Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Jag använde 3-månaders snitt av alla OI.
Min poäng var att FP och KD minskade inte under valrörelsen, snarare tvärtom. För MP gällde det motsatta. Att de kan minska/öka är en annan sak. KD och FP har ungefär samma situation som under 2014 tycker jag.
Jag kan mycket väl tänka mig ett hypotetiskt scenario där Alliansen kollapsar totalt, t.ex. pga C:s skäggbarn röst och då blir plötsligt M-väljarna mycket mindre benägna att "rädda" skitpartierna.
Ok, jag tror som sagt att man är mer betjänt av att smalna av jämförelseperioden något och se på de sista mätningarna, men jag kan köpa att man får bredare bas om man breddar.
Jag tycker inte att man kan dra någon slutsats av hur partierna generellt presterar under valrörelsen ur ett urval på två val. Det är ett för litet urval helt enkelt.
Jag är av åsikten att man måste se till valrörelsen i det specifika fallet, och studera de politiska strömningar som präglar debatten. Denna valrörelse kommer av allt att döma att präglas av migrations- kriminal- och sjukvårdspolitik, tre områden där l inte har någon vidare tyngd. KD kan eventuellt profitera på sjukvårdspolitik, men som sagt, l riskerar att hamna i ett otacksamt mittenträsk.
Fp:s tidigare dra kaninen ur hatten-trick, att komma med ett plakatpolitiskt utspel av typen språkkrav, slöjförbud i klassrum etc kommer att falla på dålig trovärdighet och dessutom att tungt trumfas över av andra partier.
Jag tror att C är överskattat, men de kommer inte att bli aktuella för taktikröster från alliansväljare, dels pga att de kommer att ligga betryggande över spärren i ou:s och dels pga C:s avvikande politik i de frågor som är centrala i denna valrörelse. KD och l tror jag får slåss om allmosorna från generösa moderatsympatisörer, och då drar KD det längre strået, bl a då l kommer att ligga artificiellt högt i undersökningarna.