Citat:
Ursprungligen postat av
April62
Detta är en del av det jag hade i åtanke, då jag för ett tag sedan påstod att Edvins utsaga i TR byggde på kända uppgifter.
Edvin hade innan gripandet visat stort intresse för vad som framkommit i media. Även denna tråd hade lockat hans nyfikenhet.
Edvin ändrade sedan sina uppgifter utifrån vad som framkommit i FUP. Att det blev två medhjälpare denna gång, i stället för en som det tidigare varit vid hans rundturer i Jönköping, är heller ingen slump. Dessa figurers födelse får nog tillskrivas hans försvarare som innan rättegången hade hakat upp sig på två okända fingeravtryck.
Någon direkt egen förklaring till sitt handlande har Edvin inte presterat utan hela tiden ändrat sig och anpassat sig till utredningsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tryckkokaren
Det första jag kommer att tänka på här är att det inte är svårt att förstå, varför polisen gick ut med så otroligt lite information.
Du förutsätter att han ljuger. Visst är det den troligaste förklaringen, men att utesluta detta helt går inte att göra.
Är han skyldig så får vi aldrig veta det om jag får gissa. Samtidigt så skulle vem som helst anpassa sig efter utredningsläget, skyldig eller ej.
Ja, man har ju förstått varför polisen ofta vill behålla vissa detaljer för sig själva, men här blir det ju så tydligt. Edvin målar in sig själv i ett hörn genom att dra en massa lögner.
Den 15:e märker man hur han efterhand han berättar måste lägga in en massa stopp och även att han åkt till Borås (tror jag det var, alltså helt annat håll) . Vet inte hur många stopp han gjorde i verkligheten, men i berättelsen är det många små stop för att "fylla" ut tiden. Väldigt rörig historia som jag inte orkade följa upp, med ett otal stopp på Mc Donalds och godisköp, beskrivningar av platser hit och dit ( det är mycket RÖDA träningskläder, RÖDA stenar, RÖDA räcken, RÖDA bilar.... Det är nog inte en slump haha. Så blir det när man hittar på)
I den första versionen berättar han att han handlat tejpen redan på morgonen, minns inte exakt tid, men kanske vid 10-tiden. Det gjorde han för att laga en barnspis efter ett bråk med Sandra om barnspis -köp på Ikea. Så efter inköpet ska han åkt hem och bråket slutade i att han åkte iväg på sin 20-timmars resa.
I själva verket köpte han tejparna vid 12.14 på Biltema i Jönköping. Han åkte inte hem mellan, utan fortsatte istället upp mot Mantorp. Så nu blir det ju krångligt för Edvin att få ihop tiderna och platserna i förhöret, det märker han. Förmodligen därför hans berättelse blir rörig där. Han skyller också hela tiden på att han har så dåligt lokalsinne och inte vet var han är.
Här är Edvins förklaring till att han plötsligt dagen efter gripandet och första förhöret, plötsligt berättar om huset och lite till som inte han berättat om den 15:e september.
FUP N sid 2958
(Det fetade är min egen kommentar. Mina understrykningar):
"
Bfl: Och du har ju berättat ganska mycket nu på det här besöket
Mt: Mm
Bfl: Hur kommer det sig att du inte berättade om det igår?
Bfl: (tror att det är felskrivet här, det är Mt:s kommentar) Egentligen så var det la snarare att liksom, jag tänkte att det...,för det första tänkte jag jamen det var inte viktigt. Sen då men jag vet inte vart jag var, jag vet inte vilket område jag var i. Och sen tänkte jag det jamen det kanske får mig att liksom framstå som att jag döljer något alltså att jag liksom har vart nånstans och så ljuger jag om att jag inte vet vart det var eller nåt liknande. Så det var snarare så jag tänkte. Att jag inte liksom...,jamen det passade inte in riktigt, i stoppen jag gjort och liknande.Så därför tänkte jag om det nu när jag liksom tänkt efter lite. För jag vet...,jag visste ju att ni skulle fråga alla detaljer man kommer ihåg och liknande så att man kan ge ett lite mer ut, ut, utförligt svar så att det inte bara verkar som att man sitter och mumlar ungefär"
Till skillnad från hans förhör i rätten är den här förklaringen tvekande och svävande (hur många liksom och jamen är det?) och han kommer aldrig till en riktig förklaring. För vad är hans svar???? Får vi något svar?
- Han tänkte först "Jamen det var inte viktigt". Hur kan inte besöket i huset vara viktigt?
- Han säger att han inte visste var han var. Det lägger han fram som ett argument att det framstår som att han döljer något. Så nu måste han lägga fram lite mer detaljer.... Så han menar att eftersom han inte visste var han var, och det verkade ju inte trovärdigt tänker han, så då måste han berätta detaljen= besöket i huset? Så det blir mer trovärdigt?
Jag är övertygad om att Edvin blev helt överrumplad av frågan om VARFÖR han lagt till saker i förhöret.
I sin förklaring tycker jag att han avslöjar sig. Jag tror att han säger exakt det han själv tänkte själv efter förhöret; att de frågar många detaljer och att de tror inte på hans historia. Stoppen passar inte in i historien och att han bara sitter och mumlar för att han döljer sanningen. Han märker att han får svårt med svaren när de frågar om och om igen om små små detaljer.
OCH, de har hans DNA och det måste förklaras. Hur ska han göra det när han inte vet VAR?
Ja, jag var där och drack saft, lutade mig som sjutton mot diskbänken, för herregud vad hon spolade vatten länge och hon pratade på om hur jag skulle åka, och då drack jag långsamt och dessutom lämnade jag halva glaset kvar och så då lutade jag lite mer mot diskbänken....tog med tre fingrar där, var på toan och kammade mig, tog på en massa ställen helt enkelt (hoppas jag fick in mitt DNA på rätt ställe, nu har jag väl täckt alla ställen?).
Men vi log mot varandra och jag tog hennes lapp med vägbeskrivningen (usch, tänk om han använde den på riktigt?) och vinkade glatt adjö och åkte......