Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-21, 22:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Alternativ för Sverige nära 2% i Yougov.

Tyvärr skriver de inte ut siffran.

Whaaattt! Vad fan händer?!
Citera
2018-03-21, 22:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nja, samtliga förändringar ligger inom felmarginalen, om jag minns rätt från artikeln.

De kommenterade dock inte om ökningen av "övriga" med 1,7% som de själva säger till stor del beror på AfS är signifikant. Normalt brukar felmarginalen för små grupper eller partier vara mindre än för de stora.
Citera
2018-03-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Alternativ för Sverige nära 2% i Yougov.

Tyvärr skriver de inte ut siffran.

Ojdå! Nästan 2% efter bara 2 veckor. Det gick snabbt.
Citera
2018-03-21, 23:18
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De kommenterade dock inte om ökningen av "övriga" med 1,7% som de själva säger till stor del beror på AfS är signifikant. Normalt brukar felmarginalen för små grupper eller partier vara mindre än för de stora.

Den är alltid mindre i teorin.

YouGov har 1140 som svarat.

I teorin:
Felmarginal för ett 3,0% parti är 1.0%
Felmarginal för ett 2.0% parti är 0.8%
Felmarginal för ett 1.5% parti är 0.7%
Felmarginal för ett 1.0% parti är 0.6%

Så i teorin (dvs om YouGov mätning vore perfekt) har AfS minst 1% och max 3% i verkligheten just nu.
Citera
2018-03-21, 23:18
Medlem
Mellbergans avatar
Det är ju nästan som att man hoppas(läs: nästan) att både F! och Afs kommer in i riskdagen. Tänk SVT partiledardebatter med Gudryn och Kasselstrand mot varandra
Citera
2018-03-21, 23:21
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Nära 2% är definitivt över min förväntan. Jag lär iallafall vänta o se hur det ser ut framöver innan jag tror på det där. Ser nästan ut som jag får äta min hatt.
Citera
2018-03-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Bra poäng. Jag har sagt tidigare att om AfS kommer in så kommer det invandringskritiska blocket att öka. Alla väljare kommer inte från SD. Det finns en grupp som inte kan tänka sig rösta på SD, jag t.ex. Jag hade bestämt mig för att rösta MED om det inte blev någonting av med AfS. Andra sådana väljare återfinns i M och S.
Så AfS är dåliga nyheter för MED? Kanske skulle en del av MEDs ledamöter kunna tänkas att gå till AfS? Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men de har ju en del rutin där i MED. De verkar för övrigt vara välutbildade och vettiga, samt höger, så AfS kanske är så långsökt ändå. Eller så skulle det bara bli pannkaka pga av inre slitningar, jag vet inte.
Citera
2018-03-21, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De har sett vilka enorma problem SD haft och fortfarande har med allehanda bydårar och extremister som gjort kommunal karriär i det tysta, och sedan plötsligt "blommar ut" på Facebook eller Twitter.

Måhända är jag konspiratorisk nu, men kan inte dessa "bydårars" utspel vara väldigt väl regisserade, då de flesta av sds röstare brukar hålla med om vad som sägs och partiet vill att dessa ska tänka att det bara är ledningen som är dålig, men att SD i stort fortfarande är nationalister?

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det är en strategi jag kan förstå, men hur går den att kombinera med en sk ledare som Riskkasslern Gurrra?

Kul, kul... är han inte ett fyllsvin också som är väldigt förtjust i cheeseburgare? Vet du om det är sant att han bara har en pungkula?
SD+SVT=SANT
Senast redigerad av nils.flygel 2018-03-21 kl. 23:29.
Citera
2018-03-21, 23:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Så AfS är dåliga nyheter för MED? Kanske skulle en del av MEDs ledamöter kunna tänkas att gå till AfS? Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men de har ju en del rutin där i MED. De verkar för övrigt vara välutbildade och vettiga, samt höger, så AfS kanske är så långsökt ändå. Eller så skulle det bara bli pannkaka pga av inre slitningar, jag vet inte.

Jag tror att det är helt uteslutet att AfS och MED skulle gå ihop. Se vad jag skrev tidigare i tråden om det:

(FB) Gamla SDU bildar nytt parti: Alternativ för Sverige

Däremot är det väl inte omöjligt att en del av MED:s sympatisörer väljer att rösta på AfS om AfS har chans att komma in i riksdagen.

Det beror på hur viktigt de tycker att NATO-medlemskapet som MED propagerar för är. AfS vill som bekant värna om Sveriges oberoende och därför stå utanför NATO.
Citera
2018-03-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
AFS och MED är båda höger men ändå rätt så olika. MED är ljusblå och pratar om en mer restrektiv invandring och är för NATO och EU. AFS är mörkblå och vill ha en nollvision för asylinvandring samt en storskalig återvandring och är emot NATO och EU. MED är helt enkelt ett liberalkonservativt parti medans AFS inte officellt är det men den ideologin som passar dem bäst är natioankonservatism. Och det är väldigt stor skilnad på liberalism och nationalism.
Citera
2018-03-21, 23:53
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
AFS och MED är båda höger men ändå rätt så olika. MED är ljusblå och pratar om en mer restrektiv invandring och är för NATO och EU. AFS är mörkblå och vill ha en nollvision för asylinvandring samt en storskalig återvandring och är emot NATO och EU. MED är helt enkelt ett liberalkonservativt parti medans AFS inte officellt är det men den ideologin som passar dem bäst är natioankonservatism. Och det är väldigt stor skilnad på liberalism och nationalism.
Såhär skriver MED:

Citat:
Efter många års omfattande asylmottagning bör Sverige – till dess att vi kommit
till rätta med de strukturella problemen runt integrationen – införa asylstopp.
Där detta inte är praktiskt möjligt att genomföra ska antalet beaktade
asylansökningar, anhöriginvandrare och medgivna uppehållstillstånd begränsas
till ett absolut minimum. Tillfälliga uppehållstillstånd ska vara regel.
Uppehållstillstånd vid arbetskraftsinvandring ligger utanför denna kvot

https://www.medborgerligsamling.se/app/uploads/2017/10/migrationspolitiskt-program-for-medborgerlig-samling.pdf

Jag har känslan av att MED inte ligger långt ifrån SD i synen på migration, då de dessutom pratar en del om återvandring.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-21 kl. 23:59.
Citera
2018-03-22, 02:29
Tror AFS höga siffror har att göra med att det, till skillnad från SD, är ett högerparti. Sänkta skatter, svenskvänlighet, återvandring och kompetent folk i ledningen. Riktigt kul. Nu blir det sannolikt en röst på AFS för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in