2018-03-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jaha och med tvärtom menar du att dom gjorde det med omtanke om sina barn eller?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men right. Du är för dödshjälp. Det är fint att hjälpa andra dö. Vad tar du per dödsfall?

Jag ser alternativet att familjen även anlitat någon som hjälpt dem dö. Typ Doktor Glas.

Man avslutade sina och sina döttrars liv för att man inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomssituation. På vilket sätt skulle det vara ett uttryck för egoism? Var ligger egenintresset i att dö?
Citera
2018-03-21, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man avslutade sina och sina döttrars liv för att man inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av döttrarnas sjukdomssituation. På vilket sätt skulle det vara ett uttryck för egoism? Var ligger egenintresset i att dö?
Men barnen för f-n Helge! Tror du på fullt allvar att det var ok för dom med?
Citera
2018-03-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Här det någon som klarar sig utan altruism som motiv för familicide:

”The four types of family annihilator

Examining all the cases led to the identification of four distinct characteristics that drove the murderer, which helps to dismantle the common myth that family killings are motivated either by "revenge" or "altruism".

Self-righteous killers hold the mother responsible for the breakdown of the family and will often call her before to explain what he is about to do. Disappointed killers believe their family has let them down, and the killing could be sparked by something like children not choosing to follow religious customs. Anomic killers see the family as a symbol of their own economic success, but if they suffer some kind of economic failure -- bankruptcy, for example -- the family no longer serves this function. Paranoid killers are often motivated by a desire to protect their family from a perceived threat, such as having children taken away by social services.”

http://www.wired.co.uk/article/family-killers

Vilken av dom fyra grupperna passar in i Bjärredtragedin med två föräldrar som hävdar att dom tagit ett gemensamt beslut baserat på barnens sjukdomssituation och bristen på framtid?
Citera
2018-03-21, 23:27
Medlem
Citat:
Men barnen för f-n Helge! Tror du på fullt allvar att det var ok för dom med?
Jag tror att man hade kommit överens.
Citera
2018-03-21, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att man hade kommit överens.
ja speciellt 11-åringar är kända för att vilja ta livet av sig, men ok du får så klart tro det...
Citera
2018-03-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Det har ändå gått snart tre månader?
Betalar inte sig självt antar jag.

Tre månader efter ett dödsfall som detta, är enligt mig "en piss i Mississippi" i tid för att avveckla ett dödsbo.

Utredningen är inte ens klar. Allt är fryst läge.
Citera
2018-03-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tre månader efter ett dödsfall som detta, är enligt mig "en piss i Mississippi" i tid för att avveckla ett dödsbo.

Utredningen är inte ens klar. Allt är fryst läge.

På vilket sätt påverkar utredningen menar du?
Citera
2018-03-22, 05:46
Medlem
Citat:
ja speciellt 11-åringar är kända för att vilja ta livet av sig, men ok du får så klart tro det...

Det är tack och lov inte vanligt, men det händer.
Citera
2018-03-22, 06:11
Medlem
Alltså vem kommer vilja köpa det där huset? Man borde riva det och bygga en lekplats till minne av barnen.
Citera
2018-03-22, 08:42
Medlem
Det kanske är möjligt att samtliga i familjen "kommit överens" om att det bästa var att avsluta livet för alla familjemedlemmar (även om det verkar främmande). Men om man hamnat i den situationen så har det under en lång tid brustit i föräldraförmåga och ansvar. Man ska inte komma till den situationen.
Citera
2018-03-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det kanske är möjligt att samtliga i familjen "kommit överens" om att det bästa var att avsluta livet för alla familjemedlemmar (även om det verkar främmande). Men om man hamnat i den situationen så har det under en lång tid brustit i föräldraförmåga och ansvar. Man ska inte komma till den situationen.

Så är det. Det bör finnas fler påverkansfaktorer. Som sjukdom hos föräldrarna, fysisk eller psykisk. Möjligen någon religiös övertygelse om reinkarnation. En obotlig sjukdom hos barnen som leder till livslångt beroende av samhällets stöd. Många samverkande faktorer kanske blev den mur som skymde framtiden?
Citera
2018-03-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Har så förtvivlat svårt att förstå att samtliga i familjen skall ha kommit överens om att den allra bästa lösningen var att avsluta livet för alla fyra. Okej, att föräldrarna gjort det, det kan jag köpa.

Men barnen, en 14-åring och en 11-åring?? Om än A och M var deppiga och ledsna på grund av sina egna sjukdomar och mammans ev cancer samt föräldrarnas ev depression och den förmodligen dystra stämningen i hemmet, men kan det verkligen vara möjligt att de har haft en dödsönskan och accepterat föräldrarnas beslut? Har de inte gråtit i den allra största förtvivlan och bett för sina liv. Usch, känns så hemskt att skriva detta och försöka sätta sig in i barnens situation.

Undrar bara vilka scener som utspelade sig i hemmet när det definitiva beslutet togs. Var det pappa O eller mamma H som sa: "Nu våra kära barn ska vi ha familjeråd, det brukar vi ju ha varje vecka. Men den hör veckan är det något väldigt allvarligt som vi måste diskutera och fatta beslut om."

Nej, hur jag än vrider och vänder på det hela så kan jag inte förstå. Måste ha funnits mängder av andra utvägar och möjligheter. Finns åtskilliga familjer med mycket svårt sjuka barn med dåliga framtidsutsikter, men dessa föräldrar kämpar och ger inte upp, de har ett rikt liv med många glädjeämnen trots svår sjukdom. Personliga assistenter som avlastar och hjälper till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in