2018-03-23, 08:42
Medlem
PhDSalanders avatar
Intressant av danska psykiatern ang ”piquerism” - ”picka”, ”sticka”, som är en egen diagnos:

https://www.bt.dk/krimi/psykiater-hvis-peter-madsen-bliver-doemt-boer-piquerism-taelle-med-i-straffen
Citera
2018-03-23, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Undrar just om Danmark har någon anstalt på Grönland?
Grönland har vad jag ingen tradition med låsta slutna fängelser utan där finns bara öppna anstalter och där vistas alla dömda ute i samhället dagtid för att arbeta första riktiga fängelset byggdes för något år sedan. Så Grönland är ren semester för brottslingar.
Citera
2018-03-23, 08:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja fast han vet hon ränner hem för att meddela sin pojkvän och övriga vänner. De drack väl te först i hangaren?
Undrar om PM ens visste att hon hade pojkvän. Hon behöver inte ha nämnt det alls. PM kan ju trott att de som vinkade av henne på kajen bara var vänner.
Citera
2018-03-23, 08:57
Medlem
Tråkigt att man inte får göra vad vittnet säger i dag. Om det er hans fru och hon kommer med en massa ofördelaktiga saker - så kan det ju hända han spricker totalt.
Citera
2018-03-23, 08:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror tyvärr bindning i första dyket och styckning i det längre dyket sen. Dels med tanke på fynd torso. Därav irrationell körning vid midnatt och 30 meter från krock.
Det är inte vad jag vill ska ha skett men tyvärr. Sover tror jag inte ens sker.
Det har jag trott hela tiden. Tyvärr.
Citera
2018-03-23, 08:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Det skall ju stå utom rimlig tvivel att han bragt henne om livet, och som du skriver så är det väldigt mycket som pekar på detta.

Rättsläkaren spelar enormt stor roll här. Många tycker att hon var för vag idag men hon har i mitt tycke varit ärlig, objektiv och opartisk - som ett vittne bör. Sticksåren som har tillfogats Kim innan blodet slutat cirkulera är av stor vikt här. Om han börjat punktera torson såpass nära inpå att hon avlidit, för att se till att kroppen inte flyter upp, kan han omöjligen ha försökt få henne överbord i ett stycke för att sedan ge upp och stycka henne som sista utväg.
Han jobbade med det en timme.
Citera
2018-03-23, 09:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Vet man om han städat ubåten. Det måste ta ganska lång tid att få den ren. Var den i en enda röra och havsvattnet gjorde sitt när han sänkte båten? Min uppfattning av de uppgifter som framkommit är att han städat bort bevis?
Han hade ju tagit med sig en vattenslang så han städade nog.
Citera
2018-03-23, 09:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Jag fick aldrig något svar på varför Åklagaren frågade Madsen om plantering av falskt DNA. Är ni så ivriga att dömma Madsen, att ni blockerar de märkligheter som uppkommer under rättegången? Varför inte lika ivriga över att era rikedomar resulterar över svältande barn i Afrika? Varför är känslorna så heta över en ful tjej i västvärlden, med hästbett, och så kalla över så många barn som svälter i 3:e världen?

Get your priorities straight!

Varför frågade Åklagaren Madsen om plantering av falska DNA bevis?
Du är ju helt galen. Läs om och läs rätt.
Citera
2018-03-23, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, det har hopat sig nu en del uppgifter att kolla upp. -

När smsade Madsen till frun?
Vad skrev han?
Vad sa han om det under första häktningsförhandlingen?

Kan vi hjälpas åt att hitta detta på länkar bakåt?
Vilket datum var 1:a häkt.förhandl?

Idag blir spännande igen, sätt på BT.dk och Ekstrabladet ☺️

Hittade citat på svt's rättegångs"följning" från dag 1. Det börjar med att han säger en tidpunkt: 23.05 där han säger att då var hon vid liv. Strax efter det får han inte upp luckan. Efter en stund (typ minuter) får han upp luckan går ner hittar henne livlös. Men kan inte vara kvar nere, går upp. Och därefter (nångång strax efter) skickar han sms till sin fru att journalisten är död.

Citat:
8 mar
14.18
Klockan 23.05 ska Kim Wall ha varit vid liv. Madsen säger att det har blivit sent och de ska hem. Han startar olika motorer men uppger att han begår ett fel. Då är Kim Wall i mässen. Man öppnar olika ventiler och tömmer ut vattnet ur systemet, men Madsen gjorde inte det, säger han. När kompressor och hjälpmotor är igång går han ut till Kim Wall.
SVT · Ylva Esping

Citat:
8 mar
14.35
"Hon visar inga synliga livstecken. Ni ska bara föreställa er den situationen", säger Madsen. Du går ner och startar motorerna och seglar vidare? frågar åklagaren.
SVT · Ylva Esping

Citat:

8 mar
14.40
"Jag sänder ett sms, ett avskedsbrev. Journalisten är död det finns ingen möjlighet, jag anser mig skyldig till en mycket allvarlig förbrytelse, allvarligare än strafflagen, jag visste om att det var fel på Nautilus", säger Madsen. "Allt jag har arbetat för sen jag var liten pojke..."
Åklagaren avbryter. "Återigen handlar det om dig", säger åklagaren.
Åklagaren har påpekat flera gånger att Madsen gärna prata om sig själv och sina känslor, men inte mycket om andra.
SVT · Ylva Esping

Länken till svt dag 1: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nu-startar-rattegangen-mot-peter-madsen

Således så smsade han enligt honom själv strax eller direkt efter han kommit upp från mässen där han funnit henne livlös. Och detta hände ej långt efter 23.00-tiden

Kims pojkvän letade efter henne nångång efter 00-tiden? Om nån kan hitta den tiden?

Och när han vid den tiden (mitt i natten)? Stötte på frun så ville hon ej svara på frågor om ubåten.

Eller om det var på morgonen han stötte på henne så är det ju fortfarande så att Madsen säger sig ha smsat henne att journalisten är död. Så hon bör ha vetat detta när hon stötte på Kims pojkvän. Antagligen därför hon reagerade så märkligt.

Hon kanske var i nån slags förnekelsechock i sin reaktion till Kims pojkvän. Men ändå är det konstigt tycker jag. Så mycket möjligt att detta är något som hon ska bli hörd av idag(?) (Innanför stängda dörrar)?
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-03-23 kl. 09:21.
Citera
2018-03-23, 09:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Enig. snittet på ena remmen ( färg?) som låg på golvet under kuddarna mellan bänkarna, matchade en rem som fanns tillsammans / på en av extremiteterna. (ben?)

Dessutom stämde BREDDEN på trycklesionerna överens med stropparnas bredd.

Praktikanten hade inte sett eller lagt märke till några remmar som suttit under bänken tidigare.
Just precis.
Citera
2018-03-23, 09:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Har man inte hittat den heller? Jag är förundrad över bristen på handfasta bevis, att Madsen begått detta sinnessjuka dåd.

Men vad säger obduktionen, om ben sågas av så syns det på benet. Har man konstaterat hur lemmar avlägsnats? Men... det bevisar inte mord heller...
De har hittat sågen. Läs på och läs rätt är mitt råd till dig. Du är ju helt okunnig om vad som hänt i det aktuella fallet. Lol

Sågen hittades på botten i påsen tillsammans med hennes kläder, förutom trosor och strumpbyxor.
Citera
2018-03-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Tråkigt att man inte får göra vad vittnet säger i dag. Om det er hans fru och hon kommer med en massa ofördelaktiga saker - så kan det ju hända han spricker totalt.

Det är inte S. Det är en av älskarinnorna, jag gissar den som pga namnförbud bara nämndes som D i tidigare liverapport (hon som enl PM var "värst" med SM, för han är ju så försiktig av sig )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in