Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Hur menar du nu?
Vilket "tillstånd" syftar du på? ME är väl inget "tillstånd" utan en diagnos, dessutom en uteslutningsdiagnos.
Och att scientologerna skulle anse att "svaga själar blir sjuka på det sättet". Vilket sätt då, menar du ME här också? Eller att svaga själar blir somatiskt sjuka enligt dem?
Ditt inlägg är riktigt förvirrande, tycker jag.
Jag ska försöka visa att det som är dunkelt sagt inte nödvändigtvis är dunkelt tänkt. Får se om det lyckas.
Försöket hänger nog på vad jag uppfattat som akkurat beskrivning av de två riktningarna.
"Tillstånd" är mitt lite fegare ordval för flickornas sjukdomstillstånd, som jag personligen inte vet något om, samt att jag är medveten om kontorverserna kring ME som diagnos. Mitt (kanske misslyckade) sätt att slippa dras in i diskussion om ME och om de intyg som sägs ha funnits. Jag tycker den diskussionen är svår och vill inte ta den. Men jag vågar mig på att vara ganska övertygad om att flickorna var sjuka.
Scientologerna tycks föreslå och föredra sina egna varianter av psykologiska behandlingar för väldigt många sjukdomstillstånd, samtidigt som de av olika anledningar avvisar traditionell psykiatri.
Den s.k. ME-maffian (som jag verkligen inte vill döma på något sätt) har som huvudlinje att psykologisernade förklaringar till ME inte är användbara. De driver på för forskning av de rent somatiska uttrycken för sjukdomen.
I grova drag. Så har jag förstått det, men om jag har fel och någon kan förklara skillnader och likheter på ett bättre sätt, så är jag vidöppen.
Men utifrån min försåelse ovan så kom påståendet, som ska förstås så, att jag har svårt att se några livgivande kontaktytor dem emellan. Däremot, vill jag tillägga, är det naturligtvis en ganska attraktiv "marknad" för scientologerna att det finns så många som söker hjälp för en sjukdom, som inte är helt färdigutredd skolmedicinskt sett.