2018-03-20, 21:47
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Exakt. Fiendens fiende är min vän. Jag menar att svängning av den syriska folkopinionen är ett långsiktigt mål för Israel på samma sätt som västvärldens förstörelse är ett långsiktigt mål för Iran.

Det funkar redan bättre än väntat. Fler än 4000 syrianer som vårdats på israeliska sjukhus sprider sina historier vilka har potential att spridas ännu mer bland folket. http://m.jpost.com/Israel-News/On-the-border-with-Syrians-brought-to-Israel-for-medical-treatment-538160

Kan vara att det har marginell påverkan men köper inte att detta är huvudsakliga motivet från Israels sida.

Antisemitism och israelfientlighet genomsyrar varenda dimension av omgivande arabstater så jag tror att det krävs mycket mer handlingskraft från Israels sida för att bevisa att de strävar efter att vinna Syriens folkopinion.
Citera
2018-03-20, 21:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
(FB) Konflikten i Syrien

Japp. Det bevisar ju att KSA och Qatar står för majoriteten
Citera
2018-03-20, 21:50
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Japp. Det bevisar ju att KSA och Qatar står för majoriteten
Enligt vem?
Citera
2018-03-20, 21:53
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Enligt vem?

Enligt dina källor
Citera
2018-03-20, 21:58
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Kan vara att det har marginell påverkan men köper inte att detta är huvudsakliga motivet från Israels sida.

Antisemitism och israelfientlighet genomsyrar varenda dimension av omgivande arabstater så jag tror att det krävs mycket mer handlingskraft från Israels sida för att bevisa att de strävar efter att vinna Syriens folkopinion.
Huvudsakliga vet jag inte. Det kortsiktiga målet är iallafall strategiska militära vinster som du skrev, men bara det motivet är inte tillräckligt för att spendera så mycket resurser. Jag tror den sakta men säkra pro-israeliseringen av i synnerhet syrierna nära Golan är påtänkt och mycket väl kalkylerar också. I bästa fall lyckas de hindra framtida krig mellan länderna.

Svar på ditt gamla inlägg:
SDF (intern aktör), Israel och USA (externa aktörer) har så vitt jag vet inte begått några terrordåd under kriget. Försökte kolla upp motsatsen men fick inga trovärdiga resultat.
Citera
2018-03-20, 22:00
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Enligt dina källor
Vart exakt i mina källor står det att Saudi och/eller Qatar sponsrar mer terrorism än Iran?
Citera
2018-03-20, 22:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Vart exakt i mina källor står det att Saudi och/eller Qatar sponsrar mer terrorism än Iran?
(FB) Konflikten i Syrien
Citera
2018-03-20, 22:07
Medlem
Memestars avatar
Citat:
(FB) Konflikten i Syrien
Ööööh... citat eller godnatt
Citera
2018-03-20, 22:11
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Den grundläggande strategiska filosofin är densamma. Men som jag skrev tidigare är det självklart skillnad på medicinsk vård och vapen/finansiellt stöd. Fler skillnader är ytterligare motiv (förutom militär strategi) - Israel vill ändra folkopinionen hos det syriska folket medan Iran vill exportera sin ideologi.

Israel vill ha lugn och ro i sin närmiljö och inte bindgalna araber som springer runt med yxor och/eller skjuter irantillverkade missiler på dem. Jävla tur att israelerna är fullständigt överlägsna sina mentalt handikappade grannar på precis varenda en punkt.
Citera
2018-03-20, 22:18
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ööööh... citat eller godnatt
Jag visade bara hur du gjorde när jag bad dig att styrka ditt påstående att Iran sponsrar mest terrorism.

Citat:
Iran finansierar global terror i ännu större skala än länder som Saudi och Qatar. Men det är ju alltid trevligt att beskylla syndabocken Israel...
Så citat eller godnatt
Citera
2018-03-20, 22:21
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Israel vill ha lugn och ro i sin närmiljö och inte bindgalna araber som springer runt med yxor och/eller skjuter irantillverkade missiler på dem. Jävla tur att israelerna är fullständigt överlägsna sina mentalt handikappade grannar på precis varenda en punkt.
Det är precis vad Operation Good Neighbour är till för. Minskat militärhot nära gränsen och bättre rykte för Israel bland syrianerna som bor där.
Citera
2018-03-20, 22:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dina "rebeller" har just mördat 35 oskyldiga civila i Damaskus:

maytham
‏ @maytham956

https://twitter.com/maytham956/status/976188866536333313
Fick du plötsligt ett hjärta?
Citera