2018-03-22, 21:55
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Värdena i mars är tveksamma att använda för att beräkna ett instituts ackuratess. Det finns stora väljarströmmar fortfarande ett halvår innan valet. Det bästa värdet man har att tillgå är de mätningar som ligger närmast valdagen. Tittar man då på opinionsinstitutens noteringar i september så var de för fp

Jag använde 3-månaders snitt av alla OI.

Min poäng var att FP och KD minskade inte under valrörelsen, snarare tvärtom. För MP gällde det motsatta. Att de kan minska/öka är en annan sak. KD och FP har ungefär samma situation som under 2014 tycker jag.

Jag kan mycket väl tänka mig ett hypotetiskt scenario där Alliansen kollapsar totalt, t.ex. pga C:s skäggbarn röst och då blir plötsligt M-väljarna mycket mindre benägna att "rädda" skitpartierna.
2018-03-22, 22:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag använde 3-månaders snitt av alla OI.

Min poäng var att FP och KD minskade inte under valrörelsen, snarare tvärtom. För MP gällde det motsatta. Att de kan minska/öka är en annan sak. KD och FP har ungefär samma situation som under 2014 tycker jag.

Jag kan mycket väl tänka mig ett hypotetiskt scenario där Alliansen kollapsar totalt, t.ex. pga C:s skäggbarn röst och då blir plötsligt M-väljarna mycket mindre benägna att "rädda" skitpartierna.
Ok, jag tror som sagt att man är mer betjänt av att smalna av jämförelseperioden något och se på de sista mätningarna, men jag kan köpa att man får bredare bas om man breddar.

Jag tycker inte att man kan dra någon slutsats av hur partierna generellt presterar under valrörelsen ur ett urval på två val. Det är ett för litet urval helt enkelt.

Jag är av åsikten att man måste se till valrörelsen i det specifika fallet, och studera de politiska strömningar som präglar debatten. Denna valrörelse kommer av allt att döma att präglas av migrations- kriminal- och sjukvårdspolitik, tre områden där l inte har någon vidare tyngd. KD kan eventuellt profitera på sjukvårdspolitik, men som sagt, l riskerar att hamna i ett otacksamt mittenträsk.

Fp:s tidigare dra kaninen ur hatten-trick, att komma med ett plakatpolitiskt utspel av typen språkkrav, slöjförbud i klassrum etc kommer att falla på dålig trovärdighet och dessutom att tungt trumfas över av andra partier.

Jag tror att C är överskattat, men de kommer inte att bli aktuella för taktikröster från alliansväljare, dels pga att de kommer att ligga betryggande över spärren i ou:s och dels pga C:s avvikande politik i de frågor som är centrala i denna valrörelse. KD och l tror jag får slåss om allmosorna från generösa moderatsympatisörer, och då drar KD det längre strået, bl a då l kommer att ligga artificiellt högt i undersökningarna.
2018-03-23, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giraffstallet
Nu har Björklund gått ut och lovat lärarlöner på 80 000 kr. Kommer det att locka massorna?

Han lovade 80 000 kr/mån till de bästa lärarna. Inte till lärare generellt. Skulle jag gissa så inser nog de flesta lärare att de aldrig skulle komma ifråga och då har Björklund lovat en massa extra pengar för att öka lönespridningen inom lärarkåren.

Även om det vore klokt att göra det så uppskattas det inte bland svenskar är min gissning. Även om det blivit bättre på senare år så skall fortfarande alla helst ha samma lön på en och samma arbetsplats. Annars känner man ju att man är mindre värd än någon annan....
2018-03-23, 10:00
Moderator
Siegfrids avatar
Yougov.
M, C, V backar. S går. fram.
Övriga ökar.

M 18,8 (20,5)
L 4,7 (4,7)
C 7,6 (9,3)
Kd 3,6 (2,6)
S 24 (22,4)
V 8,3 (10,0)
MP 4,0 (3,4)
SD 22,4 (22,1)
Fi 2,5 (2.5)
övriga 4,1 (2,4)

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in