Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Jag skulle tro att det blir svårt i slutändan för domstolen att bortse från hela kedjan av indicier även om inte dödsorsaken till hundra procent kan klarläggas. Med det sagt så tror jag fortfarande att Madsen blir fälld men det blir inte tack vare rättsläkarens vittnesmål. Hon gjorde en blek och klinisk figur och skapade öppningar för försvaret. Jag är ganska övertygad om att Madsens försvarsadvokat är väldigt nöjd med den här dagen. Hon frågade rakt ut idag om kolmonoxidförgiftning kan vara dödsorsaken. "Ja, det kan det", svarade rättsläkaren. Jag tror inte att advokaten hade kunnat drömma om ett bättre svar.
Hon är där för att presentera obduktionsresultat vilket snarare är i klass med sakkunnigutlåtande än inkallat vittne. Blek och skapade öppningar?
Hon ska NEUTRALT förhålla sig till det material som framkommit. Hon kan givetvis inte svara nekande på en sådan fråga om så inte är fallet.
Obduktionsresultat har en graderingsskala gällande sannolikhet. På högsta score hade hon däremot kunnat stänga dörren för en sån fråga.
Däremot kommer troligen ÅK jaga via den del hon bestämt uttalat sig som handlar om värmeutveckling relaterat till CO. Visar det sig där att den tekniska bevisningen håller, ihop med ett ubåtsexpert, så stärks givetvis detta utlåtande ytterligare. Det är då ett starkare indicium att PM rakt inte ägnat sig åt brott mot griftefriden.
Att det är vanskligt med obduktion säger sig självt. Dels tid, dels att hon legat i vatten delad. Att det sen är vanskligt med brott mot griftefriden likaså.
Men läget kunde likaväl vara att fanstyget ordnat så hon vore borta för evigt för det var hans våta dröm. Om ÅK kan påvisa att han är en sexuellt störd predator, att han har planerat att mörda Kim så lutar det ännu mer åt rätt håll. Än har inte slutplädering skett som sagt.
Vi kan givetvis inte hoppa jämfota och göra en dubbel saltomortal men att jämföra (som i artikeln nyss länkat) med rättsfall som kvinnor ingjutna i betong ser jag inte som relevant med tanke på det som hittills framkommit. Där fanns knappt nåt att hänga upp det hela på om det så handlar om teknisk bevisning eller indicier. Inte ens en gärningsbeskrivning.