2018-03-21, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja ni, det här får man förklara då och då för Rappytt! Håller fullt med er...

Men jag ska säga att jag undrar precis som Rappytt, vad var OH rädd för? Eller vad
drev honom? Något yttre? Bara ev depression räcker inte, även om det är en dödlig sjukdom i
svåra fall. Är man ensamstående, är det "lättare" att ta självmordsbeslutet, men en helt annan
sak om man har familj.

Men alla "runtomkringteorier" håller jag med Avd9 och några till, när det
kommer till döttrarna och HB.
Ja, vad var han rädd för?
Förslag: att förlora allt det han älskade? Och att förlora orken att kämpa mot en förlust som såg ut att närma sig med ilfart?
Det här med jobbet och professuren är baggisar i sammanhanget, tycker jag. Alla människor måste jobba med något och den här forskningen var hans jobb; en lyckträff till jobb eftersom det flöt så bra för honom. Men ytterst - och innerst - jobbar man för livhanken, för familjen som man älskar och vill ge det bästa man kan uppbringa.
Han hade nog sin livsglädje i familjen och var tacksam att han hade just det jobbet.
Så kan man också se på det ...
Citera
2018-03-21, 09:36
Medlem
Ja men, visst handlade det väl om någon form av altruism? Enligt avskedsbrevet.

Men sådana altruistiska tankar uppstår väl inte hos en person som är lugn, avslappnad och psykiskt stabil? Den som är i någorlunda god psykisk balans hittar andra sätt att agera, innan det gått för långt.

Och ja, vi har sträng lagstiftning gällande skolgång, och det fanns skäl för att låta barnen undervisas i hemmet. Men frågan är om det blev alltför "hjälpsamt" med hemundervisningen i längden - eftersom arrangemanget gjorde det möjligt för familjen att hålla igång en onormal och osund livsstil, som till sist ledde till en livsfarlig isolering.

Och NEJ - jag vet inte vad man skulle ha kunnat göra annorlunda, och JA, jag vet att är lätt att är lätt att vara efterklok. Och JA - allt skedde i bästa välvilja och med ett gott uppsåt. Men, för att fortsätta vara efterklok: det hade behövts orosanmälningar, insatser i hemmet och - om det ändå inte hade hjälpt - ett omhändertagande av barnen. Med facit i hand.

Och JA. jag vet att det är för sent för de barn/den familj vi diskuterar här. Vi får lära inför framtiden.

Vi får vara uppmärksamma på familjer som vill vara alltför "duktiga" och helst vill kämpa på i det tysta och klara sig själva.
Citera
2018-03-21, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja men, visst handlade det väl om någon form av altruism? Enligt avskedsbrevet.

Men sådana altruistiska tankar uppstår väl inte hos en person som är lugn, avslappnad och psykiskt stabil? Den som är i någorlunda god psykisk balans hittar andra sätt att agera, innan det gått för långt.

Och ja, vi har sträng lagstiftning gällande skolgång, och det fanns skäl för att låta barnen undervisas i hemmet. Men frågan är om det blev alltför "hjälpsamt" med hemundervisningen i längden - eftersom arrangemanget gjorde det möjligt för familjen att hålla igång en onormal och osund livsstil, som till sist ledde till en livsfarlig isolering.

Och NEJ - jag vet inte vad man skulle ha kunnat göra annorlunda, och JA, jag vet att är lätt att är lätt att vara efterklok. Och JA - allt skedde i bästa välvilja och med ett gott uppsåt. Men, för att fortsätta vara efterklok: det hade behövts orosanmälningar, insatser i hemmet och - om det ändå inte hade hjälpt - ett omhändertagande av barnen. Med facit i hand.

Och JA. jag vet att det är för sent för de barn/den familj vi diskuterar här. Vi får lära inför framtiden.

Vi får vara uppmärksamma på familjer som vill vara alltför "duktiga" och helst vill kämpa på i det tysta och klara sig själva.
JA, jag håller med dig alldeles väldigt!
Få saker gör mig så ledsen som att läsa om indragen assistans och liknande.
Det visar på en njugghet som är skrämmande.
Nu är jag för gammal för att vara à jour med direktiv och politik i sådana saker så jag har inte mer än drömmar att komma med, utopier, idelatillstånd och sådant.
Men ni som är yngre kan väl starta en tråd för detta? Det är trots allt valår. Försök få ihop till en inventering av dumheter och tillkortakommanden bland kommuner och landsting? STÄLL KRAV!
På flashback kan man ju hämningslöst hänga ut idioter och idiotiska idéer! Var för just inte sådana?!
Det vore väl mer behjärtansvårt än något annat sladder?
Off topic, jag vet - men i högsta grad apropå ...
Citera
2018-03-21, 09:51
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Jaha, barmhärtighetsmord. Okej, de tog saken i egna händer eftersom ungarna ändå inte skulle överleva sin sjukdom till påsk? Sjukt, sjukt, sjukt! Föräldrarna hade nog inte alla hönsen inneboendes i hjärnorna. Att de ens kunde klara sådana höga poster och utbildningar är för mig en gåta! Låg de sig till dessa kanske? Jag börjar fundera över det. Att gå sängvägen kan hjälpa en till bra betyg och en examen, om man vet vilka ställen man ska böka på. Det var kanske det som uppdagades nu. Det är ju en tragedi att dö för. Skammen och skulden när man blir påkommen med att ha fuskat sig igenom livet. Klart de inte kunde se någon i ögonen efter det. Allra minst sina anhöriga.
Citera
2018-03-21, 11:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
...
Vad hjärntvätten beträffar så är det ganska intressant att "ME-lobbyn" och scientologer har diametralt motsatta förklaringsmodeller såvitt jag förstår.
De förstnämnda söker somatiska orsaker till tillståndet medan de senare anser att det är svaga själar som blir sjuka på det sättet.
...
Mitt fetade.
Hur menar du nu?
Vilket "tillstånd" syftar du på? ME är väl inget "tillstånd" utan en diagnos, dessutom en uteslutningsdiagnos.
Och att scientologerna skulle anse att "svaga själar blir sjuka på det sättet". Vilket sätt då, menar du ME här också? Eller att svaga själar blir somatiskt sjuka enligt dem?
Ditt inlägg är riktigt förvirrande, tycker jag.
Citera
2018-03-21, 11:44
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du är konstig, fyrkantig... Föräldrarna kan hävda ett motiv, men för utomstående är det självklart att detta inte är altruism. Barnen gick i skolan. Då hade de kvalitet i livet som räcker till. Föräldrarna var, för att du ska förstå det enklare, "sjuka i huvudet". Vad exakt de led av vet ingen.

Med ditt synsätt förbiser du alla andra möjliga förhållanden som kan ligga bakom detta. Exempelvis att de var hjärntvättade av två rörelser som använder begreppet "livskvalitet" flödigt, nämligen ME-lobbyn och scientologerna.

Du kan inte ens skilja på objektivitet och subjektivitet, du tror att din syn är sanningen. Jag håller inte med. Jag hävdar något annat. Vad du tror eller tycker skiter jag ärligt talat i. Du är fri att tro på vilka dårskaper som helst, till exempel att det skulle vara altruism att döda två barn som väntar på sina lärare. Om föräldrarna hävdar det, betyder det inte att det är så. Ger upp. Du förstår inte.

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Altruism? I början av tråden, innan alla diagnoser försökte hänga sig i den, så uttryckte någon att "ja, om föräldrarna måsta stänga av respiratorn så kan man kanske förstå...". Ungefär där, på den nivån av sjukdomshistoria, skulle jag säga att normala människor vill försöka förstå varför man dödar sina barn men trådens rubrik handlar om ett helt annat fall.

Enligt kommunens anteckningar, som journalister tagit del av, så hade barnen ingen fastställd diagnos men enligt skolan led de av kronisk trötthet. Om det någon gång stod ME på intygen spelar ingen roll. Skolan och de 5-7 lärare som besökte flickorna planerade i alla fall för äldsta dotterns gymnasium. Den yngsta dottern var fullt frisk i maj (pianolärarinnan...) och i juni fick kommunen in ett krav från föräldrarna på hemundervisning. Det sistnämnda, att det var så viktigt att redan från höstterminen hålla henne från skolan, DET är ett symptom på att någon tänkte fel.

Gåtan är inte barnens sjukdom i det här fallet utan varför en eller två föräldrar ansåg det vara så viktigt att hålla dem från skolan.

Statistiken för familicide, båda föräldrarna döda och mördaren tar sitt eget liv, beror oftast på att den föräldern upplever sig ha förlorat kontrollen över något, familj/arbete/förmögenhet, eller skam. Inte altruism. Inte heller brukar det vara en enskild händelse som akut utlöst morden.
Mycket kloka och sansade inlägg båda två.
Kan vi nu inte dra ett streck över detta, att det skulle kunna röra sig om "altruistiska barmhärtighetsmord"?
Jag betvivlar dock det, då mördarkramarna fortsätter mala på med sina ogenomtänkta inlägg dag efter dag.
Citera
2018-03-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Hur menar du nu?
Vilket "tillstånd" syftar du på? ME är väl inget "tillstånd" utan en diagnos, dessutom en uteslutningsdiagnos.
Och att scientologerna skulle anse att "svaga själar blir sjuka på det sättet". Vilket sätt då, menar du ME här också? Eller att svaga själar blir somatiskt sjuka enligt dem?

Jag tycker att det är solklart. Ett helt riktigt resonemang om skillnaderna mellan patientföreningens syn och sc's syn på tillståndet. Det bör förövrigt gälla dom allra flesta patientföreningar eftersom sc har en väldigt annorlunda syn på många sjukdomar.
Citera
2018-03-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Hur menar du nu?
Jag ska försöka visa att det som är dunkelt sagt inte nödvändigtvis är dunkelt tänkt. Får se om det lyckas.
Försöket hänger nog på vad jag uppfattat som akkurat beskrivning av de två riktningarna.
"Tillstånd" är mitt lite fegare ordval för flickornas sjukdomstillstånd, som jag personligen inte vet något om, samt att jag är medveten om kontorverserna kring ME som diagnos. Mitt (kanske misslyckade) sätt att slippa dras in i diskussion om ME och om de intyg som sägs ha funnits. Jag tycker den diskussionen är svår och vill inte ta den. Men jag vågar mig på att vara ganska övertygad om att flickorna var sjuka.
Scientologerna tycks föreslå och föredra sina egna varianter av psykologiska behandlingar för väldigt många sjukdomstillstånd, samtidigt som de av olika anledningar avvisar traditionell psykiatri.
Den s.k. ME-maffian (som jag verkligen inte vill döma på något sätt) har som huvudlinje att psykologisernade förklaringar till ME inte är användbara. De driver på för forskning av de rent somatiska uttrycken för sjukdomen.
I grova drag. Så har jag förstått det, men om jag har fel och någon kan förklara skillnader och likheter på ett bättre sätt, så är jag vidöppen.
Men utifrån min försåelse ovan så kom påståendet, som ska förstås så, att jag har svårt att se några livgivande kontaktytor dem emellan. Däremot, vill jag tillägga, är det naturligtvis en ganska attraktiv "marknad" för scientologerna att det finns så många som söker hjälp för en sjukdom, som inte är helt färdigutredd skolmedicinskt sett.
Citera
2018-03-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Altruism? I början av tråden, innan alla diagnoser försökte hänga sig i den, så uttryckte någon att "ja, om föräldrarna måsta stänga av respiratorn så kan man kanske förstå...". Ungefär där, på den nivån av sjukdomshistoria, skulle jag säga att normala människor vill försöka förstå varför man dödar sina barn men trådens rubrik handlar om ett helt annat fall.

Enligt kommunens anteckningar, som journalister tagit del av, så hade barnen ingen fastställd diagnos men enligt skolan led de av kronisk trötthet. Om det någon gång stod ME på intygen spelar ingen roll. Skolan och de 5-7 lärare som besökte flickorna planerade i alla fall för äldsta dotterns gymnasium. Den yngsta dottern var fullt frisk i maj (pianolärarinnan...) och i juni fick kommunen in ett krav från föräldrarna på hemundervisning. Det sistnämnda, att det var så viktigt att redan från höstterminen hålla henne från skolan, DET är ett symptom på att någon tänkte fel.

Gåtan är inte barnens sjukdom i det här fallet utan varför en eller två föräldrar ansåg det vara så viktigt att hålla dem från skolan.

Statistiken för familicide, båda föräldrarna döda och mördaren tar sitt eget liv, beror oftast på att den föräldern upplever sig ha förlorat kontrollen över något, familj/arbete/förmögenhet, eller skam. Inte altruism. Inte heller brukar det vara en enskild händelse som akut utlöst morden.

Det är mer vetenskapligt att förlita sig på all fakta snarare än att bara plocka ut det fragment som stärker ens egen hypotes. Sen spelar det iofs ingen roll hur mycket fakta det finns till handa om man inte ens vill förstå. Det är oerhört märkligt att man inte kan konstatera att föräldrarna uttryckte ett motiv till sina handlingar utan att man för den skull ska tvingas försvara handlingarna.

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/
Citera
2018-03-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Det var en kollega som yttrade sig:

En kollega har beskrivit mannen som lugn, trevlig, social, duktig och noggrann:
”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl.
Hans närmaste chef har tidigare berättat att han jobbade hemma mycket sista tiden.
– Vi har disponerat det så för att han ska kunna prioritera att vara mer med sina döttrar. Och gått ner lite i tid för att prioritera familjelivet, har han sagt.

(Expressen 21/1-18)

Kollegan avslöjar sitt missnöje med att han inte ”skötte” sitt arbete.

Eller ger OH ett erkännande som far, men som är lätt att misstolka.
Citera
2018-03-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Båda föräldrarna jobbade hos arbetsgivare som har företagshälsovård.

Så att de inte var listade hos någon vårdcentral, kan betyda, att de huvudsakligen använde företagshälsovårdens möjlighteter vad avser vanlig hälsovård.

Alternativt, så vände de sig till någon helt privatpraktiserande läkare.

Eller de gick till vårdcentral men sket i att lista sig. Det verkar vara frivilligt. Kostar lite mer att inte göra.
Citera
2018-03-21, 12:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag ska försöka visa att det som är dunkelt sagt inte nödvändigtvis är dunkelt tänkt. Får se om det lyckas.
Försöket hänger nog på vad jag uppfattat som akkurat beskrivning av de två riktningarna.
"Tillstånd" är mitt lite fegare ordval för flickornas sjukdomstillstånd, som jag personligen inte vet något om, samt att jag är medveten om kontorverserna kring ME som diagnos. Mitt (kanske misslyckade) sätt att slippa dras in i diskussion om ME och om de intyg som sägs ha funnits. Jag tycker den diskussionen är svår och vill inte ta den. Men jag vågar mig på att vara ganska övertygad om att flickorna var sjuka.
Scientologerna tycks föreslå och föredra sina egna varianter av psykologiska behandlingar för väldigt många sjukdomstillstånd, samtidigt som de av olika anledningar avvisar traditionell psykiatri.
Den s.k. ME-maffian (som jag verkligen inte vill döma på något sätt) har som huvudlinje att psykologisernade förklaringar till ME inte är användbara. De driver på för forskning av de rent somatiska uttrycken för sjukdomen.
I grova drag. Så har jag förstått det, men om jag har fel och någon kan förklara skillnader och likheter på ett bättre sätt, så är jag vidöppen.
Men utifrån min försåelse ovan så kom påståendet, som ska förstås så, att jag har svårt att se några livgivande kontaktytor dem emellan. Däremot, vill jag tillägga, är det naturligtvis en ganska attraktiv "marknad" för scientologerna att det finns så många som söker hjälp för en sjukdom, som inte är helt färdigutredd skolmedicinskt sett.

Narcissisterna på sc vill mao ha de svaga själarna för sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in