2018-03-21, 15:37
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Haha ja! För det är bara ETT paket jag ska hämta ut! Så jag vill inte råka betala fel paket (som jag inte ens vill ha/plocka upp) men ska ringa postnord och se med dom.
Ringer du får du sitta i kö 8 timmar, skicka in dina kolli-id på betalsidan så får du svar och behöver inte tröttna på att höra "du är nu 726 i kön" ---pip--- "du är nu 725 i kön" ---pip--- "du är nu 724 i kön" osv.......
Citera
2018-03-21, 15:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du kanske inte skall publicera inlägget om du inte är klar ,är du klar med detta ,eller när kan man kommentera , imorgon ,är du klar till dess?
Nu är jag klar och du kan kommentera mitt svar om du vill.

Sorry för att jag ibland trycker iväg ett svar innan jag skrivit klart men FB appen på telefonen funkar lite som den vill efter jag fått in Android 8.0 i den. Ibland måste man trycka posta för att få upp tangentbordet på nytt och kunna fortsätta att skriva.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 15:49.
Citera
2018-03-21, 15:55
Medlem
Drastisk minskning av Kina-paket till Sverige

https://www.breakit.se/artikel/12383/postnord-drastisk-minskning-av-kina-paket-till-sverige
Citera
2018-03-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Det var en riktig solskenshistoria. Det lutar åt att Sverige blivit paria tack vare PN. Ingen, inte ens svenskar vill ha med dem att göra.

Jag tänker hålla ut tills aliexpress slutar skicka bajskorvar i plast för 5,84 ink frakt. Sen får det bli äkta vara, ofrankerat till Maud och utan avsändare.

tror du verkligen att maud löser ut försändelserna

t
Senast redigerad av tergo 2018-03-21 kl. 16:04.
Citera
2018-03-21, 15:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

https://www.breakit.se/artikel/12383/postnord-drastisk-minskning-av-kina-paket-till-sverige
Dom tog till sig min ide i alla fall :-)

“Det har vi fått många samtal om och vi jobbar för en lösning som innebär att kunderna ska få en länk till fotot på paketets etikett i avin.”
Citera
2018-03-21, 16:06
Medlem
Zot^s avatar
Nu har jag suttit i kö i evigheter till postnords kundservice, som dem säkert inte brytt sig om att anställa en enda kotte extra till, bara för att dem har skickat mig någon annans momsblankett. Jag kommer ju för fan inte fram en enda jävla plats i kön på en timme och sedan är det 33st till efteråt innan det är min egen tur.

Det är inte värt flera timmar i telefonkö för hundra spänn för att sedan kanske ändå bara få svaret att dem inte har mina paket hur som helst.

Nu anmäler jag rubbet som försvunnet till paypal och så får dem ersätta mig om dem vill, livet är för kort för sånt här trams.

Som om inte svenska postväsendet var katastrof nog innan detta, tvi vale säger jag bara...
Citera
2018-03-21, 16:14
Medlem
Citat:

Citat från artikeln:
"Innan kunde Postnord maskinsortera 10-15 procent av paketen men med det nya smartare systemet ska över 60 procent gå att sortera automatiskt."

Man kan ju undra hur maskinen utför sorteringen automatiskt - fundera över det.

Någon som har en länk?
Citera
2018-03-21, 16:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
PostNord versamhet regleras av Postlagen:
Därigenom har man tystnadsplikt inom verksamheten.
"... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."

Precis inom verksamheten, det betyder att man inte får sprida informationen till utomstående, det betyder inte att man inte får hantera uppgifterna inom verksamheten.

Alltså är det tillåtet att hantera uppgifterna så länge du är tillsammans med andra som också har tystnadsplikt, däremot får du t ex inte prata om det på lunchrestaurangen om obehöriga kan höra.

Man möjligtvis få problem med PUL och dess efterträdare om man lagrar uppgifterna oförsiktigt så att utomstående kan komma åt uppgifterna.
Citera
2018-03-21, 16:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Nu har jag suttit i kö i evigheter till postnords kundservice, som dem säkert inte brytt sig om att anställa en enda kotte extra till, bara för att dem har skickat mig någon annans momsblankett. Jag kommer ju för fan inte fram en enda jävla plats i kön på en timme och sedan är det 33st till efteråt innan det är min egen tur.

Det är inte värt flera timmar i telefonkö för hundra spänn för att sedan kanske ändå bara få svaret att dem inte har mina paket hur som helst.

Nu anmäler jag rubbet som försvunnet till paypal och så får dem ersätta mig om dem vill, livet är för kort för sånt här trams.

Som om inte svenska postväsendet var katastrof nog innan detta, tvi vale säger jag bara...
Använd mailfunktionen på betalsidan så slipper du sitta i telefonkön och får svar via mail.
Citera
2018-03-21, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Precis inom verksamheten, det betyder att man inte får sprida informationen till utomstående, det betyder inte att man inte får hantera uppgifterna inom verksamheten.

Alltså är det tillåtet att hantera uppgifterna så länge du är tillsammans med andra som också har tystnadsplikt, däremot får du t ex inte prata om det på lunchrestaurangen om obehöriga kan höra.

Man möjligtvis få problem med PUL och dess efterträdare om man lagrar uppgifterna oförsiktigt så att utomstående kan komma åt uppgifterna.
Det betyder att lagen gäller för versamheten.
""... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045#K1

Man får inte eftersöka eller använda sig av informationen, otillbörligt.
Jag kan tänka mig att inte du har någon utbildning i sekretess.

Fundera hur det fungerar inom sjukvård, så kanske polletten trillar ner.

Notera: "utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta"
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 16:58.
Citera
2018-03-21, 16:23
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ringer du får du sitta i kö 8 timmar, skicka in dina kolli-id på betalsidan så får du svar och behöver inte tröttna på att höra "du är nu 726 i kön" ---pip--- "du är nu 725 i kön" ---pip--- "du är nu 724 i kön" osv.......

Än så länge är den funktionen skräp.
Det man fick reda på var endast produkttexten och värde som avsändaren skrivit.

Vad ska man göra med random text som de valt för dagen och ett nedsatt värde som ej motsvarar ordern? Väldigt vanligt att de anger gadget, toy, eller liknande helt anonyma beskrivningar.

Innan de fixat så man får fullständig information från bild eller liknande så får man sitta i kö i på chattsidan eller i telefon.
Citera
2018-03-21, 16:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Än så länge är den funktionen skräp.
Det man fick reda på var endast produkttexten och värde som avsändaren skrivit.

Vad ska man göra med random text som de valt för dagen och ett nedsatt värde som ej motsvarar ordern? Väldigt vanligt att de anger gadget, toy, eller liknande helt anonyma beskrivningar.

Innan de fixat så man får fullständig information från bild eller liknande så får man sitta i kö i på chattsidan eller i telefon.
Om du inte litar på informationen från säljaren så får du nog göra så. Förhoppningsvis löser dom funktionen med länken till bilden nästa vecka, kan inte vara mycket jobb och sparar en massa tid för kundtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in