2018-03-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Helt korrekt herr skattekommissarie! Men lägger du på alla pålagor i form av punktskatter så blir det nog mer än en tusenlapp man förlorar per år. Och för den stora massan så är det bilpendling som det handlar om. Ingen ska få mig att tro att inte bilister (speciellt på landet) är den givna mjölkkossan för det glupska monstret offantlig sektor.

Pengar är inte allt, speciellt inte när skatten är dragen!

Jag tror snarare man har priset på årskort på SL i åtanke, för att slippa att 100 tusentals pendlare i huvudstan ska börja göra reseavdrag på några hundralappar.
Citera
2018-03-20, 23:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om mn drar v för bilkörning jämför de med allmänna färdmedel och om mn inte sparar 2 h per dag är avdraget ogiltigt va?
Citera
2018-03-21, 01:39
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jovars. 30% av beloppet får du tillbaka. Det är inräknat där.
Nu förstår jag inte? Inräknat att det redan dragits eller att jag bara kommer få 30% av det som står som preliminärt belopp?
Citera
2018-03-21, 02:22
Medlem
Får betala 2745 kr men hade 3 olika arbetsgivare förra året så det var väntat!
Citera
2018-03-21, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Nu förstår jag inte? Inräknat att det redan dragits eller att jag bara kommer få 30% av det som står som preliminärt belopp?

Du får tillbaka 30% av ränteutgiften och det är inkluderat i det preliminära beloppet.
Citera
2018-03-21, 07:22
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du får tillbaka 30% av ränteutgiften och det är inkluderat i det preliminära beloppet.
Ok tack!
Citera
2018-03-21, 08:01
Medlem
Kan någon förklara om jag förstår dubbel bosättning korrekt?

Jag delade en lägenhet med min flickvän tidigare, men flyttade ur i 2017 pga ett nytt jobb. Jag gjorde en flyttanmälan och allt sånt, så egenligen har jag ingen koppling till gamla lägenheten.
Men min flickvän bor kvar i hennes lägenhet och jag besöker henne varje helg och vi kommer tänka flytta ihop igen under 2018.

Får jag i detta fall avdrag för hyran av min ny lägenhet och hemresa en gång i veckan? Det kommer ju bli en ganska stor summa i så fall.
Citera
2018-03-21, 10:59
Medlem
Restskatt på ca 4 000:- kändes sådär men måste räkna klart avdragen som kommer sluta på en summa runt 60-70 000kr.
Citera
2018-03-21, 11:31
Medlem
TheLightstones avatar
16400 kronor tillbaka, inte dumt alls. Jag kör via appen utan avdrag.

Förra året låg pengarna på kontot den 5e april, men det kan diffa på någon dag, en polare fick pengarna dagen efter.
Senast redigerad av TheLightstone 2018-03-21 kl. 11:34.
Citera
2018-03-21, 12:50
Medlem
Hur får folk tillbaka flera tiotusentals kronor på skatten?

Själv brukar jag få tillbaka runt en tusenlapp. Arbetar med normal lön och har en del fonder.

Är det så enkelt att folk ligger på fel skattetabell?
Citera
2018-03-21, 12:51
Medlem
Retsinas avatar
Är reseavdraget fortfarande 18,50/mil? (ändras det aldrig?)
Citera
2018-03-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansHuber
Kan någon förklara om jag förstår dubbel bosättning korrekt?

Jag delade en lägenhet med min flickvän tidigare, men flyttade ur i 2017 pga ett nytt jobb. Jag gjorde en flyttanmälan och allt sånt, så egenligen har jag ingen koppling till gamla lägenheten.
Men min flickvän bor kvar i hennes lägenhet och jag besöker henne varje helg och vi kommer tänka flytta ihop igen under 2018.

Får jag i detta fall avdrag för hyran av min ny lägenhet och hemresa en gång i veckan? Det kommer ju bli en ganska stor summa i så fall.

Nä. Du har ju inte kvar ditt gamla boende så det verkar inte finnas nån dubbel bosättning. Och att flytta in i en ny lya på annan ort än arbetsorten ger dig inte avdragsrätt för dubbel bosättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in