Now Playing: Supremacy av The Eye. Sidoprojekt av Vindsval (Blut Aus Nord). Tydliga likheter med tidiga BAN, men för de som inte hört den rekommenderar jag ändå Ultima Thulée före sidoprojektet.
Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
[...] Om du inte vet vad "atmosfärisk black metal" är så kan jag glädja dig med att det finns ca 42725734592354 band som ägnar sig åt detta, varav 99,9% dock är bedrövliga. De flesta kommer från USA så de kan du hoppa över direkt eftersom amerikanare inte har någon som helst känsla för vare sig atmosfär eller Black Metal.
Tycker du att amerikanares icke-talang för black metal saknar undantag? Om man jämför olika länders "scener" så blir man kanske benägen att sänka amerikanarnas rank pga de många heta band därifrån som ägnar sig åt "post black" på sätt som verkar missa att bevara grundpoängen med black metal. Misstänker att detta är en stor anledning till att många är kritiska till amerikansk black.
Personligen tvivlar jag på att det är vettigt att ta såna geografiska analyser på fullt allvar: är man verkligen så influerad av sina landsmän att man kan klumpas ihop med dem så pass? Är inte black metal ganska globaliserat? Exempelvis sitter vi här i det svenskaste av fora och diskuterar en massa band från utlandet. Den mest intressanta amerikanska blacken ska inte dömas för den mest ointressanta av samma anledning som svensk black inte ska dömas för att vi har många ointressanta band inom andra grenar av metal.
Som motexempel vill jag lyfta senaste plattan
Eschaton Mémoire av Chaos Moon som jag gillar! Vid genomsökning ser jag att den nämnts tidigare i tråden. Senaste Leviathan har jag också fått en del nöje av, även om jag inte lyssnat tillräckligt för att göra en rättvis bedömning än.
Citat:
Ursprungligen postat av
Concubine
Nog lyssnat mest på Stained Glass Revelations i bm-väg den här veckan. Sjukt bra platta, hur står sig debuten i jämförelse?
Och någon som vet vad som händer med/i bandet, var ju ändå sju år sedan sist.
Jag fastnade också för Stained Glass Revelations, väldigt intressant gitarrspel på den. Et in Saecula Saeculorum är lite råare, jag gillar den också, tycker definitivt att den är värd en lyssning! Redan på den skivan hörs spår av deras egenartiga sound som präglar senaste skivan. Också ett exempel på att bra amerikanskt band (även om de nu inte alla är födda i USA).
I
den här intervjun (intressant skrift förresten, Bardo Methodology!) nämns vid flera tillfällen att de har framtidsplaner. De planerar ett nytt album tydligen. Citat:
"– I grow all the more bitter for each passing year, so I need increasingly malicious-feeling music – we have all sorts of twisted plans for our coming work. Something I’d like to use more of is real organs, bells, and similar classical instruments."
"The current plan is to record a new album – and that’s about as much as they’re willing to say at this point. It seems the biggest hurdle is not actual creativity but rather structure.
– I probably have three or four albums worth of decent riffs and sections, says Nameless Void, but I can’t find a use for them as they have no place in a full song."
Citat:
Ursprungligen postat av
Glanton
Ett annat Malmöband som levererar djävulsbudskap i världsklass är Jordablod.
Upon My Cremation Pyre är fin! De retas lite med ett renare sound på ett sätt som påminner om tex Head of the Demon eller Tribulation. Stilen däremot är kanske inte så lik. Vilka band tycker ni att Jordablod liknar?
Now Playing: Wormlust - The Feral Wisdom. Uppmärksamheten har tvinat innan jag tagit mig igenom detta album vid tidigare försök, kanske går det vägen idag.
Uppdatering: jag klarade det. Gillade det, ska prova igen nån annan dag.
Sinmara - Aphotic Womb gick igång automatiskt därefter. Har hört halva nu, den är mer lättillgänglig (än Wormlust), kommer definitivt höra på den fler gånger.