2018-03-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Jag sitter med K5 blanketten nu.

Jag gick ju egentligen noll plus på min försäljning av huset. Har kvitton som saknas för ungefär 100k för att komma upp i Noll vinst eller förlust.

Hur stor chans är det att dom granskar när man 2011 köpte ett hus för 800 000:-, och 2017 sålde det för 1.800 000:- ? Kvitton har jag för 800 000:- på material och från hantverkare.

Granskar dom om man skriver NOLL i vinst och förlust?

Mvh

Det är väl risk för det ja. Yrka avdrag för de förbättringsutgifter du anser avdragsgilla så får du motivera om du får frågor.
Citera
2018-03-13, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Troligen någon gång i höst.
Okaj, segt.

De avdrag jag gör, är det någon fördel för mig på något sett att kunna få tillbaks mer eller något trevligt?

Mvh
Citera
2018-03-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Okaj, segt.

De avdrag jag gör, är det någon fördel för mig på något sett att kunna få tillbaks mer eller något trevligt?

Mvh

Vilka avdrag syftar du på?
Citera
2018-03-13, 15:43
Medlem
Citat:
Vilka avdrag syftar du på?

De två avdrag jag gör på egenavgifter (28 953 kr & 4727 kr)
Citera
2018-03-13, 16:02
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man får dra av till och från arbete. så till och från skolan får han inte dra av då det inte ger någon beskttningsbar inkomst.

Betalar man inte in någon skatt kan man inte gör några avdra.

Men har han sommarjobbat så kan han dra av för kostnader kring det.

Tack! Han har ett deltidsjobb där han jobbar ca 2 ggr i veckan. Ska han deklarera bränslekostnader då? Jobbet ligger inte alls långt från hemmet heller..
Citera
2018-03-13, 18:16
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Det är väl risk för det ja. Yrka avdrag för de förbättringsutgifter du anser avdragsgilla så får du motivera om du får frågor.

Man måste väl ha kvitton på samtligt också?

huset var värderat 100k mer än vi köpte det för också, sen antar jag inte man kan köra på att marknadsvärdet ökat överallt? Är ju sjukt att behöva skatta om alla hus i området går upp oavsett renovering?

Jag kan alltså räkna med granskning i år, då kommer skatten senare ?
Citera
2018-03-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Man måste väl ha kvitton på samtligt också?

huset var värderat 100k mer än vi köpte det för också, sen antar jag inte man kan köra på att marknadsvärdet ökat överallt? Är ju sjukt att behöva skatta om alla hus i området går upp oavsett renovering?

Jag kan alltså räkna med granskning i år, då kommer skatten senare ?

Här kan du läsa mer om förbättringsutgifter: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad/forbattringsutgifter/beraknaavdragforforbattringsutgifter.4.b1014b415f3 321c0de19ee.html#!/start/step1
Citera
2018-03-14, 07:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tack! Han har ett deltidsjobb där han jobbar ca 2 ggr i veckan. Ska han deklarera bränslekostnader då? Jobbet ligger inte alls långt från hemmet heller..

du har ett grundavdrag på 11000 kr, så han måste ha ToR till jobbet MINST ~6mil om han jobbar 2ggr i veckan och 50 veckor om året för att få något avdrag.

Ni kan läsa mer på skatteverket:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdragforresortillochfranarbetet.4.3810a01c150939e 893f25603.html
Citera
2018-03-14, 10:38
Bannlyst
Asså vafan är det här? Har fortfarande inte fått min deklaration i digitala brevlådan??? Fick ju den förra året... så vad fan har hänt!
Citera
2018-03-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekallasman
Asså vafan är det här? Har fortfarande inte fått min deklaration i digitala brevlådan??? Fick ju den förra året... så vad fan har hänt!

Har inte heller fått den i min digitala brevlåda
Citera
2018-03-14, 10:58
Medlem
Tittat över deklarationen och ser ut som att det blir en slant tillbaka i år.
Jag har dock sålt aktier och behöver redovisa det på K4 bilaga. I deklarationen står det '' I e-tjänsten på skatteverket.se har vi skapat bilagan och fyllt i nedanstående uppgifter åt dig. Det enda du behöver lägga till är ditt omkostnadsbelopp.''
Kommer detta förhindra mig från att få tillbaka pengar i början på april?
Skulle vara härligt med ett tillskott till den tunna studentplånboken...
Citera
2018-03-14, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trokarl
Tittat över deklarationen och ser ut som att det blir en slant tillbaka i år.
Jag har dock sålt aktier och behöver redovisa det på K4 bilaga. I deklarationen står det '' I e-tjänsten på skatteverket.se har vi skapat bilagan och fyllt i nedanstående uppgifter åt dig. Det enda du behöver lägga till är ditt omkostnadsbelopp.''
Kommer detta förhindra mig från att få tillbaka pengar i början på april?
Skulle vara härligt med ett tillskott till den tunna studentplånboken...

Du får pengarna i början av juni. För att få i april får man inte göra några ändringar/tillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in