Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Det där har jag nog lite tänkt på tidigare på jobbet idag..
Hur polisens insats förändrades under fallets gång.
-Först ett försvinnande (Kim)
-Sedan ingen kontakt med Ubåten (befarad olycka)
-Kontakt med Ubåten (allt väl rapporterat ifrån Peter)
-Ubåten sjunker (Peter räddas, Kim steg av kvällen före)
Sedan hur nog Polisen anar ugglor i mossen.., men exakt vad som hänt kan man spekulera om då.., polisen letar efter bevis om vad som skett !
Själv trodde jag länge på ett närmande ifrån Peter till Kim, som ej accepterade invitationen.., och det klickade för Peter med tex en smäll så att hon spräckte skallen och dog = Ett dråp !
(och jag kan tänka mig att det ovanstående var en plausibel teori ifrån polisen även)
Men sedan.., går det inte bara upp "för oss" i tråden, utan för polisen även troligtvis tidigare att man har inte bara att göra med en mördare som drivs utav girighet eller hämnd tex..
Utan något mycket mera värre : Ett monster ! En sexualsadist i fingerspetsarna..!
Och just detta.., när utredningsledningen förstår att det är något mycket mera värre man har att göra med..(än bara en "simpel" mördare).., ja jag undrar nog om inte att det gick även kalla kårar på erfaret polis-folk då !
Ja,precis som du beskriver har nog alla upplevt det, polis, reportrar och allmänhet.
Först dramatiken med två förvunna och en Ubåt som befaras försvunnen till sjöss och sedan alla dessa vändningar,värre och värre, fram till det nästan obeskrivliga brottet.
Men tänk om Polisen inte anat ugglor i mossen? Då hade det aldrig konstaterats att det var KiMs DNA i PMs ansikte,händer och under naglar. Att hans overall bar spår av den makabra styckningen osv.
Det hade kanske inte varit lika lätt att behålla PM i häktet då inledningsvis. Det hade nog inte blivit en så snabb bärgning av Ubåten heller om det inte var för den rättsmedicinska undersökningen direkt efter PMs landstigning.
Tänk så många bevis som nog hade hunnit förstöras av saltvatten då.