2018-03-20, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
16 spänn i återbäring.

Funderar på att köpa ketchup till min månatliga korv med bröd nu i juni.

då får du nog ansöka för att få ut dina 16 kr
belopp under 100 kr betalas inte ut au
eller så betalar du in 84 kr så får du 100 kr tillbaka

t
Senast redigerad av tergo 2018-03-20 kl. 17:47.
Citera
2018-03-20, 18:06
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Om du inte gör några avdrag.
Ska inte göra några avdrag. Men vad betyder de där sifforna?
Citat:
8.1 Ränteutgifter m.m. Förlust enligt bilaga K4 avsnitt C m.m. 1 987
1987 är alltså kronor. Men vadå förlust?
Citera
2018-03-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
då får du nog ansöka för att få ut dina 16 kr
belopp under 100 kr betalas inte ut au
eller så betalar du in 84 kr så får du 100 kr tillbaka

t

Skönt att folk fortfarande fattar det här med sarkasm.
Citera
2018-03-20, 18:49
Medlem
Slängde ihop min på en halvtimme nyss. Man vill ju bli av med skiten.

Största kallduschen var att schablonavdraget för bil är höjt till 11000 spänn, en tusing till att klämma åt oss bilförare på. Sedan höjer dom ju soppaskatten och en hel del annat. Det kostar på att rädda klimatet som gett oss den här "varma våren"....

Tack och lov går det inga bussar här på landet som gör att jag kan komma i tid till jobbet. Men jag ger mig fan på att nån skattebyråkrat kommer att fråga i varje fall.

Till slut hamnade jag på vidriga 34% i preliminär skatteuträkning. Ja, det är många munnar som ska mättas i "projektet" Sverige idag.
Citera
2018-03-20, 19:26
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Ska inte göra några avdrag. Men vad betyder de där sifforna? 1987 är alltså kronor. Men vadå förlust?
Hittade nu. Är ett lån jag pröjsat. Men förstår inte varför det stod med på kvitensen istället för preliminära beloppet jag ska få tillbaka.
Citera
2018-03-20, 19:37
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Största kallduschen var att schablonavdraget för bil är höjt till 11000 spänn, en tusing till att klämma åt oss bilförare på. Sedan höjer dom ju soppaskatten och en hel del annat. Det kostar på att rädda klimatet som gett oss den här "varma våren".....

En riktig smyghöjning dessutom. Hade inte hört ett ord om detta! Runt 18500 kr fick jag tillbaka. Trodde på mer!
Citera
2018-03-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ska inte göra några avdrag. Men vad betyder de där sifforna? 1987 är alltså kronor. Men vadå förlust?

Ruta 8.1 i deklarationen används för flera avdrag i kapital. Både räntor och förluster redovisas där, så beskrivningen är därefter.
Citera
2018-03-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

Största kallduschen var att schablonavdraget för bil är höjt till 11000 spänn, en tusing till att klämma åt oss bilförare på. Sedan höjer dom ju soppaskatten och en hel del annat. Det kostar på att rädda klimatet som gett oss den här "varma våren"....

Tack och lov går det inga bussar här på landet som gör att jag kan komma i tid till jobbet. Men jag ger mig fan på att nån skattebyråkrat kommer att fråga i varje fall.

Till slut hamnade jag på vidriga 34% i preliminär skatteuträkning. Ja, det är många munnar som ska mättas i "projektet" Sverige idag.

För det första är det gränsen för avdrag som höjts med tusen kr, inte skatteeffekten. Som mest innebär det 550 kr i ökad skatt, inte 1000. För det andra är det samma ändring oavsett färdmedel, så att säga att det specifikt skulle rikta sig mot bilförare är knappast rättvist.
Citera
2018-03-20, 21:04
Avstängd
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ruta 8.1 i deklarationen används för flera avdrag i kapital. Både räntor och förluster redovisas där, så beskrivningen är därefter.
Okeh tack. Men det påverkar inte det belopp som står att jag preliminärt sks få?
Citera
2018-03-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
För det första är det gränsen för avdrag som höjts med tusen kr, inte skatteeffekten. Som mest innebär det 550 kr i ökad skatt, inte 1000. För det andra är det samma ändring oavsett färdmedel, så att säga att det specifikt skulle rikta sig mot bilförare är knappast rättvist.
Helt korrekt herr skattekommissarie! Men lägger du på alla pålagor i form av punktskatter så blir det nog mer än en tusenlapp man förlorar per år. Och för den stora massan så är det bilpendling som det handlar om. Ingen ska få mig att tro att inte bilister (speciellt på landet) är den givna mjölkkossan för det glupska monstret offantlig sektor.

Pengar är inte allt, speciellt inte när skatten är dragen!
Citera
2018-03-20, 21:08
Medlem
preben12s avatar
Landade på 200 kr tillbaka i år vilket jag är mycket nöjd med.
Citera
2018-03-20, 22:37
Medlem
Citat:
Okeh tack. Men det påverkar inte det belopp som står att jag preliminärt sks få?

Jovars. 30% av beloppet får du tillbaka. Det är inräknat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in