2018-03-20, 23:28
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
1.

Det finns i vart fall inget som friar GM. Skoavtrycket som leder tillbaka till GM ger vid handen att han var där under/efter morden, sedan har vi ju bitar plasthandsken på silvertejpen + inköpen av vapen, tejp i anslutning till gärningen. Det ser minst sagt mörk ut för GM.

Nu skrev du en så bra mening att jag inte kan låta bli att citera den, även om svaret inte är riktat till dig.

Nej det finns inget som friar Edvin. De saker du nämner här är ju ett faktum, de bindande bevisen finns mot honom, och de kommer han och ska han bli fälld för.
Men den tekniska bevisningen bevisar ju inte att det inte fanns någon mera i huset. Att spekulera kring det friar ju inte på något sätt Edvin. Även om han, som han säger åkte innan de dog, har han med de brott han då begått kännat ihop till ett långt straff. Om det skulle funnits en person till i huset finns det ju inget som säger att inte båda kan bli fälda för mord.
Citera
2018-03-20, 23:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag glömde inte jag struntade i att svara.

Men googla lite på rättsyiatrisksyndersökningar, så kan du oxå konstatera att de inte handlar om att få någon att erkänna.

Du menar att du inte är så stor expert som du vill utge dig för att vara ?
Kom igen nu , du kan säkert förklara det här med psykutredningen av E****
mycket bättre än vad både google och Wikan .
Du har ju även förmågan att veta hur E**** tänker och fungerar i olika lägen .
E**** borde inte gjort si och E**** borde gjort så heter det ju .
Ibland vet du till och med hur offer och anhöriga borde ha reagerat och de var i vardagen ..
Det måste vara nån sorts telepatisk förmåga du har , särskilt med mördaren ifråga .
Citera
2018-03-20, 23:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men den tekniska bevisningen bevisar ju inte att det inte fanns någon mera i huset. Att spekulera kring det friar ju inte på något sätt Edvin. Även om han, som han säger åkte innan de dog, har han med de brott han då begått kännat ihop till ett långt straff. Om det skulle funnits en person till i huset finns det ju inget som säger att inte båda kan bli fälda för mord.

Jag anser att åklagaren bevisat att tejpningen som gärningsman erkänner är dödande. Han har erkänt, sagt att han tejpar mun och ögon.

Om man tror på honom då, och sen tittar på den tekniska bevisningen.

Så är iallafall tejpningen på mannen dödande då det är 2 långa tejpbitar som gärningsman erkänt, och de var dödande i sig. Han hade hjärtverksamhet vid knivskärning.

Sen får man bedöma hans utsaga, om 2 okänd kriminella gett honom tejpen för att sen avsluta tejpningen (vilken tejpning undrar man då, eftersom gärningsmannen redan erkänt 2 tejpningar på mannen och hans handske sitter i 3 varvet yttre tejpning).

Kan du förklara hur du bedömer hans utsaga så jag förstår dig? Jag kan aldrig få det till sånt resonemang som gärningsman berättar. Den är inte logisk eller trovärdig.

Han står i köket
Han tejpar ben och armar på paret (med svart eltejp).
Han tar telefonen till bredvid spisen och får kod till internetbanken
Då märker Mattias att han inte har handskar - och tar fram ett par ur sin bakficka
Mattias ger honom tejpen
Han blir beodrad att tejpa kvinnan och sen mannen (bara mun och ögon).
Sen när han kommer 1-2 varv in (hans handske sitter i det yttre lagret då slutar han
För Mattias säger till honom att åka och hämta ut pengar.
Sen tejpar Mattias sista lagret (dödande tejpning, detta är väldigt oklart, då gärningsman sagt fler historier om just detta. Ena stunden tejpar han sista lagret (2:a tejpningen) i andra så tar Mattias över rullen mitt i tejpningen och fortsätter.
Sen utför Mattias den dödande knivskärningen.
Gärningsman får alla pengar.
Han kan bara säga att nu vill jag inte vara med längre.

Mattias är kriminell gängmedlem

Är det så du tycker det har gått till? Är det rimligare än att gärningsman har utfört handlingen själv?
Senast redigerad av sanne 2018-03-20 kl. 23:49.
Citera
2018-03-21, 02:22
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det har du rätt i. Kommer inte ihåg om han läst FUP innan han sa det, men har för mig att det var efter FUP släpptes. Han menade (som jag uppfattade det) att det var en kvinna inblandad.

Hur tror du? Att hans kvinnlig kompis varit med honom i Mantorp?
Här är länk till artikeln, han sa det före FUP

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-tror-att-fler-kan-ligga-bakom-dubbelmordet-i-mantorp/
Citera
2018-03-21, 08:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här är länk till artikeln, han sa det före FUP

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-tror-att-fler-kan-ligga-bakom-dubbelmordet-i-mantorp/

Nu blir det dig jag citerar, men har för mig att det var Merrybum som diskuterade uttalandet med sanne från början. Tack för länken. Särskilt värdefullt för mig (oss) som inte följt fallet från början.

GW:s uttalande kommer ca 3 veckor efter det att Edvin gripits.
Då hade ju mycket arbete redan gjorts. Men inte allt. Och även GW kan ha fel.

Han nämner att det är två- tre skäl till att han inte får ihop det riktigt. Att Edvin är rätt man tvivlar han inte på, men GW älskar statistik, och lutar sig gärna på det.

GW insinuerar:

• Att det finns "tecken" som skulle kunna tyda på fler gärningsmän.

"– Det finns två saker som stör: dels finns det indikationer i själva gärningen som tyder på fler än en gärningsperson. Jag har själv fått för mig att det är en kvinna. "

• Att man inte hittat något samband mellan gärningsman och offer.

" Det andra är att man inte hittat något samband mellan honom och offren. Det brukar man alltid hitta och det stör att man inte har gjort det, säger han."
"Offren bodde avskilt och flera mil bort från den nu misstänkte gärningsmannen.
– Sådant här är sällan slumpmässig verksamhet, det är inte så att man bara åker och knackar på.
""

• Att gärningsmannen "verkar" osannolik.

"Den misstänkte gärningsmannen är småbarnspappa och är inte känd av polisen sedan tidigare. Han beskrivs av bekanta som schyst och ska ha varit flitig i skolan.

– Han är ett mysterium. På alla möjliga sätt. Lite konstig är han nog. Det man nu gör är att man rotar runt för att se om det ändå inte finns någon koppling där. Om han träffat någon annan virrpanna och sympati uppstått, säger Leif GW Persson.
"

Kanske GW möjligen tyckte att det verkade svårt för en ensam person (sedan tidigare okänd, dvs förstagångsförbrytare?) lyckats övermanna två personer. Att Edvin aldrig tidigare varit involverad i något kriminellt och att man inte hittade någon koppling alls till offren, fick honom att (luta sig mot sin älskade statistik) och dra den slutsatsen (det han insinuerade om) att det finns en kvinna (en "annan") som lurat Edvin att utföra det hela. Kanske var hon med i dådet:

"Om han träffat någon annan virrpanna och sympati uppstått, säger Leif GW Persson. "

Hur var det, visste man i det här skedet om Edvins psykiska sjukdomshisoria. Den kunskapen hade kanske fått professorn att dra en annan slutsats.
Citera
2018-03-21, 09:37
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Fast allt står i skuggan av ditt ego.
Eller i skuggan av din älskade FUP.

Citat:
Vad då "extremt pressad situation"? Edvin satt i tryggt förvar och skulle ingenstans - hade all tid att förklara sig.
Då mer "extremt pressad situation" för hans far i sitt förhör, eller vad sägs om det påstådda sista mötet vid MediaMarkt där Edvin ska ha sagt ifrån att jobba mer för "Mattias"..
Det är en extremt pressad situation att sitta på förhör, anklagad för dubbelmord. Sen kan du snöa in på Mediamarkt hur mycket du vill.

Citat:
Hade det funnits en hotbild så är det dels märkligt att Edvin får tillbaka saker som är "fällande bevis" och dels för att han låter skorna stå ute i väta. Han borde snarare ha låst in dessa skor i ett bankfack med förklarande brev om vad som hände den 12 juni 2017 - detta för att garantera sin egen säkerhet.
Visst är det märkligt. Men du svarar inte på min fråga.

Citat:
Edvin ändrar sin version allt eftersom för att det finns bevis för att han inte talar sanning. Det sista som har sagts är att "Mattias" ska ha dykt upp och framfört hoten vid Edvins hem - märkligt nog är det bara Edvin som har sett "Mattias". Sambon, som varit hemma mer än Edvin, har inte ens märkt av några hot från "Mattias" eller ens sett honom. Allt om "Mattias" är i grund och botten endast påståenden från Edvin.
Fast nu får du det att låta som att han hittar på helt nya historier likt Peter Madsen. Det gör han inte.
Visst är Mattias och Elias två mystiska figurer.

Citat:
Jag räknar med att nya masttömningar (ex i Mullsjö) med dubblettkörning kommer fram i Hovrätten.
Det kommer garanterat komma fram ny bevisning.
Är det så att Edvin verkligen hade en kontantkortstelefon så kanske den går att ringa in, vem vet.

Citat:
Ja, du har fel. Utredningen började långt innan Edvin blev inringad. Hade du läst FUP så hade du kanske kunnat inse hur brett de jobbat. De har inget intresse av att låta "psykotiska GM" gå fria - vill du fortsätta hävda sådana dumheter så bör du hålla till i (FB) Konspirationer och alternativa teorier
Åklagarsidan vill förstås bara ha med väsentlig bevisning i sin framställan då åtal väcks, men de kan knappast "skräddarsy" FUP - dels för att bevisen redan är protokollförd sedan länge, dels för att försvarsidan också har möjlighet att få med uppgifter, ex Tilläggsprotokoll 2.
Tror inte heller att de har något intresse av att det ska gå mördare fria. Men min poäng är att utredningen är enkelspårig. Har du inte läst FUP?
Citera
2018-03-21, 09:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blir det dig jag citerar, men har för mig att det var Merrybum som diskuterade uttalandet med sanne från början. Tack för länken. Särskilt värdefullt för mig (oss) som inte följt fallet från början.

GW:s uttalande kommer ca 3 veckor efter det att Edvin gripits.
Då hade ju mycket arbete redan gjorts. Men inte allt. Och även GW kan ha fel.

Han nämner att det är två- tre skäl till att han inte får ihop det riktigt. Att Edvin är rätt man tvivlar han inte på, men GW älskar statistik, och lutar sig gärna på det.

GW insinuerar:

• Att det finns "tecken" som skulle kunna tyda på fler gärningsmän.

"– Det finns två saker som stör: dels finns det indikationer i själva gärningen som tyder på fler än en gärningsperson. Jag har själv fått för mig att det är en kvinna. "

• Att man inte hittat något samband mellan gärningsman och offer.

" Det andra är att man inte hittat något samband mellan honom och offren. Det brukar man alltid hitta och det stör att man inte har gjort det, säger han."
"Offren bodde avskilt och flera mil bort från den nu misstänkte gärningsmannen.
– Sådant här är sällan slumpmässig verksamhet, det är inte så att man bara åker och knackar på.
""

• Att gärningsmannen "verkar" osannolik.

"Den misstänkte gärningsmannen är småbarnspappa och är inte känd av polisen sedan tidigare. Han beskrivs av bekanta som schyst och ska ha varit flitig i skolan.

– Han är ett mysterium. På alla möjliga sätt. Lite konstig är han nog. Det man nu gör är att man rotar runt för att se om det ändå inte finns någon koppling där. Om han träffat någon annan virrpanna och sympati uppstått, säger Leif GW Persson.
"

Kanske GW möjligen tyckte att det verkade svårt för en ensam person (sedan tidigare okänd, dvs förstagångsförbrytare?) lyckats övermanna två personer. Att Edvin aldrig tidigare varit involverad i något kriminellt och att man inte hittade någon koppling alls till offren, fick honom att (luta sig mot sin älskade statistik) och dra den slutsatsen (det han insinuerade om) att det finns en kvinna (en "annan") som lurat Edvin att utföra det hela. Kanske var hon med i dådet:

"Om han träffat någon annan virrpanna och sympati uppstått, säger Leif GW Persson. "

Hur var det, visste man i det här skedet om Edvins psykiska sjukdomshisoria. Den kunskapen hade kanske fått professorn att dra en annan slutsats.

I detta fallet har GW sått många tankar , och funderingar, spekulationer om flera GM detta plus EGs egna uttalande mm gör att spekulationerna fortsätter i denna tråden. Ibland ör statistik en fiende och fått bl.a. mej att vilja hitta fler GM och även ett samband mellan GM och BO.
Citera
2018-03-21, 09:49
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
1.

I det initiala skedet gjorde man, om jag inte missminner mig, gripanden som involverade ett flertal MGM. Av det drog jag då slutsatsen att det fanns sådana indikationer, som du talar om. Men av brottsplatsundersökningen att döma ser jag inget som indikerar detta. Därav har jag avskrivit denna hypotes. Det finns i vart fall inget som friar GM. Skoavtrycket som leder tillbaka till GM ger vid handen att han var där under/efter morden, sedan har vi ju bitar plasthandsken på silvertejpen + inköpen av vapen, tejp i anslutning till gärningen. Det ser minst sagt mörk ut för GM.
Ser väldigt mörkt ut ja. Men att avskriva att det kan ha varit fler gärningsmän, är enkelspårigt.
Att som förstagångsmördare ro iland en sådan här avancerad sak, väcker frågetecken hos mig.
Citat:
2.

GM ljuger uppenbarligen om vad som hände i huset. Det finns inget på brottsplatsen som indikerar att en andra eller tredje person varit där. Menar du att de från betryggande avstånd förmedlat order till GM? Eller hur kommer medbrottslingarna in i bilden? Det har varken du eller GM givit ett plausibelt svar på.
Visst säger han inte hela sanningen. Men det går inte att utesluta att det kan ha varit fler personer där. Edvin lämnade själv inte så mycket teknisk bevisning i huset, DNA-spåret på tejpen var ren otur och skospåret hade lika gärna inte kommit dit.

Det som är märkligt är att det bara hittades ett (1) skospår, om man trampar i kladd borde inte det lämnats fler skospår då?

En annan mycket märklig sak är att det inte hittats någon som helst teknisk bevisning i Edvins sunkiga V70. Det borde det rimligtvis funnits om han var ensam GM.
Citat:
3.

Angående den mintgröna amerikanaren; kan det vara så att vittnen tagit fel på datum? Det är inte helt ovanligt.
Kan mycket väl vara så. Men att flera av varandra oberoende vittnen tar fel på samma dag?
Även om det skulle vara så, så borde ju bilen identifierats.
Citera
2018-03-21, 10:21
Medlem
notknapparens avatar
En fundering om hur Edvin funkar:

När han intervjuas för första gången som misstänkt för mordet (15 september-17), är han extremt detaljrik i sina beskrivningar av personer som han träffar under sin underliga 20 timmars resa efter bråket med Sandra.

Jag kan inte sluta förvånas över hans enorma risktagande.

Det jag tänkte på i början var att han borde ju ha tänkt på att saker från brottsplatsen är saker som han borde göra sig av med. Skor, tejprullar, kvitton, plastkulorna från airsoftgunen i bilen, handskarna under vasken osv.

Nu undrar jag varför han inte verkar bekymra sig en sekund på hur han ska komma ihåg alla detaljer som han berättar i första förhöret.

Ränder åt det hållet och ränder åt det andra hållet, sådana skor, (exakt beskrivning av skorna) och inte bara exakt rasen på hunden, dess teckning utan också namnet på huden som gick förbi (skojar han?? ) när han frågade en joggare om vägen.

Även detta hinner han observera när han frågade om vägen (FUP N sid 2919):

Exakt texten på den tröja en tjej hade på en Mc Donalds restaurang, rektangel och cirkel hit och dit , mönster nedan .

Det verkar inte heller bekymra honom att hans berättelse kommer att kollas upp? Han som ska ha varit intresserad av att göra det perfekta brottet och komma undan.

Det är som sagt något väldigt avvikande med denna kille (ja självklart, han har ju gjort ett groteskt mord). Så här tänker väl inte normala människor?

Även om man vill göra sin berättelse trovärdig med detaljer, så blir ju det här i sig alldeles bisarrt.
Citera
2018-03-21, 10:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

När han intervjuas för första gången som misstänkt för mordet (15 september-17), är han extremt detaljrik i sina beskrivningar av personer som han träffar under sin underliga 20 timmars resa efter bråket med Sandra.

Det jag tänkte på i början var att han borde ju ha tänkt på att saker från brottsplatsen är saker som han borde göra sig av med. Skor, tejprullar, kvitton, plastkulorna från airsoftgunen i bilen, handskarna under vasken osv.

Nu undrar jag varför han inte verkar bekymra sig en sekund på hur han ska komma ihåg alla detaljer som han berättar i första förhöret.

Ränder åt det hållet och ränder åt det andra hållet, sådana skor, (exakt beskrivning av skorna) och inte bara exakt rasen på hunden, dess teckning utan också namnet på huden som gick förbi (skojar han?? ) när han frågade en joggare om vägen.

Exakt texten på den tröja en tjej hade på en Mc Donalds restaurang, rektangel och cirkel hit och dit , mönster nedan .

Det verkar inte heller bekymra honom att hans berättelse kommer att kollas upp? Han som ska ha varit intresserad av att göra det perfekta brottet och komma undan.

Det är som sagt något väldigt avvikande med denna kille (ja självklart, han har ju gjort ett groteskt mord). Så här tänker väl inte normala människor?

Även om man vill göra sin berättelse trovärdig med detaljer, så blir ju det här i sig alldeles bisarrt.

Ser ju ut som om han tar diktamen på en generationsroman. Bara att be förlaget ladda ner förhören och scanna sidorna och ge ut.
Citera
2018-03-21, 10:39
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:

Man får intrycket av att han tycker det är lite roligt. Att han tror att han är smartare än polisen.

Typiskt psykopatbeteende, en normal person skulle inte sitta och prata goja i den situationen. Skyldig eller ej.
Citera
2018-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Troligtvis var han inte psykotisk heller.

Definitivt ingen psykopat.

Här är han inte psykopat

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Typiskt psykopatbeteende, en normal person skulle inte sitta och prata goja i den situationen. Skyldig eller ej.
Här har han psykopatbeteende.
Kan du bestämma dig någon gång, det blir tröttsamt annars.
Hittade en mycket intressant förklaring till hur man märker att man har med en psykopat att göra. Nu har jag ju inte pratat eller diskuterat med E, men denna passar ju på så många ute i samhället och måhända passar det in på E också. Kopierat från artikeln: Här är sex tecken på att du bråkar med en psykopat – och därför borde frigöra dig själv från diskussionen. Och det var mitt sista inlägg till dig och jag hoppas flera följer det exemplet.
https://www.expressen.se/omtalat/livet/6-tecken-pa-att-personen-du-brakar-med-ar-en-psykopat/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in