Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Det kanske är möjligt att samtliga i familjen "kommit överens" om att det bästa var att avsluta livet för alla familjemedlemmar (även om det verkar främmande). Men om man hamnat i den situationen så har det under en lång tid brustit i föräldraförmåga och ansvar. Man ska inte komma till den situationen.
Har så förtvivlat svårt att förstå att samtliga i familjen skall ha kommit överens om att den allra bästa lösningen var att avsluta livet för alla fyra. Okej, att föräldrarna gjort det, det kan jag köpa.
Men barnen, en 14-åring och en 11-åring?? Om än A och M var deppiga och ledsna på grund av sina egna sjukdomar och mammans ev cancer samt föräldrarnas ev depression och den förmodligen dystra stämningen i hemmet, men kan det verkligen vara möjligt att de har haft en dödsönskan och accepterat föräldrarnas beslut? Har de inte gråtit i den allra största förtvivlan och bett för sina liv. Usch, känns så hemskt att skriva detta och försöka sätta sig in i barnens situation.
Undrar bara vilka scener som utspelade sig i hemmet när det definitiva beslutet togs. Var det pappa O eller mamma H som sa: "Nu våra kära barn ska vi ha familjeråd, det brukar vi ju ha varje vecka. Men den hör veckan är det något väldigt allvarligt som vi måste diskutera och fatta beslut om."
Nej, hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte förstå. Måste ha funnits mängder av andra utvägar och möjligheter. Finns åtskilliga familjer med mycket svårt sjuka barn med dåliga framtidsutsikter, men dessa föräldrar kämpar och ger inte upp, de har ett rikt liv med många glädjeämnen trots svår sjukdom. Personliga assistenter som avlastar och hjälper till.