Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander
Ja, det har hopat sig nu en del uppgifter att kolla upp. -
När smsade Madsen till frun?
Vad skrev han?
Vad sa han om det under första häktningsförhandlingen?
Kan vi hjälpas åt att hitta detta på länkar bakåt?
Vilket datum var 1:a häkt.förhandl?
Idag blir spännande igen, sätt på BT.dk och Ekstrabladet ☺️
Hittade citat på svt's rättegångs"följning" från dag 1. Det börjar med att han säger en tidpunkt: 23.05 där han säger att då var hon vid liv. Strax efter det får han inte upp luckan. Efter en stund (typ minuter) får han upp luckan går ner hittar henne livlös. Men kan inte vara kvar nere, går upp. Och därefter (nångång strax efter) skickar han sms till sin fru att journalisten är död.
Citat:
8 mar
14.18
Klockan 23.05 ska Kim Wall ha varit vid liv. Madsen säger att det har blivit sent och de ska hem. Han startar olika motorer men uppger att han begår ett fel. Då är Kim Wall i mässen. Man öppnar olika ventiler och tömmer ut vattnet ur systemet, men Madsen gjorde inte det, säger han. När kompressor och hjälpmotor är igång går han ut till Kim Wall.
SVT · Ylva Esping
Citat:
8 mar
14.35
"Hon visar inga synliga livstecken. Ni ska bara föreställa er den situationen", säger Madsen. Du går ner och startar motorerna och seglar vidare? frågar åklagaren.
SVT · Ylva Esping
Citat:
8 mar
14.40
"Jag sänder ett sms, ett avskedsbrev. Journalisten är död det finns ingen möjlighet, jag anser mig skyldig till en mycket allvarlig förbrytelse, allvarligare än strafflagen, jag visste om att det var fel på Nautilus", säger Madsen. "Allt jag har arbetat för sen jag var liten pojke..."
Åklagaren avbryter. "Återigen handlar det om dig", säger åklagaren.
Åklagaren har påpekat flera gånger att Madsen gärna prata om sig själv och sina känslor, men inte mycket om andra.
SVT · Ylva Esping
Länken till svt dag 1:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nu-startar-rattegangen-mot-peter-madsen
Således så smsade han enligt honom själv strax eller direkt efter han kommit upp från mässen där han funnit henne livlös. Och detta hände ej långt efter 23.00-tiden
Kims pojkvän letade efter henne nångång efter 00-tiden? Om nån kan hitta den tiden?
Och när han vid den tiden (mitt i natten)? Stötte på frun så ville hon ej svara på frågor om ubåten.
Eller om det var på morgonen han stötte på henne så är det ju fortfarande så att Madsen säger sig ha smsat henne att journalisten är död. Så hon bör ha vetat detta när hon stötte på Kims pojkvän. Antagligen därför hon reagerade så märkligt.
Hon kanske var i nån slags förnekelsechock i sin reaktion till Kims pojkvän. Men ändå är det konstigt tycker jag. Så mycket möjligt att detta är något som hon ska bli hörd av idag(?) (Innanför stängda dörrar)?