2018-03-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det var samma dag, den 10e. Tycker också det redovisats lite oklart men så får vi inhen fup och då blir det så.

Ok! Skönt det klarade upp sig. Fallet är egentligen redan konstigt nog... Jag bara reagerade på något som verkade underligt men nu var det tydligen inte så.
Citera
2018-03-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Om det inte finns något konkret som visar att han sett ut henne som offer i förväg, så är det nog inget åklagaren slösar tid på. Jag känner absolut inte igen alla människor på 100 meters omkrets där jag bor. Men visst är det så att man tänker att han siktat in sig på henne och kanske t om valde tidpunkten efter hennes almanack.

Jo, men hon kontaktade ju honom 11 månader innan de träffades. Det är ju tid nog för honom att kolla upp en hel del om henne. Även att de bodde i samma område gjorde han t.o.m hade kunnat se henne irl innan intervjun.

Kanske inte viktigt för åklagaren men kan möjligen belysa eventuellt motiv.
Senast redigerad av Snobird 2018-03-22 kl. 19:24.
Citera
2018-03-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, 2016 är fel.

Ok, men det stod så i Aftonbladet. Om det vore rätt hade varit särdeles underligt då i så fall offer och presumtiv gärningsman träffats långt tidigare än vad som var känt
Citera
2018-03-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du förstår inte vad jag säger utan inbillar dig att jag påstått att det är dåligt skött. Så för att jag inte håller med dig i din analys om medias rapportering så hittar du på?
Ok baby! Over and out
Citera
2018-03-22, 19:18
Medlem
Det här är väl det viktigaste, enl mig, för att åtalspunkten om det grova sexualbrottet ska hålla:

- Er det så korrekt forstået, at når det ikke kan afvises ,at to af de fire skader, der er fundet i underlivet, kan være sket ude fra - så er de ikke sket ved døden indtræden eller kort efter, så er de med sikkerhed sket EFTER dødens indtræden, siger advokaten.
Retsmedicineren tøver og kan ikke helt forstå spørgsmålet.
- Det er kun ved en af de fire læsioner inde i underlivet, at man har kunne konstatere en blodudtrækning (altså at stikket er tilført tæt på døden red.), svarer retsmedicineren.

Ekstrabladet

Hvilke stiklæsioner, der er påført på hvilket tidspunkt, kan man ikke sige med sikkerhed. Ved i hvert fald en af de fire stiklæsionerne er der fundet tegn på, at den er påført inden dødens indtræden - altså mens Kim Wall stadig var i live.
BT

- Hvis læsionerne først er påført tre-fire eller syv timer efter dødens indtræden, vil der ikke være blodudtrædningerne omkring læsionerne.
BT
Citera
2018-03-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
What, det är bara att kolla bak i den här tråden så ser du att det inte stämmer. När ubåten sjönk och PM visade sig vara ensam så var de flesta överens om att PM hade med hennes försvinnande att göra. Polisen lär ha resonerat likadant. Mystiska omständigheter är inte att det bubblade lite konstigt kring ubåten, utan mystiska omständigheter är att en ubåt för det första har hållit sig undan i 8 timmar, sjunker minuterna innan räddningsbåtarna kommer fram, samtidigt som en kvinna saknas och den ubåten är sista siktningen av henne. Vet inte varför det är så viktigt för dig att tro att Madsen nästan kom undan där vid landstigningen men det fanns inte en chans till det, även om han hade tvättat sig och pratat lite lugnare.
Idag har det framkommit vittnesmål från räddningstjänst samt läkaren ombord, som kastar nytt ljus över saken. Dvs att polisen hade fog för att ana ugglor i mossen! Men alla de detaljerna som kom fram i rättegången idag,har ju inte varit känt för allmänheten tidigare. Så nu förstår jag att polisen hade fog för misstankar.
Citera
2018-03-22, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag skulle tro att det blir svårt i slutändan för domstolen att bortse från hela kedjan av indicier även om inte dödsorsaken till hundra procent kan klarläggas. Med det sagt så tror jag fortfarande att Madsen blir fälld men det blir inte tack vare rättsläkarens vittnesmål. Hon gjorde en blek och klinisk figur och skapade öppningar för försvaret. Jag är ganska övertygad om att Madsens försvarsadvokat är väldigt nöjd med den här dagen. Hon frågade rakt ut idag om kolmonoxidförgiftning kan vara dödsorsaken. "Ja, det kan det", svarade rättsläkaren. Jag tror inte att advokaten hade kunnat drömma om ett bättre svar.
Hon är där för att presentera obduktionsresultat vilket snarare är i klass med sakkunnigutlåtande än inkallat vittne. Blek och skapade öppningar?
Hon ska NEUTRALT förhålla sig till det material som framkommit. Hon kan givetvis inte svara nekande på en sådan fråga om så inte är fallet.
Obduktionsresultat har en graderingsskala gällande sannolikhet. På högsta score hade hon däremot kunnat stänga dörren för en sån fråga.
Däremot kommer troligen ÅK jaga via den del hon bestämt uttalat sig som handlar om värmeutveckling relaterat till CO. Visar det sig där att den tekniska bevisningen håller, ihop med ett ubåtsexpert, så stärks givetvis detta utlåtande ytterligare. Det är då ett starkare indicium att PM rakt inte ägnat sig åt brott mot griftefriden.
Att det är vanskligt med obduktion säger sig självt. Dels tid, dels att hon legat i vatten delad. Att det sen är vanskligt med brott mot griftefriden likaså.
Men läget kunde likaväl vara att fanstyget ordnat så hon vore borta för evigt för det var hans våta dröm. Om ÅK kan påvisa att han är en sexuellt störd predator, att han har planerat att mörda Kim så lutar det ännu mer åt rätt håll. Än har inte slutplädering skett som sagt.

Vi kan givetvis inte hoppa jämfota och göra en dubbel saltomortal men att jämföra (som i artikeln nyss länkat) med rättsfall som kvinnor ingjutna i betong ser jag inte som relevant med tanke på det som hittills framkommit. Där fanns knappt nåt att hänga upp det hela på om det så handlar om teknisk bevisning eller indicier. Inte ens en gärningsbeskrivning.
Senast redigerad av develi 2018-03-22 kl. 19:29.
Citera
2018-03-22, 19:40
Medlem
Snapcounts avatar
Två saker på Norska VG.., som jag inte är säker att har framkommit. Kan ju vara gott att komplementera med det :

** Radiooperatøren som fikk kontakt med Madsen fra et helikopter, forklarte at Madsen virket «rolig og troverdig» over telefon etter å ha vært savnet. Madsen skal ha forklart at det var noe galt med ubåten, som gjorde at det ville ta lang tid å komme til land, og at Wall var satt av på Refshaleøen kvelden i forveien.

** Legen som undersøkte Madsen etter at han kom i land, reagerte på at Madsen husket deler av hendelsesforløpet på ubåten svært godt, mens han ikke husket hvor eller når han hadde satt av Wall. «Hans adferd var påfallende», forklarte legen.

https://www.vg.no/spesial/2018/ubaat-saken/direkte/5ab3d8555152f7625e6d1389

(rolig på norska, betyder ju lugn på svenska)

Intressant att Peter sade till radiooperatören att han hade låtit Kim stiga av kvällen innan.., men minns inget, någon timme senare när läkaren frågar honom om samma sak. Så snabbt börjar han att förändra sina sagor..
Senast redigerad av Snapcount 2018-03-22 kl. 19:43.
Citera
2018-03-22, 19:48
Medlem
snurreboxs avatar
Man brukar ju tala om triggers för seriemördare, en eller flera händelser som får dom att ta steget. T.ex. en fru som lämnar en eller att dom får sparken från jobbet.
Vad tror ni om att den inställda raketuppskjutningen kan ha varit Madsens trigger? Han får reda på att den inte blir av och bestämmer sig då för att göra slag i saken och leva ut sin perversa drömmar, slänger ut krokar till flera kvinnnor (4 totalt va?), Kim nappar och det blir hennes död?
Citera
2018-03-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej för då skulle han ju ha tagit med grejorna. Eller hur?
Men eftersom sjöräddningens helikopter dök upp och tog kontakt med PM ,innan fritidsbåten (räddarna),
så fick PM ändra sin ursprungliga plan dvs att ta med grejerna. I och med att sjöräddningen var där kvar på plats, fick PM improvisera en nödlösning. Min poäng -att det inte var hans ursprungliga plan. Han hoppades kanske på att sänka ubåten och räddas i land med grejerna före sjöräddningen hann att ta kontakt med honom kanske. (Hela hans planering verkar improviserad samt urusel men han kanske hoppades på turen.)
Citera
2018-03-22, 20:01
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Don’t worry🙋🏻

Madsen är kokt, stekt o grillad i sitt eget fett.

Tänk på vad som framkom idag som var säkerställt:

Ett stick (upprepar inte vilket) är säkert har inträffat före döden, ca 13 st andra närliggandr stick i och omkring dödstillfället.
BETYDER: Madsen måste ha varit i närhet och kontakt med Kims kropp under den stunden hon avled. Skulle det då funnits kolmonoxid i den grad som han hävdar, så skulle han också avlidit eller blivit medvetslös.

Madsen har alltså idag blivit överbevisad om olycka o gas.
Han var med Kim när hon dog,och han har åsamkat kroppen grovt våld i form av olika verktyg som införts i kroppen under det hon var vid liv.

ETT konstaterat stick inuti kroppen före döden .

Stickskador vid halsen som uppvisar oregelbundenhet med blodutgjutning kan innebära att det gjorts när hon var vid liv.
Även om rättsmedicinaren uttryckte sig med ”möjligt” och svårt att avgöra, så finns där tydliga spår, vilket är mer än stt det inte finns något alls. Det räcker.
Håller fullständigt med om det du skriver. Det spelar ju ingen roll om rättläkaren inte med "exakthet" kan förklara vissa detaljer.
Så låter det ju i princip alltid när rättsläkarna ger sina förklaringar.
Men, det viktigaste kom fram, som sänker Madsens "olycksteori":
Om ubåten skulle ta in den mängden gas som Madsen hävdat hade värmen stigit avsevärt. Rättsläkarna har därför undersökt om Kim Wall utsattes för hög värme i samband med dödsfallet – något som de kommit fram till att hon inte har gjort.
– I så fall skulle hon haft tredje gradens brännskador på kroppen. Om det fanns heta gaser skulle det dessutom funnits värmeskador på luftvägarna, sa Jakobsen.

Och, som du skriver, Madsen har ju varit vid Kims kropp när hon avled, han har stuckit i henne medan hon var vid liv. Om det då vore så som han ljugit om med kolmonoxiden så skulle han ju också avlidit eller blivit medvetslös samt fått brännskador. Även hans lögner om hur länge han väntade innan styckningen faller pladask.

Slaktar-Madsen är körd.

Mår illa över att han log mot journalisterna när han passerade dem. Men, det ingår väl i hans ultrastörda personlighet.
Citera
2018-03-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Du är inte ensam att lura över det.., "en" plausibel teori som en skribent skrev.., var att frugan kanske misstänkte att Kim och Peter hade en sexträff på Ubåten. De hade ju ett öppet förhållande..

Hur som, så är nog åklagaren även nyfiken på svaret.., så man får väl vänta tills ex-frugan kommer i vittnesbåset (vilken dag det nu är ?)

Önskar skapa lite drama.., så fick jag känslan över artikeln.

Ja, du menar att hon försökte "skydda" pojkvännen från att ertappa KW med hennes promiskuösa man? Det är det enda skälet jag kan tänka mig, om det inte är så att hon var i maskopi med honom om mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in