2018-03-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Baserar du det på sakkunskap eller på amatörvis? Kollade mina underskrifter och de varierar mer än så. Oftast avslöjas förfalskningar med att studera orginaldokumentet. Kopiering visar sig t ex att rörelserna varit annaorlunda i hastighet och tryck när man kalkerar av.

Endast en expert med tillgång till orginaldokument kan göra det och då inte från kopior. som genomgått både fotokopiering och digital behandling.

Jag gissar bara. Tycker ändå att det är konstigt att JR gör en flyhänt namnteckning som börjar i en gracil liten böj med växande tryck för att nästa gång sätta pennan till pappret, tänka till så att det blir en liten punkt och sedan göra en mycket stel namnteckning. Den där lilla punkten fanns alltid med när jag försökte förfalska mina föräldrars namnteckningar på skolpapper.
Citera
2018-03-22, 21:33
Medlem
Man måste säga att det här ett spännande gäng, Stockholms Försvarsskytteförening

Med bland annat Carl-Gustav Östling, Anti Avsan, Claes Djurfeldt, Ulf Helin,Major Ingvar Grundborg ,
Per Arvidsson och Sonny Björk.

https://sanningskommissionen.com/spar/skytteforeningen/

"Ulf Helin hade normalt sätt en tjänst som ordinarie polis i piket 3230 men hade just den här kvällen ansökt om att få inre tjänst vid polisens Sambandscentral och var den personen som blev den som ansvarade för att skicka ut först områdeslarmet och sedan allanropet till polisbilarna i området runt mordet. När anropet skickades ut är oklart, tog förmodligen ca två minuter, men det var inte tillräckligt snabbt är det konstaterat genom polisens egen internutredning av kvällen."

"• Per Arvidsson var den siste (?) som besöker Östling i dennes bostad vid 20.00-tiden mordkvällen. Arvidsson är anställd vid Försvarets Materielverk och delar Östlings intresse för vapen. Som FMV:s vapenupphandlare har Arvidsson gett Östlings firma Strateg Protector stora order efter mordet. Inkallades som vapenkunnig konsult av Stockholmspolisen för att på söndagen efter mordet bestämma kaliber och annat på mordkulorna.

• Sonny Björk var kriminalkommissarie och brottsplatsutredare. Han kontrakteras som vapenexpert i Palmeutredningen. Det är han som skall granska mordkulorna. Mordkulor som den rutinerade brottsplatsundersökaren Moberg inom Stockholmspolisens mordkommission inte fann trots att han ”dammsög” rubbet inom den alltför begränsade mordplatsen.

Men en kula hittades dagen efter av en privatperson, just där Moberg gjort sin ”dammsugning” för att hamna i händerna på Björk."

"VIKTIGT ANGÅENDE SKYTTEKLUBBEN ÄR ATT DET FINNS TVÅ LISTOR PÅ MEDLEMMAR.
Den första, som hittades hemma vid Tullkriminalens husrannsakan hemma hos CGÖ med åtta medlemmar är daterad till 870731 och den andra med 18 medlemmar är en officiell lista daterad till 891231. Om skytteföreningen fanns 1986 vid tiden för mordet vet vi faktiskt inte och det måste påpekas. Allt som handlar om polisers eventuella inblandning handhar INTE PU utan det gör SÄPO och under ledning av byråchefen PG Näss fram till April 1988 när Ölvebro tar vid då PU själv får ansvara för tips mot Poliser.

skottet genom OP gick i åtta graders vinkel från höger till vänster samt nio graders nedåtgående vinkel. Detta gör gällande att det rör sig om en högerhänt skytt då det även passar bra med där Olof-kulan upphittas."
Citera
2018-03-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag gissar bara. Tycker ändå att det är konstigt att JR gör en flyhänt namnteckning som börjar i en gracil liten böj med växande tryck för att nästa gång sätta pennan till pappret, tänka till så att det blir en liten punkt och sedan göra en mycket stel namnteckning. Den där lilla punkten fanns alltid med när jag försökte förfalska mina föräldrars namnteckningar på skolpapper.

Tja bara okulärt är sådant nästan omöjligt att göra bedömningar av särskilt på kopior. Tror att det finns en förklaring som håller men det bör naturligtvis granskas.
Citera
2018-03-22, 21:51
Medlem
hehehos avatar
https://wikispooks.com/wiki/File:Sartawi_Barlow.jpg

En sydafrikansk lönnmördar-duo höger och vänster med offret i mitten som sköts i bitar framför intet ont anande Bernt Carlsson 1983 i portugal, något som naturligtvis påverkade Bernt mycket:

https://wikispooks.com/wiki/File:Sartawi_Barlow.jpg
Senast redigerad av heheho 2018-03-22 kl. 22:26.
Citera
2018-03-22, 21:55
Medlem
Citat:
Nej det är väldigt tydligt tycker jag vilket spår man följt och logiskt att man kunnat komma vidare genom att gaffla in identiteten på WT-personerna genom eliminering och därefter gjort efterforskningar kring dessa med tillgång till vapen etc. Tidigare har det läckt att man begärt ut uppgifter från Must efter förhör med DF och därefter konfronterat honom med det man fick ut. Kan finnas flera sådana händelser som man följt upp utan att det läckt ut publikt och att det gör att man som redan sades på Dags tid kan begränsa det avsnittet rejält och har ett persongalleri som utkristalliserat sig tydligt.

Jo, jag har sett detta tidigare. Känns som om att det blir svårt att få fram konkreta bevis. Att någon börjar släppa info/desinfo lite försiktigt efter 30år är ju en bra början.
Citera
2018-03-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Du menar att amerikanerna tystade honom ? Jag tror inte amerikanerna hade något att göra med Palmemordet. Palmemordet är som sagt en svensk historia.
Kan du lista de viktigaste punkterna i din teori om MOP som GIII-inspirerat?
Citera
2018-03-22, 22:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Motsvarar textmassan som är maskad textmassan som är omaskad är det som gäller.

Det är ju en sekreterare som skrivit ut det de talat in under obduktionen och därför är det inte nödvändigtvis så att det speglar någon stil utan innehållet överenstämmer i sak enligt den som intygar det.

När det gäller de små men dock avvikelserna i signaturerna så är det inte troligt att den uppstått på grund av någon förfalskning för då är det ju viktigt att få det rätt och det borde vara kalkerat rakt av. Troligen finns det en naturlig förklaring som att någon kladdat på originalet med maskning och att man därför skrev ut ett omaskat på nytt som fick skrivas under igen eller så

Blir intressant att se förklaringen men jag tror inte konspiratorikerna som trodde att censureringen berodde på att OP hade någon dödlig sjukdom får något vatten på sin kvarn.

Jovans kludd är ju förskjuten på den ena dokumentet (typisk för en förfalskning).
Citera
2018-03-22, 22:23
Medlem
hehehos avatar
Möjligtvis hintar boken "devil's incarnate" om att Sonny var närmaste samarbetsparter i sverige, men jag är skeptiskt till hela den boken.
Citera
2018-03-22, 22:31
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Även om man är säker på att det inte kan vara mordvapnet av olika skäl så vill man helst ha in det för att vara hundra säkra även om man inte tror på att det är en möjlighet men samtidigt inte avslöja exakt varför det inte är hett.. Det kan ju visa sig vara modifierat och ombyggt i verkliga livet.

Samma fenomen som när man ville ha identitet på Arlandamännen trots att man visste att det inte var den som utpekades som var på filmen. Bara för att helt stänga av möjligheterna genom en identifiering av personernas verkliga identiteter. Spårmässigt betyder det mindre.

Det handlar helt enkelt om att skaffa sig bästa möjliga underlag och är ett professionellt sätt att arbeta utan att hindra att slutsatser dras och utan att avslöja för mycket om vad man vet om vapnet.
Frågan var vad vederbörande som påstår sig veta att t ex CA-spåret inte är aktuellt har för belägg.
Citera
2018-03-22, 22:31
Medlem
hehehos avatar
Bernt Carlsson berättar om inbrott i London:

Sitting in the umpteenth airport departure lounge that month, Bernt whispered breathlessly about the break-in at the squalid little apartment in London he rarely saw. 'They messed things up and pawed through my papers. Then just to make sure I knew it wasn't a simple burglary they piled my money in the centre of the living-room rug.'

"South African goons were active in London at the time, and some had a bizarre sense of humour. 'But don't talk about it, and I'm not going to report it. That would just give the bastards their little victory'."
Citera
2018-03-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I ett worst case scenario var många vittnen en del av konspirationen och i så fall kan informationen blivit mer eller mindre förvrängd.

En teater på mordplatsen? Här kommer clownernas mellanspel:

SE skjuter, ger vapnet till AB som gömmer det och låtsas vara chockad åskådare, SE springer iväg, går tillbaka in genom Skandiahusets bakdörr, stämplar ut och springer rakt på mordplatsen. Han gör rådigt första hjälpen på Palme och smusslar sedan till sig pistolen från AB. När polisen kommer pekar SE militäriskt ut riktningen och springer snart efter dem ropades sitt eget signalement. Han avviker, gömmer vapnet i Skandiahusets källare och går sedan tillbaka till mordplatsen där polisen förhör de första vittnena "Va, det där är ju mitt signalement?"

Men så var det visst Ockhams rakkniv och WT-männen också.
Citera
2018-03-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Frågan var vad vederbörande som påstår sig veta att t ex CA-spåret inte är aktuellt har för belägg.

PU sa att det är vapnet CA hade de är intresserade av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in